Ang. lyd: Både PS5 og Series X har en egen chip dedikert til å håndtere lyd, hvor standarden før var at dette skjedde på samme prosessor som resten av spill-logikken. Resultatet av det ble da gjerne at lyd var nedprioritert og fikk en relativt liten bit av kaka når det kom til prosessor-kraft. At maskinene har en prosessor dedikert til lyd vil alle, uansett hvilke høytalere de bruker, få utbytte av. Flere lydkilder som kan spilles av samtidig, bedre kalkulering av posisjonen til lydkildene og kanskje til og med no fancy proc-gen håndtering av lyden (Battlefield-serien har gjort dette siden Bad Company 2, tror jeg, men vet ikke om andre spill som gjør det) er aspekter som kan forbedres.
Sony spesifikt har en egen middle-ware kalt Tempest Audio elns (tror det er middle-ware) som Mark Cerny er ganske stolt av og som vil kunne gjenskape samme opplevelse som sånne youtube-klipp som ber deg bruke hodetelefoner og så føles det som at en person ER RETT BAK DEG i real-time, som jeg tror kan bli ordentlig fett. Aberet med dette er at man trenger høytalere med ordentlig støtte for det og at spill implementerer det skikkelig, noe jeg ikke tror mange (noen?) spill har gjort enda.
Så! Kort oppsummert fra min side er at lyd vil bli merkbart bedre denne generasjonen på begge konsoller, men at det fort kan bli en sånn situasjon hvor det er en gradvis framgang over lengre tid og at man ikke nødvendigvis merker forskjellen før man går et langt steg tilbake.
PS: Det er EVIG mye lettere og billigere å få god posisjonell lyd med hodetelefoner enn et surround-anlegg. Hvor lyden kommer fra i forhold til hvor ørene dine er viser seg å være ganske alfa omega for at det skal føles riktig så å ha høytalerne tredd over (eller dytta inn i) øret hjelper. Jeg spilte Half-Life: Alyx med noen ørepropper fra Clas Ohlson til 250,- og surround-effekten med det setupet var bedre enn den er i spill på Atmos-annlegget mitt i stua.
Sony spesifikt har en egen middle-ware kalt Tempest Audio elns (tror det er middle-ware) som Mark Cerny er ganske stolt av og som vil kunne gjenskape samme opplevelse som sånne youtube-klipp som ber deg bruke hodetelefoner og så føles det som at en person ER RETT BAK DEG i real-time, som jeg tror kan bli ordentlig fett. Aberet med dette er at man trenger høytalere med ordentlig støtte for det og at spill implementerer det skikkelig, noe jeg ikke tror mange (noen?) spill har gjort enda.
Så! Kort oppsummert fra min side er at lyd vil bli merkbart bedre denne generasjonen på begge konsoller, men at det fort kan bli en sånn situasjon hvor det er en gradvis framgang over lengre tid og at man ikke nødvendigvis merker forskjellen før man går et langt steg tilbake.
PS: Det er EVIG mye lettere og billigere å få god posisjonell lyd med hodetelefoner enn et surround-anlegg. Hvor lyden kommer fra i forhold til hvor ørene dine er viser seg å være ganske alfa omega for at det skal føles riktig så å ha høytalerne tredd over (eller dytta inn i) øret hjelper. Jeg spilte Half-Life: Alyx med noen ørepropper fra Clas Ohlson til 250,- og surround-effekten med det setupet var bedre enn den er i spill på Atmos-annlegget mitt i stua.


Men men ... hva er egentlig greia med å kjøpe ps5 eller xbox series nå ? er det ikke mye lurere å vente til høsten når det kanskje har kommet ut noen spill du vil spille ? har man ikke alt man kan ønske å spille på enten xbox one eller ps4 ? Jeg har ennå kun en 1080p projektor fordi 4k koster 18 0000kr +++ og 30.000 om man skal ha noe bra ... og det blir litt mye kun for 4k når 8k kommer snart...