PSPs Lansering

SHDR

Gullmedlem
#1
Vel, det ser ut til at Sony er iferd med å feige ut på oss her. Etter en ganske så grov hyping det siste året, ser det ut til at PSP endelig skal slippes i Japan om kort tid. Men hva slags lansering er dette? Om noen husker PS2-lanseringen, så var det en ganske drøy shortage på tilgjengelige PS2-er, det ble faktisk utsolgt på et øyeblikk. Vel. Sett i lys av Nintendos 2 millioner forhåndssalg av sin Nintendo DS, har Sony besluttet å bare slippe 200 000 til 300 000 enheter for salg ved lansering. Hva betyr det? Har Sony mistet troen på sitt eget eksperiment? Har Nintendo ganske enkelt tatt dem på sengen ved å slippe en interessant konsoll før dem?

Om dette viser seg å ha hold må jeg si at jeg er veldig skuffet. Dette var sannelig verdt alle E3-prisene, jammen verdt alle magasinforsidene. Men samtidig betyr jo det at Nintendo garantert holder seg i markedet, og det slår meg som uendelig mye sunnere enn at Sony dominerer også det håndholdte markedet med en PS2-spinoff. Nuvel ... kanskje jeg viser meg å ha hatt rett hele tiden? Det ville jo selvsagt massert egoet mitt betraktelig. Ta den, folk med Sony-aksjer! Kanskje det slettes ikke var det massive tapet Sony tar per enhet (anslått til over 1000 kroner) som rammet kredittilliten deres i forrige uke, men heller rykter om at selskapet ikke skulle lansere produktet sitt skikkelig?
 
#2
Dette er skuffende, ja...
Men løpet er ikke kjørt for Sony, å nei. Det at de gir ut få maskiner akkurat på lanseringsdagen betyr ikke at det ikke kommer mer senere. Når de få som har skaffet en PSP ved release skriver rundt om den på nettet, vil hele oplegget bli så hypet at den største delen av "handheld gamers", inkludert mange som allerede har DS, vil bli kjempekeene på en PSP, og evt. kjøpe den også.
Vi må heller ikke glemme at masse PS2 fanboys som ikke har hatt en Gameboy tidligere vil kjøpe PSP fordi det rett og slett er Playstation.

Må si meg enig i at det vill vært veldig surt hvis Sony hadde tatt over håndholdt markedet også (noe som faktisk KAN skje i værste fall)..
 
#3
Sony skal i alle fall ha for å lansere med en "kundevennlig" pris. Når folk ser hva de kan få for ikke altfor mange kronene dyrere enn en Nintendo DS, er sjansen stor for at de kommer til å helle mot en PSP. Ok, vi vet at det er underholdningsverdien i spillene det kommer an på og ikke om hvor fin grafikken er, men når Mr John Smith ser Ridge Racers på PSP versus Ridge Racer DS, går han mest sannsynlig etter det visuelle overlegne.

At Sony lanserer så få, 200.000 ved lansering og ytterlige 300.000 før årets slutt, kan slå to veier. De bygger opp en såpass stor hype at det blir et ettertraktet produkt til de grader, men grensen er fin til at kunden blir irritert over varemangel. PSP blir kanskje ikke en så stor suksess med en gang, men jeg tror de fleste mangler vil Sony fikse til sin "PSP2", med deres økonomi så har de vel råd til det.

Personlig så ser jeg ikke hvordan UMD-filmer skal lykkes, mye grunnet batteritiden. For det første så ser jeg heller film på kino eller på TV. Om jeg skulle se en på min PSP, så sørger batteritiden (er det ikke ca 2 timer ved film-avspilling?) at jeg ikke kan gjøre noe mer etter det, for da er batteriet tomt. Og stakkars deg om du vil se den utvidede versjonen av en av Ringenes Herre-filmene. Så når jeg skal reise hjem til familien før jul og vil ha noe å gjøre på de timene reisen tar, kommer jeg ikke til å bruke 2 timer på film og sitte med skjegget i UMD-luken resten av turen.

Ellers har jeg ikke hørt så mye om støtte for UMD-filmer heller. Det eneste jeg har sett, har kommet fra Sony selv. Noen andre som har sett noe?

Mye negativt om Sony og PSP nå kanskje, jeg har tross alt bestilt meg "djevelskapen"... vi får se når jeg får den i hende. Ridge Racers ser unektelig bra ut. Om det ER unektelig bra? Nei, du det... ;)

MoFo2
 

Kilik

Lokal moderator
#6
200.000 enheter er på ingen måte en skikkelig lansering. Føles mer som om de skal teste markedet. Det har jo lenge vært snakk om at den vil bli utsatt til 2005 pga. alle tekniske problemene og relativt lav spill-support så langt. Når Sony samtidig sier at eldgamle PS2 vil få større prioritering framover, sier vel det det meste om ambisjonene her...
 
#7
Det paradoksale oppi det hele er at det virker som om PSP har større 3. parts støtte enn DS. Etter all den positive mottakelsen for DS skulle en tro at det har snudd. Så om dette skyldes Playstations apell eller at Nintendo (som vanlig) ikke legger forholdene til rette for 3. parts utviklere vites ikke...
 
#8
Ikke helt så storstilt som vi ventet ..? Så klart ikke! Jeg har altid tenkt at Sony kommer til å tabbe seg ut. Nintendo har tronen.
Det sa jo en av det sjefene til Sony. :confused:
 
#10
Det som blir spennende er hvor mange av 3. partsutviklerne som holder seg hos Nintendo. Skulle ikke GC også få en enorm backing av 3. part?
 
#12
Enig med deg Shadar. Det som kan skje på det håndholdte markedet er at siden DS nå er såpass etterspurt vil kanskje flere 3.parts utvikle spill til maskinen. Tallene sier seg jo selv at hvis DS har solgt 2 mill maskiner til jul, vil det kjøpes en god del flere spill til DS enn det vil gjøre til PSP.

Men jeg gleder meg til PSP for det og håper de kan få noen salg, selvom jeg personlig ser litt mørkt på det...
 
#13
Må si at som maskin er DS mer spenende men spillene er litt "tja tja" spiderman 2 og mario xxxxxxxx. Nå har jeg ikke satt meg så veldig inn i DS spill men MGS ACID (hålte på og skrive AIDS) ser velldig spenede ut
 
#17
Nei, skal holde den heeeelt for meg selv... tenker det blir en artikkel á la den jeg skrev om Nintendo DS.

MoFo2
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#18
Dette med at Sony tjener mer på PS2 for tiden og gjerne vil smi mens jernet er varmt har vel ikke blitt nevnt, og jeg må si det er svært merkelig å ha konsentrasjonen et annet sted når man lanserer et nytt produkt. Det er ikke slik man markedsfører noe i følge det jeg har lært, i hvert fall. Jeg synes det er rart at konsollen i det hele tatt lanseres, hvis Sony ikke har tro på produktet. Å tape penger i starten er ikke uvanlig, men så håper man å utvide omsetningen og dermed også inntjeningen med tiden.
 
#19
Tenker det, jeg at Sony selv hoster opp masse maskiner utpå nyåret en gang, men de begynner ikke å tenke på å lage mye spill til den selv før/hvis PSP en selger masse.

3 part kommer nok til å stå for så og si nesten alle spillene for PSP det første halve året. Etter det får man se hva som skjer.
Burde være ganske sannsynlig etter det vi har hørt til nå.
 
#20
Veeeel, det er flere ting å kommentere her.

Først, Sony har ikke gjort noe særlig for å hype PSP. Nesten ingenting, faktisk. At teknofile journalister får ereksjon av PSP er ikke Sony sin feil. Sony har annonsert svært lite rundt maskinen, de har holdt kortene tett inntil brystet, men det har slett ikke hindret alle og enhver å skrive side opp og ned om maskinen.

At Sony gir ut et så begrenset antall maskiner før jul har to hovedårsaker:

1) De prioriterer å trykke opp nye PS2-maskiner istedetfor PSP-maskiner. Etterspørselen etter PS2 er gigantisk for tiden, og ettersom Sony faktisk tjener penger på PS2-salg (i motsetning til PSP-salg), så er valget enkelt.

2) Sony lanserte multimediavidunderet PSX i fjor på denne tiden, som floppet totalt til julesalget. Aksjonærer er neppe interessert i en reprise av fjoråret, og Sony begrenser derfor antallet.