[Vita] PSVita - med touch både her og der!

#1
I alle dager, skriver eg launchtråd til PSVita? Etter launch? Makan. Men det må til! Etter å ha innsett at 3DS'en ikkje ble brukt pga slitne auge av 3D-effekten gav Gamestop meg gode rabatter på innbytte. Så her sitter eg nøgd med Vita i handa.

Inntrykk?

Som tidligere nevnt føles maskinvaren heilt fabelaktig. Skjermen, knappene, stikkene, perfekt gjennomført! Føles ikkje fælt å holde på den heller, men problemer kommer nok om det kreves å manøvrere bakre touch-skjerm samtidig med knapper siden man (eg i alle fall) sliter med å plassere hendene behagelig. Heldigvis ikkje opplevd det som eit problem enda.
Har enda ikkje spelt så fryktelig mykje av fullversjonsspel, men kjøpte med Rayman Origins og er svært nøgd med den. Kontrollen sitter som eit skudd og presentasjonen er fantastisk. Blir så klart å skaffe meg Lumines Electronic Symphony siden det er Lumines og Lumines er deilig.
Av demoer eg har testet og blitt imponert av så langt må eg nevne Unit 13 som eit godt eksempel på korleis det føles å spele tostikkeskyter på håndholdt. Ganske bra! Drit i historien og gjennomfør små oppdrag. Sank poeng og XP, uten at det føles som The Club, som var ganske begredelig. Her kan du faktisk snike deg rundt også.
Må nevnes at eg lastet ned GTA Vice City Stories fra den gloriøse PSP-æraen for å teste analogstikken. Resultatet var at eit spel som før var uspelbart pga dårlig kontroll ble temmelig artig!

Froobisher Says er ein pre-order bonus som virker lovende også. Ikkje at eg forhåndsbestilte, men eg fekk den med likevel. Veldig Wario Ware / Hot Pixel. Har ikkje fått det enda, men i løpet av dei neste dagene skulle det komme gratis til meg.

Så litt negative tanker.
Mengden PSP-spel til nedlasting er ikkje heilt på topp, og PS One uteblir fullstendig så langt. Mangler fullstendig offisiell informasjon om dette vil komme i det heile tatt, men man antar jo. Enn så lenge har eg kjøpt FFVIII på PS3 og lar fruen spele det via remote play. Går greit, men man må ta til takke med ei lita boks på skjermen. Temmelig latterlig, men får berre håpe det ordner seg. Nevnte skjerm er såpass bra at eg vil utnytte den maksimalt, også på eldre spel så klart. Ellers, Den reagerer veldig raskt på Home-knappen og avslutter spel svært hurtig, men alt fra innstillingene til fulle spel bruker hakket for lang tid på å laste inn. Dette er synd, men ikkje plagsomt nok til at det er eit ordentlig problem.

For dei som vil kjøpe spel kan eg anbefale coolshop som så langt eg har sett er best på pris.

Neste blir vel å lage vennelistetråd. Den har mest sannsynlig korelasjon til PS3-lista uansett, men verd å nevne kven som driver på med denne her.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Merker jeg har lyst på en Vita, men jeg merker også at jeg lett venter til det kommer noen flere spill og det uunngåelige priskuttet.
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
#6
Det er forsåvidt en bra deal, men 800,- er hakket mer enn jeg gidder å bla opp. Jeg slår meg ned i camp Yeti foreløpig.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#12
Dere som har den hvordan er batteritiden? (uten wifi/3g på) har tenkt å gå til annskafelse av en siden den vil være perfekt for 10+ timers flyreisene jeg ofte tar
 
#13
Vel, innbyttekampanjen hos Gamestop varer ikkje evig men priskutt er så klart sannsynlig. Mortal Kombat kjem no til våren, men har ikkje bekreftet utgivelsesdato enda. CoD kjem til høsten i USA, mens Resistance kjem i følge CDON (og wikipedia, durr) 30 mai. MGS collection har ikkje fått slippdato utenfor Japan enda, dessverre. Håper på Tales Of Innocence R i EU, men holder ikkje pusten akkurat.

Batteritiden har eg enda ikkje stresstestet ordentlig, men IGN gjorde ein test på den japanske maskina.

tldr: Ta med bok også!
IGN skrev:
  • 1 Hour: 100%
  • 1 Hour, 10 Minutes: 85%
  • 2 Hours, 26 Minutes: 50%
  • 3 Hours, 29 Minutes: 25%
  • 4 Hours, 33 Minutes: 10% - 15%
  • 4 Hours, 44 Minutes: Battery Depleted
Synes det passer seg med ei lita video-embed.
0:41 = bodypart-ninja! \m/

SER ikkje eksepsjonelt ut grafikkmessig (blass skjerm etc, men whatev) men har trua!
 
#19
Ok joda, må igjen innrømme at eg framleis har spel eg vil spele på 3DS, derfor har eg tatt vare på RE:R, OOT3D og SM3DL til det kjøpes igjen. It will happen. Må få pæng og grunn til å kjøpe igjen først så klart.

Ænveis, har fått meg forhåndsbestillingsgoodien Froobisher Says. Kostet gratis for ein basispakke med ein liten haug minispill, så kjem det vel meir på sikt. Kjøpte 15 stk ekstra for 15 kr, så prisen er ikkje stort å sei på. Forstår at dei ønsker å tjene penger på DLC i dette tilfellet. Smart. Håper på meir freemium-spel som dette fremover som faktisk leverer varene i gratisversjonen også.

Liten video:


Klart, det er lett å sei at man har spelt Wario Ware før, men dette har ei ganske anleis tone over seg. Meir tilpasset det europeiske markedet med tøysete snakk på valgfritt språk og grafikk som kan minne om ein blanding av Lars Fiske og sånne østeuropeiske animasjonsfilmer man så på barne-TV før i tida. Akkurat som på Wario Ware blir man forvirret til å begynne med, men forstår raskt korleis man skal utføre oppgavene man får. Det er morsomt, tøysete og lett utfordrende på ein måte som utnytter alt fra knapper, touchskjerm og gyroskop til mikrofon og kamera. Veldig uventet at eg skulle synes det var såpass gøy å leite etter bra nok lysforhold i rommet så eg kunne smile til kameraet for å komme videre. Den har også flerspillermodus som eg ikkje har testet, men kan tenke meg det er moro å slenge PSVita'en fra person til person.
Du vil flire / 10

Har også skaffet meg Unit 13 og Super Stardust Delta. Meir info kjem etter kvart som eg har ordentlig testet dei. Gidder ikkje anmelde Rayman Origins, alt eg treng sei om det er at det er jævlig bra og autoget om du ikkje har det fra før eller trenger flerspiller. Yep, det har ikkje støtte for dette. Synd.