Det er vel heller det at spill er så jævlig navlebeskuende. Iterasjon, iterasjon, iterasjon, iterasjon. De samme systemene med nye metaforer, ingen nye regelsett å bryne seg på. Hesten er en bil er en boks som vipper på to aksepunkter avhengig av underlag på prærien som er veien som er et rutenett med teksturer på.
Av og til får du spill som er rene rollercoaster rides av moro, som Super Mario Galaxy og Bayonetta, som leverer de samme ideene du har sett hundre ganger før, men i et heseblesende tempo og med så mye variasjon og så mye action at du egentlig ikke rekker å tenke "hm, dette har jeg sett før". De er bevis på at de gamle ideene funker enda, men så har du for eksempel GTAIV som bokstavelig talt bare gjorde de gamle GTA-spillene omatt med bedre innpakning og mer konsistent grensesnittsmetafor. Innholdsmessig var det like tomt som de andre. Satirisk, ja -- men ikke bitende. Mer eller mindre innholdsløst hvis du allerede er litt småkritisk til konsensuset.
Jeg ønsker meg spill som enten innoverer formmessig (regelsett, spillmekanikker) eller konseptuelt (fortelling, metafor). Jeg får sjeldent det, så da faller jeg istedet tilbake på spill som tillater bunnsolid multiplayer-moro, siden spillfortellinger jevnt over kjeder meg uansett. Multiplayer-spill har en tendens til å tilby konstant moro istedet for lommer med godt innhold blant alle sjangerkonvensjonene. Spill som Dead Space, for eksempel, er godt håndverk og alt det der, men det er bare så innmari utgjort. Been there, done that, got the t-shirt.