Rau Dau (Revolvar) Redempsjon

Nabbe

Har fin hatt.
Mulig, men det er vel ikke akkurat helt det samme? Negert om det er sant, men fortsatt ganske langt unna Lodins påstand.
 

Lodin

Der Waaaah
Eller kanskje Eurogamer ga faen og publiserte uansett? :p
Rockstar kan ikke hindre noen i å skrive hva de vil om spillet deres, men neste gang kan det være EG ikke får lov til å titte på preview-kode av GTAV og må kjøpe spillet sjæl. Tilsvarende eksempel er Kotaku i Japan som stilte spørsmål rundt at fyren som eier Famitsu var med å promotere Snake Wanker i diverse reklamer. De er nå utestengt fra alt som heter Konami ei god stund framover.
 

Nabbe

Har fin hatt.
Fortsatt. Kilde?
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
Første Rockstar spillet jeg har spilt igjennom uten å bli drittlei før slutten hvertfall.
Hvor langt er det i forhold til GTA4?
 
Bransjefolk mener det er en jævla katastrofe, hvis du leser tidligere i tråden -- hvorvidt det er sant, og om markedsføringen klarer å redde produktet, blir interessant å se.

Also, man kan ikke stole på Eurogamer og Edge når det kommer til store britiske spill. De eier ikke skam. Greit, Rævv Dævv Revolvær er ikke engelsk, men Rockstar er tross alt det.
Caller ikke bullshit eller noe, men hadde vært artig å vite hvor påståelsen kommer fra? Eurogamer sin omtale er av de mer kritiske (ikke at det skal mye til, generelt lite negativt å finne i andmeldelser foreløpig) jeg har lest og annet enn kanskje Fable II så kan jeg ikke komme på noe britisk spill de har rost opp mer enn f.eks amerikansk presse har gjort.

Ellers så har vel de fleste oppegående entusiaster fått med seg PR-avdelingen til spillselskap gjør alt faen de kan for å skape hype rundt storsatsninger som dette nær releaese, blant annet gjennom betingelses-embargoer osv. Allikevel er det sjeldent jeg er grovt uenig med den gjennomsnittlige meningen til prerelease-andmeldelser. Er jeg ikke kritisk nok?
 

SHDR

Gullmedlem
Uh, jeg er jevnt over så uenig med spillkritikere at jeg ikke gidder lese spillomtaler lenger, men jeg er nå sannsynligvis såpass fjernet fra din jevne gamer at jeg ikke teller lenger. Påstanden kommer fra en kommentartråd på Gamasutra i anledning at konene til ansatte ved Rockstar San Diego truet med å reise sak om ikke arbeidsforholdene ble bedret. Et par av kommentarene (angivelig fra bransjefolk) grein over at spillet var ræva, og at utviklerne som hadde lagt så mye tid og krefter inn i det ikke engang hadde ofret alt for et kjempespill, men et magaplask.

Som sagt, jeg har ikke spilt spillet og kommer neppe til å gjøre det med det aller første, jeg er bare generelt ekstremt lite begeistret for den late, rådyre sandbox-templaten Rockstar har kastet seg på. Selv om spillene er store og ettersigende inneholder masse fett shit, så er selve opplevelsen ofte tungvinn, inkonsistent, tidkrevende og til syvende og sist nokså innholdsløs.

MEN DET ER MEG! GAMMEL GRINEBITER!
 
Hvor langt er det i forhold til GTA4?
Jeg hadde en total gameplaytime på 18 timer når jeg var ferdig, vet ikke hvordan GameTrailers kan påstå at det er 20+ timer men (Storyen altså).

Brukte ca 2 timer på å luske rundt å oppføre meg som en idiot, resten av hardcore gaming rett frem mission til mission.

SHDR: Enig med at Rockstar sine spill kan føles innholdsløse til slutt, men storyen i RDR holdt meg faktisk gående hele veien.. jeg elsket forøvrig slutten også.
 
18 overall da, du kan tenke deg at jeg brukte minst 2 timer på å drekke, spille poker å slenge lasso på horer.

Når jeg tenker etter så hadde jeg en liten gisselplan som tok meg en time eller noe også.

Mvh
 

Nabbe

Har fin hatt.

Jante

privileged CIS shitlord
Da er det isåfall Take 2 som driver med no mafian og ikke Rockstar.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Lå i postkassen i dag, så det blir no pro-gamings utover kvelden.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Inntrykk så langt:

[19:32] <kak> OK, hvordan inverterer jeg kontrollen?
[19:32] <JustinC> Options
[19:32] <JustinC> overraskende nok, kontroller
[19:32] <kak> Hater at spill ikke respekterer at jeg har satt invertert som standard i 360-opsettet
[19:32] <JustinC> KJENN PÅ STEMNINGEN NÅR DU GÅR GJENNOM BYEN kak
[19:32] <riffen> antageligvis fordi du er en raring som bruker invtert, kak
[19:32] <kak> Kan ikke kjenne på noen ting, for jeg får ikke styrt kameraet sånn jeg vil
[19:32] <kak> Hvor er options?
[19:33] <JustinC> Start.
[19:33] <kak> har jo ikke mobiltelefon i dette spillet
[19:33] <kak> JustinC: Får bare Consumables, kit og provisions
[19:33] <JustinC> du trykker på back
[19:34] <kak> Da kommer det samme opp...
[19:34] <riffen> eller er det et røyksignal-minispill?
[19:34] <JustinC> riffen: er telegrambyrå!
[19:34] <kak> OG; hva faen er greia med at man løper ved å holde inne A?
[19:34] <kak> Altså
[19:34] <kak> BARE A
[19:34] <kak> Ikke stikka
[19:34] <kak> BARE A-knappen
[19:34] <kak> Også løper han som faen
[19:34] <kak> Se
[19:34] <kak> SE

[19:35] <kak> men i...
[19:35] <kak> Nå fikk jeg plutselig opp en helt annen meny
[19:35] <kak> Jævler

[19:47] <@kak> Hvordan knuser jeg tønner?
[19:47] <@Kiefer> Skyt pårem.
[19:47] <@kak> Det er da ikke sivilisert
[19:47] <@kak> Men... jeg vil ha rupees

[19:55] <@kak> Nå skjøt jeg på en hest
[19:55] <@riffen> kak er du full
[19:55] <@kak> nei

[19:55] <@kak> "return to the saloon"
[19:55] <@kak> RETURN???
[19:55] <@kak> Jeg har vel faen ikke vært der før!
[19:55] <@kak> Ah
[19:56] <@Nabbe> ...
[19:56] <@kak> Spillet rettet seg selv til "Go to the saloon"

[19:57] <@kak> Altså...
[19:57] <@kak> Bare man sveiper innom A, så løper fyren to skritt

[20:01] <@kak> Skyene er gule...
[20:01] <@kak> Trodde ikke det var så mye sur nedbør i ville vesten
[20:02] <@kak> Før cellulosefabrikkene lissom

[20:11] <@JustinC> kak: du har ikke limited edition?
[20:11] <@kak> JustinC: Jo
[20:11] <@JustinC> du må puche inn den koden, om du ikke har gjort det
[20:12] <@kak> Skulle trykke inn de kodegreiene, men trykka feil og havna rett i multiplayer. Når jeg "exit multiplayer" autostarta single-playerdelen

(fordi det står feil på det arket som følger med)

[20:17] <@kak> Hvor må jeg for å lagre?
[20:17] <@kak> Denne senga var tydeligvis ikke bra nok

[20:21] <@kak> Jeg føler meg litt som AVGN her
[20:22] <@kak> Også begynner kjerringa å kjefte på meg!

[20:30] <@kak> ...
[20:30] <@kak> FFFF
[20:30] <@kak> Trykke X for å "parkere" hesten
[20:30] <@kak> Så hopper den over fortøyningsgjerdet i stedet
[20:31] <@kak> JEG HAR GÅTT MEG FAST I EN ANNEN HEST


Joda, så sånn er det. Tar seg nok opp, regner jeg med :/
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
A boom boom boom boom boom

 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Jaok, da har jeg lagt noen feite timer i spillet og poster førsteinntrykk på 10 minutter. For senere referanser er jeg ferdig med det som er å gjøre i "del 2", Mexico.


Jeg gleder meg veldig sjeldent til spill for tiden, mye fordi jeg er blitt en bitter blasert gamling, men har til en viss grad bitt på hypemaskineriet rundt RDR. Det er ingen tvil om at vi får et storslagent sandkassespill med masse innhold og et grafikk, det jeg er skeptisk til er om det funker. Grand Theft Auto IV er en favoritt for mange, men personlig hyllet jeg det aldri grunnet en del irritasjonsmomenter. Dette er som Shadar (sitter på Skype forresten) nevner over deler av gameplayet som ofte lider under/av ambisjonsnivået. Multiplayeren kom for eksempel aldri til sin rett; et godt potensiale men kjedelig og rotete gjennomført.

"Så Filip, kan du gi den første kvalifiserte vurderingen av RDR, er det egentlig noe bra eller er all verdens spillanmeldere i lomma på bransjen" tenker du med aller mest sannsynlig nå.

Wait for it…
Ja, dette er dritbra.

Det innlysende først: Om jeg hadde levd på begynnelsen av 1900-tallet hadde jeg nok nikket anerkjennende til RDR, det klarer å fange stemningen jeg innbiller meg regjerte i den ville vesten. Alle stedene jeg hittil har besøkt har vært mindre "byer", så noe Deadwood-action er det ikke, men de små tettstedene har til stor grad sin egen individuelle sjarm og design. I kombinasjon med et levende og rikt antall spillfigukterer (!) er det instantly western-følelse, og spesielt første gang jeg trasket av toget og forbi de første bygningene mens et par lokale skulte stygt på meg må trekkes frem som et godt, godt øyeblikk.
Og jada, grafixa er fete. Om noe kjedelige, men kommer tilbake til det. Musikken er helt rett, igjen kan jeg nevne Deadwood, men litt nedtont.

Som alle har skjønt er dette i stor grad GTA cowboystyle, men kan ramse opp: Etter en heftig introvideo hvor du blir forklart bakhistorie uten å trykke den i trynet ditt, og over de neste timene blir du introdusert for det nærmeste området og spillmekanismene. Du kan selvfølgelig velge å fly rett ut og kaste en hest utafor en klippe fra sekund én eller angripe noen av de mange andre tingene å gjøre, valget er opp til deg. Mainstory-missions tar deg gjennom et morsomt persongalleri og en rekke forskjellige typer missions: Drep han, hent det, overtal dem, reis dit, ta med meg hit etc.
Side-missions kommer du over ved å reise rundt og tilfeldig møte folk som trenger hjelp, eller plukke opp jobber i de forskjellige byene. Noen er avhengige av at du er der riktig tid på døgnet. Kontrollene er velkente og greie, layouten som i GTA og få problemer.
Jeg føler til tider inspirasjon fra et annet fantastisk spill, Fallout 3, i måten spiller bygger opp forventninger og tanker om steder og personer du skal til, eller vet du vil møte iløpet av spillet.

Skal selvfølgelig ikke ramse opp alle de forskjellige typer oppdrag eller hvordan de gjennomføres, men de er godt varierte og artige å gjennomføre.

Ser jeg har nevnt GTA så mye den viktigste forskjellen må påpekes, og det er reise og atmosfære. I RDR kan man til tider føle seg helt alene på kartet i mange minutter av gangen, og det å reise fra A til B er etapper hvor man styrer hesten, opprettholder farten og titter rundt seg siden det meste kan skje nårsomhelst. Der jeg irriterte meg over kronglete biler i trafikkerte gater er hver transportetappe her en trailer for spillet.


Da regner jeg med alle har forstått at dette er et bra spill, og jeg storkoser meg. For å konkludere kan jeg si at det truer GOTY 2010-plasseringen til Mass Effect 2.

MEN siden jeg er mye kulere enn alle andre med et tastatur og personlig mening skal jeg brekke det ned, for spillet har en del store irritasjonsmomenter. Så på spørsmål om det er så bra som alle skal ha det til, om det er verdt ny-pris og lignende kommer det egentlig ann på hvor godt du håndterer disse skjønnhetsfeilene:

Det er grafiske bugs, og jeg har opplevd et par få ganger å sette meg fast mellom en bøtte og en frosk (FOR EKSEMPEL) når jeg går av hesten. Ikke mye eller stort, men utrolig flaut for spillet ved de anledningene det skjer (EDIT: Samme som skjer i videoen til Yeti over meg har skjedd meg, både med og uten tog i nærheten).
Kontroll-layouten er bittelitt klønete, å bremse med RB (R1) virker veldig unaturlig, samme er multitaskingen tomlene må gjøre om du for eksempel skal ri hest og bytte våpen samtidig.
Kontrollen av hovedperson og hest er også litt kronglete. For å bevege seg til fots kan man bruke stikke, holde inne A, tappe A eller en kombinasjon av disse. Det tok meg litt tid å bli kjent med kontroll av hesten, det er en hybrid på samme måte som til fots er det; begge tilfeller er ikke veldig ille men har tatt meg selv i å fortvilt trykket A for å bevege meg. Retningen du vil ha hesten i er også litt kinky, men med mulighet til å enten bli vant til det eller skifte fra hestens-retning til kameraets-retning i options.

Så til de to litt verre tingene:
Det er ikke akkurat et fyrverkeri av farger. Er grenser for hvor mye man har å jobbe med når man skal gjenskape ørken, så det blir mye brunt, grått og grønt. Må likevel berømme Rockstar for hva de har fått ut av så lite farger, men personlig ble det kjedeligere på øyet etterhvert. La også merke til det hos folk som så på meg spille; mistet publikum på hver etappe fra mission til mission. Skal ikke dvele for mye ved dette, designet -og- brettdesignet er herlig, dritbra, råflott osv men prærien blir mindre spennende i lengden (Red.anm. hadde håpet det skulle hjelpe på når jeg kom til Mexico, noe det gjorde men litt for lite).

Så er det den delen de nesten like gjerne kunne kuttet ut, og det er det tullete Honour-systemet.

Så ja get this, du får dårlig karma for å være slem og bra karma for å være snill, er du med? Du kan ofte velge å drepe eller fange skurker for fengsel og du vil få pluss eller minus i honour alt ettersom.
Greit nok, hadde det ikke vært småødelagt. Eller, systemet er greit nok men det lider under en sandkassespill-forbannelse. Å være og gjøre snille ting er greit nok, men jeg får til stadighet minuspoeng i honour uten å ha noen idé om hvorfor. Nesten ingen idé ihvertfall, men kommer du borti feil knapp i en by og trekker våpen (ikke skyte, bare ta det opp av beltet) mot feil person er HELVETE løs og plutselig er du Mr. Outlaw 1911. Under en jobb hvor jeg skal fange en hest dro jeg siktekornet en millimeter over kompisen som hadde gitt meg jobben. DUM IDÈ, for han drar umiddelbart frem hagla og slipper løs all hillbilly-frustrasjonen min på meg. Jævla nigger.
Det er en del sånne småsaker, som å ri i full fart bortover en landevei når du hører noen skrike etter hjelp. På tiden det tok meg å bremse, snu 180 grader og ri bort hadde alle skutt alle eller noe og jeg fikk minushonour.
Dette kommer enda verre frem om du kommer over noen som blir jaget gjennom ørkenen. Hvem skal du hjelpe, han som løper eller de to som jager? Det er praktisk talt 50/50 sjanse. De snille har ofte en kjempeliten sheriffstjerne som ikke synes, og om spillet forventer jeg skal gjenkjenne de minimalt forskjellig designete klesplaggene i 1.000.000 km/t på hesten min can det forget about it. Om en tilfeldig forbipasserende forviller seg opp i en ild-utveksling jeg er med i og vifter med geværet sitt kan det hende jeg tror han er fienden. Jeg skyter, minus 50 honour. Er ingen merkbare bonuser for å være slem, utenom kred fra andre banditter, mens belønningene for å f.eks. levere en skurk levende er dobbelt så høy som å levere bevis på at han er drept.


Puh, men det var det av raeg. Kontrollmekanismen tar også litt tid å bli komfortabel med selv om den er basert på en velkjent layout, men det er ingen tvil om at dette er et veldig, veldig bra spill. Når jeg kommer igjennom skal jeg rulle terningen, for jeg er faktisk ikke helt sikker på sekser. Men følelsen da jeg våknet til morgen idag, satte meg i prompesofaen og startet spillet får jeg sjeldent, jeg storkoser meg. Skulle egentlig burne igjennom storyen på et døgn for å være ferdig med spillet til denne posten, men fuck it, det er for mye kult å gjøre av random shizz og sidemissions.
Det gjenstår selvfølgelig å se med multiplayeren, men der håper jeg Spillegal vil kunne være behjelpelige! Utover dette, om ikke du ble skremt av den negative delen over her kan jeg fint anbefale Read Dead Redemption, det er ett morsomt tv-spill.



Da, gjør jeg meg klar til å edite ut all feilen. Om jeg ikke rir litt til isteden.