Jaok, da har jeg lagt noen feite timer i spillet og poster førsteinntrykk på 10 minutter. For senere referanser er jeg ferdig med det som er å gjøre i "del 2", Mexico.
Jeg gleder meg veldig sjeldent til spill for tiden, mye fordi jeg er blitt en bitter blasert gamling, men har til en viss grad bitt på hypemaskineriet rundt RDR. Det er ingen tvil om at vi får et storslagent sandkassespill med masse innhold og et grafikk, det jeg er skeptisk til er om det
funker. Grand Theft Auto IV er en favoritt for mange, men personlig hyllet jeg det aldri grunnet en del irritasjonsmomenter. Dette er som Shadar (sitter på Skype forresten) nevner over deler av gameplayet som ofte lider under/av ambisjonsnivået. Multiplayeren kom for eksempel aldri til sin rett; et godt potensiale men kjedelig og rotete gjennomført.
"Så Filip, kan du gi den første kvalifiserte vurderingen av RDR, er det egentlig noe bra eller er all verdens spillanmeldere i lomma på bransjen" tenker du med aller mest sannsynlig nå.
Wait for it…
Det innlysende først: Om jeg hadde levd på begynnelsen av 1900-tallet hadde jeg nok nikket anerkjennende til RDR, det klarer å fange stemningen jeg innbiller meg regjerte i den ville vesten. Alle stedene jeg hittil har besøkt har vært mindre "byer", så noe Deadwood-action er det ikke, men de små tettstedene har til stor grad sin egen individuelle sjarm og design. I kombinasjon med et levende og rikt antall spillfigukterer (!) er det instantly western-følelse, og spesielt første gang jeg trasket av toget og forbi de første bygningene mens et par lokale skulte stygt på meg må trekkes frem som et godt, godt øyeblikk.
Og jada, grafixa er fete. Om noe kjedelige, men kommer tilbake til det. Musikken er helt rett, igjen kan jeg nevne Deadwood, men litt nedtont.
Som alle har skjønt er dette i stor grad GTA cowboystyle, men kan ramse opp: Etter en heftig introvideo hvor du blir forklart bakhistorie uten å trykke den i trynet ditt, og over de neste timene blir du introdusert for det nærmeste området og spillmekanismene. Du kan selvfølgelig velge å fly rett ut og kaste en hest utafor en klippe fra sekund én eller angripe noen av de mange andre tingene å gjøre, valget er opp til deg. Mainstory-missions tar deg gjennom et morsomt persongalleri og en rekke forskjellige typer missions: Drep han, hent det, overtal dem, reis dit, ta med meg hit etc.
Side-missions kommer du over ved å reise rundt og tilfeldig møte folk som trenger hjelp, eller plukke opp jobber i de forskjellige byene. Noen er avhengige av at du er der riktig tid på døgnet. Kontrollene er velkente og greie, layouten som i GTA og få problemer.
Jeg føler til tider inspirasjon fra et annet fantastisk spill, Fallout 3, i måten spiller bygger opp forventninger og tanker om steder og personer du skal til, eller vet du vil møte iløpet av spillet.
Skal selvfølgelig ikke ramse opp alle de forskjellige typer oppdrag eller hvordan de gjennomføres, men de er godt varierte og artige å gjennomføre.
Ser jeg har nevnt GTA så mye den viktigste forskjellen må påpekes, og det er reise og atmosfære. I RDR kan man til tider føle seg helt alene på kartet i mange minutter av gangen, og det å reise fra A til B er etapper hvor man styrer hesten, opprettholder farten og titter rundt seg siden det meste kan skje nårsomhelst. Der jeg irriterte meg over kronglete biler i trafikkerte gater er hver transportetappe her en trailer for spillet.
Da regner jeg med alle har forstått at dette er et bra spill, og jeg storkoser meg. For å konkludere kan jeg si at det truer GOTY 2010-plasseringen til Mass Effect 2.
MEN siden jeg er mye kulere enn alle andre med et tastatur og personlig mening skal jeg brekke det ned, for spillet har en del store irritasjonsmomenter. Så på spørsmål om det er så bra som alle skal ha det til, om det er verdt ny-pris og lignende kommer det egentlig ann på hvor godt du håndterer disse skjønnhetsfeilene:
Det er grafiske bugs, og jeg har opplevd et par få ganger å sette meg fast mellom en bøtte og en frosk (FOR EKSEMPEL) når jeg går av hesten. Ikke mye eller stort, men utrolig flaut for spillet ved de anledningene det skjer (EDIT: Samme som skjer i videoen til Yeti over meg har skjedd meg, både med og uten tog i nærheten).
Kontroll-layouten er bittelitt klønete, å bremse med RB (R1) virker veldig unaturlig, samme er multitaskingen tomlene må gjøre om du for eksempel skal ri hest og bytte våpen samtidig.
Kontrollen av hovedperson og hest er også litt kronglete. For å bevege seg til fots kan man bruke stikke, holde inne A, tappe A eller en kombinasjon av disse. Det tok meg litt tid å bli kjent med kontroll av hesten, det er en hybrid på samme måte som til fots er det; begge tilfeller er ikke veldig ille men har tatt meg selv i å fortvilt trykket A for å bevege meg. Retningen du vil ha hesten i er også litt kinky, men med mulighet til å enten bli vant til det eller skifte fra hestens-retning til kameraets-retning i options.
Så til de to litt verre tingene:
Det er ikke akkurat et fyrverkeri av farger. Er grenser for hvor mye man har å jobbe med når man skal gjenskape ørken, så det blir mye brunt, grått og grønt. Må likevel berømme Rockstar for hva de har fått ut av så lite farger, men personlig ble det kjedeligere på øyet etterhvert. La også merke til det hos folk som så på meg spille; mistet publikum på hver etappe fra mission til mission. Skal ikke dvele for mye ved dette, designet -og- brettdesignet er herlig, dritbra, råflott osv men prærien blir mindre spennende i lengden (Red.anm. hadde håpet det skulle hjelpe på når jeg kom til Mexico, noe det gjorde men litt for lite).
Så er det den delen de nesten like gjerne kunne kuttet ut, og det er det tullete Honour-systemet.
Så ja get this, du får dårlig karma for å være slem og bra karma for å være snill, er du med? Du kan ofte velge å drepe eller fange skurker for fengsel og du vil få pluss eller minus i honour alt ettersom.
Greit nok, hadde det ikke vært småødelagt. Eller, systemet er greit nok men det lider under en sandkassespill-forbannelse. Å være og gjøre snille ting er greit nok, men jeg får til stadighet minuspoeng i honour uten å ha noen idé om hvorfor. Nesten ingen idé ihvertfall, men kommer du borti feil knapp i en by og trekker våpen (ikke skyte, bare ta det opp av beltet) mot feil person er HELVETE løs og plutselig er du Mr. Outlaw 1911. Under en jobb hvor jeg skal fange en hest dro jeg siktekornet en millimeter over kompisen som hadde gitt meg jobben. DUM IDÈ, for han drar umiddelbart frem hagla og slipper løs all hillbilly-frustrasjonen min på meg. Jævla nigger.
Det er en del sånne småsaker, som å ri i full fart bortover en landevei når du hører noen skrike etter hjelp. På tiden det tok meg å bremse, snu 180 grader og ri bort hadde alle skutt alle eller noe og jeg fikk minushonour.
Dette kommer enda verre frem om du kommer over noen som blir jaget gjennom ørkenen. Hvem skal du hjelpe, han som løper eller de to som jager? Det er praktisk talt 50/50 sjanse. De snille har ofte en kjempeliten sheriffstjerne som ikke synes, og om spillet forventer jeg skal gjenkjenne de minimalt forskjellig designete klesplaggene i 1.000.000 km/t på hesten min can det forget about it. Om en tilfeldig forbipasserende forviller seg opp i en ild-utveksling jeg er med i og vifter med geværet sitt kan det hende jeg tror han er fienden. Jeg skyter, minus 50 honour. Er ingen merkbare bonuser for å være slem, utenom kred fra andre banditter, mens belønningene for å f.eks. levere en skurk levende er dobbelt så høy som å levere bevis på at han er drept.
Puh, men det var det av raeg. Kontrollmekanismen tar også litt tid å bli komfortabel med selv om den er basert på en velkjent layout, men det er ingen tvil om at dette er et veldig, veldig bra spill. Når jeg kommer igjennom skal jeg rulle terningen, for jeg er faktisk ikke helt sikker på sekser. Men følelsen da jeg våknet til morgen idag, satte meg i prompesofaen og startet spillet får jeg sjeldent, jeg storkoser meg. Skulle egentlig burne igjennom storyen på et døgn for å være ferdig med spillet til denne posten, men fuck it, det er for mye kult å gjøre av random shizz og sidemissions.
Det gjenstår selvfølgelig å se med multiplayeren, men der håper jeg Spillegal vil kunne være behjelpelige! Utover dette, om ikke du ble skremt av den negative delen over her kan jeg fint anbefale Read Dead Redemption, det er ett morsomt tv-spill.
Da, gjør jeg meg klar til å edite ut all feilen. Om jeg ikke rir litt til isteden.