Klarte spillet i går, og tenkte jeg kunne legge ut alle mine tanker om det her. Skal sørge for å holde hele posten spoilerfri. Prøv å ta min entusiasme for spillet med en klype salt, for jeg garanterer selvsagt ikke at alle kommer til å se på spillet på samme måte som jeg gjør.
For de som leste den forige posten min, så trenger jeg vel ikke si igjen at jeg er storfornøyd med spillet. Jeg har rett og slett aldri før opplevd et spill med så stor wow-faktor som dette. Det sluttet rett og slett aldri å overaske meg.
Grafikken er helt suveren (bortsett fra en god del clipping, men det plaget meg aldri), den overgår alt annet jeg har sett på konsoll. Så hvordan Capcom da har fått spillet til å gå konstant i 30 fps, samtidig som at det loader det ene store, superdetaljerte, området etter det andre og til tider viser over 10 fiender på skjermen samtidig er for meg et mysterium. Spesielt imponert ble jeg av noen av cut-scenene, som da bruker in-game motoren. Bah, det er så mange deler av spillet jeg har lyst til å beskrive, men det vil være å ødelegge en god del for dem som venter på Europa realesen. For det som gjør dette spillet så utrolig gripende, er at man aldri kan forutsi hva som blir det neste (og nei, jeg tenker ikke på historien).
For historien er absolutt ikke serlig god, noe som er litt synd med tanke på at serien endelig har fått ordentlig voice-acting. Allikevel må jeg si at det er noen utrolig gode (og somsagt grafisk imponerende) cut-scener. Dessuten er det èn ting historien gjør veldig godt, og det er å skape forskjellige situasjoner som gjør seg veldig godt gameplay-messig. Bossene er veldig godt gjennomførte, og for de som har sett Huletroll ripoffen og det gigantiske sjøudyret på bilder og trailere, så kan jeg forsikre dere om at det fortsatt er mange bosser som er veldig mye tøffere enn disse.
Capcom skal forresten ha massevis at ros for å ha holdt så utrolig store deler av spillet skjult for oss. De kunne skapt mye mer hype gjennom å vise fram mer av det spillet har å by på.
Det er sikkert mange som lurer på hvor skummelt spillet er, og de vil kanskje bli litt skuffet når jeg sier at det ikke finnes skummelt. Og det kommer fra en som er selveste definisjonen av pingle. Joda, jeg skvatt en gang eller to, og spillet mangler absolutt ikke atmosfære, men jeg føler meg egentlig en smule snytt på dette området. For det første: med den grafikkmotoren spillet har, kunne det blitt et av de skumleste noensinne. Her ville kun fantasien satt grenser. For det andre: spillet bygger til tider opp en god del spenning gjennom frampek. Det var noen ganger spillet pirret skikkelig, og jeg trodde jeg kom til å bli skikkelig skremt. Men så kom den fienden jeg gikk og fryktet, så drepte jeg den, og så var vi liksom ferdig med den saken. Det er altså ikke på grunn av skremsel at jeg stadig vekk ble overasket av spillet. Jeg sier meg enig med Ghaz, dette er et reinspekka actionspill, om det er positivt eller negativt for en bestemme selv. Som den pysen jeg er, gjorde det meg egentlig ingenting.
Spillet er langt (jeg brukte i underkant av 18 timer), og har god replay-value. Nå som jeg har klart spillet har jeg fortsatt massevis av gode grunner til å fortsette å spille, og jeg tror det vil være lenge til at noe annet spill tar dette sin plass i Gamecuben min. Jeg har faktisk sett noen klage på at spillet er for langt, de mener at spillet treffer et dødpunkt når man begynner på disc 2 og de ville heller at spillet skulle vært noen timer kortere, og sluttet mens leken var god. Jeg er overhode ikke enig med dette. Jeg har faktisk kommet meg halveis på disc 1 igjen, for selv etter 18 timer med spilling, strekt utover fire døgn var jeg hungrig på mer.
AIen i spillet er den delen jeg har mest blandede følelser om. Den er ikke så avansert som jeg trodde den ville være, og det var mer enn en gang at jeg så fiender gå rett inn i gitter, for å nå meg som stod på den andre siden. Jeg opplevde også at de satt seg fast i områdene (vel, bare en gang) og at de kastet dynamitter rett inn i et tre eller noe annet foran seg, så de drepte rundt seks fiender inkludert seg selv. Noen ganger ser det også ut som at de mangler mellom-animasjoner, som når de går fra å være stillestående til full sprint mot deg. Men, det er en ting jeg synes kommer veldig godt fram i intelligensen deres, og det er at deres eneste mål er å drepe deg, om de så setter sitt eget liv på spill i prossesen. De gjør det som må til for å klare dette. De vil omringe et hvilket som helst hus du gjemmer deg i, og de vil sende inn folk fra elle mulige innganger; de elsker rett og slett å omringe deg, noe som gjør spillet veldig intenst. Dessuten så har de stor forståelse i forhold til miljøene de beveger seg i (bortsett fra de bugene jeg nevnte tidligere). De klatrer opp stiger, gjennom vindu og over gjerder, de gjør hva som helst, bare for å kunne stikke høygaffelen sin gjennom hodet ditt. De fiendene jeg snakker om nå, er selvsagt de vi alle har sett på bilder og i filmer av spillet, altså landsbyboerne. De er mange andre fiender i spillet også, som oppfører seg helt anderledes.
Oi, det ble da en rimelig lang post dette. Synes det er deilig å få tenkt godt gjennom hva jeg syntes om spillet. Vel, the bottom line er vel rett og slett at jeg elsker Resident Evil 4. Det er en opplevelse som absolutt alle burde gi en sjanse, om du så er fan av serien eller ikke. For selv om spillet har noen helt tydelige (dog små) feil, så er man en idiot om man lar disse komme i vegen for alt det andre fantastiske spillet har å by på.