S.T.A.L.K.E.R

Lodin

Der Waaaah
#1
Tenkte jeg kunne lage en ny tråd nå som spillet er rett rundt hjørnet. På samme dag som Playstation 3 launchen faktisk. ^_^ Her er min lille QA/anmeldelse. Bær med meg siden dette vil ta litt tid.

Hva er så S.T.A.L.K.E.R? S.T.A.L.K.E.R er en førstepersonskyter til PC hvor man spiller en kis med hukommelsestap som lusker rundt i området rundt Chernobyl etter at det var enda en atomulykke i 2006.

Åssen er det å spille det a? Ta litt av actionen og stemninga til Half Life 2, settinga til Fallout og friheten fra Oblivion og du begynner å nærme deg. Riktignok er ikke spillet en eneste stor sandkasse, men delt inn i "mindre" områder. De er alikevel digre nok til at det tar lang tid å krysse dem. Større enn øyene i PC Far Cry for å si det slik.
Som sagt spiller man en kar som ikke vet hvem han er. Alt han vet er at han har S.T.A.L.K.E.R tatovert på armen, har en Palm hvor det står han skal drepe en kar og at han ble funnet i en kræsja truck som frakta lik fra reaktorområdet der den første ulykka fant sted. Så er det å farte ut i ødemarka og prøve å finne ut av hva som foregår.
Verdenen er pakket av andre luskere som livnærer seg av å selge kuriositeter de finner i villmarken, banditter som livnærer seg av å rane luskere og militære som stort sett bare skyter alle andre. Fordi området har vært herjet av radioaktivt nedfall er det og stappfullt av mutanter av alle slag. Alt fra blinde bikkjer og zombier til Cthulhutryner som er usynlige når de jakter. Likheten for dem alle er at de har ting å gjøre akkurat som deg. Folk farter omkring i ødemarka, sover, hviler og slåss mot hverandre om teritorier. Dyra gjør som i virkeligheten og jakter i flokk og er ofte mer aggresive om natta. Litt som Oblivion, bare at det faktisk funker.
Verdenen er og stappfull av paranormale fenomener. Noen områder komprimerer alt rundt seg, noen tenner spontane stikkflammer og noen virvler alt som kommer nær opp i små tornadoer. Man lærer seg fort å se etter sporene deres, men er aldri helt sikker.

Hva gjør man egentlig i spillet? Man kan følge historieoppdragene for å skaffe seg flere hint om hva som foregår. Folk forteller deg hvor informasjon kan finnes og så sniker man seg ned i gamle labratorier og finner papirer eller går ut i ødemarka og leiter etter folk som har forsvunnet for lengst. Eller man kan ta sideoppdrag for å tjene seg noen rubler. Alt fra å finne den gamle rifla til en kar som måtte stikke fra monstre til å henrette rivalen til en lusker. Eller man kan luske ut i ødemarka og finne GPSpunkter hvor stæsjet til folk du har funnet døde ligger. Ingen av oppdragene er særlig revelusjonerende, men selve opplevelsen er mesterfull.

Er ikke dette et RPG a? Jepp. Som de fleste gode rollespill har man et fyldig inventory hvor man kan lagre alt man finner. Dette kan være alt fra mystiske dingser som gir gode og dårlige bonuser som pluss på staminaen mot at man tar litt radioaktiv skade, til en haug med forskjellige våpen. For folk med fetish for skytevåpen er dette Mekka. Riktignok har de ikke ekte navn, men du finner det meste som ville dukket opp på en østeuropeisk slagmark. Diverse AKer, avsagde hagler og sniperrifler i monn. Det finnes og løse ting som sikter og granatkastere og disse kan man bolte på favorittrifla si. :sikle:
Ikke uventet er det masse vodka der ute og, samt litt mat og legemidler. Vodkaen hjelper så klart mot radioaktivitet.
Det man derimot ikke har er stats. Eller man har, men de bygges ikke opp med XP. Istedet gjelder det å luske til seg det beste utstyret noe som i grunn er mer realistisk siden spillet bare foregår over noen dager. Er du dårlig til å skyte så er det enten fordi du bruker noe gammelt skrammel eller fordi du ganske enkelt suger.

Men er det skummelt a? Ja! Nevnte jeg ikke de usynlige Cthulhutrynene? Når du driver å roter omkring i en gammel forlatt kloakk, med bare ei lommelykt til belysning og du hører gromlinga deres er det skummelt nok. Litt som F.E.A.R bare at det som prøver å skremme deg vil spise hjernen din istedet for å bare si bøh.

Kan jeg kjøre det a? Hvis du har en PC som ligger mellom si Half Life 2 og Oblivion i specs så bør det gå fint. Legg merke til at det kveler selv de mest avanserte maskiner hvis man skrur på den dynamiske lyssettinga, men uten den burde det kjøre på det meste. Det ser riktignok rimlig bajs ut da, men det er prisen man betaler. Det kommer forøvrig og patcher og modder etterhvert så det er godt mulig situasjonen bedrer seg.

Det er østeuropeisk, hvor mange bugs? En del, men ikke så mange som man skulle tro. Har du Vista er det mulig du vil slite litt, men ellers er det lite å klage på. Det hender det kræsjer og har du mellomrom i Windows profilnavnet ditt funker ikke quickloading. Quester har en tendens til å enten respawne eller ikke gi deg belønning. Ellers er det typiske ting som at AI resettes og ikke ser deg og sånt man ser i mange spill. Kommer som nevnt patcher og det er slett ikke Boiling Point 2 som mange forventet.
Oversettelsen bør det nevnes at er rimlig håpløs. Selv med en utgiver som THQ virker det ikke som noen av utviklerne har noe mer enn rudimentær kunskap om det engelske språk. Slitsomt å lese i lengden, men historien er ikke så fryktelig avansert og uansett er det vel autentisk at alle rundt deg i Chernobyl ville voldtatt dronningens tale. :p

Hvor er kjøretøyene? GSC and THQ are fucking us again! :argh: Som så mye annet som ble lovet måtte alle kjøretøy tas ut. De prøvde til det lengste å implementere dem, men de var for buggete. Man brukte mer tid på å komme seg ut av grøfter og unngå velting samt at verdenen har for mye rask til at det var gøy. Uansett er karen din en jævel til å løpe bare han får nok Red Bull.
Kan nevnes at koden for kjøretøy fortsatt ligger i spillet så det kan hende de moddes inn senere.

Men multiplayerbiten? Jeg vil skyte andre folk! Den veit jeg ikke noe om siden jøpipene hos Megastore enda ikke har sendt meg kopien min. MP er heller ikke min forte, men av det lille jeg testa av betaen virker det som en typisk CS klone, bare med mer camping or bruk av skydd. Noen andre som faktisk bryr seg kan sikkert si mer senere.

Finnes det ikke sånn spesialutgave av det a? Joda, men jeg tror ikke den selges i norske butikker. Virker som den bare er gitt ut i England. Uansett kan den plukkes opp på Play som så mye annet. Foruten at spillet kommer i en lekker blikkboks følger det med et kart, en overlevelsesguide, en DVD med bakgrunnsmatriale og dokumentarer samt noen ekstra kart og skins til multiplayerbiten. De legges sansynligvis ut gratis etter en stund vel å merke.

Hva gir du det a? Jeg gir S.T.A.L.K.E.R Shadow of Chernobyl fem :bop: av fem mulige. Det er noen negative aspekter der, men for meg som elsker FPSer med stemning og masse frihet er dette fantastisk. Ligger helt klart i klasse med System Shock 2, Deus Ex og Vampire Bloodlines. Det sier vel sitt?

her er noen bilder. Det siste er tatt på maskina mi, men det ser myyye bedre ut når jeg faktisk kjører det. Jeg har da ikke dynamisk lys på, men så er skjermkortet mitt søppel og midlertidig da. Tatt med det meste ellers på high på 1024x768. Viktigste er at det kjører som ei olja katte på is.



Trailere:
http://www.i-am-bored.com/bored_link.cfm?link_id=22430
http://www.gametrailers.com/player.php?id=17868

Anmeldelser:
Gamespot - 8.5
IGN 8.2
1UP - 8.0
Eurogamer - 8
Game Rankings - 84% i snitt

Websider:
Heimesidå
Oblivion Lost

 
#2
Sorry mac, jeg slår meg vrang og er uenig i scoren din. Fem av fem er for snilt. Jeg sier 5 av 10 mulig. Kaster altså spillet midt på treet. Det har for mye ubrukt potensiale at jeg ikke kan la være å bare tenke på det jeg har foran meg. Grafikkmotoren er optialisert for shitty ukrainske datapeseer tydeligvis men ikke slike rike norske dell xps laptoper tydeligvis. selv om maskinen min etter alle kunstens regler skulle kjørt spillet knakende bra sliter det ofte. Tilogmed folk med et beist av 8800GTX kort sliter. Lyden er så om så, og hvis du vil skyte noen på mer en 2 meters avstand kan du gi opp. Ikke en gang å sette seg på huk funker. Slike ting som det gjør at jeg blir hensidens oppgitt over det tapte potensiale siden det har en usaklig dritfet stemningen og setting. Det fienden har jo hoptikopter! Hva med meg?

Uansett ser jeg for meg at om ukrainerene klarer å sope sammen pennger og mot til å sette opp en oppfølger om 6 nye år har jeg stooore håp.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Spillet kjører som ei olja katte på riggen min også med det aller meste på High (Core 2 Duo E6400, 2GB RAM, X1950XTX 512MB), og noe av det første jeg gjorde i spillet var å rusle bort til et bandittskjulested, snike meg rundt og cappe folk i skallen fra ti-femten meters hold med pistolen jeg fikk i begynnelsen av spillet. Veit ikke helt hvordan du har spilt, men... tja.

Pent ser det ut også. Gleder meg til å ta fatt på spillinga, men jeg venter til jeg har fått retail-utgaven i hus og jeg er ferdig med praksis (dvs. til påskeferien).

Kan jo også nevne at jeg likte AI-en; klarte flere ganger å riste av meg forfølgere ved å spurte rundt hushjørner, luske i kratt og sånt. En forfriskende avveksling fra standard-AI-en i spill, som tydeligvis er programmert omtrent sånn:
Kode:
if(player_sighted == TRUE) { enemy_xray_vision = TRUE; }
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
#4
Spillet har helt klart potensiale. Jeg har riktignok ikke spilt mer enn i 3-4timer, men jeg har allerede møtt på STORE irritasjonsmomenter. Som f.eks mangel på quicksave. PDAen er teit. At spillet ikke pauser når man er i inventorien. Greit det er mer realistisk, men fy faen så irriterende. Også det at en god del av all tekst som kommer forsvinner før jeg såvidt får begynt å lese det.

Kjører spillet på så og si de høyeste innstillingene, uten problemer.
 

Lodin

Der Waaaah
#7
Mitt største irritasjonsmoment så langt er bugga quests. Ble sendt av Duty for å stæle en granatkaster fra Freedomleiren og det burde jo være lett. Bortsett fra at jeg allerede har raida den leiren og skutt alt som beveger seg, inkludert kokken jeg skulle bestikke med vodka for å få vite hvor granatkasteren er.
Alikevel har jeg en liten misstanke om at den fortsatt er der. Må bare saumfare hele plassen. Trenger uansett all ammoen som ligger på lika der.

Fant foresten en lovlig gratisutgave av Roadside Picnic, novellen spillet er basert på. :blunk:
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Bare for å leke deilig har jeg undersøkt åssen spillet ville sett ut på to andre nærliggende konsolene. :p


S.T.A.L.K.E.R på PC


S.T.A.L.K.E.R på 360


S.T.A.L.K.E.R på PS3
 
#9
Stalker kjører uten problemer her. Problemet ligger helst i selve gameplayet.
Jeg visste på forhånd at Stalker kom til å bli en blandet opplevelse.

Dont believe the hype. Altfor mange bugs, MASSE lesing som er gørr kjedelig og muligens den mest idiotiske måten å sette seg ned på i spillet. Holde inne 2 knapper for å krype så lavt som mulig, rett og slett helt blåst.
Noe så enkelt som å innta forskjellige stances burde være en smal sak, men akk nei.
Tror disse utviklerene har også blitt utsatt for radioaktiv stråling til tider.

Våpenfølelsen er også underviklet så det holder.
Utviklerene har ikke fått til den rette "feelingen" der.
I 2007 holder dette ikke for meg rett og slett.

Så mange år i utvikling og resultatet var bare et blandet søl.

Dette er da mitt inntrykk etter å ha spilt det i et par timer.
Får vel bare vente på neste episode av Halflife i stedet.

Har enda til gode å fyre opp en multiplayer match da, skal teste det nuh. Forhåpentligvis er det i det minste underholdende.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Satans spillet låser seg etter kort tid. Lurer på om det er spillet, eller om det er skjermkortet som kiser seg igjen. Patch plz. :argh:
 

Novastrum

Feminist-elitist
#12
Hvor finner man folk å selge våpen\artifacts til?
Jeg er kommet til baren men har til gode å møte noen som kjøper varene mine.
 

Lodin

Der Waaaah
#13
Både bartendern og første karen man møter (og alle andre forsåvidt) kjøper og selger ting pluss at de har evig med penger. Klikk knappen nederst på skjermen mens du prater med folk, tror den heter trade.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#14
Ah.. det forklarer ting. Spiller på HD-tv, og nedre del av skjermen er utenfor "synsfeltet". :sukk: Jeje, får vel klikke og lete. Takker. :)
 

Lodin

Der Waaaah
#15
Noe jeg ikke hadde hørt om før er at kartet i spillet faktisk er en rimlig nøyaktig gjengivelse av virkeligheten. Særlig området hvor reaktoren befinner seg er klin likt. Slikt liker man. ^_^
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&...&iwloc=addr

EDIT: Der var det runna første gang og jeg fikk det jeg bare må regne med er den dårligste slutten. Det er jo forsåvidt greit, men jeg skulle gjerne visst hvorfor. -_-
Betyr bare uansett at jeg har grunn til å runne det noen ganger til. B)
Forøvrig har endelig dicksa hos Megastore posta spillet til meg. Skal bli kos å få det fysisk i hende.
 

Lodin

Der Waaaah
#16
Patch #1 er allerede ute og bringer spillet opp til 1.0001. Vær oppmerksom på at man må starte på nytt for å få den til å funke. Det var og raportert ekstremt mange nye bugs med den i den russiske utgaven. Alle NPCer forsvinner feks. noen 10.000 rett opp i lufta på noen maskiner. XD Hvis man driter i multiplayer og det kjører stabilt kan det være greit å vente. SITAT
The patch fixes the following bugs:

1. Buttons remain "pressed" and value changes on its own in Options
2. Players can kill teammates with the knife when friendly fire is set to 0
3. Game crashed when client player types a server command in console
4. Game crashes when entering a MP game after dying in SP
5. Multiplayer map names will appear in debug text format when voting to change a multiplayer map during gameplay.
6. The game crashes while attempting to purchase an item, after pressing Buy button multiple times from the Buy Menu.
7. The game crashes when the user triggers an anomaly after the anomaly time is set to 0.
8. Purchased affordable weapons fail to be in the inventory when one item purchased exceeds the user's monetary amount.
9. The player will lose the weapon he has stored in his inventory as well as the equipped weapon when the equipped weapon is dropped in MP.
10. The host is able to pause the game during an MP game.
11. Players are able to duplicate other player names by using the "name" command in the console.
12. The user is unable to view a fly-by cutscene if their PDA is open while triggering the cutscene.
13. The user can speed up time with the * key on the numpad in SP
14. Players can damage and kill other teammates while friendly fire is set to 0.0
15. The starting weather in-game does not accurately reflect the starting weather set by the server host in multiplayer match
16. The corpse created by a user switching teams remains in the game when playing multiplayer team deathmatch or artifact hunt.
17. Options "show weapon" and "NPC identification" fail to function
18. The up and down function for the look feature are inverted through out the game.
19. The server will crash when the players vote to change maps, but don't select a map to change to.
20. Players will take no fall damage when friendly fire is set to 0 on the server
21. The player dies when trying to exit out of the skin menu back into gameplay
22. Death by an anomaly is not recorded as a negative frag when playing Team Deathmatch.
23. Game Crash when opening buy menu from certain spot in Artifact Hunt mode
24. The prompt for the buy menu and entry via pressing the spacebar appears when in spectator mode during any network game.
25. Professor Kruglov sometimes can't open the door to the mobile science lab
26. When player stands close to a wall and shoots grenade launcher, the grenade falls out of the map without damaging anyone.
27. Possibility of killing enemies through the roofs and walls
28. When killing Wolf before completing any of additional quests given from him, these quests doesn't change status from "Active Tasks" to "Failed Tasks" in PDA.
29. Problem with quest: "Kill gang leader" when piece of text in PDA is directing user to kill leader in Dark Valley. Quest is completed after kill this bandit on Garbage level.
30. Disappearing piece of scroll belt in Main Menu when the player changes resolution to 800x600
31. Anomalies were not appearing when turned on in server options menu.
32. Game crashed when creating a Team Deathmatch server with spectator on.
33. Problems with ‘Slug’ artifact.
34. Possibility to take the decoder through the Wall
35. Issue with cash in inventory on MP build
36. NPC called Seriy has 3 different names: Seriy, Gray and Grey.
37. Problem with price of weapon in inventory
38. Game crashed when vote for kicking a player ended
39. Rare game crash during multiplayer match, after players choose a team.
40. Exploit with update rate command
41. Wood in barrels is flickering, although there's no fire there.
42. Player can jump between 2 stalkers and table inside the bar and become stuck.
43. Two side quests from Sakharov have wrong description.
44. After playing in multiplayer mode and then starting single player game, Sidorovich has one of multiplayer nicks instead of his name.
45. Game crashed when player fight with pseudodogs on red forest.
46. The game crashes to a non-responsive state (task manager) when attempting to host multiplayer game a second time with an invalid CD-key.
47. On Win 2000 PCs, the Windows Desktop cursor has no functionality when minimizing the game (Alt+Tab).
48. The game will result in a soft crash when a player dies from radioactive poisoning, then immediately falls into the tunnel well that leads out of the Agroprom Underground level.
49. The arrow buttons remain depressed when clicked and dragged off the boxes, thus making the value increase or decrease indefinitely in the options menu of network games.
50. Game crashed during map rotation. This issue occurs several times while playing with maps (Vehicle station, Desolated Village and Deserted Factory)
51. Game crashes when entering an MP game after dying in SP
52. The Host will crash and all Clients will either return to the main menu, crash to the desktop, or the program will shut itself down and return the user to the desktop, when attempting to drop a player while users are In-Game
53. Users are able to pick up an opponent's grenade after it has been thrown and then use it themselves.
54. The players name switches to a random player's name with a _1 after it in multiplayer if no name is entered in the network games menu.
55. Players fail to be kicked, after unanimously voting to remove them, during network gameplay.
56. Player is unable to ban other player, everybody vote for, line "voting succeed" appears and nothing happens. Player that was supposed to be banned still can play and do whatever he wants on the server.
57. The starting weather in-game does not accurately reflect the starting weather set by the server host in multiplayer match
58. Saved game are over written when attempting a second save uses the first saved game's name followed by a "space" and any other word or number during single player campaign.
59. The artifact is unaffected by gravity when dropped during an artifact hunt game.
60. Players take no explosion damage when the friendly fire damage option is set to 0 in the server options of a team deathmatch game.
61. The game will crash, halting progression when transferring from Station to the Sarcophagus.
62. When player wants to reload a weapon, and start fast shooting, he can't do that because weapon continues reloading.
63. The game crashes when a player is killed immediately after they are re-spawned into the game.
64. The weapons fail to scroll when using the mouse wheel after all the grenades have been used during single player gameplay.
65. Minor text bugs.
66. Various balance issues in Singleplayer and Multiplayer.
67. Various known exploits/cheats.
68. Various other issues.[/b]
Link til download.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Hadde vært fint om detta fikser minnelekkasjen eller hva faen det nå enn er som gjør at spillet fungerer uten å kræsje en av ti ganger på maskinen min. Får prøve.
 

SHDR

Gullmedlem
#18
Hadde du hatt skikkelig maskinvare hadde ingenting av dette skjedd, vet du. Jeg har ikke spilt saa veldig mye foreloepig, men jeg driver og slakter banditter paa skraphaugen. Scadente har spilt betraktelig lenger, ingen av oss har sett en eneste crash bug. Jeg har opplevd en quest som fucka, men det tok spillet hoyde for og gav meg mission complet regardless.

Uhm, uhm. So far, so good. Temmelig imponert over grafikken, fornoyd med level designen. Realistisk uten aa bli for repetetivt eller for trivielt. Det er mye mindre enn ventet, men det passer meg helt utmerket. Det er en Best of Chernobyl, hvilket klart er aa foretrekke fremfor en GTA: SA-aktig wasteland. Skytingen er littegrann loose og alt det der, men naa er det vel slik at de aller faerreste vaapen sparker like hardt i virkeligheten som i spill. Selve kampen foeles litt personlighetsloes, men den er solid nok og fiendene har vett nok i skallen til aa gi deg inntrykk av at de bruker taktikker og de dukker litt bak ting og tang. De er teite nok til aa gi faen i at de blir skutt i ryggen fra tid til annen, men det gir jeg ogsaa faen i.

Det er egentlig ikke saa mye aa sammenligne det med ... det er teknisk sett aapent som Oblivion, men spilleren har langt faerre valg og en langt mer rigid rolle i spillet. Du tar side missions og drit og moekk, men spillet er klart historiedrevet likevel. Du er fri til aa utforske omgivelsene dine (og de gir inntrykk av aa vaere veldig aapne uten aa vaere det), men det er loading mellom ulike soner og av og til hitcher spillet litt mens det fetcher teksturer og annen drit. Det foeles litt vaklevorent sammenlignet med for eksempel Oblivion, men det er ... iallfall goey. Det har en temmelig distinkt tone og personlighet, selv om det ikke er spesielt velgjort. Det er et skikkelig iherdig spill. Proever saa godt det kan, og presterer i samme slengen aa engasjere deg mer enn sine noget antiseptiske konkurrenter. Spillet er mye flinkere til aa gi deg foelelsen av at du er fri enn aa faktisk la deg vaere det, men det funker bra. Halvparten av cluet med open-ended spill er feelingen uansett, og STALKER har den biten der i orden.

Ta kampene fra Half-Life 2 og loesne litt paa skruene, roer inn Fallout og Oblivion, sil ut de overfloedige delene av Fallout og Oblivion, krydre med litt Doom 3 og du har cirka STALKER, bare at det funker mye bedre enn det hoeres ut og til og med en grinete gammel spillhater som meg klarer aa synes det er ganske goey selv om ingenting egentlig funker helt slik som jeg gjerne skulle sett at det gjorde.
 

Lodin

Der Waaaah
#19
Jeg er ihvertfall rimlig imponert over patchen. Før pleide det alltid å fryse i noen sekunder etter at jeg åpna kartet, inventaret eller oppdragsloggen første gang i et nytt område, men det er slutt. Kunne og sette på AA uten merkbare problemer.
Ellers har plutselig fyren i starten litt nyttige ting til salgs. Ei ok drakt bla. Ser og ut til at fiendene tåler mindre nå siden jeg greide å droppe bandittene på første oppdraget med bare noen skudd.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#20
SITAT(SHDR @ 27.03.07, 13.51) 58338
Hadde du hatt skikkelig maskinvare hadde ingenting av dette skjedd, vet du.[/b]
Hvis en E6400 med 2GB RAM og et X1950XTX-kort ikke er nok for at herrene fra Ukraina skal være fornøyde kan de igrunn bare fyke til hælvete. Når det er sagt skal jeg teste på nytt nå, og se om ting har bedra seg.