Spilt ferdig Disco Elysium. Min reaksjon på slutten er egentlig ... Jeg kan ikke tro at jeg ble lurt til å lese ferdig en egentlig ganske subtil, deprimerende, slow burn roman bare fordi det var vagt forkledd som et rollespill. Det burde kanskje ikke ha vært et megasjokk hva det er da. Disco Elysium er laget av en obskur, kritikerrost estisk forfatter som solgte så få bøker at han ble alkoholiker. Ifølge myten ble spillet til ved at han kom seg ut av alkoholisme sammen med en forretningsmann som endte opp med å foreslå å gi ham penger for å lage et dataspill istedet.
Spillets start er en slags referanse til Planescape: Torment. Du våkner opp med totalt hukommelsestap, tilsynelatende etter tidenes fyllekulle. Det er også ting som tyder på at du har prøvd å ta livet av deg selv ved å henge deg i takfanen på hotellrommet ditt med et slips. Etter å ha kledd på deg (eller latt være), finner du sakte ut at du er en politimann. Det tar ikke lang tid før du prøver å ta opp tråden med saken du jobbet med. Drapet virker svært enkelt. En leiesoldat hyret av korporasjonen som styrer havnefabrikkene i området har blitt lynsjet av en gjeng fra den streikende, lokale fagforeningen. Hele byen så det skje. Ditt største problem er egentlig at området hvor drapet har skjedd er et politisk rot etter en mislykket kommunistisk revolusjon for rundt 50 år siden - og at ingen egentlig anerkjenner din autoritet som politimann sendt fra storbyen.
I begynnelsen syntes jeg spillet var overveldende og forvirrende, basically fordi jeg ikke skjønte reglene. Men det er faktisk veldig enkelt og man må bare stole på det. Alle du snakker med og alt du ser på utløser en skred av tekst. Og alt er på en eller annen overraskende måte knyttet til saken eller tematikken i historien. Du kan aldri gjøre noe feil. Så lenge du finner mer tekst å lese (og det gjør du alltid), så er du på rett spor. Enkelte historieutviklinger avhenger riktignok av at du ruller bra terninger. For å få bedre sjanser kan du bare snakke med folk for å få exp og oppgradere det relevante personlighetstrekket (for eksempel logisk sans eller empati). Et annet alternativ er å ta den rette cocktailen av dop og alkohol for å få egenskapene du trenger. Straffen for å rulle dårlige terninger er liten og du kan som regel prøve igjen etter kort tid. En annen ting er at du må være forsiktig med helsen og psyken din. Hvis noen for eksempel minner deg på noe du synes er skikkelig flaut så kan hovedpersonen bli fortvilet og ta livet av seg. Jeg syntes det var ganske irriterende i begynnelsen, men du finner raskt ut hvordan du unngår dette enkelt.
Storien er veldig smart, men også veldig deprimerende. Det jeg kjenner går igjen er at liksom "ingenting funker". Mennesker prøver så godt de kan å kjempe for det de tror på, som kjærlighet eller de ulike politiske ideologiene som diskuteres i hjel i spillet (fra liberalisme til kommunisme), men det utvikles alltid til noe absurd og rart og skuffende. Denne holdningen til verden reflekteres gjennomgående i det omfattende beskrevne spilluniverset som er en slags karikert fantasiversjon av øst-Europa på 70-tallet hvor datamaskiner bruker radiobølger istedenfor elektrisitet og hvor planeten er omsvøpt i en sky av dark matter som gjør deg gal hvis du prøver å krysse den. Det jeg likte best med storien er de små glimtene av varme og håp. For eksempel det lille mirakelet helt på slutten med insektet eller vennskapet med kollegaen Kim som sniker seg opp på deg.
Jeg synes ikke dette er noe must play mesterverk altså. Det var ingen store "wow"-øyeblikk, det er ingenting her jeg virkelig aldri har sett noe sted før, jeg ser ikke verden annerledes og jeg gledet meg aldri særlig til å spille videre. Men det var veldig avslappende å spille i noen timer på kvelden i blant og det fikk meg til å kjenne på mange nyanserte, varsomme følelser sjeldne i spill. Det skal sies, stort sett av det melankolske slaget.
Spillets start er en slags referanse til Planescape: Torment. Du våkner opp med totalt hukommelsestap, tilsynelatende etter tidenes fyllekulle. Det er også ting som tyder på at du har prøvd å ta livet av deg selv ved å henge deg i takfanen på hotellrommet ditt med et slips. Etter å ha kledd på deg (eller latt være), finner du sakte ut at du er en politimann. Det tar ikke lang tid før du prøver å ta opp tråden med saken du jobbet med. Drapet virker svært enkelt. En leiesoldat hyret av korporasjonen som styrer havnefabrikkene i området har blitt lynsjet av en gjeng fra den streikende, lokale fagforeningen. Hele byen så det skje. Ditt største problem er egentlig at området hvor drapet har skjedd er et politisk rot etter en mislykket kommunistisk revolusjon for rundt 50 år siden - og at ingen egentlig anerkjenner din autoritet som politimann sendt fra storbyen.
I begynnelsen syntes jeg spillet var overveldende og forvirrende, basically fordi jeg ikke skjønte reglene. Men det er faktisk veldig enkelt og man må bare stole på det. Alle du snakker med og alt du ser på utløser en skred av tekst. Og alt er på en eller annen overraskende måte knyttet til saken eller tematikken i historien. Du kan aldri gjøre noe feil. Så lenge du finner mer tekst å lese (og det gjør du alltid), så er du på rett spor. Enkelte historieutviklinger avhenger riktignok av at du ruller bra terninger. For å få bedre sjanser kan du bare snakke med folk for å få exp og oppgradere det relevante personlighetstrekket (for eksempel logisk sans eller empati). Et annet alternativ er å ta den rette cocktailen av dop og alkohol for å få egenskapene du trenger. Straffen for å rulle dårlige terninger er liten og du kan som regel prøve igjen etter kort tid. En annen ting er at du må være forsiktig med helsen og psyken din. Hvis noen for eksempel minner deg på noe du synes er skikkelig flaut så kan hovedpersonen bli fortvilet og ta livet av seg. Jeg syntes det var ganske irriterende i begynnelsen, men du finner raskt ut hvordan du unngår dette enkelt.
Storien er veldig smart, men også veldig deprimerende. Det jeg kjenner går igjen er at liksom "ingenting funker". Mennesker prøver så godt de kan å kjempe for det de tror på, som kjærlighet eller de ulike politiske ideologiene som diskuteres i hjel i spillet (fra liberalisme til kommunisme), men det utvikles alltid til noe absurd og rart og skuffende. Denne holdningen til verden reflekteres gjennomgående i det omfattende beskrevne spilluniverset som er en slags karikert fantasiversjon av øst-Europa på 70-tallet hvor datamaskiner bruker radiobølger istedenfor elektrisitet og hvor planeten er omsvøpt i en sky av dark matter som gjør deg gal hvis du prøver å krysse den. Det jeg likte best med storien er de små glimtene av varme og håp. For eksempel det lille mirakelet helt på slutten med insektet eller vennskapet med kollegaen Kim som sniker seg opp på deg.
Jeg synes ikke dette er noe must play mesterverk altså. Det var ingen store "wow"-øyeblikk, det er ingenting her jeg virkelig aldri har sett noe sted før, jeg ser ikke verden annerledes og jeg gledet meg aldri særlig til å spille videre. Men det var veldig avslappende å spille i noen timer på kvelden i blant og det fikk meg til å kjenne på mange nyanserte, varsomme følelser sjeldne i spill. Det skal sies, stort sett av det melankolske slaget.