Siste spill du kjøpte

I dag ramla FFX og Casper [psx] ned i postkassa. Gud jeg husket jeg spilte Casper det da jeg var yngre, og jeg slet noe forferdelig. Nå er det endelig på tide å runne dette spillet, men jeg blir sikkert å slite litt fortsatt.

Jeg har runda FFX ganske lett en gang tidligere, for det er jo ikke et vanskelig spill. Er så teit at man kan gå på en saveting for så å få bli helt helbredet, må prøve å holde meg litt unna dem denne gangen. Så må jeg vel prøve å ta Ultima Weapon eller hva faen den storu slemme djevelen heter. For ikke å glemme å være mer taktisk når det kommer til Sphere Griden, takk Alex :kos:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg rakk å bli fryktelig lei allerede etter den første delen av det første brettet [...][/b]
Jeg rakk å bli lei med en gang, ettersom jeg måtte vente på at en jøde på laget mitt skulle flytte en jævla sagekrakk for at jeg skulle kunne gå videre. Det er fremtiden, du er en hardcore elitesoldat, og... en sagekrakk er et uoverkommelig hinder. Hurra for det.
 
Jeg kjenner meg ikke igjen i det dere skriver om at alt er så enkelt og det ikke er noen utfordringer i Oblivion, og jeg har satset hardt på Barbarian, kun lagt poeng i attributtene som styrer major skills, rendyrket Blade og Block og bærer en sølvclaymore på level 9. Plutselig oppstår det en situasjon hvor jeg må forholde meg til tre forskjellige angripere; kanskje en har sverd, en bue og en bruker magi, og da er du faenmeg i en sylteagurk uansett. Da er det taktikk og mestring det går på. Kampene i Oblivion behager meg veldig, fordi jeg vet at den som er best på å utnytte sine egne styrker og motstanderens svakheter, kommer til å vinne.
Og i går lærte jeg at det er én ting å ri gjennom skauen og få aggro på tre ulver, to troll og en banditt og takle dem etterhvert, men noe helt annet å takle alle samtidig. :svette:
[/b]
Vel, dette motstrider dessverre ikke poenget mitt. Selvfølgelig er det vanskelig å takle mange fiender samtidig, men dessverre er det ca like lett uavhengig av hvilken level du er på. Du sier jo selv at du har pusha fysiske attributter, men at det fremdeles føles like vanskelig når du møter stor motstand.
 
Det er jo det som er det fine med det. Man møter alltid motstand i forhold til attributtene sine, i stedet for at man kan slakte seg i vei gjennom en hule på en, to og tre, noe som naturligvis blir kjedelig i lengden.
 
Klart, jeg sier jo at jeg er for level-scaling. Bare at det ikke har blitt gjort skikkelig i Oblivion. Hvor motstanden progressivt blir vanskeligere som man levler opp, slik at det lønner seg å være i en lav level. Som altså blir fryktelig feil.

Om dere har spilt FF8, skjønner dere hva jeg mener. Med level-scalingen der, vil alle fiendene ha relative levler. Du vil altså alltid møte noen som er sterkere enn deg, som du må trene deg opp for å slå. Samtidig som du alltid vil treffe noen som er svakere enn deg. Begge disse levler også paralellt med spilleren, dog i egen hastighet. Som altså gjør spillet mye mer belønnende når man levler opp.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Eventuelt kan du ha halve partyet ditt rundt level 20 og den andre halvdelen på level 99, noe som gjør sisteboss havner rundt level 70, og er en total pushover for de powerlevla folka dine. =D

Siden sist har jeg kjøpt meg Shadow of the Colossus (ikke påbegynt), Phoenix Wright, og har bestilt Prince of Persia: The Two Thrones (Xbox) fra Play.com for kun 10 pund. Dessverre utsolgt nå.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Klart, jeg sier jo at jeg er for level-scaling. Bare at det ikke har blitt gjort skikkelig i Oblivion. Hvor motstanden progressivt blir vanskeligere som man levler opp, slik at det lønner seg å være i en lav level. Som altså blir fryktelig feil.

Om dere har spilt FF8, skjønner dere hva jeg mener. Med level-scalingen der, vil alle fiendene ha relative levler. Du vil altså alltid møte noen som er sterkere enn deg, som du må trene deg opp for å slå. Samtidig som du alltid vil treffe noen som er svakere enn deg. Begge disse levler også paralellt med spilleren, dog i egen hastighet. Som altså gjør spillet mye mer belønnende når man levler opp.[/b]
Si meg... har du prøvd deg på arenaen i Oblivion? Kom FAEN ikke her og si meg at du klarte deg fra Myrmidon og opp gjennom Hero uten trening og forberedelse. Igjen: KAMPENE I OBLIVION ER VEKTET. Om du loker rundt i Rævknullskauen møter du stort sett bare ulver, bamser, en og annen banditt og et troll i ny og ne, men reis til Pale Pass og si meg at du ikke får en real utfordring der.
Eller hva om du faktisk kommer med noen eksempler, så jeg slipper å sitte her og kaste fullt brukbare argumenter på bålet? :rulleøyne:

Forresten, en ting jeg har sidesteppa et par ganger allerede, men som jeg nå føler det er på tide å ta opp... hvordan i helvete tenker du å unngå å levle opp i Oblivion? Ikke å ha noen combatskills/magi som major? La være å slåss i det hele tatt?

SVAR UTBES.
 
Det siste spillet jeg har fått kloa i er Tales of the Abyss. Karakterene er noe av de beste jeg har sett, og historien og kampsystemet er de beste i serien av de spillene jeg har prøvd. Alt i alt så knuser det ToS, favorittspillet mitt, så inni granskauen, men siden jeg ikke forstår ett pip av all teksten unntatt storyen(takk gud for at det finnes en oversettelseguide) så troner ToS førsteplassen forsatt.

Uff, siden jeg ikke klarte å misbruke printeren på skulen i tide til påsken, så blir det ikke noe mer Abyss på meg før neste uke :(
 
1. Si meg... har du prøvd deg på arenaen i Oblivion? Kom FAEN ikke her og si meg at du klarte deg fra Myrmidon og opp gjennom Hero uten trening og forberedelse.
2. Igjen: KAMPENE I OBLIVION ER VEKTET. Om du loker rundt i Rævknullskauen møter du stort sett bare ulver, bamser, en og annen banditt og et troll i ny og ne, men reis til Pale Pass og si meg at du ikke får en real utfordring der.
Eller hva om du faktisk kommer med noen eksempler, så jeg slipper å sitte her og kaste fullt brukbare argumenter på bålet? :rulleøyne:

3. Forresten, en ting jeg har sidesteppa et par ganger allerede, men som jeg nå føler det er på tide å ta opp... hvordan i helvete tenker du å unngå å levle opp i Oblivion? Ikke å ha noen combatskills/magi som major? La være å slåss i det hele tatt?

SVAR UTBES.
[/b]
1. Etter å ha spilt i femti timer (mer enn dobbelt så mye som deg altså) har jeg vært innom arenaen. En kompis av meg klarte hele sullamitten i level 2. Selv har jeg ikke rota noe særlig med den enda. Tok tre kamper, og klarte dem alle på første forsøk.
2. Jeg tror du misforstår meg. Klart man møter motstand i spillet. Men den er ikke progressiv med levelen. Den er nærmest statisk. "Oi, nå kom Alex til level 7, på tide å kaste inn noen Timber Wolves, de er vel ca like vanskelige for han nå som vanlige ulver var tidligere." På den måten er motstanden statisk. Man får aldri følelsen av at man blir sterkere.
3. Jeg har da ingen intesjoner om å ikke levle opp. Men om jeg ville hatt det, hadde jeg nok satt Armorer, Speechcraft, forskjellige magi-greier og annet ræl som major skills. Men om jeg ikke hadde levlet opp, ville jeg jo aldri ha møtt på nye skapninger, som f.eks. Timber Wolf som jeg nevnte.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvis du på ramme alvor mener at en mudcrab på level 1 når du selv er level 1 er like vanskelig som en Blade Journeyman med chainmail på level 8 når du selv er level 8, da skal du få lov til å mene det du mener. Og da spiller du mest sannsynlig på Easy.
Ellers ser jeg ingen argumenter her, kun løse påstander. Og sånn til info så er det nok et par nivåer i arenaen som er en smule vanskeligere enn de tre første kampene, gitt.

Og med det innlegget der har vi også fått etablert at å lage en karakter ment for å slåss fører til at man levler opp av å slåss, og at argumentet ditt med at man ikke har noen motivasjon for å levle, er dødt og maktesløst. Fint det. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg vant. :D

Og du har da noen påståelige påstander selv, far. :D
 
1. Hvis du på ramme alvor mener at en mudcrab på level 1 når du selv er level 1 er like vanskelig som en Blade Journeyman med chainmail på level 8 når du selv er level 8, da skal du få lov til å mene det du mener. Og da spiller du mest sannsynlig på Easy.
2. Ellers ser jeg ingen argumenter her, kun løse påstander. Og sånn til info så er det nok et par nivåer i arenaen som er en smule vanskeligere enn de tre første kampene, gitt.

3. Og med det innlegget der har vi også fått etablert at å lage en karakter ment for å slåss fører til at man levler opp av å slåss, og at argumentet ditt med at man ikke har noen motivasjon for å levle, er dødt og maktesløst. Fint det. :)
[/b]
1. Har jeg da aldri sagt. Jeg synes det er fint med slike fiender som ikke levler like progressivt som man selv. Problemet er bare at de vanskeligere fiendene - som f.eks. en Timber Wolf som jeg nevnte - ikke dukker opp i særlig stor grad før man er i en såpass høy level at å drepe dem er like vanskelig som det var å drepe mudcraben i level 1. Selv spiller jeg på Medium, så var det klart.
2. Ja, det stemmer. Men disse er ikke vanskeligere paralellt med levelen du er på. De prøver kun å være vanskeligere enn den forrige motstanderen, og samtidig ikke være såpass vanskelige at du trenger å levle opp for å ta dem.
3. Denne tok jeg virkelig ikke. Motivasjonen som jeg mente manglet, ligger i at man nesten ikke har noen vanskelige motstandere som man må levle opp for å kunne ta.

Men kjære Tryggve, jeg sier ikke at jeg foretrekker Morrowind. Nei, jeg synes dette spillet er mye mer tilgjengelig og integrerende enn forgjengeren. Så det trenger du ikke bekymre deg over. Jeg mener kun at Bethesda har litt å lære når det kommer til level-scaling. Igjen, spill FF8 og se hvordan det BURDE ha vært. Der vil du til enhver tid finne fiender som er for vanskelige for deg, og noen som er lette nok for deg. Samtidig som ingen er overdimensjonert sterke (alá mange av fiendene i Morrowind), heller slik at du kun trenger å gaine en level eller to for å ta dem.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det er mulig jeg er veldig trøtt nå, men hevder du altså på ramme alvor at fiendene man møter på level 10 er like lette som fiendene man møter på level 1? Si meg hvor jeg finner disse, er du snill. Begynner å bli irritert over skjoldmenn som stadig blokkerer slagene mine og ville dyr som kaster seg over meg og klorer vekk halve livet mitt.
Kampene i arenaen skaleres etter hvilken level du er på, med vekting. Det sies faktisk indirekte i spillet. De tøffeste kampene jeg har vært borti i Oblivion var i arenaen, eksempelvis kan jeg nevne orkdama med den jævla magiske hammeren og den første Grand Champion-kampen min, hvor jeg var idiot nok til å si at jeg skulle ta tre monstre på én gang. :p

Ellers er det et poeng jeg vil at du skal klargjøre for meg: Hvorfor bør det være sånn at man møter fiender man må levle opp (eller bruke masse potions/spells) for å klare? Hva er festlig med det? Tok en liten ekskursjon til Pale Pass i kveld, der ble det dengt mangt et skjelett og opptil flere ogrer. Alt uten at jeg måtte tilbake til byen en eneste gang, fordi jeg passet på å ha ryggen fri når jeg angrep i tilfelle ting gikk til hælvete.
Jeg vil også at du skal fortelle meg på hvilken måte angrepsmønsteret til Ogre Stonewreckers på level 9 er sammenlignbart med angrepsmønsteret til ei rotte på level 1.
Etter at du har gjort det, vil jeg høre hva som er likt med å slåss mot en jævel med Journeyman i Heavy Armor og en svær jævla hammer på level 10 og en mudcrab på level 1.
Du skriver jo selv at det er like lett, så da må det også være en lik utfordring uten noen forskjellige nyanser, hmm?

Og angående dette flotte skaleringssystemet til FF8... etter hva Thinaran skriver, tror jeg nok at akkurat det kunne hatt godt av noen flere runder på tegnebordet, gitt.
 
Dyr og monstre er det svært liten vits å sammenligne, siden de ikke blir påvirket av levelskalering i like stor grad som vanlige humanoids, som f.eks banditter, maraudere ol.
Hvis du møter på en vanlig banditt når du er level 1 og en annen når du er level 10, så utgjør de to i teorien en like stor trussel.
En rotte suger pikk uansett hvilken level du er.
 
Kjøpte nettopp Resident Evil 4 til GC. Hadde egentlig planer om å kjøpe nytt spill til Xbox360, men det var ikke mye som fristet på Spaceworld i Tønsberg. Dårlig utvalg, så derfor ble det RE4.
 
Unngå å levle i oblivion = unngå å sove. Vanskelig?
Første gangen jeg prøvde spillet koste jeg meg helt til første oblivion gate hvor jeg ble most, jeg tenkte at jeg kunne ta noen sidequests for å få litt bra equipment og levle litt. Jeg hadde jo bl.a. valgt athletics som major - ikke lurt. Oblivion gaten var hundre ganger vanskeligere når jeg kom tilbake selv om jeg var høyere level. Etter det så starta jeg nytt game og runna hele spillet på level 2 (tok ca 6 timer totalt), tok også hele arenaen når jeg var level 1, på strak arm.