Det er nettopp det som er det rare med Final Fantasy X. Mange sier at det er dårlig og lite engasjerende, og ekstremister sier til og med at det er den grå andungen i svaneflokken. Men selv enkelte av ekstremistene har fortalt at de har brukt over 200 timer på Final Fantasy X – and counting (!). Hos de aller fleste er dette lengre tid enn hva de har brukt på andre spill, som for eksempel Final Fantasy VII eller VIII. Så, hvorfor er det slik?
Personlig tror jeg en god del av grunnen ligger i at Final Fantasy X har et suverent gameplay om vi tenker JRPG som sjanger og ikke minst dets premisser. Det har et helt spekter med fleksible og forgreinete funksjoner, og jeg tør faktisk påstå at det utklasser de tidligere FF-spillene. Historien, derimot ... hvis vi skal tenke relativt og begynne å trekke paralleller spillene imellom, er det ganske klart at Final Fantasy X taper på dette punktet. Jeg tror denne meningen er gjeldende for de aller fleste, i hvert fall. Sant nok, historien har sine sterke sider, men samtidig også en del svake. Lineær fortellermåte og disposisjon, samt sterotypi er stikkord man kan notere seg her.
Men det er noe annet jeg har lyst til å understreke i dette innlegget. Spillere kan ikke si at Final Fantasy X er en skam for serien når de selv har brukt over 200 timer på det! Forstå at Final Fantasy X har lyktes på enkelte punkter og feilet på andre. That's it.