Beklager for sent svar, men jeg holder samtidig på med Adobe Photoshop, så det tok litt lengre tid enn forventet.
Tidus' tilbakekomst
Som kjent, forsvant Tidus helt på tampen av Final Fantasy X. Jeg forstår godt at du, Tyrion, liker hvordan kortene er lagt på bordet idet rulleteksten avslutter det hele. Jeg kunne faktisk akseptert at Tidus var død og i the Farplane, men når jeg får sluttsekvensen etter rulleteksten i hende ... da kan jeg ikke engang tvinge meg til å være tilfredsstilt. Derfor ble jeg faktisk veldig glad da jeg fikk nyss om en oppfølger. Ikke at jeg brydde meg særlig om hva som skjedde med de andre karakterene etter bekjempelsen av Sin. Foreningen mellom Wakka og Lulu, og det faktum at de fikk barn sammen, er som å ekstrahere den verste klisjeen ut av en straight-to-video-oppfølger til en stor Disney-suksess.
Men dette med Tidus ... det var intriguing. Her var det et stort potensiale for Square Enix til å lage en fantastisk historie. Dessverre nyttet de kun deler av det. Jakten på Tidus blir – synd å si det – dominert for mye av fjortisfakter og puppestørrelser. Det forsvinner i suget, kan man si. Midt i historien fikk jeg til og med følelsen av at jeg ikke kom til å få vite hva som skjedde med Tidus. Og slikt skal ikke skje. Hovedfokuset skulle vært rettet mot forholdet mellom Tidus og Shuyin, og kun det. Heldigvis tok det seg opp mot slutten (jeg vil mene det er den slutten hvor jeg har fått mest frysninger), men midt i spillet var det lite som var interessant historiemessig. Likevel; dette med at Tidus er en utgave av Shuyin som Yevon skapte, er ganske stilig, og jeg liker det. Veldig godt. Men du har rett, Tyrion; Final Fantasy X-2 kan ikke akkurat stille opp med den beste historien. Men potensialet var der – det er ingen tvil om det.
Det nye verdenskartet
Greit, det endret seg drastisk fra Final Fantasy X til Final Fantasy X-2. Men jeg mener Final Fantasy X har en fin versjon her, jeg. Dette med at du aldri har noe verdenskart i starten (rent bortsett fra at det enkelte ganger under historien dukker opp et kart som viser hvor du er på vei) er for meg helt greit, fordi det gir meg en følelse av at alle stedene er knyttet sammen. De er i samme verden, og veiene mellom dem er tydelige. Verdenskartene som vi finner i tidligere FF-spill, gir meg ikke en større følelse av tilknytning – heller det motsatte. Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å kople disse verdenskartene med lokasjonene. Kanskje fordi disse verdenskartene er så tomme? Enten er det bare gress, bare snø eller bare vann. Det ser rett og slett ikke ekte nok ut.
Final Fantasy X-2 kom omsider ut, og her får du som spiller fra første stund tillatelse til å besøke så å si hvert sted i Spira. Det funket helt fint. Jeg hadde da besøkt stedene før; det var ikke noe spesielt nytt og spennende. Fenrir the Explorer was done for. Nå ville jeg bare dra til de stedene jeg hadde mest lyst til å besøke. Og det fikk jeg lov til. Helt supert. Hvis denne verdenskartversjonen derimot hadde vært separat, individuell ... vel, da hadde følelsen av tilknytning og sammenheng vært borte, antakeligvis. Men her har vi Final Fantasy X som nærmest et støtteapparat. Det var Final Fantasy X som ga oss denne følelsen. Og da ville det vært smør på flesk hvis oppfølgeren skulle gjort det samme. Nei da, oppfølgeren sørger for kontinuitet så det holder.
Svakt
Noe som stiller veldig svakt i Final Fantasy X-2, er de spillbare karakterene. Aldri i verden har jeg sett noen som er så irriterende som Rikku (aldri i verden har jeg sett noen som er så søt heller). Og så skal dette fortsette i oppfølgeren. Men ikke nok med det; Square Enix gjør spilleren bevisst på at Yuna prøver å kopiere Rikku! Har de ennå ikke forstått at dette bare svekker karakteren desto mer? Har de ennå ikke innsett at alle kopikatter i virkeligheten blir sett ned på av andre – uten unntak? Dette er noe Square Enix burde skjenket et par tvilende tanker om. I stedet fyrer de opp motoren med en gang og gjør en diger tabbe. Flott gjort, folkens!
Paine har jeg for så vidt heller ingenting til overs for. Hun er like mye kopikatt som Yuna er. Det er jo selvsagt ikke hun oppmerksom på (i spillet), men igjen: det skulle Square Enix ha vært. Det er greit at det finnes karakterer i Final Fantasy X som kan jamnføres med karakterer i andre, (mye) tidligere FF-spill, men denne jamnføringen blir for sterk og for nær. Det virker som Square Enix prøvde å skape en slags kompensasjon for Aurons død. Og det er ikke bra. Målinger viser at de fleste tilhengere er konservative, men det må da finnes grenser. Dessuten er hun bare en blek kopi av Auron. Ikke bra, ikke bra.
ATB er tilbake!
I Final Fantasy X-2 har kampene med ett blitt mer intense – og for ikke å glemme mer tilsynelatende fleksible. Ikke at de har blitt mer fleksible akkurat. Greit nok, med- og motspillere beveger seg i feltet denne gangen, men posisjonene har ingen strategisk betydning whatsoever. I tillegg kan du ikke velge posisjon selv. Da mister du plutselig all mulighet for strategi, noe som er synd. Dette blir antakeligvis oppgradert og forbedret til neste utgave, altså Final Fantasy XII. I hvert fall forhåpentligvis.
Men jeg liker den nye vrien Final Fantasy X-2 har tatt. Når jeg sier vrien, tenker jeg på at ATB-perimeteret ikke tømmes fullstendig hver gang og uten unntak. Nå kommer det helt an på hvilken kommando du bruker. Dette var også gjeldende i Final Fantasy X, men jeg vet ikke hvor mange som fikk med seg det. Uansett; dette gir mer grunn til å tenke taktikk.
Hva som gir grunn til å tenke mindre taktikk, er ATB-perimeteret i seg selv. Stressfaktoren kan dukke opp i ny og ne, men heldigvis har vi Wait, som jeg liker relativt godt. Likevel kan ikke dette måles med CTB-perimeteret, som da er det perimeteret som mest oppfordrer til strategibruk. Ingen kan utelukke et så solid faktum som det.
Og ja, risinguppercut: Hvorfor kan du ikke ta en prat med IronFist? Du vet, han med kontakter, og han som du kjenner så godt. Jeg er sikker på at han vet det.