Er det en ting jeg er lei av så er "Nerf shaman, fordi shaman er både priest, warrior og mage på engang". Er like tjukke i huet alle sammen. Ja, vi kan heale, vi kan også slå og vi kan til og med caste spells, men la oss ta en nærmere titt.
Instant spells:
Shaman kan caste instant cast for 600 skade (Level 60 og talents) med 5 sekunder cooldown (med talents). Det koster 450 mana.
Mage kan caste Cone of cold som gjør 485 skade (Level 60 talents) med 10 sekunder cooldown
Heals:
Shaman kan heale 900 liv på 1,5 sekund for 370 mana eller 1500 liv på 3 sekunder for 615 mana
Priest kan heale 950 på 1,5 sekund for 380 mana eller 2500 liv på 4 sekunder for 960 mana
Tanking:
Vi kan tanke brukbart med skjold og tåle rundt 4000
Dette var noen eksempler på sammenligninger, problemet er at når 95% av folk ser denne sammenligningen så skriker de som åndssvake idioter at shaman er bedre til å heale og bedre til å gjøre spell damage enn mage, samtidig som han kan tanke. Av dette trekker de konklusjonen at shaman er egentlig en priest/warrior/mage kombinert.
Men hva med med mage sin polymorph, fireball, pyroblast, frostbolt, frost nova, counterspell, arcane missiles, blizzard? Eller priestens psychic scream, silence, power word:shield, power word:stamina, renew, shadowform, mind blast, mana burn, shadow word

ain? Eller warriorens plate mail, execute, mortal strike, pummel, shield bash?
Hvis vi skal kalles kombinert overpowered mage/priest/warrior så forlanger jeg også disse skillene. Det er disse skillene som definerer en priest, warrior og mage.
I tillegg så må man ta i betraktning av at vi ikke kan gjøre alt, en annen vanlig feil er å anta at shaman har 100 talent points isteden for 51. Vi kan visst spesialiserer oss i alt vi, jeg må finne ut hvor jeg kan gjøre det.
Vi må også velge hvordan vi skal bruke manaen, vi kan ikke heale og spamme shocks og caste enchants midt i en battle. De forskjellige skillene koster desverre mana. Folk tror visst vi har uendelig med mana også. Vi får ikke like mye mana som priest/mage/warlock og vi har ikke like mye liv og strength som warrior.
Spar meg også for å si at shaman ikke krever skills. Dårlige shamaner spammer bare shocks, gode shamaner gjør det ikke. En god shaman bruker totemer, og healer i tillegg, han kan ikke bruke all manaen p[ shocks, da vil en god spiller ganske enkelt drepe han.
Jeg ser ikke noe mer skills hos en mage som polymorpher, frostbolt, nova, cone of cold. Hva er fantastisk vanskelig med det? Ikke mye mer imponerende med rogues som stunlocker. Skills er å bruke riktig taktikk mot riktig karakter.