Det er også en av grunnene til at jeg blir bitter av å se på videospill om dagen. Jeg er sikker på at *jeg* kunne gjort bedre art direction enn 90% av vrålet som når markedet. Det er dog ikke sikkert det er direkte rettferdig å klage på spillutviklere ... Se på prestisjestudioer som Clover Studios (R.I.P.), Skip, Smilebit (R.I.P.) og ... øh ... til en viss grad Kojima Productions. Her har ikke utgiveren hatt noe å si på den grafiske utformingen av spillene og dermed ser de flotte ut. Et annet eksempel er Spore, som jeg tror ser akkurat ut som Will Wright vil at det skal gjøre. Spillene til Introversion er kanskje ikke spesielt teknisk avanserte (eller, jo det er de også), men de er til gjengjeld svært elegante.
Jeg tror egentlig det er utgiverne som har skylden. De ser at stiliserte spill som Psychonauts (en flopp på grunn av manglende markedsføring, hvis noe ... alle verdens nerder og emo-kids ville spist det opp om de bare hadde visst om det), Okami, Viewtiful Joe og Katamari Damacy selger lite. Derimot selger Call of Duty 2 (som faktisk ser helt grenseløst grønnjævlig ut, thank you very much. Så en trailer av det for ikke så lenge siden og helvete hvor ekkel grafikken i det spillet er) som hakka møkk. På grunn av tung markedsføring fra utgiverens side. Fordi de tror det er det folk vil ha.
Jeg tipper pipa kommer til å få en annen låt når høyprofilspill fra Japan begynner å dukke opp. Kojima Productions skal visst slå seg løs, og samme med Square-Enix og Grasshopper Manufacture. Ingen av dem som akkurat tråkker nye stier hva angår kunstnerisk utforming, men de er ialfall fryktelig dyktige. Nintendo selv kommer vel til å vise hvor skapet skal stå med Super Mario Galaxy også, som ser helt vidunderlig ut.
Kort sagt: Vestlige utviklere er stort sett foruroligende døve, men det er kanskje på grunn av måten utgiverne styrer på heller enn noe annet.