SSX Blur [Wii]

Det er ikke overvettes overraskende i så fall. Spill som skal ut i mars 2007 vil ha hatt rimelig dårlig tid på seg til utvikling - selv om jeg ikke vet spesifikt når EA begynte med akkurat dette spillet.

Vi får håpe det bare er tilfeldigheter så langt.

Kilik

Lokal moderator
En blanding av resirkulerte baner og noen nye ifølge Gamespot. Og ingen online her heller. Synd at ikke vestlige utviklere tør å satse på annet en PS2/Xbox-konverteringer til Wii. Godfather: Blackhand Edition, SSX: Blur, Prince of Persia: Rival Swords, Splinter Cell: Double Agent, Far Cry: Vengeance, Medal of Honor: Vanguard og Mortal Kombat: Armageddon er alle slike spill hvor salgsargumentet er "revolusjonerende kontroll".

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg velger å tro at det vil komme seg etter hvert. Nintendo DS hadde lignende startvansker og startfasen besto av spill som (mis)brukte stylusen for å skjule et ellers kjipt spill, men nå til dags er det mye krem å hente til DS.

Lodin

Der Waaaah
Håpet er vel at de fleste utviklerne også har orginale spill på gang, men holder dem tett til brystet til de føler de har noe å vise fram.
Har heller ikke spilt noen av de nyere SSXene så hvis det blir bra er det samma for meg om det er med gamle baner. ^_^

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg har - hold dere fast - aldri spilt SSX (Tony Hawk har alltid vært min bag når det gjelder sånne spill), så det kan faktisk hende jeg kjøper dette for å se hva jeg har gått glipp av.

SHDR

Gullmedlem
På Wii? Paradoksalt. Håper de resirkulerer baner fra SSX3, da, og ikke fra On-Tour som på langt nær var like bra. Selv om det var forbausende pent og med tidvis brun musikk. Forbausende brun musikk i American Wasteland også, forøvrig.

On-topic: EA klarte visstnok brasene ganske bra med Madden 07 på Wii, så kanskje det viser seg at de klarer å gjøre noe fornuftig denne gangen også? Ikke at jeg har spilt Madden 07, men når rånefitter som IGN mener at det duger, så betyr vel det at selv amerikanere klarer å designe Wii-spill.

Noen som har plukket opp om Blur vil ha et originalt soundtrack? Eller blir det en herlig salat av friske tidligere registrerte rytmer nedover fjellsida?

For de som ikke har fått det med seg er det nå dukket opp kontroll-demonstrasjonsvideo på IGN-siden linket til her oppe

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Riku @ 18.01.07, 21.38) 47884
Noen som har plukket opp om Blur vil ha et originalt soundtrack? Eller blir det en herlig salat av friske tidligere registrerte rytmer nedover fjellsida?[/b]
Vedder på at Damon Albarn mekker soundtracket. *Badum-pssh!*

Lodin

Der Waaaah
Joystiq har testa det litt og det virker lovende. Kontrollen funker visst utmerket. Alikevel, det er en preview og de kan man ikke stole en meter på så det blir å vente på anmeldelser.

SHDR

Gullmedlem
Joystiq sine lesere later iallfall til å ha all intelligensen til en gjeng løsemiddelskadde dovendyr. Je-zus.

Det ser greit ut. Kunne gjerne sett at noen gadd å *prøve* å gjøre fet grafikk på Wii, dog. Den er kjappere enn Xbox, karer! Hvis dere bare anstrenger dere en bitteliten smule, kan det til og med hende dere klarer å lage spill til den som ikke ser ut som en lat oppdatering av PS2-assets.

Lodin

Der Waaaah
Titt i den generelle Wii tråden så posta jeg link til et Tiger Skog klipp. Ser rimlig pent ut, men eh. Golf lissom.

SITAT(SHDR @ 19.01.07, 18.21) 47991
Joystiq sine lesere later iallfall til å ha all intelligensen til en gjeng løsemiddelskadde dovendyr. Je-zus.

Det ser greit ut. Kunne gjerne sett at noen gadd å *prøve* å gjøre fet grafikk på Wii, dog. Den er kjappere enn Xbox, karer! Hvis dere bare anstrenger dere en bitteliten smule, kan det til og med hende dere klarer å lage spill til den som ikke ser ut som en lat oppdatering av PS2-assets.
[/b]
Utviklerne har dratt konseptet med at gameplay er alt og grafikk betyr ingenting litt for langt. For det første ser de fleste spillene utviklet foreløpig ut som resultater av resirkulering av modeller fra spill som ble lagt på is i 1999 som de endelig finner en mulighet til å få brukt.

Dessuten har ingen av spillene overbevist med så brilliant spillbarhet at den heller middelmådige grafikken blir glemt.

Wii-launchen avslører kanskje at spillbransjens kreative avdelinger mangler nettopp gode art directors,et faktrum på 360/PS3 har blitt skjult av at de har fått så god teknikk å jobbe med at nettopp denne delen av utviklen har blitt unødvendig. Å modellere en realistisk soldat med høy polycount krever ikke et kunstnerisk øye i det hele tatt, det er en artistisk sett enkel oppgave.

SHDR

Gullmedlem
Det er også en av grunnene til at jeg blir bitter av å se på videospill om dagen. Jeg er sikker på at *jeg* kunne gjort bedre art direction enn 90% av vrålet som når markedet. Det er dog ikke sikkert det er direkte rettferdig å klage på spillutviklere ... Se på prestisjestudioer som Clover Studios (R.I.P.), Skip, Smilebit (R.I.P.) og ... øh ... til en viss grad Kojima Productions. Her har ikke utgiveren hatt noe å si på den grafiske utformingen av spillene og dermed ser de flotte ut. Et annet eksempel er Spore, som jeg tror ser akkurat ut som Will Wright vil at det skal gjøre. Spillene til Introversion er kanskje ikke spesielt teknisk avanserte (eller, jo det er de også), men de er til gjengjeld svært elegante.

Jeg tror egentlig det er utgiverne som har skylden. De ser at stiliserte spill som Psychonauts (en flopp på grunn av manglende markedsføring, hvis noe ... alle verdens nerder og emo-kids ville spist det opp om de bare hadde visst om det), Okami, Viewtiful Joe og Katamari Damacy selger lite. Derimot selger Call of Duty 2 (som faktisk ser helt grenseløst grønnjævlig ut, thank you very much. Så en trailer av det for ikke så lenge siden og helvete hvor ekkel grafikken i det spillet er) som hakka møkk. På grunn av tung markedsføring fra utgiverens side. Fordi de tror det er det folk vil ha.

Jeg tipper pipa kommer til å få en annen låt når høyprofilspill fra Japan begynner å dukke opp. Kojima Productions skal visst slå seg løs, og samme med Square-Enix og Grasshopper Manufacture. Ingen av dem som akkurat tråkker nye stier hva angår kunstnerisk utforming, men de er ialfall fryktelig dyktige. Nintendo selv kommer vel til å vise hvor skapet skal stå med Super Mario Galaxy også, som ser helt vidunderlig ut.

Kort sagt: Vestlige utviklere er stort sett foruroligende døve, men det er kanskje på grunn av måten utgiverne styrer på heller enn noe annet.

SITAT(SHDR @ 19.01.07, 21.28) 48017
Det er også en av grunnene til at jeg blir bitter av å se på videospill om dagen. Jeg er sikker på at *jeg* kunne gjort bedre art direction enn 90% av vrålet som når markedet. Det er dog ikke sikkert det er direkte rettferdig å klage på spillutviklere ... Se på prestisjestudioer som Clover Studios (R.I.P.), Skip, Smilebit (R.I.P.) og ... øh ... til en viss grad Kojima Productions. Her har ikke utgiveren hatt noe å si på den grafiske utformingen av spillene og dermed ser de flotte ut. Et annet eksempel er Spore, som jeg tror ser akkurat ut som Will Wright vil at det skal gjøre. Spillene til Introversion er kanskje ikke spesielt teknisk avanserte (eller, jo det er de også), men de er til gjengjeld svært elegante.

Jeg tror egentlig det er utgiverne som har skylden. De ser at stiliserte spill som Psychonauts (en flopp på grunn av manglende markedsføring, hvis noe ... alle verdens nerder og emo-kids ville spist det opp om de bare hadde visst om det), Okami, Viewtiful Joe og Katamari Damacy selger lite. Derimot selger Call of Duty 2 (som faktisk ser helt grenseløst grønnjævlig ut, thank you very much. Så en trailer av det for ikke så lenge siden og helvete hvor ekkel grafikken i det spillet er) som hakka møkk. På grunn av tung markedsføring fra utgiverens side. Fordi de tror det er det folk vil ha.

Jeg tipper pipa kommer til å få en annen låt når høyprofilspill fra Japan begynner å dukke opp. Kojima Productions skal visst slå seg løs, og samme med Square-Enix og Grasshopper Manufacture. Ingen av dem som akkurat tråkker nye stier hva angår kunstnerisk utforming, men de er ialfall fryktelig dyktige. Nintendo selv kommer vel til å vise hvor skapet skal stå med Super Mario Galaxy også, som ser helt vidunderlig ut.

Kort sagt: Vestlige utviklere er stort sett foruroligende døve, men det er kanskje på grunn av måten utgiverne styrer på heller enn noe annet.
[/b]
For ikke nevne Oddworld's inhabitants studios. De ble totalt voldtatt av EA siden Stranger's Wrath ble et "xbox only" project. Super spill, men solgte svært dårlig. Faen heller! Kjenner at jeg blir litt irritert her.

Jeg skal ikke si at jeg er superfan av japanske spill, men de spillene jeg liker ligger veldig høyt på "kule-spill-lista". Jeg nevner Dead Rising, Lost Planet, Devil May Cry, REZ, Shenmue, Metal Gear Solid og sist, men ikke minst det kuleste av dem alle: Zone of the Enders (The 2nd runner). Hvis japanerne klarer å levere slike spill i fremtiden så ønsker jeg dem velkommen.

Med dyktige nok folk så kan man jo få Shadow of the Colossus ut av en PS2, men jeg skjønner i grunn godt at mange utvikerstudioer ikke har råd til å gnikke på koden til den gjør vann til vin. Capcom, Nintendo og Konami har vel generelt "et rykte å ta vare på", og pengene til å forsøke, mens mange av de små studioene som har blitt satt til å gjøre Wii-porter ikke er i nærheten av å ha ressursene til å kunne konkurrere.

En annen del av likninga er sikkert at Wii-en er fullstendig annerledes arkitekturmessig enn hva folk som kommer fra DirectX og Xbox er vant med. Den kan kanskje gjøre minst like imponerende ting som Xbox på sitt beste, men det betyr ikke at det bare er å knipse med fingrene.

Uten at det har noen verdens betydning for kjøperne selvsagt, eller Wii-ens omdømme. Det er Nintendos ansvar å skru sammen et fristende tilbud og en spennende spillmeny, og feiler de der, så kan det igrunn være det samme hva som er årsaken.

Lodin

Der Waaaah
SITAT(oerhört @ 21.01.07, 15.47) 48335
En annen del av likninga er sikkert at Wii-en er fullstendig annerledes arkitekturmessig enn hva folk som kommer fra DirectX og Xbox er vant med. Den kan kanskje gjøre minst like imponerende ting som Xbox på sitt beste, men det betyr ikke at det bare er å knipse med fingrene.[/b]
Godt mulig, men hardwaren er ekstremt lik Gamecuben bare med en god del skarpere specs. Da holder ikke den unskyldninga.

Men jeg er ekstremt håpefull. Etter de salgstalla Wii har hatt og fremdeles har (det er enda en diger tråd på SA hvor folk spør om hvor de kan får en og planlegger å campe) kan ikke utgiverne ignorere Wiien. Igjen, jeg har en meget god følelse av at de har nye spill på gang og at disse blir annonsert iløpet av diverse messer til sommeren.