Yetipants: «En spillverden skal ha et hovedmotiv, et plot og masse action. Alt annet er bare tullball og såpeopera». Hvis alt som forsøker å skildre en mangelaget verden der innbyggerne har flere motiver enn det som strengt tatt er nødvendig er såpeopera, så har du med glans avskrevet store deler av fantasy-litteraturen og sci-fi-litteraturen, samt spill som «The Witcher».
Hva forventer du at de skal bruke som utgangspunkt for gameplay? Plattformspill? FPS? WRPG? Her kan du ikke engang sette det som et krav at spillverdenen og slosskamper skal gå i ett; det har ikke grafikken til det.
er det ikke slik i den virkelige verden også, at man faktisk må oppfylle visse krav for at ting skal skje? For å være med på en fest må man gå på den, og for å drikke et glass vann må man oppfylle bestemte krav for å drikke av glasset? Jeg fatter ikke hvordan du i det hele tatt kan se for deg et spill som er laget slik at lengre deler manus plutselig bare dukker opp av seg selv (spillet måtte ha hatt en fri vilje). Du kan si at det ikke er noe problem i spill som fokuserer mer på gameplay, men da avviser du Suikoden med at det ikke er et plattformspill eller FPS eller WRPG eller fotballspill, noe som er ullen logikk.
Det som er bra med Suikoden er livlige karakterer (i motsetning til i Final Fantasy, der dommedag står skrevet over hele gjengen), stemningsfull grafikk og musikk, samt et plot som fenger. Gameplaymessig imponerer det også (nå er det ikke før ganske langt inn i spillet man merker akkurat dette best), fordi gameplayet er laget slik at spilleren blir engasjert i det som skjer. Dialogen mellom spill og spiller står sterkere enn i de fleste JRPG-er, og danker også ut dialogen i en rekke andre genre.
Når man spiller suikoden blir man ikke bare hektet, man blir også glad og i godt humør. Suikoden er et spill jeg aldri har opplevd tomhet etter å ha spilt, og jeg har heller aldri angret på å bruke noen timer på å spille det. Grunnen til det er at spille Suikoden gjør meg glad.