Suikoden is an RPG, it's the only game for me

#81
Jeg vil bare slenge inn en liten observasjon som jeg skulle likt aa vite hva dere synest om.

Jeg foler fra personlig erfaring, og ut fra hva jeg har hoert av andre, at appellen i gameplayet (ikke story, stemming eller noe av det) til JRPG'er ligger i aa faa et system som blir forklart i veldig liten grad og saa forsoeke aa knekke det. Enkelt og greit aa "exploite" for aa rundre spillet til doede.

Tror dere at jeg er inne paa noe her?
 

Lodin

Der Waaaah
#82
Jeg har ihvertfall inntrykk at flere av spilla i sjangeren regelrett krever at man bruker en eller annen guide for å kunne spille effektivt så nei. En av mange grunner til at jeg ikke er særlig fan.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#83
Og de guidene blir laget av folk med sans for å knekke spillmekanikken.
 
#84
Du er nok inne på noe der. Selvsagt er det ikke alle av oss som er som intellektuelt begavede (eller har nok tid) til å klare et perfekt spill uten en guide. I Suikoden er hovedproblemet å rekruttere alle medlemmene til frigjøringshæren din, og jeg må innrømme at det er vanskelig å klare uten litt hjelp (nå har jeg dessverre såpass god hukommelse at jeg kan guiden utenat til neste gang, der jeg ønsket å prøve uten guide). Final Fantasy er verre når det gjelder dette (hvordan kunne jeg vite at man måtte reise til Dali under kortturneringen for å få den siste kaffesorten?)

I Suikoden passer imidlertid systemet godt; en begynner i det små, og etter hvert som man vokser seg store utdypes kunnskapen om hvordan spillverdenen fungerer. At jeg har brukt guider før har mest med at jeg ikke hadde tålmodighet/tid nok til å oppdage alt på egen hånd.

JRPG-er handler om å utforske verdener, både innen spillmekanikk og historie.
 
#85
Problemet er spesielt ille i final fantasy, ja. For å få det beste våpenet i final fantasy XII må man la vær å åpne enkelte kister, og det er ingenting i spillet som gir deg noe hint om det.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#86
Hvordan folk finner ut av det kan man virkelig begynne å lure på. :doh:
 
#88
Såvidt jeg vet er det ikke noen offisielle Suikoden-guider.
 
#90
Da vet jeg vel feil da.

Suikoden IV er uansett et dårlig eksempel, da det helt klart er det letteste Suikoden-spillet.

En del av gleden ved Suikoden-spillene er å utforske alle aspekter ved verden så nøye som mulig; man kan ikke la være å snakke med omtrent hver eneste NPC man møter, fordi en av disse kan gi deg bedre utstyr eller gi deg råd og vink. Dessuten er det ikke som i Final Fantasy XII, der en blir straffet for å ikke lese offisielle guider. I Suikoden ville en guide kunne ødelegge spillopplevelsen.

Vi venter enda på at Yeti skal ha kommet langt nok til å bidra med uttalelser.

EDIT: Hva prøver du å få frem? At jeg tok feil, at jeg er dum, eller at Suikoden er en dårlig spillserie?
 
#92
Jeg tror han prøvde å få frem at det finnes offisielle suikoden guider...
 
#94
Yes, I did. Jeg holdt faktisk på å kjøpe en til suikoden 2 bare for å ha den, men så fant jeg ut at det ikke var noe poeng siden jeg har gjort det meste som er mulig på det spillet. Ikke den Clive sidequesten da. Hater alt som går på tid.
 
#95
Jeg er vel kanskje ikke en så stor Suikoden-fan som jeg trodde, da. Hva vil det si å ha «gjort det meste som kan gjøres» for deg?

Har du forresten prøvd deg på den verste slutten?

Det er kanskje noe som er litt vanskelig å vurdere - hvilken slutt foretrekker man, og hvordan oppnår man den. I motsetning til i Final Fantasy er det heldigvis logisk hvordan man oppnår de ulike sluttene.
 
#96
Nei, der sa du noe. Jeg regner med at du mente den tinto greia. Jeg skulle gjøre det på min forrige gjennomgang av spillet, men så fikk jeg nye spill osv. så jeg kom aldri så langt. Det hadde jeg rent glemt.

Jeg tror dessuten at om man vet om guider eller ikke sier lite om man er en stor fan eller ikke.
 
#97
Har du klart alt uten en eneste kikk på verdensveven?

EDIT: And if you want to be a part of our interesting and exciting community, buy Suikoden now!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#98
Skal rapportere hva jeg synes om Suikoden over helga, satser på å få lagt inn litt kvalitetstid med det da. Etter hva jeg har lest om inventory-styring spørs det litt, dog.
 
Inventoryet står svakt i Genso Suikoden, men bedres allerede i Suikoden II, der man får både et partyinventory til fellestingene, og et eget inventory til hver person på laget.

Så, hva synes du?