Mens vi er inne på party-baserte RPGs vs. enspiller-RPGs.. Er det bare meg som foretrekker å spille med én karakter? Yetibukser har allerede nevnt The Witcher, men Elder Scrolls- og Gothic-seriene bør også nevnes. Det er uendelig mye bedre enn spill hvor du har haugevis med sidekicks som hele tiden skal blande seg inn i dialoger. Greit at man kanskje har en del NPC-er, men jeg syntes det ble litt vel slitsomt med fem-ti forskjellige permanente partymedlemmer i f.eks. KOTOR-spillene og Neverwinter Nights 2. Særlig siden du kun kan ha med deg to-tre av dem, og du har da ingen mulighet for å utforske alle sine historier fullstendig. Jeg mener ikke at denne mekanikken skal fjernes helt, men man må da kunne begrense seg litt. Det må da gå an å finne en balansegang. Skal man fokusere på hovedpersonens (deg) utvikling, eller skal man stå som insignifikant tilskuer til andre rollefigurers historier og endeløse cutscenes?
I kamp synes jeg KOTOR og NWN2 gjør det greit, men jeg synes for det meste det er irriterende å ha med seg massevis av henchmen å holde styr på. Samme i Fallout-spillene, hvor jeg for det meste ungikk å ha med meg andre folk, siden man hadde muligheten for det.
I kamp synes jeg KOTOR og NWN2 gjør det greit, men jeg synes for det meste det er irriterende å ha med seg massevis av henchmen å holde styr på. Samme i Fallout-spillene, hvor jeg for det meste ungikk å ha med meg andre folk, siden man hadde muligheten for det.