Suikoden er en omfattende serie, og inneholder nå flere riker, flere styresformer og flere kulturer. Å spille Suikoden er å utforske disse elementene, og denne utforskningen vil gi deg et bilde på en ekte historie. Suikoden viser hvordan store riker vokser opp, for så å oppleve nedgangstider, og historien er smykket med politiske intriger, religiøse og kulturelle motsetninger, etniske skiller, og generelt en hel rekke ting som gjør historien troverdig - et studium av Suikodens historie vil ha bære mange likhetstrekk med et studium av vår virkelighet. Om du bare vil kalle dette en flott ramme, så gjerne for meg, men jeg mener nå at når dette kombineres med livlige og sjarmerende karakterer, samt individets kamp mot den allmektige sjebne, så er denne rammen gull verdt. Geralt snubler mellom ulike valg som «påvirker spillet», men faktum er at uansett hva du velger, så betyr ikke det noe for spillets gang.
La meg skissere opp hovedelementer i vestlige RPG-er slik jeg har opplevd det.
1. Menneskerasen er dominerende, enten gjennom et opprør mot undertrykkerne, eller ved å undertrykke selv.
2. Et alvefolk som en opprinnelig sivilisasjon. Disse er ofte arrogante, og det knyttes mystiske profetier til deres eksistens.
3. Styresformer som enten er inspirert av vestlig middelalder og/eller antikken (for føydalstater er jo alt som trengs).
4. Et generelt hovedfokus på vestlig høymiddelalder/antikk (kulturell variasjon i verden? Bort med det).
Nå har jeg ikke spilt så mange W-RPG-er at jeg kan uttale meg helt sikkert, så jeg kan ha tatt meg vann over hodet. Men kom ikke her å si at JRPG-er har for mange klisjeer.
Du begynte å mene noe om spillet allerede før spillet hadde kommet igang, så ankepunktet ditt har ikke særlig verdi, spesielt når det først og fremst er gameplayet du reagerte på.
Jeg vil minne om at Suikoden (i hvert fall på et plan) er basert på en kinesisk bok, på samme måte som «The Witcher» er basert på en polsk novellesamling.