Suikoden is an RPG, it's the only game for me

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det vi lærte av Suikoden-debatten var altså at selv om ender kan virke kule så er de skikkelig teite når det kommer til stykket.
 
Det vi lærte av Suikoden-debatten var at det er meningsløst å prøve å få deg til å gi JRPG-er en sjanse.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Grafikken er det lite å si på, iallfall.
 
Ikke sant? Takket være at utviklerne av Genso Suikoden og Suikoden II ikke prøvde seg på det samme som utviklerne av Final Fantasy VIII vil Suikoden II alltid forbli en "timeless classic". Hvorfor bruke masse tid på å kludre med grafikken når du kan lage en vel så sjarmerende verden bare ved å legge litt tid og arbeid inn i en todimensjonal tegning (man kan ikke si annet enn at solnedgangen er fantastisk)?

At du er for ensfoldig til å forstå det geniale som er Suikoden er ikke spillets feil.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvis denne genialiteten strekker seg til å måtte holde ut med fundamentalt uholdbare grunnmekanikker så tenker jeg vi sier det er greit.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
På MSN denne gang, faktisk.
 
Spill Suikoden! Spill det, sier jeg! Jeg har en bok om kvantemekanikk, og jeg er ikke redd for å bruke den.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Skal ikke være fanatisk, men til JRPG så er faktisk Suikoden en av de større opplevelsene. Final fantasy 7 (siden man ikke kommer utenom denne sammenligningen) var et spill som introduserte verden for full motion video fortellerteknikken til jrpg spill. Og gjennom spektakulære (datidens) scener og konseptet om interaktive scener (ja det var scener hvor man kunne springe rundt som en main character og gjøre ting) så var ff7 av forteller teknikk overlegent mye annet på sin tid.

Suikoden er mer et slags retro JRPG på den måten. Hvor FF7 presenterer et overdådig full motion video moment etter et annet, så baserer Suikoden seg på teksten, manus og intrigene.

Om du er en person som liker å sette seg inn i hva som skjer, om du er en person som liker å lete etter de skjulte trådene i historiene før avsløringen, om du er en av de håpløse JRPG entusiastene som liker å se "The small guy", seire over "the big guys", så ikke gå utenom Suikoden. Suikoden presenterer på mange måter det som er perfekt med en konfirmasjon. Suikoden spillene er ofte mer enn noe annet en ganske bra skildring på den klassiske "bli voksen" genren. Du går fra å være en uerfaren ung person til å bli lederen av en gruppe mennesker av et eller annet idealistisk perspektiv.

Om du er en av dem som mener at turnbased combat er kjedelig. Som ikke liker lange scener med mye tekst eller som synes at full motion video scener er bortkastet så er ikke suikoden noe for deg. Enkelt og greit.

For dere som liker JRPG sjangeren, så kan jeg si med hånden på hjertet at samtlige Suikoden spill overgår FF7. (Selv om ikke alle gjør det.)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
For dere som liker JRPG sjangeren, så kan jeg si med hånden på hjertet at samtlige Suikoden spill overgår FF7.
Akkurat det skal ikke så mye til, da.