Jeg savner fortsatt svar på min forrige post, men håper at den blir besvart sammen med følgende:
SITAT(impywimpy @ 05.12.07, 17.43) 92292
oerhört: Skal jeg samtidig oppfatte deg som en rumpedilter som er i ferd med å bli smådesperat etter å gang på gang ha sett hjertebarnet sitt nedsablet av en kulturell elite som kanskje eksisterer?[/b]
Hvilket hjertebarn? Hvis det er Galaxy du snakker om så har det blitt alt annet enn nedsablet av en nær samlet anmelderskare.
Dette spillet skriker potensiell katastrofe for spillmediet, reduserer det intuitive til en sjablong som ikke en gang er valgfri, og forventer at du som anmelder skal la deg blende slik at du ikke får øye på det som minner mer og mer om et kjerringbissel, og ihvertfall ikke ta stilling til det.[/b]
Du er pent nødt til å konkretisere hva du snakker om her, hvis ikke blir dette en gjettelek. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen, med mindre man tar utgangspunkt i påstanden om at spill generelt i stor grad består av ikke-valgfrie sjablonger.
Nintendo har markedsført Galaxy utrolig smart helt fra starten av, og på denne måten tvunget spillet inn i en målgruppe som egentlig ikke eksisterer, men som vi i vårt ønske om innpass er desperat etter å skape.[/b]
Jeg antar du her snakker om "casual gamer"-begrepet. Hvis så er tilfelle, så kan det du sier her ha noe for seg, men du legger ikke noen data til grunn for det. Hvis min innstilling rundt dette var noe uklar, så kan jeg godt konkretisere den:
Jeg mener ikke at spill skal behandles annerledes i en karakterutmåling/anmeldelse fordi målgruppa uansett ikke "forstår seg på spill", men jeg mener at det nødvendigvis er en diger forskjell på hva en erfaren spillinteressert og en uerfaren spillinteressert vil oppfatte som utfordrende, og at det slik sett faktisk ikke er noen uholdbar idé å lage spill tilpasset uerfarne. Hvorvidt det er ideelt er en annen sak, og det sier seg nærmest selv at Portal er et enda mer elegant stykke design enn Galaxy, men så gaper det også over langt mindre, og er dermed i stand til å skru hele opplevelsen rundt ett enkelt spillelement.
Å redusere spillmediet til en mekanisk ejakulasjon som presser (og rister) på alle de rette knappene er utopi på sitt mest banale[/b]
Utdyp, utdyp, utdyp. Hva i alle dager er det du forsøker å si?
men hvis du kritiserer det er du med en gang hardcore, altså bakstreversk.[/b]
Sier hvem? Husk nå på at vår venn anmelderen her
ikke kritiserte at spillmediet med Galaxy var "redusert til en mekanisk ejakulasjon", han kritiserte mer eller mindre at det ikke var det spillet han ønsket seg. Det er etter mitt syn en helt annen sak, selv om du kanskje er i stand til å lese inn en bedre analyse i den teksten enn jeg er. Det kan godt hende han egentlig mener det du sier at han mener, men jeg opplever ikke at han er i stand til å få det forståelig på papiret.
Det som derimot er enda mer bakstreversk er å skape en rekke arbitrære distinksjoner bare fordi vi snakker om noe så unikt som en ny Marioplattformer;[/b]
Og hvem sikter du til her? Hvem skaper arbitrære distinksjoner for Marios skyld?
alle med en snev av kritisk såvel som analytisk sans vet at et hvilket som helst verk må vurderes internt såvel som eksternt; hvis den interne logikken føles mangelfull, er det faen ikke et spørsmål om å empatisere med plebeierne og kritisere spillet som om man var en av dem.[/b]
Konkretiser, igjen. Er det den interne logikken i Galaxy som føles mangelfull, og i så fall, hvorfor? Hvem empatiserer med plebeierne? Hvem er plebeierne du sikter til?
Det finnes ikke noe mer konterintuitivt enn denne kultur-kapitalistiske tenkemåten, for når verdens mest begavede spillutviklere samler seg til fest må man kunne forvente en kompromissløs hyllest til grunnen for at vi begynte med dette tullet, ikke en personlig fornærmelse som peker nese så snart vi snur ryggen til.[/b]
På hvilken måte peker Galaxy nese og fornærmer oss når vi snur ryggen til?
Det er ikke et spørsmål om å anmelde spillet for det kunne ha vært, men å anmelde det som det det burde ha vært.[/b]
Denne kjøper jeg et stykke på vei, selv om jeg synes den er et dårlig forsvarsskrift for anmeldelsen vi her har hatt gleden av å lese. Hvis vår venn anmelderen hadde vært i stand til å forklare
hvorfor Galaxy burde vært annerledes hadde saken stilt seg annerledes, men det er jo nettopp dette jeg savner.
Jeg har ingen barnslig stolthet over å skulle forsvare Galaxy på alle måter, jeg har sagt og følt mitt for lenge siden, og er interessert i andre synspunkter rundt spillet, ikke i å opphøye Galaxy til noe ufeilbarlig gudebilde. Men så lenge det som bidras med her består av fire-fem sider med vilt skryt samt én vilt sprikende og bare tidvis saklig anmeldelse, er det vanskelig å få en ordentlig diskusjon rundt det.
Med andre ord: Hvis du har spilt spillet, og mener det lider av vesentlige feil og mangler, hadde det vært fint om du tok deg tid til å ta denne diskusjonen helt fram, og gikk mer grundig til verks i å plukke fra hverandre hva jeg og de andre her tenker samtidig som du forklarer nøyaktig hvordan man bør se på Super Mario Galaxy.