SITAT(oerhört @ 05.12.07, 23.41) 92323
Jeg skal ta meg tid til å svare seinere, impy, men foreløpig vil jeg bare poengtere at du kan anse meg som en person som fortsatt, alle mine kritiske ambisjoner til tross, evner å bli forelsket i en spillopplevelse. Jeg tror dessuten det hadde hjulpet for videre diskusjon om du selv kom med en skikkelig kritikk av spillet vi her diskuterer; så vidt jeg kan bedømme er alt du har gjort foreløpig å invalidere min og andres oppfatning av intuitiv moro, noe som selvsagt er underholdende, men ikke nødvendigvis konstruktivt.
[/b]
Jeg burde kanskje spille spillet før jeg kritiserer det, selv om jeg er ganske sikker på at ingen hadde merket noe om jeg ikke hadde gjort det. Det virker nemlig som at det eneste som trengs for å anmelde SMG er en mestring av sentimental patos. Du kan si mye om intuitiv forståelse, men det er vanskelig å komme bort fra at å bruke den som utgangspunkt for kritikk i beste fall er hasardspill. Det er ikke det at jeg tviler på dømmekraften din, som tidligere har vist seg å være mer enn solid, men det får da være grenser for hvor godtroende forbrukeren skal forholde seg til anbefaleren som regel.
SITAT
Hvilket hjertebarn? Hvis det er Galaxy du snakker om så har det blitt alt annet enn nedsablet av en nær samlet anmelderskare.[/b]
Jeg snakker om mediet som helhet. Gjennomgangstemaet i høst har i de mer seriøse publikasjonene vært at spillmediet er i ferd med å utvikle sin egen form, og resultatet har blitt enda en tidenes spillhøst. Problemet er bare at kritikken på ingen måte lever opp til dette. Hvis man oppriktig talt mener at historien i for eksempel Bioshock er så velfortalt at den ikke står tilbake for noe, er det naturlig at man foretar vurderinger med et mye større særpreg enn det vi hittil har opplevd. Istedenfor dukker Kieron Gillen idag opp på Eurogamer med en tresiders forsvarspost (som fremstår som særdeles lite veloverveid) hvor han hauser spillet opp i skyene. Problemet er bare at så sofistikerte spill som Bioshock krever en helt annen tilnærming enn de neandertalene det konkurrerer mot, og at skribentene foreløpig ikke har vært villige til å tilpasse seg. Når man skriver til dels lange kritiske studier er det naturlig at man tar ut beinmarg, ikke at man foretar hudprøver, og hvis den analytiske spilljournalistikken skal ha et livsgrunnlag må den vurdere sine objekter på deres egne premisser. En del av problemet er selvfølgelig den tåpelige karaktersettingen som det i tillegg har gått inflasjon i, men det burde ikke hindre talentfulle skribenter fra å i større grad ta utgangspunkt i konkrete observasjoner. Hvordan, og ikke minst hvorfor, fungerer de? De fleste anmeldelsene er såpass fyldige at de faller utenfor tabloidformat, og man må dermed også kunne forvente analytiske kvaliteter.
I SMGs tilfelle gjemmer man seg heller bak klisjeer som intuitiv moro, eller barnslig spilleglede, noe som får meg til å undres på om anmelderen er redd for å vurdere spillets på dets egne premisser, og at denne redselen kommer fra et mindreverdighetskompleks for det som kritiseres. Det har alltid vært kritikerens rolle å fungere som brobygger mellom artist og publikum, og da er det prekært at han taler begges språk. Istedenfor har vi fått NGJ, et prisverdig foretak som likevel faller igjennom på det banale i å gjøre en vurdering av en intellektuell eiendom til en intellektuell eiendom som aller helst skal overgå det som vurderes. Ja, jeg er skyldig i dette, men gjør det som regel med en viss selvironi. Ikke at det gjør det stort bedre.
Mens innovativt design i større og større grad handler om å gjøre spilltesting til en integrert del av utviklingsprosessen, er den tradisjonelle spillanmelderen i ferd med å gå ut på dato. Hver eneste utvikler kan opparbeide seg en testgruppe som samsvarer med metaaggregatet, og hva skal du gjøre da? Stole på intuisjonen?
SITAT
Du er pent nødt til å konkretisere hva du snakker om her, hvis ikke blir dette en gjettelek. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen, med mindre man tar utgangspunkt i påstanden om at spill generelt i stor grad består av ikke-valgfrie sjablonger.[/b]
La oss gjøre det. Noe av det som slo meg med SMG-anmeldelsen er hvordan et så revolusjonerende spill ikke har møtt noen form for motstand. Hadde det vært halvparten av det spillet jeg hadde håpet på hadde internett stått i kok, men istedenfor snakker vi om, ja nettopp, en oppfølger. Kanskje tidenes oppfølger, men hva spillet oppfølger er egentlig ikke så himla nøye. Søsteren min likte SMG akkurat like dårlig som hun likte M64, og jeg har på følelsen at det er gjennomgangstemaet her. Vi snakker om en forferdelig smart reinterpretasjon (nei, se) som helt sikkert fortjener all verdens laurbærkranser, men det som kanskje vil gå inn i historiebøkene som denne generasjonens beste spill er det SMB3 var for SMB. Personlig hadde jeg kanskje håpet at vi var kommet litt lenger.
SITAT
Jeg mener ikke at spill skal behandles annerledes i en karakterutmåling/anmeldelse fordi målgruppa uansett ikke "forstår seg på spill", men jeg mener at det nødvendigvis er en diger forskjell på hva en erfaren spillinteressert og en uerfaren spillinteressert vil oppfatte som utfordrende, og at det slik sett faktisk ikke er noen uholdbar idé å lage spill tilpasset uerfarne. Hvorvidt det er ideelt er en annen sak, og det sier seg nærmest selv at Portal er et enda mer elegant stykke design enn Galaxy, men så gaper det også over langt mindre, og er dermed i stand til å skru hele opplevelsen rundt ett enkelt spillelement.[/b]
Problemet dukker imidlertid opp når man velger å overse at spill må bygges rundt en rytmisk struktur i vanskeligheten for å være fullstendig vellykket. Vanskelighetsgraden øker mot høydepunktet, for så å stagnere på et litt lavere nivå en stund, før den igjen går mot en ny høyde idet du nærmer deg neste drott. Hvis det er tilfelle at SMG ikke er strukturelt godt nok skrudd sammen for at det bedre skal tekkes mannen i gata, er det naturlig å bemerke dette på en nøktern og saklig måte slik at leseren kan trekke sin egen konklusjon. Det får da være grenser for å la seg kontrollere av egen karaktersetting.
SITAT
Utdyp, utdyp, utdyp. Hva i alle dager er det du forsøker å si?[/b]
Jeg refererer til den voldsomme forenklingen av hva som utgjør et godt spill som gjør seg gjeldende med en gang du går for en intuitiv forståelse av noe. Det er en grunn til at noen barnebøker egner seg best for barn mens andre godt kan leses av voksne også, og det er som regel ikke skriftstørrelsen eller typen. Se også det jeg har skrevet tidligere.
SITAT
Sier hvem? Husk nå på at vår venn anmelderen her ikke kritiserte at spillmediet med Galaxy var "redusert til en mekanisk ejakulasjon", han kritiserte mer eller mindre at det ikke var det spillet han ønsket seg. Det er etter mitt syn en helt annen sak, selv om du kanskje er i stand til å lese inn en bedre analyse i den teksten enn jeg er. Det kan godt hende han egentlig mener det du sier at han mener, men jeg opplever ikke at han er i stand til å få det forståelig på papiret.[/b]
Det er liten tvil om at anmeldelsen i seg selv er mislykket. Likevel ser jeg en ganske tydelig kritikk av mangel på rytme i variasjonen og en gjennomgående fokus på mindre velfungerende elementer, som ikke er uviktig når man snakker om et spill av dette kalibret.
SITAT
Og hvem sikter du til her? Hvem skaper arbitrære distinksjoner for Marios skyld?[/b]
Dette har jeg allerede tatt for meg. SMG er som bygd for vår tids spillkritikk med spillmediets symbol på vitalitet, Wii-kontrollen, såvel som en vidstrakt målgruppe. Dette blir problematisk når du tenker på mangelen av analyse som går forbi "It's good to play together".
SITAT
Konkretiser, igjen. Er det den interne logikken i Galaxy som føles mangelfull, og i så fall, hvorfor? Hvem empatiserer med plebeierne? Hvem er plebeierne du sikter til?[/b]
Igjen refererer jeg til anmelderen som ser ut til å være villig til å fire på kravene for at SMG skal trekke til seg flere nattsvermere. Jeg sier ikke at tanken ikke er god, men den har ingenting i en anmeldelse som faller utenfor taboidformat å gjøre.
SITAT
På hvilken måte peker Galaxy nese og fornærmer oss når vi snur ryggen til?[/b]
Unødvendig dramatisering fra min side. Ingenting å se her.