Super Mario Galaxy

Galaxy er enkelt å like, men vanskelig å elske. Det er i så fall slikt jeg ser på det. Uansett hvor hardt jeg prøver, klarer jeg ikke å få Galaxy til å bli så bra som alle skal ha det til. Det er sant at spillet er moro og enkelt å sette seg inn i, men forutenom dette synes jeg ikke Galaxy gav meg noe, slik som f.eks Portal gjorde. Galaxy er, og blir, for banalt. Historien prøver ikke å være engasjerende, og kjernen i spillbarheten er for enkel. Et godt eksempel på dette er sistebossen. Nå har vel aldri Mario vært kjent for sin ekstreme vanskelighetsgrad, men jeg mener, og tror, at vanskelighetsgraden var bedre balansert i Super Mario sunshine, og Mario 64.

Men: Mario er gøy, ingen tvil om det.
 
Er litt enig... det er topp spill, og jeg storkoser meg med det, men føler hittill at holder hånda mi for mye... (82 stjerner). Jeg blir liksom hele tiden fortalt hva jeg skal gjøre til en hver tid, og de eneste "hemmelige" stjernene som dukker opp er i form av veldig lite gjemte lumaer som står og vinker, og du må mate stjernebiter. Disse fører deg igjen til steder hvor det ikke er så mye som skal til for å finne stjernen. Savner litt slik det var i Sunshine og 64, hvor man må finne skjulte stjerner selv, i kriker av levlene og hub-verdenen. Litt mer mestringsfølelse slik.
 
Det er da noen stjerner som er vanskelig å finne/få da. Purple Comet Challenge på Toy Time Galaxy er jo ett bra eksempel på det siste. Og en av de hemmelige stjernene på Dusty Dunes leita ihvertfall jeg lenge etter. Men skjønner godt poenget ditt, selv om det ikke ødela min spillopplevelse av spillet.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg er veldig glad for å bli geleida, da det faktisk gir en real sjanse til å klare 100% uten å sjekke gamefaqs på de siste 2%. Det er ikke alle som digger å surre rundt nistirrende på skjermen i autistrus og finne stjerner - for å få en mestringsfølelse (som egentlig bare grunner i tålmodighet).
 
Da er jeg ferdig. 120 stjerner! Spoilere til Super Mario 64DS, Sunshine og Galaxy følger under:





Ville spille ferdig før jeg svarte dere. Joda, er et par smarte skjule som dukker opp, og noen brutalt vanskelige. Jeg syns faktisk at myntsamling har vært det morsomste hittil i spille jeg, men mulig det er jeg som er sær... Liker å bli belønnet for å utforske hver krok. Det er det jeg klagde litt over oppi her. Nesten alle skjulte veier du blir hintet til at finnes, belønner deg stort sett bare med et ekstra liv (som jo er verdiløst, ettersom livtelleren nullstilles hver gang du restarter). Hvorfor heller ikke putte en sulten luma der, istedetfor lett synlig midt på banen? Jeg vil ha noe igjen for at jeg utforsker alt, ikke et jævla liv... eller enda verre: En robot som sier "Hoh, you found me!". Kanskje derfor jeg digget myntsamling, for der belønnes du på en skikkelig måte for å finne alt. Jeg er enig i at det er grenser, da. Å klare Princess' Secret Slide (eller hva den het) på 20 sec i SM64 var litt teit. Hadde aldri funnet ut av det selv om ikke noen fortalte meg om det, og man får ingen hint om det i spillet (om jeg husker rett). I tillegg til de blå myntene i Sunshine, som vi ikke får noe hint til hvor fins. Bare... "Du mangler 2 stk, for å kjøpe den siste stjernen! utforsk hele spillet! Alle baner!" Slike kan unngås... men hva med det at man kan gå gjennom speilet i SM64DS som Luigi, og gå gjennom døren på andre siden for å finne en stjerne der? Eller bruke propell-nozzle-en på Fludd for å slå seg gjennom en dør på Island Delfino? Jeg syns i allefall at Galaxy mangler alt for mange sånne. Og at de kunne latt være tidspress-kometer og daredevil-kometer. Det er ikke gøyere å ta samme bane igjen med mindre liv eller tid. Og, en ting til... Spillte litt med Luigi (tok første stjernen), men er det noe vits å spille gjennom det igjen med han, eller er det stort sett samme spillet?

Edit: Og en ting til. Hva faen var vitsen med at de i det hele tatt tok med muligheten til å fly? Den brukes jo kun på Basen, til å nå de forskjellige plattformene? Jeg vil samle stjerner med den! Håpet da jeg åpnet den i gate, at røde stjerner ville dukke opp ellers også, men den gang ei...

Edit2: En siste ting, jeg hater ikke dette spillet, digget det virkelig. Men når det liksom er tidenes nest beste spill, må man jo pirke på feilene/irritasjonsmomentene man finner.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Spolier: Du får en stjerne til for å runde spillet med Luigi. ;)
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Hele spillet, ja. Har ikke gjort det selv, og vet ikke om jeg har så lyst til å gjøre det heller. -_-
 
Jeg har gjort det. Tok det rolig, og er greit å vite at man har gjort alt mulig i ett spill. Den siste stjerna skal jeg ikke si noe om, kanskje det er noen som vil ta den
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Jeg har lyst å si en ting om den siste stjernen: Ikke forvent noe stort. Å ta Special Zone i Mario World og få teksten "YOU ARE A SUPER PLAYER" i mynter var kos, og det var det jeg forventet :(
 
Synd, jeg begynte på nytt likevel. Er nesten like gøy denne gangen også... og er mange av de ikke-hemmelige stjernene jeg hadde glemt mye av, merker jeg. Spillet er uansett mye gøyere enn nesten noe annet, så jeg gir det heller en runde til enn å fullføre Bully.
 
At man blir fortalt hva man skal gjøre syntes jeg er litt tragisk. I mario 64 kunne man gå fritt rundt i verden å oppdage stjernene selv. Hvis jeg skal si hva jeg mislikte mest av alt med galaxy så må det være nettopp dette.

Galaxy blir alt for lite fritt. Man er bundet til å ta den og den stjernen (nesten)

Også har vi vanskelighetsgraden. Når man klarer siste level og sisteboss på første forsøk, så er noe galt. (nå har jo jeg spilt mario tidligere, men still!)

Fint spill og alt det der, men det mangler noe for min del. De høye forventningene jeg hadde ble ikke innfritt...
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Nå som folk har spilt igjennom: Hva synes dere om 2-player funksjonen?
 

Lodin

Der Waaaah
Den er genial så lenge man ikke ser på det som en 2 player funksjon, men mer et hjelpemiddel for spillern og noe å drive med for de andre i rommet. Ene nevøen min er ingen kløpper på dette ennå så da var det veldig praktisk at jeg kunne holde igjen monstre og peke ut hvor han skulle gå når han ble stuck.
Zack & Wiki bruker forøvrig omtrent akkurat det samme systemet og jeg regner med at det også der vil være nyttig.
 
Det gjorde at min syv år gamle søster hadde noe å gjøre når hun så på... Men det var ganske kjedelig når rollene ble byttet. Jeg tok heller laptoppen på fanget og surfet mens hun spillte.

Jeg har for øvrig aldri sett noen så engasjert som da hun skulle ta Petey. Sto i sofaen, og slo med all kraft wiimoten i luften mens hun hoppet og skrek.
 
Det gjør da jeg og når jeg spiller Galaxy. Alle gjør da vel det? Det er vel helt normalt det er det ikke?

...det er vanlig det ikke sant?