Tales of Monkey Island

Lodin

Der Waaaah
#1
Se opp, en trehodet apekatt!
Nei vent, det var bare det siste spillet til Telltale som ble sluppet rett etter middnatt. Nok en gang skal man som den mektige piraten Guybrush Threepwood ut å gjøre piratting. Første episode starter med at den onde LeChuck har kidnappet Elaine, kona til Guybrush og han er iferd med å ta igjen skipet hennes som den onde sniken og har kapret. Med seg har Reekwhoop den fortryllede huggerten av Kaflu og magisk ingefærøll som han skal bekjempe LeChuck med, men som vanlig går alt til helvete.



Dette er enda en av de episodiske greiene Telltale er blitt kjent for. Denne gangen består spillet av fem kapitler og i forhold til de andre seriene er hver episode mye mer knyttet opp mot de andre kronologisk. Derfor kan man på PC kun kjøpe hele greia i ett. Det koster de vanlige 35 dollarsene, 230 kroner så det er ikke verdens største utgift. Noen måneder etter at serien er avslutta får man forøvrig tilbud om en fysisk utgave av spilla med masse bonusdill til prisen av porto. Telltale er så glad i oss atte.



Selv har jeg akkurat runna det og er strålende fornøyd. Riktignok er det ikke på høyde med de to første spilla, men når er noensinne noe det? Jeg lulza ihvertfall mer av dette enn 3 så noe riktig har de gjort.
Det finnes ikke no fjerde Minky Island.
Vil si det foreløpig ligger et sted bak Sam & Max, men over Strong Bad og Wallace & Grommit.
Humoren er som vanlig veldig sjørøvete som vi liker det med masse popkulturelle referanser. Telltale-motoren har nok en gang fått en liten oppgradering så det ser veldig fint ut. Bedre animasjoner er det og. Selve gangen til Sheepshod er kanskje ikke all verden, men bare måten han kaster bomber på veier opp 100%. Bonus for den lille Wallace & Grommit referansen med osten. :p
Nok av referanser til de tidligere eventyrene til Meeksnood også og jeg blir ikke overasket om det blir enda mer intensivt i de neste episodene. Spår her og nå at en viss snakkende hodeskalle etterhvert og dukker opp.

Hvis man skal nevne negativer blir det vel at kontrollen ikke er no særlig. Er ikke no stort problem å gå med piltastene og shift, men det er langt fra så bra som sytemene til Sam & Max og Strong Bad. Noen vil sikkert og si at episoden er for lett, men bæsj på dem.

Så eh, løp og bruk penger. Skal dukke opp på Wiiware også, men gudene veit når.
 
#2
"I have outwrestled octupuses (sic) with these arms".

Kan jeg si at jeg gjenopplever barndomskjærligheten? Jeg ble fullstendig bergtatt da jeg så "The Curse of Monkey Island" hos en kamerat, og siden har jeg ventet på en verdig oppfølger (jeg hadde allerede fått en forkjærlighet for pek-og-klikk-spill gjennom "Ark of Time"). Nå skal det sies at jeg syntes Monkey Island 4 var helt grei, men det var kanskje fordi jeg 1). aldri har spilt Monkey Island 1 og 2, og 2). fordi jeg gadd å spille gjennom hele spillet, i motsetninger til VISSE andre.

Vanskelighetsgraden var etter mitt skjønn akkurat passe - min erfaring er at puzzels blir gitt en høy vanskelighetsgrad ved at de blir ulogiske, noe som ikke akkurat regnes som positivt. Man ender opp med å forsøke å kombinere alt i inventoryet, enten med hverandre, eller med tilfeldige ting. Jeg opplevde ikke noe særlig av dette i denne episoden, så på det holdet var det tommel opp.

Nå kan det hende jeg har synet mitt ødelagt av rosa nostalgibriller, men det eneste jeg reagerte litt på var at noen scener var usammenhengende - man kunne se en liten glipe i sammenføyningene mellom ulike elementer i scenene.
 

Lodin

Der Waaaah
#3
Vanskelighetsgraden er omtrent den samme som i alle Telltale sine greier. Wallace & Grommit er vel unntaket siden disse og er ment for babby, men her ligger det på nivå med det hardeste Sam & Max presterte. Selv tror jeg grunnen til at det regnes som lett er fordi løsningene omtrent alltid er ekstremt logiske. Man har også til enhver tid veldig få "pusslespillbiter" (kart og sånn telles ikke siden de bare tittes på) i inventoryet og veldig få steder å teste dem hvis man sitter fast. Det kommer såklart av at spillet er episodisk.
Et godt eksempel på det motsatte er i orginale Sam & Max hvor man skal komme forbi en Yetidørvakt. Denne klager såvidt over å ha vondt i føttene, men det hintes ikke veldig om det. Løsningen er at man helt fra starten av spillet har kunnet dra til en av de mange Snucky-sjappene og lånt donøkkelen som er festa til en fil. Det er aldri noen konkret indikasjon på at man kan stjele denne nøkkelen siden den er i en av de siste sjappene man logisk vil teste det på og det ikke var mulig tidligere. Det er heller aldri noen logisk grunn til å dra tilbake dit timesvis etterpå når man når Yetien uten bukser. Den vil ihvertfall ha fila til å skrape føttene sine og da slipper man forbi. Et sånt puzzle kan aldri oppstå i et av Telltale sine spill siden de er så ekstremt konsentrerte.

Og når det gjelder sømmene i bretta så er det sånne i alle spilla til TT. Tipper det er en kombinasjon av en forholdsvis simpel grafikkmotor og det at de bruker ekstremt kort tid på å mekke episoder. Ifølge en på SA som har jobba med lyden i Minky har han bare vært på prosjektet i et halvt år til tross for at han har vært ansatt fra starten av S&M.
 
#4
Jeg håper at vi i senere episoder får et gjensyn med "insult swordfighting", eller noe tilsvarende. Om ikke som en del av gameplayet, så i hvert fall som en referanse. Det lille vi hørte i begynnelsen av spillet var ikke nok.
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Det hender de slenger på simple minigames i spilla sine fra tid til annen så det er slett ikke umulig at det dukker opp. Om ikke annet får vi kanskje Monkey Kombat istedet. =D

Sånn ellers kan det vel være verdt å nevne at det er nesten 100% sikkert at det neste prosjektet til TT blir oppfølger til Day of the Tentacle. De har ihvertfall hinta kraftig om så hvis Minky solgte nok.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Okay...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Hvorfor er du så slem mot alle oss andre?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#11
Dratt med deg diskusjon.no inn til vårt høyt respekterte og prisbelønnede forum er det du har gjort.
 
#13
Vi skriver setninger uten skjemmende skrivefeil, og forsøker å fremstå som temmelig oppegående borgere med en interesse for spill, internetthumor og det å gjøre narr av alle andre.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#14
Jeg prøver igjen.

Dratt med deg YouTubes kommentarfelt inn til vårt høyt respekterte og prisbelønnede diskusjonsforum er det du har gjort.
 
#15
Vi skriver setninger uten skjemmende skrivefeil, og forsøker å fremstå som rimelig oppegående borgere med en interesse for spill, internetthumor og det å gjøre narr av alle andre.
ah! Ok got it, så nå kan dere slutte å mobbe her :p jeg er ny her, og tenkte det ville vært tøft å diskutere spill, men dere gjør det visst på en annen måte enn meg :p
 
#17
Ikke att jeg er noen mester, men om du leser setningene dine ett par ganger før du trykker "post" så blir det gjerne litt mer fornøyelig å lese.

Da slipper du å bli kødda med.....så mye.