Tales of Symphonia

#1

Lloyd, hovedpersonen, sammen med Colette med langt lyst hår som er 'the chosen'.

Jeg er en av de heldige som har skaffet meg den amerikanske versjonen av spillet. Jeg er enda i starten på dette spillet som sies å være 80 timer langt. Starten er veldig lovende, og av det lille jeg har spilt Final Fantasy (rundt et kvarter av IX) må jeg si at det ligner på mange punkter. Én vesentlig forskjell er det iallfall, og det er at battlesystemet er i real-time, noe jeg faktisk foretrekker fremfor turbasert slåssing.

Spillet kommer til Norge 26. November mener jeg å huske. Skal du ha det? Hvorfor / hvorfor ikke? Hva synes du om spillet? Kan dette hamle opp med Baten Kaitos? Årets spill?

Diskuter.
 
#2
Jeg har også NTSC versjon, og fullførte det for ett par dager siden. Totalt tok det meg oppimot 50 timer, men da hadde jeg ikke fullført noen sidequests.
Spillet synes jeg har fått litt ufortjent mangel på oppmerksomhet, det er absolutt ett av de beste spillene som finne på GC, synes jeg.

Det er fryktelig klisjefylt, med en masse moralprekener og forutsigbare vendinger, men det klarer fortsatt å inneholde verdier nok til å ville spille det. Historien er mildt sagt så engasjerende at du bare vil fortsette å spille, og karakterene er interessante, samt at kampsystemet er noe av det beste jeg har vært borti.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#3
Vel, historien er litt.. Tja. Kampsystemet - som alle roper hurra for - er slik jeg ser det ikke mye forskjellig fra de forrige spillene i serien, og med andre ord ingen revolusjon. (med mindre man har vært "fanget" i en viss annen JRPG-serie, og dermed aldri fingret med Tales of Phantasia) Men for all det, det fungerer fint. Det eneste jeg har noe å utsette på er savnet av å ha litt mere kontroll over de andre karakterene.
Voice-actingen er forøvrig på grensen til grusom, den deaktiverte jeg kjapt.
For å toppe det hele har de klart å fylle spillet med intet mindre enn en hel by stappet med onanerende kattefurries (ok, bare én onanerende, men det alene er alt for mye)

Likefult har jeg greid å brenne av nærmere seksti timer, og er bare såvidt i gang på disc to (jeg rusher aldri gjennom spill), så noe må de jo ha gjort riktig.
 
#4
Jeg er også en heldig innehaver av Tales of Symtphonia (NTSC-US).

Jeg synes spillet var veldig bra. Det er mye som gjør dette spillet bra. For det første, så liker jeg at det stort sett er et veldig tradisjonelt J-RPG. Det eneste som ikke er tradisjonelt med Tales of Symphonia, er kamp-systemet, og kamp-systmet likte jeg overraskende godt.

Historien er et temmelig J-RPGish, altså temmelig standard for denne typen RPG. Den er ,som sagt av andre her, stappfull av vendinger, og jeg likte den egentlig veldig godt. Mulig jeg er dum, men jeg ble nesten alltid like overrasket når en ny vending i historien kom. Jeg synes altså ikke den er så forutsigbar som flere vil ha det til.

Musikken er også meget bra. Jeg synes faktisk den er så bra at jeg lastet ned soundtracket (fy meg :flau: ).

Det negative jeg kan komme på i farten er at det er temmelig dårlig voice acting ,og det er også noen kjedelige perioder i spillet, men det er det vel forsåvidt i de fleste RPGer.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med spillet. Skal nok begynne på nytt snart. Må bare få tilbake Freeloaderen først..
 
#5
Jeg fikk tak i spillet da det var med i en pakke jeg kjøpte. HAr spilt en god del, men jeg liker det så dårlig at jeg nok ikke kommer til å spille det mer. Historien er syltynn, og engasjerer ivertfall ikke meg. som sagt her er voice actinga ike bra, men også manuset er forferdelig, blir jo kvalm av hver samtale.
Men det verste, og det som gjør at jeg ikke spiller det mer er kampsystemet. Jeg har alldri vært fan av turbasert, men dette spillet med sin sanntidsbaserte kampsystem, gjør etter min meinig alle feil man kan gjøre. Jeg kunne ha laget en liste...

Det enste som gjør ToS så bra er at det kommer på en konsoll som er sulteforet på rollespill. Hadde spillet komt til europa på ps2'en ville alle ha anbefalt et annet spill da ps2 har svært mange andre j-rpg som er mye bedre.
 
#6
Tja, vet ikke akkurat. Hadde jo gledet meg litt til den her, men så har jeg blitt ganske usikker etter å har hørt så mye blanda kritikk om Tales of Symphonia. Kanskje jeg skal heller vente på Baten Kaitos istedet.
 
#7
Haha, ja, Voice-acting suger litt. Av og til snakker de og av og til ikke. Mystisk :confused:

Men altså. Blir bare mer og mer forelsket i spillet jeg :flau:
 
#8
Opprinnelig skrevet av eXploSer@01.11.2004, 20.37
Haha, ja, Voice-acting suger litt. Av og til snakker de og av og til ikke. Mystisk  :confused:
128334​
Tror ikke jeg vil kalle det mystisk. Tales of Symphonia er ikke det eneste RPGet hvor det av og til er stemmer og av og til ikke. Grunnen er nok at Namco ville spare penger.
 

Sancti

Terrorkatt
#10
Jeg fullførte det for et kvarter siden. Lvl 70 og 62 timer, så jeg gikk kanskje glipp av en del? Jeg likte det ganske godt, og synes faktisk ikke alt var så forutsigbart som folk skal ha det til. Det jeg ikke likte så godt var slutten, som jeg følte kom litt brått.
Jeg vet ikke om jeg kommer til å spille det om igjen, men det kan jo hende jeg tar det frem igjen om et år. Hadde jo vært gøy å få med seg de tingene jeg vet jeg ikke fikk gjort.
 
#12
Solgte mitt når jeg solgte rubbel og bit av det jeg hadde til smached, angrer litt men har bare ikke tid til mer en en konsoll, men spillet var kjekt det. Vist man ser bort fra at historien kan minne om et annet spill *hostffxhost* og voiceactingen er tragisk.
 

Grønn Zebra

modder fukker av verste sort
#13
Er det noen som vet om det blir noen store forbedringer i PAL versjonen?? Synes det virker ganske lovende ut, må uansett ha et RPG til GCen min, ved siden av Skies of Arcadia Legends...
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#14
Opprinnelig skrevet av Bad Mongo@03.11.2004, 08.04
Vist man ser bort fra at  historien kan minne om et annet spill *hostffxhost* og voiceactingen er tragisk.
Seriøst? I så fall forsvinner ToS fra juleønskelista.
 
#15
Opprinnelig skrevet av Thinaran+03.11.2004, 09.12-->
<!--QuoteBegin-Bad Mongo
@03.11.2004, 08.04
Vist man ser bort fra at  historien kan minne om et annet spill *hostffxhost* og voiceactingen er tragisk.
Seriøst? I så fall forsvinner ToS fra juleønskelista.
129145​
[/b]

Du burde ikke stryke TOS fra lista di. Det er et spill alle RPG fans burde få med seg. Historien utvikler seg mer og mer til det uventede (vell kanskje ikke fullt så uventet). Voice actingen er ikke tragisk. Den er fullt brukbar.


SKAFF DEG TOS!
 
#16
Opprinnelig skrevet av Pyro+03.11.2004, 12.49-->
Opprinnelig skrevet av Thinaran@03.11.2004, 09.12
<!--QuoteBegin-Bad Mongo
@03.11.2004, 08.04
Vist man ser bort fra at  historien kan minne om et annet spill *hostffxhost* og voiceactingen er tragisk.

Seriøst? I så fall forsvinner ToS fra juleønskelista.
129145​
Du burde ikke stryke TOS fra lista di. Det er et spill alle RPG fans burde få med seg. Historien utvikler seg mer og mer til det uventede (vell kanskje ikke fullt så uventet). Voice actingen er ikke tragisk. Den er fullt brukbar.


SKAFF DEG TOS!
129210​
[/b]
Enig med Pyro. Historien minner bare om FF X helt i begynnelsen, da man følger Colette på sin pilgrimsferd. Men historien utvikler veldig mye etterhvert som man kommer litt ut i spillet.
 
#17
På det beste er manus og voiceactinga grei nok, men på det værste får jeg bar lyst til å sette tv'en på mute, og dette skje litt for ofte til at jeg kan se bort fra det.
ToS er ikke mer en et helt standard j-rpg-spill. Overbeviser på ingen punkter, ikke noe som ikke er sett før. Hardcore rpg-spillere vil nok sikkert like dette spillet, men det er ikke mange av de som sitter med en gc, da ps2 er dems konsoll. Hadde ToS imdlertid komt ut til ps2, ville spillet druknet i flommen av andre rpg spill.

Alle som lovpriser ToS er nintendo fanboyer, som er så sulteforet på rpg at de hadde tatt hva som helst av rpg, og hyllet det...
 
#18
Opprinnelig skrevet av smached@03.11.2004, 13.08

Alle som lovpriser ToS er nintendo fanboyer, som er så sulteforet på rpg at de hadde tatt hva som helst av rpg, og hyllet det...
129217​
Bare ved å ta en titt i din signatur så kan man se at dette utsagnet bare er tåpelig.
 
#19
Opprinnelig skrevet av smached@03.11.2004, 14.08
Alle som lovpriser ToS er nintendo fanboyer, som er så sulteforet på rpg at de hadde tatt hva som helst av rpg, og hyllet det...
129217​
Can you blame them? :p

Hadde jeg vært noen år yngre, så hadde jeg vel kastet meg over Tales of Symphonia, og forgudet den som det beste rollespillet noensinne, men idag så har jeg for det meste gått lei av slikt. Men hvis jeg finner et bra J-RPG, så takker jeg ikke nei til det. :)
 
#20
Opprinnelig skrevet av smached@03.11.2004, 13.08
På det beste er manus og voiceactinga grei nok, men på det værste får jeg bar lyst til å sette tv'en på mute, og dette skje litt for ofte til at jeg kan se bort fra det.
ToS er ikke mer en et helt standard j-rpg-spill. Overbeviser på ingen punkter, ikke noe som ikke er sett før. Hardcore rpg-spillere vil nok sikkert like dette spillet, men det er ikke mange av de som sitter med en gc, da ps2 er dems konsoll. Hadde ToS imdlertid komt ut til ps2, ville spillet druknet i flommen av andre rpg spill.

Alle som lovpriser ToS er nintendo fanboyer, som er så sulteforet på rpg at de hadde tatt hva som helst av rpg, og hyllet det...
129217​

Vel, det er det dummeste jeg har hørt. Ja, jeg liker Nintendo best, men jeg anser ikke meg selv for å være fanboy. Jeg eier også en PS2, og jeg har over lengre tid tenkt på å kjøpe en Xbox. Det er bare økonomien som har hindret meg.

Jeg har altså PS2, så blir ikke sulteforet på RPGer. Men alikevel har det seg faktisk slik at jeg liker Tales og Symphonia. Jeg mener at det lett overgår FF X-2 - et spill som ble alt for "fjortis" for min smak. FF X ble jeg heller ikke strålende fornøyd med, men det er i det minste bedre enn X-2. Jeg har også sett en del på en venn av meg som spiller på Ephemeral Fantasia. Det spillet virker heller ikke veldig bra. Poenget mitt er at Tales of Symphonia har faktisk overgått de fleste JRPGer jeg har spilt til PS2. Det skal sies at jeg enda ikke har prøvd Star Ocean 3.

Det finnes såklart et hav av andre JRPGer til PS2, som for eksempel Grandia 2 og Unlimted Saga, men jeg føler at FF-spillene er de som har fått høyest annerkjennelse av både kritikkere og av publikum, og når begge de var en skuffelse for meg, kan jeg ikke helt se andre JRPGer til PS2 som liksom skal være så mye bedre enn Tales of Symphonia.

Å si at kun Nintendofanboys liker ToS, er en alt for rask konklusjon å trekke.

(Dette ble veldig rotete, men jeg har dårlig tid. Sitter på skolen, you know ;) )