Ok. For å være helt ærlig begynner jeg å bli smått forbanna på Tekken 5.
1. Skadenivået:
- Sansynligvis blir ikke livbaren økt i NM, og da kommer det til å gå unna! For skadenivået i T5 er så sykt at arcader i Korea nå har begynt å øke livbaren, og noen konsollturneringer rundt omkring øker til 140%. Taler for seg selv...
2. Vegger:
- Bare at de er der er ille nok, men at de atpåtil skal føre til så lett fører til 80 OG 90&-combos er UFATTELIG irriterende!
Noen enkle wall-comboer med sjuk skade:
D.Jin/Kaz: ewgf, ewgf, w!, tgf,3 = 70%
Bryan: f,b+2, f+1+2, 1, 3,3, w!, 1,2,1, d/f+3 = 80-90%
Jack-5: ff+2, u/f+4, w!, d/b+1,1,1,2 = 70%+..
Dette er noen få eksempler av mange...
------
De to punktene over er gammelt stoff, men det er mer som gjør T5 til et irritasjonsmoment i spillserien...
3. Crush-systemet
- Ja, det beryktede "Crush", som skulle gjøre T5 til et dypere spill har nå gjort det til en kverkendes irriterende low-move-foretrekker, og gir karakterer som Devil Jin store problemer fordi de mangler gode low-moves eller har for få mid-moves til å klare seg i lengden. Crush kan også brukes for å komme ut av pressede situasjoner:
Ta ewgf. En av de mest fryktede launcherne i spillet kan enkelt brytes med å bruke f.eks. Kumas d/b+2, Kings d+3+4, D.Jins d/b+3 osv osv. Det er ikke bare snakk om frames her, men om prioritet. Low moves har prioritet over High moves.
Ta ewgf. En av de mest fryktede launcherne i spillet kan enkelt brytes med å bruke f.eks. Kumas d/b+2, Kings d+3+4, D.Jins d/b+3 osv osv. Det er
4. Kastenes prioritet
- Du kan vinne over et slag/spark med kast. Du kan bryte et slap/spark mid-animasjon med et kast, for så lenge framesa er på din side er du safe, og kast i T5 tar SJUK skade. I tillegg er situasjonene etter throwescapes nesten håpløse, da den som bryter i mange tilfeller enkelt kan lempe inn et hurtig angrep med god skade. Morsomt.
5. Situasjonsløsning
- Noe av det kjipe med T4 var at jabs var alt for viktig for å bli seierherre. Det ser ut til at noe av det samme gjelder i T5. Ikke i like stor grad, men den vanlige jaben er fremdeles av stor viktighet, spesielt for å komme ut at pressede situasjoner. Man kan også bruke "Crush" til sin fordel når man blir presset, og i noen tifeller kaste, men her stopper valgene. Det er kun i angrep at du har flere valg, og også av disse er det temmelig få som virkelig er gode.
------------------
Det var vel alt for denne gang... Kunne også nevnt ranking og alt det der igjen, men det har ingen effekt på gameplay så det blir feil av meg å nevne det i denne sammenhengen..
Ikke tolk dette feil. Jeg synes fremdeles at spillet er kult, men det har noen sider som godt kunne vært forbedret...