Jeg har et par punkter som jeg ikke syntes Oblivion imponerte på, og jeg kanskje dirkete mislikte.
1. Kompasset. Altfor lett å gjøre quest når man vet hvor man faktisk skal. Da liker jeg bedre Morrowind som hadde en litt mer innholdsrik journal som ga deg litt mer pekepinn enn den journalen vi har i Oblivion.
2. Questene var for korte, og det var for få. Det er mye lettere å komme seg igjennom questene til guildene. Egentlig også altfor lett å komme igjennom free-lance questene og hovedquestet. Når det gjelder guild-questene gikk det meste på at det var litt for linært. I Morrowind kunne man gå til ulike guild-haller å gjøre mange flere quest, og noen trenger man ikke en gang å gjøre for å nå høyeste rang. Dessuten var questene altfor like, for eksempel så var det alt for mange av Mages Guild questene som gikk på å gå inn i en hule, drepe masse Necromancers og deretter komme ut i live. I Morrowind måtte man i mye større grad plukke blomster, delta på utgravninger av gamle Dwemner Ruins, og finne gamle bøker. Egentlig var det for mye hjerneløs slåssing gjennom hele spillet.
3. For lite NPC-er, og som dere har sagt har NPC-ene for lite personlighet. Man føler ikke at man går rundt i byer, bare enkle outposter med det viktigste av butikker og guild-halls. Når man er ferdig med alle store questene i spillet, kan man fort gå lei av å bryte seg inn i hus og stjele alt fordi man ikke liker dem som bor i dem noe særlig (Lazare Milvan, he he).
4. Son dere har sagt før, det burde være noen Dungeons eller quester man ikke kunne klare før man var i rundt level 40 eller høyere. Da kan man ligge i hardtrening helt til man klarer det. Det er nesten umulig å skille mellom boss og ikke-boss. Jeg husker den første Guilden jeg ble ferdig med, Mages Guild. Helt i slutten, da jeg fant ut at jeg skulle slåss mot Mannimarco, The King of Worms var jeg fryktelig redd. Han var jo en slags gud, den gamle ledere i Kingdom of Sloads, så jeg trodde at han ville bli vanskelig. Men nei, et par spells, så var han død.
Og for å fortsette samtalen under. JEg har også store problemer med fjell-løvene, ettersom jeg spiller som ganske ren Mage. Jeg har derfor sørget for å få god Speed, sammen med Athletics, slik at jeg kan løpe bakover samtidig som jeg kaster Long-range spells etter dem som en gal.