Problemet er da ikke "masse forandringer" i musikken. Problemet er å la det ene stykket gli over i det andre på en pen og musikalsk korrekt måte.
Enhver idiot kan da skru gradvis ned volumet på den ene kanalen og opp på den andre.
Et annet spørsmål er jo hvorvidt det gjør noe at det ikke er orkester på musikken. Jeg tenkte ikke over det én eneste gang da jeg spilte Twilight Princess - på en måte er nok synthen en del av den tradisjonelle Zelda-sjarmen. (Selv om jeg ikke sier den trenger å være der i framtida, eller i Twilight Princess.)
Hvis man begynner å tenke omvendt - at et orkestralt lydspor gjør vann til vin og så videre - så ender man fort opp med Final Fantasy XII eller The Elder Scrolls IV: Oblivion. Begge har mye fin musikk, men du merker virkelig hvor lite musikken har å gjøre med det som skjer på skjermen. Dermed er det vanskelig å nå opp til Zelda sine svært spesifikke musikalske partier, som i en del tilfeller er spesialskrevet for en spesiell situasjon i historien.
Et bedre eksempel er Hitman-serien (i hvert fall nummer to og tre) - hvor musikken er orkesterbasert, fantastisk og varierer ut fra hvor langt du er kommet i oppdraget. Men også der høres det godt at man klipper ut en bit og limer inn en annen - i stedet for (den noe utopiske?) syntesen som jeg antar er målet for de fleste spillmusikere verdt sin bart.
Enhver idiot kan da skru gradvis ned volumet på den ene kanalen og opp på den andre.
Et annet spørsmål er jo hvorvidt det gjør noe at det ikke er orkester på musikken. Jeg tenkte ikke over det én eneste gang da jeg spilte Twilight Princess - på en måte er nok synthen en del av den tradisjonelle Zelda-sjarmen. (Selv om jeg ikke sier den trenger å være der i framtida, eller i Twilight Princess.)
Hvis man begynner å tenke omvendt - at et orkestralt lydspor gjør vann til vin og så videre - så ender man fort opp med Final Fantasy XII eller The Elder Scrolls IV: Oblivion. Begge har mye fin musikk, men du merker virkelig hvor lite musikken har å gjøre med det som skjer på skjermen. Dermed er det vanskelig å nå opp til Zelda sine svært spesifikke musikalske partier, som i en del tilfeller er spesialskrevet for en spesiell situasjon i historien.
Et bedre eksempel er Hitman-serien (i hvert fall nummer to og tre) - hvor musikken er orkesterbasert, fantastisk og varierer ut fra hvor langt du er kommet i oppdraget. Men også der høres det godt at man klipper ut en bit og limer inn en annen - i stedet for (den noe utopiske?) syntesen som jeg antar er målet for de fleste spillmusikere verdt sin bart.