This is harsh. Evaluate me: Demon's Souls

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1
Mens jeg fikk Demon's Souls i... går. Posten kom seint. ^^

Har spilt herligheten i cirka tre timer, og jeg lurer på om jeg begynner å nærme meg slutten på første brett av første område. Tror jeg har dødd over tjue ganger, og hver gang begynner du på nytt med alt av monstre respawnet, men uten at tingene du har plukket opp respawner. Du får Souls hver gang du dreper en fiende, og hvis du dør mister du alle Souls du har plukket opp. Du kan få dem tilbake ved å finne blodpølen der hvor du døde, men hvis du dør igjen er de borte for alltid. Overflatisk sett er det en vanvittig vanskelig grind og lite annet. Så hvorfor rådigger jeg det?

Fordi det er et action-rollespill hvor "action" betyr noe mer enn å hamre på knappene når du er i nærheten av en fiende. Det handler om å lære seg å snakke spillets språk, å se hvordan du kan utnytte situasjoner til din fordel, å få inn bevegelsene som gjør at du kan dra kraftige spesialangrep, å gradvis utforske verdenen og låse opp ting (noen handlinger du utfører blir ikke ugjort når du dør, så som å åpne snarveier eller redde medhjelpere som slakter demoner for deg), og å møte en jævlig stor utfordring og til slutt klare den. Siden du alltid er sårbar er nesten alt du foretar deg viktig; det går ikke an å sette spillet på pause, så bare å åpne menyen er en taktisk beslutning (ikke at du trenger det så ofte, inventoryet ditt er tilgjengelig via d-padden).

En ting det tar tid til å venne seg til, er onlinemodusen. Du kan etter hvert spille sammen med andre (eller mot dem), men den muligheten har jeg ikke låst opp ennå. Det som derimot er den mest tydelige konsekvensen av at du spiller på nett, er at verdenen er fylt med spøkelser som representerer andre spillere og hva de driver med for øyeblikket. Dessuten fylles verdenen av andres blodpøler, og etterlatte beskjeder folk har skriblet ned rundt om kring for å tipse eller advare deg.

Negative ting? Vel, grafikken føles litt... tjah. Den føles typisk for From Software, og den stilen de kjører har jeg ikke helt sansen for. Den er absolutt teknisk kompetent; for eksempel kan du se kilometervis av gårde hvis du går høyt nok. Det som butter er at alt av figurmodeller ser nesten veldig bra ut. Det er ingen problemer å se hva ting skal forestille, men det har et sterilt og litt dølt preg. Det bidrar forsåvidt til den kjipe (på en god måte) stemningen i spillet, men jeg er ikke helt kompis med opplegget. Ja, og den engelske oversettelsen er fullstendig på bærtur. Eksempelvis er det et metrisk tonn med its/it's-feil, mye wonky grammatikk, ord som mangler, og de meldingene du kan skrive ned er forhåndsdefinerte og nesten uten unntak ruskende gale. En jeg har sett mye er "This is harsh. Evaluate me." Innimellom får du beskjed om at det er en "Cute foe ahead". Men sånn går no dagan, og det er ikke så vanskelig å skjønne hva ting betyr. Bortsett fra i menyene; stats på utstyret ditt betegnes ikke med ord, men med symboler. Du må inn og kryssjekke litt i andre menyer og pugge hva hvert symbol betyr. Uansett, dette faller inn under kategorien småpirk.

Så. Demon's Souls er både pussig, dritvanskelig og veldig interessant. Dette er et spill av den gamle skolen, hvor du er helt på egenhånd og må finne ut av ting helt selv. På samme måte som i gamle dager får du ingenting gratis (bortsett fra autolagringen), så når du først får til noe føles det som en ordentlig seier. Jeg har funnet en diger drage jeg må drepe, og jeg har virkelig null peiling på hvordan i helvete det skal gå til. Jeg har et sverd og et spyd som ikke engang kan drepe vanlige folk på ett slag, og dragen oneshotter meg med flammepusten sin. Blir spennende å se hvordan det går. ^^
 
#2
Dette er en av de tilfellene der yeti og jeg er helt enige.

Jeg har spilt spillet i 9 timer nå, og kommet meg til soul level 25. Så langt har Jostein, the standhaftige templeknight beseiret tre bosser, inkludert dragen yeti snakker om, og står forran det jeg regner med er inngangen til min fjerde boss i skrivende stund. Skal sies at jeg fant verdens kjipeste måte å ta dragen på, men jeg så virkelig ingen andre muligheter. Jeg har ikke tenkt å spoile hvordan jeg gjorde det, siden halve greia med spillet er å finne ut egne taktikker på egenhånd.

Ingen grunn til at jeg repeterer alt yeti sa. Jeg er enig. Spillet er fantastisk og det har hoppet rett opp blandt mine favorittspill. Stemningen i spillet er helt rå. Etter en noen timer med spillet gikk det plutselig opp for meg at det faktisk ikke er noe musikk i dette spillet. I de vanlige verdenene høres ingen musikk, og det hjelper faktisk på stemningen. Du hører hver eneste lyd av demoner og sinnsyke soldater. Du hører dyr i det fjerne. Du hører drager. Og alt sammen får deg til å føle deg veldig, veldig alene. Når det kommer en boss derimot. Da er det musikk. Stemningen forrandrer seg veldig. I tillegg til følelsen av at du er alene, har du nå en overveldende følelse av umulige odds. Følelsen du får når du beseirer slike bosser kan bare beskrives som deilig.
Det er også musikk i Nexus. Nexus er den eneste trygge plassen i spillet. Musikken her er rolig, og du kan slappe av.

Du er ikke akkuratt Kratos eller Ryu Hayabusa i dette spillet, og alle fiender må du anse som en alvorlig trussel. I det minste i starten. Jeg oneshotter nå enkelte fiender, samtidig som jeg likegjerne kan bli drept av en fiende fra første brett.
Jeg har riktignok ikke blitt drept så mye i dette spillet. Jeg har dødd fem ganger maks, og jeg har ennå til gode å miste noen sjeler. Enten er det fordi at jeg har en veldig rolig og taktisk fremgangsmåte i spillet, eller så er det fordi jeg er awesome :p

For å legge til litt småpirk kan jeg si at det irriterer meg litt at du ikke kan selge våpen og items du ikke trenger, og jeg har heller ikke funnet noen måte å sammenligne våpen/utstyr jeg har mot det jeg skal kjøpe når jeg er i kjøpemenyen. Det vil si at du må først sjekke statsene på det du har, for så å gå til han som selger, og sjekke statsene til våpena du vil ha. Jeg fikset dette med å finne en oversikt over våpen og stats på internett. Jeg synes forresten at grafikken er ganske bra. Ikke overveldende, men ganske bra.

Spillet anbefales på det sterkeste.
 
#3
Hei, kult å se flere digge dette spillet. Ikke minst skrive lengt mer og mye bedre om det enn meg :)

Hittil er jeg Temple Knight med navn Yozansen.
Jeg føler meg ganske uslåelig så lenge jeg legger litt taktikk bak det. (bosser telles ikke og bikkjer tar jeg det ganske med ro rundt)
Jeg bruker Winged Spear +6 og Purple Flame Shield +5. Jeg skal ha Moon spear, men "dropsene" har ikke vært snille mot meg :p Har ingenting ellers av betydlig rustning. Jeg prøver å få taki i litt mer "mana regen" items.

Jeg har tatt den røde dragen. Men ikke turt å prøve meg på den blå :p
Soul lvl er 37 eller 47. Jeg husker ikke i skrivende stund.

Egentlig kan jeg vel si jeg føler meg veldig "human" og sårbar i dette spillet, jeg digger at jeg streber her.

Jeg har veldig få ting og si om positive eller negative som ikke har blitt nevnt enda. Det som irriterer meg mest er at jeg ikke kan selge det jeg finner mens jeg er på tur.

Hvordan tok du den røde dragen Jostein? Du må gjerne bare sende meg PM :) Eller er det den blå du faktisk har tatt ???
 
#4
w00t!? Snakker vi om dragene som flyr over broene på første brett? Var faktisk ikke klar over at det var mulig å kverke de. Har spilt rundt 10 timer selv og har drept 3 bosser samt sløst bort ekstreme mengder med souls og diverse stones på forskjellige våpen. Greier aldri å bestemme meg for hvilket våpen jeg skal satse på. Spiller som thief(jeg syntes han så tøff ut:$)

EDIT: Forøvrig er det forbanna råttent at dette spillet og har savegames som ikke er tillatt å kopiere. Hadde vært kjekt å kunne spille på rommet mitt når ps3'en i stuen er opptatt.
 
#5
Ja, de dragene :)
Rett før
du kommer til der du skal åpne gaten til første boss, til venstre der står den blå dragen og tar det helt med ro og venter på deg. Jeg personlig drept den røde dragen etter 1boss, da du skal løpe mellom de tårnene og han spruter ned alt sammen. Der jeg fikk Winged Spear, så får du lov til å plukke opp Purple shield pga. det.

De to jeg bruker(av våpen og skjold) har gjort det best for meg hittil. Jeg har også Knight's Shield så jeg kan parry'e på fiender jeg kjenner godt. Jeg prøver å få taki Falchon +1 med mana regen.
 
#6
Kanskje dette spillet fortjener en helt egen tråd?

NukleuZ: Den røde. Har ikke kommet til den blå dragen ennå.
Jeg sprang opp på det første "tårnet" på broa og bombanderte den med piler og magi. Jeg tok ingen skade, det var ingen utfordring, bare tidkrevende, og derfor kjip:p
Jeg klarte ikke etter beste evne finne noen annen løsning. Hva gjorde du?

Ellers skulle jeg ønske at jeg fant ut at man kan bytte sjelene man får fra bossene mot noe verdifult litt tidligere. Har alt brukt sjelene fra de to første bossene :(
Jeg har standard rustning og har nå akkuratt begynt å bruke Knight shield. Jeg har Purple flame shield, men ikke høy nok level til å bruke det. Ellers går det i winged spear(som må være det mest effektive våpenet tidlig i spillet), og compound short bow. Jeg vil også ha et sverd, slik at jeg kan fort bytte mellom spyd og sverd etter hva som er hensiktsmessig. Noen som har noen anbefalinger? Står mest mellom å oppgradere long sword og broad sword for øyeblikket.
 
#7
Akkuratt på samme måte gjorde jeg det :)

En ting som irriterer meg litt nå er at det føles ut som jeg enten må være "all out melee" eller være 50/50 ettersom du må ha den staven equipped for å kunne caste spells.
Så jeg har prøvd meg mye uten spells men føler at med spells går alt mye bedre.

Hittil har jeg prøvd

Main: (alltid det samme)
Purple Flame Shield +5
Winged Spear +6

Secondary: Her jeg tester andre ting.
Knights Shield eller Silver Catalyst
Scimitar +2 eller Silver Catalyst

Skal ha black leather set og ting som jeg nevnte som gir meg mana igjen.

Sånn jeg tenkte den første karakteren min skulle bli iallefall..
Gud bedre jeg kommer til å bruke mye tid på dette spillet..
Absolutt verdt det tenker jeg ^^

Slenger med en liten ekstra godbit
Raske souls i starten: første brett så er det en ridder med røde øyne. Han kan drepes ganske lett med magi eller få han til å falle til døden. Magi er lett og selvforklarende. Når det gjelder den andre måten så må du starte brettet løpe fram til der du kan løpe rett oppover i tårnet til venstre. Pass på å ikke slå kassene/tønnene ettersom de skal brukes :p Så dreper du alt fram til han med røde øyne. Så får du han til å følge etter deg. Han er ganske dum så du må gi han litt tid innimellom. Så løper du ned forbi tønnene og stiller deg litt forbi ved "gelenderet" så han prøver å hoppe og angripe deg og detter til døden istedenfor. Du kan også slåss mot han. Jeg har tatt han ett par ganger med Winged Spear og Purple Flame Shield.. Det jeg skulle fram til er at han gir deg en whopping 2000 souls! Ett lite spm. også her. bak han gærne ridderen med røde øyne er det en dør til en eller annen konge sånn jeg skjønte det. Det her høres pinglete ut. Men er det noen som har turt å åpne døren og gå inn?

EDIT:
Takk til den som fikset spoileren for meg sist :)
EDIT2:
La til ett spm i spoiler...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
#9
Dæven!
Denne skal få en gooooooood read når jeg er ferdig med spillet tenkte jeg :)
Eller spilt igjennom første gang..

Lage the ultimate "warrior" eller noe sånt!

Du får jo magi etterhvert da....
Bare veldig kjekt å starte med det^^

EDIT:
Jeg bruker alt for mange smileys...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Smileyene er der for å brukes. :p

Men ja, det var greit å få noen tips i starten. Den guiden der var fin fordi den ikke avslører noe veldig viktig, bare kommer med gode hint om hva du burde starte med. Kjekt å få vite at det kommer mer stæsj å bruke Souls på etter hvert, for eksempel.

Sånn ellers har figuren min (bertesoldaten Charlie Tuna) begynt å bli litt rå på parry/riposte og backstabs. Digger at det ikke er noe fancy som skal til for å dra fete angrep, du bare ser når du kan klare å få til et spesialangrep og så trener du til du klarer det mesteparten av tida. Nærkampsystemet i dette spillet er herlig sofistikert. ^^
 
#11
Merker jeg er veldig sugen på et nytt PS3 spill nå. Kanskje Demon Soul's er the way to go.
Men jeg må vite en ting først: Er dette et spill man spiller igjennom en gang og legger fra seg etter man har runda det, eller et spill det funker å spille igjennom flere ganger? Jeg er nemelig ute etter et spill som har litt holdbarhet, siden det ikke er så ofte jeg kjøper spill for tida.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Wiki-en forteller at det finnes en New Game+-modus, og vanskelighetsgraden i begynnelsen tatt i betraktning er ikke dette noe du feier gjennom på ei uke akkurat.
 
#13
For ikke å snakke om at vanskelighetsgraden går opp i new game +:elsk: Som jeg har forstått beholder du også soul levelen din. I følge den fantastiske sida du linka til er maks soul level 712, hvis jeg skjønte det riktig.
 
#14
Så sykt!
Det må nok kreve en god del sjeler... Yozansen is gonna take you all down!
Roughly 670-680 to go....

Håper noen her er med på å prøve å sloss litt mot hverandre etterhvert :)
Lurer på om det faktisk kunne vært litt kult!

The fearless Knight Yozansen and the mighty Warrior Jostein battle it out in the fields....

Dette spillet vokser skikkelig på en synes jeg.. Det føles virkelig ut som det ble sagt i starten av spillet(og av noen her) at man kommer inn alene mot alt. Jeg gruer meg litt til New Game +

EDIT:
Vet dette ikke har noe sånn veldig med spillet å gjøre. Men kan man velge hvem thropies som skal vises online? Så jeg får briefet etterhvert. Hehe
 
#15
Med tid og stunder er jeg nok med online.

Kan forresten nevne at det kommer noen dyr etterhvert som kalles bearbugs. De har for mye hp. ALT for mye hp. Finner ikke noen god taktikk for ta dem.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Sånn ja, der var Phalanx nede. Prøvde meg også på den der teknikken med å denge han med de røde øynene i 1-1, men det funka temmelig dårlig. Klarte ikke å kite gubben langt nok, han oneshotter meg, og jeg må slå ham tre ganger for å gjøre en millimeter skade. -_-

Var også en svipptur innom Pantheon. Noen som veit hva det vil si å være "Uniter of the World"? Det var forøvrig beroligende å finne ut at jeg bare må drepe litt over fem milliarder Black Phantoms for å havne på toppen av akkurat den lista. Mistenker at noen har vært ute og juksa litt akkurat der.

Så langt har Demon's Souls vært omtrent slik jeg håpet World of Warcraft skulle være. Detta er saker. ^^
 
#18
Vil gjerne legge til at DS absolutt er et spill for casual gamers om noen skulle syntes det høres for hardcore ut. Den ene romkameraten min er absolutt ingen konsollgamer og har brukt omtrent like mye tid på spillet som jeg har gjort. Kontrollene er enkle og kampmekanikken er en klassisk lett å lære vanskelig å mestre sak.
 
#19
Yeti: Hva er Pantheon?

Før jeg la meg i går fikk jeg grisedeng av bossen i 2 - 2. Jeg fant ingen god måte å holde meg unna han på og våpenet mitt gjorde minimalt med skade. Tenker jeg skal prøve på nytt med water veil og se om det hjelper.

Ellers sparer jeg til evacuate mirakelet. Tror den skal bli god å ha.
 
#20
Yeti: Jeg tenkte på noen trykker på meg på PSN så kommer det f.eks kun Demon's Souls opp :)

Uniter of the world tror jeg bare er han som har flest sjeler...

2-2 bossen er dust for folk som er melee.. Men det beste tipset jeg kan gi er bruk Purple Flame Shield og smell ett lag magi oppå våpnet ditt(white sticky stuff eller magic weapon).. Han digget ikke magi i det hele tatt.

Er helt overrasket at jeg har kommet så langt jeg har kommet uten ett eneste poeng i vitality :p

Pantheon er på toppen av nexus'en(<- ble det riktig ?)
Det er så og si bare for å showcase spillere som har forskjellige "achievements".