Top 10 Fav. RPG

#21
Completed

1. Final fantasy VII
2. Grandia
3. Final fantasy VIII
4. Skies of arcadia
5. Chrono cross
6. Kingdom hearts
7. Suikoden 3
8. Xenosaga
9. Final fantasy IX
10. Final fantasy X

Games in progress

Xenogears
Vagrant story
Disgaea
Arc the lad:tots
Breath of fire IV
Star ocean 2
Lunar:SSSC

Soon to be played

Persona 2:eternal punishment

Fikk det i posten i dag, takk gud for ebay :D

Soon to be bought

Valkyrie profile..... Stiv pris på dette :usikker:
 
#22
1. Suikoden
2. Suikoden 2
3. Final Fantasy VIII
4. Final fantasy X
5. Final Fantasy IX
6. Baldur's Gate : Dark Alliance
7. Vagrant Story
8. Final Fantasy X-2 (mest fordi det stimulerte savnet fra FFX, men ikke så kjempebra spill...)
9. Legend of Dragoon
10. Final Fantasy VI
 
#23
1. The legend of Zelda: A link to the past
2. Final Fantasy VII
3. Final Fantasy IX
4. Chrono Trigger
5. Pokemon Red/Blue
6. The legend of Zelda: Ocarina of Time
7. The legend of Zelda: The Wind Waker
8. Final Fantasy X
9. Mario and Luigi Super Star Saga
10. Skies of Arcadia Legends

Jeg pleier egentlig ikke å kalle Zelda-spillene for RPGer, men siden mange andre har nevnt dem så gjør jeg også det.

Andre spill jeg vil nevne:

- Gothic 1 (beste PC RPG)
- Gothic 2 (nest beste PC RPG)
- Phantasy Star Online episode 1 og 2
- Heroes of Might and Magic III (evigvarende strategi/rpg til PC)
- Fire Emblem
- Castlevania Symphny of the Night (egentlig ikke RPG, men det har da level-up system ;) )
 
#24
Ja, ja. Her er noen av de beste rollespillene jeg har spilt. Det er ingen spesiell rekkefølge på disse, og jeg glemmer sikkert noen.

Genso Suikoden.

At jeg ikke har fått ta i oppfølgeren, irriterer meg veldig. Ikke bare er dette spillet veldig fengende, men det har også et av de beste rpg-soundtrackene noensinne. Miki Higashinos musikk til dette spillet er muligens hans beste; den gjør faktisk opp for den enkle grafikken på egenhånd!

Jeg anbefaler sterkt å laste ned eller kjøpe dette spillets musikk. Alt fanger opp og skaper stemninger på en helt unik måte; kanskje enda bedre enn Nobuo Uematsu? Nobuo ser i alle fall opp til Miki.

Som sagt, er dette spillets grafikk veldig enkel. En annen ting som gjør opp for dette er historien - den utrolige måten den drar deg med følelsesmessig og dets karakterutvikling er fantastisk.

Det eneste som trekker ned er kampsystemet og litt mangel på originalitet.


Final Fantasy VII

Dette spillet har vært der for meg i mange perioder. Jeg ble introdusert for det ved å se på min storebror spille det på sin PC, og det var et av høydepunktene i den delen av livet mitt. I senere tid bestilte jeg det og spilte 60 timer inn i spillet uten å kunne lese engelsk.

Final Fantasy VII var min første rollespillopplevelse. Jeg ble rørt av det, og avlsuttningen av første disk fikk meg til å gråte gang på gang.


Grandia

Dette spillets spesielle soundtrack er laget av Noriyuki Iwadare, og det er også verdt å laste ned eller kjøpe. Men det er ikke musikken som gjør dette spillet bra - det er spillbarheten og historien.

Kampsystemet er virkelig unikt. Det er fengende, og fungere på en veldig spesiell måte. Jeg har problemer med å forklare det, men jeg skal alikevel prøve med en kort forklaring: Du har et ATB-lignende system - altså et system som ligner på det i FFIV til FFIX - hvor du kan kansellere motstanderens angrep og slå ham/henne/den/det «tilbake». Da må motstanderen vente.

Spillet har også et fantastisk karakter-ferdighetslæringssystem, men det skal jeg ikke forklare nærmere.


Final Fantasy IX

Muntert, avhengighetsdannende, spennende og rikt på god grafikk og lyd. Dette spillet traff meg hardt og følelsen det gav meg kan ikke erstattes. Final Fantasy VII var sterkere for meg, men dette er veldig anderledes.

Musikken her er nok som en helhet Nobuo Uematsus nest beste.


Final Fantasy VI

Den ene svake tingen med dette spillet ,var hvordan det ikke levde opp til mine forventninger. Shadow er dessuten min favoritt-FF-karakter av de spillbare hovedpersonene gjennom alle spillene.

Grafisk sett er dette spillet interresant å studere - hvordan de lagde noen av bakgrundenes steiner lurer jeg fortsatt på. Og musikalsk sett er dette i mine øyne det beste spillet. (Denne meningen forandres fra dag til dag, så å i morgen vil jeg nok muligens si noe annet.)

Dette spillet må ha vært ubeskrivelig da det kom ...


Final Fantasy Tactics

Skyt meg; jeg mener at dette spillet har sterkest historie innenfor FF-spilllene. Det pionerer innenfor strategirollespill, og dets stil må rett og slett oppleves.

Spillets avlsutning er åpen, og den stiller veldig mange spørsmål. Det er muligens dette som vipper det over de andre spillene historiemessig.





Andre nevneverdige:
-Breath of Fire-serien
-Resten av FF-serien
-Vandal Hearts II
-Golden Sun

Jeg kommer sikkert til å innse at jeg har glemt noe og lage et nytt innlegg.
 
#25
Mine ti favoritter i unummerert rekkefølge:

Grandia (PSOne)
Skies of Arcadia Legends (GC)
Breath of Fire (GBA)
Breath of Fire 2 (GBA)
Golden Sun (GBA)
Golden Sun: The Lost Age (GBA)
Tales of Symphonia (GC)
Lunar Legend (GBA)
Pokémon-serien (GB/GBC/GBA)
Final Fantasy VIII (PC)
 
#26
1. Final Fantasy VII
2. Final Fantasy IX
3. Legend of Dragoon
4. Chrono Trigger
5. Final Fantasy III
6. Final Fantasy VIII
7. Morrowind
8. Final Fantasy X
9. Final Fantasy XI
10. Final Fanatsy VI

Ganske mye FF her, men jeg mener også at FF serien er noe av det mest geniale som er lagd.
 
#27
1. Final Fantasy VII

2. Final Fantasy IX

3. Neverwinter Nights

4. Xenogears

5. Kingdom Hearts

6. Final Fantasy X

7. Final Fantasy VI

8. Star Wars - Knights Of The Old Republic

9. Final Fantasy VIII

10. Chrono Trigger/Chrono Cross
 
#29
1. Chrono Trigger (SNES)
2. Panzer Dragoon Saga (Saturn)
3. Final Fantasy 3 (SNES)
4. Neverwinter Nights (PC)
5. Grandia (Saturn)
6. Final Fantasy VII (psx)
7. Policenauts (Saturn)
8. Secret of Mana (SNES)
9. Chrono Cross (psx)
10. Vagrant Story (psx)

Vanskelig å bestemme seg her....
 
#30
Her er mine favoritter (jeg regner vaneligvis ikke Zelda som RPGs, men tar den med her):

Jeg har valgt å gi karakter og ikke rang siden det er noen jeg ikke vil sette over andre her.. hvis du skjønner.

Final Fantasy X (PS2) [10/10]

Dette spillet har jeg spilt så utrolig mye, og samtidig føler jeg aldri kan få nok av det. Dette er også det spillet jeg har lest mest om på nett. Alle timene jeg har viet her er mange. Den utrolig frie og opplyste grafikken i en av de mest utrolige verdnene jeg noen gang har sett i et spill. Fantastisk historie også.

Zelda: OoT (N64) [10/10]

Dette var spillet som bragte meg til den store spilleverdnen. Jeg fikk det anbefalt gang på gang av samme venn som lånte meg Paper Mario, og jeg angrer ikke på at jeg brukte alle pengene mine her. Dette er det første Zelda-spillet i fullt 3D. Designerne fikk det til å fungere perfekt på N64-maskinen. Selve historie-messig er den ikke like detaljert og fengene som de fleste FF'ene, men det er klart nok til at du vil komme tilbake gang på gang. Jeg mener å huske jeg har fullført spillet godt over 10 ganger, men har kommet ut av tellingen.

Final Fantasy VII (SP1) [10/10]

Dette var vel det andre spillet som forandret spill generelt i mine øyne. Jeg prøvde først spillet en liten stund, men falt liksom ikke helt for det. Etter en venn anbefalte meg det en del ganger fikk jeg plutselig så lyst på det. Jeg tror grunnen til at jeg kjøpte det egentlig bare var følelsen min. Jeg følte at et spill som het "Final Fantasy" måtte være et utrolig bra spill. Jeg spilte en stund, ga opp etter ca 5 timer og hadde en lang pause. Senere kom jeg tilbake til det (etter lillebroren min på sin fil var kommet lengre enn min). Jeg tenkte i slutten av disc 1 at dette var det beste spillet jeg noensinne hadde prøvd, og spillet ble bare bedre etter da.

Zelda: MM (N64) [10/10]

Dette ga meg et inntrykk av at alt som het Zelda og også var i 3D kunne slå alt og komme under tittelen jeg liker å kalle "UltraSpill". Zelda MM var nytt på mange måter, men hadde allikevel alle de morsomme Zeøda-effektene fra Ocarina of Time. Her var det basert mer på hemmeligheter og minigames, noe som både har positive og negative ting med seg.

Kingdom Hearts (PS2) [9.5/10]

Kingdom Hearts er et utrolig spill med en litt mer "Zelda-kvalitet"-aktig historie. Det som virkelig trakk spillet opp her var alle FF-minnene man fikk av å spille. Sephiroth alene var nok til å spille det i 40-50 timer bare for å komme deg frem til den delen av Coloseum.

Zelda: LttP (SNES) [9.4/10]

Overvudert vil jeg si, men helt klart en vinner blant 2D-spillene. Jeg husker dager jeg satt og spilte det for lenge siden. Jeg glemmer aldri følelsen jeg fikk. Dette er det jeg virkelig forbinder med navnet "Zelda" og det vil det også alltid være.

Zelda: WW (GC) [9.4/10]

Ble kanskje litt skuffet her, men det er allikevel et utrolig bra spill på nivå med de andre Zeldaene. Skulle kanskje ønske det var i fult realistisk 3D, men så kommer det jo en ny Zelda til Gamecube senere som faktisk er det.

Final Fantasy IX (PS1) [9.3/10]

Jeg har enda ikke fullført dette spille desverre, men jeg syntes allikevel det jeg har spilt hittil er helt utrolig. Det som overrasket meg var den utrolig bra film-alike starten på det hele. Dette spillet har den beste starten noensinne (i motsetning til FFX og FFVII som faktisk ikke har så utrolig bra start). Skulle kanskje ønsket at det var litt mer "seriøst" her enn det var.

Final Fantasy VI (PS1) [9.2/10]

Dette har jeg spilt utrolig lite og kan derfor egentlig ikke sette den her jeg gjør. Det jeg vet er at det er et utrolig bra spill på nivå med andre FF'er. Jeg fikk inntrykk av at dette kanskje kunne slå Zelda til SNES, men har ikke spilt det nok til å sette den så høyt enda.

Golden Sun (GBA) [9/10]

Litt FF6-aktig, men ikke fult like bra. Dette er allikevel et spill jeg vil anbefale alle å skaffe seg. Kanskje litt dumt at det tar så lang tid å skaffe seg alt ekstra-stuffet uten å virkelig ha en grunn til å gjøre det.

Pokemon Bue/Red (GB) [8.7/10]

Et av de første RPGs jeg noen gang spilte. Har et ekstremt godt inntrykk av det siden jeg spilte det i godt over 100 timer. Har sikkert 5-6 fullførste filer MINST hvor hver er på hvertfall 20-30 timer, så det sier vel sitt.

Pokemon Silver/Gold (GBC) [8.6/10]

Spillet virker teknisk sett mye bedre enn den sistnevnte, men jeg vil allikevel ikke sette den over. Det er litt for vanskelig å skaffe seg Pokemoner her etter min mening (der det tar år og dag å komme opp i 100).

Zelda 2 (NES) [8.5/10]

Utrolig bra til å være NES. Dette kan vel også settes under RPGs. Syntes det er HELT klart undervudert. jeg har jo enda ikke fullførst det, men mener jeg har spilt det langt nok til å kunne rangere det.

Pokemon Stadium (N64) [6.8/10]

Jeg kom på dette i farten. En stor skuffelse blant RPGs ettersom det ikke er noe eventyr eller noe her, men det er ganske gøy å se Pokemonene dine i 3D for første gang. Nå har jeg enda ikke prøvd Pokemon: Coloseum til GC da ;).

Spill jeg har spilt ALT for lite til å kunne rangere på noen måte:

Final Fantasy VIII (PS1)

Dette virker som et ganske bra spill selv om jeg ikke har blitt særlig fristet til å spille det mer. Jeg har det i hvertfall i samlingen min, noe jeg er glad for siden det begynte å bli vanskelig å få tak i.

Paper Mario (N64)

Dette låner jeg av en god venn. Har enda ikke spilt det mer enn et par timer. Jeg tror kanskje grunnen er at jeg ikke er like mye inn i spill som jeg var før. Inntrykket jeg har fått av spillet hittil er ganske høyt. Tror ikke det når så veldig høyt på listen jeg har over, men som er spill overall tror jeg dette er noe man ikke bør gå glipp av.

Final Fantasy X-2 (PS2)

En stor skuffelse at man bare styrte jenter med et ganske dårlig kampsystem her. De andre FF'ene gjør det bedre etter min mening. Nå er jeg sikker på dette spillet er utrolig gøy hvis ikke du sammenligner den med FF'er, men langt nede på listen over de mange utrolig bra FF'ene.
 
#31
Angående seriøsiteten i FFIX, kan jeg si at det blir mindre tegneserie-ish utover spillet. Du tenker kanskje på når Steiner krasjet i tårnet i Alexandria?
Jeg kan love deg, at slike ting ikke er alt for gjentagende. Utover i spillet - om du følger med på det folka sier - vil du se at historien er dypere, og da (Om det er slik du ser på det?) mer seriøs. Jeg sier ikke annet enn at du virkelig bør gi det en sjanse til. :)

Off-topic: Hører på FFX-musikk nå. Hva i helvete er det egentlig folk ikke liker med den?
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#32
Opprinnelig skrevet av Sisamez@09.07.2004, 14.36
Angående seriøsiteten i FFIX, kan jeg si at det blir mindre tegneserie-ish utover spillet. Du tenker kanskje på når Steiner krasjet i tårnet i Alexandria?
Jeg kan love deg, at slike ting ikke er alt for gjentagende. Utover i spillet - om du følger med på det folka sier - vil du se at historien er dypere, og da (Om det er slik du ser på det?) mer seriøs. Jeg sier ikke annet enn at du virkelig bør gi det en sjanse til. :)

Off-topic: Hører på FFX-musikk nå. Hva i helvete er det egentlig folk ikke liker med den?
72385​

FFX musikken er pen nok den, men den har ikke det lille ekstra som er på de andre soundtrackene. FFX musikken er bra, men ikke genial slik som musikken til FFVI, FFVII og FFVIII. FFX musikken er litt mer plain, er vel egentlig det jeg mener :p

BTW: Ros til dere som utdyper meningene deres litt istedenfor bare å sette opp en liste. Dere bidrar til å gi emnet en mening.
 
#33
Hmm... Personlig mener jeg det har en god bit ekstra, men det har kanskje noe med hva slags følelser man har for spillet. Jeg synes det er veldig bra, og binder musikk til hendelser i spillet, noe jeg tror er viktig. Detet gjør jeg spesielt også i FFIX, mens i tidligere spill har jeg ikke klart det ennå, med unntak av Aeris' Theme. Jeg mener FFX-musikken er bedre enn den i FFVII.

FFVIII er jeg usikker på, siden jeg elsker den ene sangen der. Desverre husker jeg ikke noe av den, det er bare at når den kommer, er den helt herlig.

Enig med Lurtz, dere som skriver hvorfor dere liker spill bidrar til å lage diskusjoner. Noe forumet faktisk (Tro det eller ei.) er laget til.
 
#35
kansje jeg skal oppdatere listen min :p med meninger også.

Foresten, FFX musikken er fin syntes jeg, bare at det kunne vært litt mer variasjon på låter enn flere versjoner av samme låt :/
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#36
1. Fallout 2
2. Fallout
3. FFX
4. Might and Magic X
5. Diablo 2
6. Diablo
7. Morrowind
8. Heroes of Might and Magic II
9. Heroes of Might and Magic III
10. Heroes of Might and magic
 
#37
Opprinnelig skrevet av Shadar@09.07.2004, 15.15
Sisamez: Der oppklarte du noe jeg har lurt på lenge. Og jeg som var levende overbevist om at Spillegal.no var en webside dedikert til døve lister.
72475​
Så flott. Da føler jeg at jeg har bidratt til noe i dag <s>også</s>. :)
 
#38
Jeg syntes alle FF'ene jeg har prøvd hittil har hvertfall en eller annen veldig bra melodi om ikke flere. FFX har jo Suteki da ne, Cloister-musikken mens FFVII har Aeris theme og den utrolig bra kamp-melodien.

Er ikke sikker på hva eg syntes er best av av FFVII og FFXs musikk. De ligger vel på den delte førsteplass hos meg.
 
#39
Jeg forstår ikke at du liker Suteki Da Ne... I alle fall om du ikke hører en form for instrumentalversjon. For stemmen til hun som synger er helt forferdelig. Det er det eneste stedet jeg har slått av lyden i et FF. Gyselig.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#40
Føler at jeg ikke har spillt nok RPG-er til å lage en god topp 10-liste, men jeg kan si så mye som at Chrono Trigger er det beste jeg har spillt ihvertfall.

Jeg likte forresten Suteki Da Ne, emn det var kanskej litt fordi jeg synes scenen var så fin. Japansk grinemusikk på sitt beste...