Tråden hvor de som gidder diskuterer #gamergate i ro og mak

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#41
Min tolkning av gamergata var først at 4chan fant seg et perfekt mål i ei dame (!) some hadde et forhold (!!) med en anmelder (!!!), men så var det noe greier om at hvis du er en hvit gutt og spiller dataspill så skal du faenmeg skamme deg, også var det en artikkel om at gejmere er døde (og at det er slutt på spilling generelt?..) men nå holder jeg meg til det at du har én del som gjerne vil at spilljournalistikken skal være mer seriøs uten at det blir noe særlig debatt om det fordi gamergaterne ødelegger alt for alle.

Jeg synes helt fra starten av at dette bare var grøt og har ikke blanda meg inn noe særlig. Jeg er enig i at spilljournalistikken ofte virker useriøs, men heksejakt og korstog klarer jeg meg foruten. Huffpost-videoen viser egentlig ganske greit hvorfor det ikke frister å hive seg på. "Jeg har sterke meninger om at disse sidene er korrupte!", "Jasså, så du hater kvinner?"
 
#42
Fant en interessanthet fra (spilljournalist) Jesse Singal på Reddit.
You guys know as well as I do that a movement based on the stated goal of regaining gaming ground lost to feminists and (ugh) SJWs would not do very well from a PR perspective. But you’re in a bind, because the ethics charges are 1) 98% false; 2) complicated to follow for the layperson; and 3) pretty clearly a ruse given the underlying ideology of the folks pushing this line forward.

(Important side note: A lot of the people calling for “journalistic ethics” quite transparently don’t know anything about journalism — to say that sites should clearly label what is and isn’t opinion, for example, is just plain weird, because a) that distinction is less and less relevant and is mostly a relic of newspaper days; and b) it’s a basic reading-comprehension thing; anyone who reads on a daily basis can tell, pretty simply from various cues in the narrative, whether they’re reading a work of “straight” journalism [outdated, troublesome term], “pure” opinion [again, bleh], or some combination of the two [which is what a lot of games coverage is].)
Les resten i Reddit-tråden »

men så var det noe greier om at hvis du er en hvit gutt og spiller dataspill så skal du faenmeg skamme deg
Har ikke sett dette stå noe sted – husker du hvor dette stod?

også var det en artikkel om at gejmere er døde (og at det er slutt på spilling generelt?..)
Ikke den beste artikkelen jeg har lest, men dette står ikke å lese der.

Alexander skriver at “gamers are over” og at utviklingen går mot en mer variert bransje med mer varierte spillskapere – noe det er lett å være enig i – men så skriver hun også mye grums om gameres manglende motesans og at de bruker tida si i kjelleren og andre stereotypier. Veldig glad i Alexanders skriverier generelt, men denne artikkelen var et lavpunkt, og jeg tipper reaksjonen var alt annet enn konstruktiv.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#43
Yess. Leigh Alexander skuffa stort med den greia der. Jeg synes hun er ei brillefin dame, men det der var stort sett bare vissvass og like slitsomt som de hersens stråmannargumentene mot "feminister" og "SJW-er". Det er forøvrig fortsatt rimelig (nigga) rich at gryende tegn på at spill blir tatt seriøst av de bredere lag (vilt ulike mennesker engasjerer seg i spill og kritiserer dem ut fra sine egne synspunkter), plutselig skal være negativt. Hvis noen tar feil så får de bare gjøre det, hele denne holdningen om at alle som er ute etter å gjøre spill mer inkluderende automatisk tar feil og må få passet påskrevet er så jævlig skammelig at det er vanskelig å finne ord.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#44
Har ikke sett dette stå noe sted – husker du hvor dette stod?
Her er det bare jeg som setter det litt på spissen, den holdningen du ofte ser i det siste mot hatefulle trolldrittmennesker som får fellesnevneren at de spiller spill. Artikkelen til fru Alexander føler jeg også beveger seg litt inn der. Det krever at du er litt innafor det som skjer for at du skal merke forskjellen når noen snakker om folk som spiller spill og ""gamere"".

Det var derfor jeg ble rimelig forvirra da jeg så folk referere til "end of gamers"-greia før jeg leste den selv. I en periode trodde jeg seriøst folk skreiv under på en bønnskrift for å stoppe spilling fordi folk som spilte var drittsekker. Jeg bare.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#47
Jævla SJW-ere og feminazister som downvoter diktet hans.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#48
Har aldri orket å lese mye om gamergate etter begynnelsen av spetakkelet - som jeg synes var helt på trynet. Videoen til Sarkeesian tok opp mange viktige temaer - men hun kjørte kanskje på for lenge og for hardt, med tanke på at dette tydeligvis var upløyd mark i mange personers tankelandskap. Samtidig var hun ikke ydmyk nok, dere vet, sånn som jenter skal være. Hele tiden.

Så, istedenfor å skrive så mye mer synes jeg dette var en god kommentar.
Why #Gamergaters Piss Me The F*** Off
Riktignok litt mange kjipe karakteristikker av gamergatere som han kunne holdt seg for god til. Men kanskje det er en slik Alpha-male tilnærming som kan hjelpe folk til å innse at de oppfører seg som en gjeng fittedusjbagger - kontra Polygon som har tatt med debatten litt for langt inn i kulturlandskapet - og på elegant vis unngår å treffe de som faktisk har godt av å få litt tankeføde.
 
Sist redigert:

Lodin

Der Waaaah
#49
Mens Gawker åpner dagens artikkel om hvor mye alle GGere suger med dette her:
Both the amorphous anti-feminist movement Gamergate and last month's extended leak of a huge cache of private celebrity nude photographs—the two biggest internet-based stories in recent memory—have served as coming-out parties for a small set of anonymous, uncensored image boards that function like 4chan's raggedy stepchildren.
Påminnelse om at selvsamme Gawker fråtsa i de nakenbildene. Riktignok sensurerte de dem, men la ut stort sett alle sammen med tilhørende personalia.

Forøvrig gleder jeg meg til neste GerstmanGate. Den dagen et nytt AAA-spill har en scene som No Russian eller australiern som voldtar kompisen din i Far Cry 3 og Kotaku, Polygon eller en av de andre sidene slakter det kommer noen til å gå på huet og ræva ut. Da kommer helvete ihvertfall til å bryte løs. =D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#54
One need only spend three or four hours perusing Gamergate message boards to know that the main thing members of the movement want is ethics in gaming journalism—there aren’t enough ethics, and so, one way or another, there will have to be more ethics. They might want other things too, but we had a hard time figuring out what they were.
Spikern på huet.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#56
Egentlig litt overraska over at det tok så lenge før de sa noe. Da jeg aller først så #gamergatehasjtaggen tok jeg det for gitt at det var gamersgate.com det gjaldt.
 

Lodin

Der Waaaah
#57
De ville vel ikke, som alle andre sjapper ta i saken med en ti fots pinne. Tar de stand med en av sidene kommer den andre til å drite på seg i sinne og kreve boikott noe som betyr tapt inntekt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#59
Om ikke siste ord er sagt i hele gamergate-tragedien så har man iallfall en god video her som demonstrerer både hvor grunnleggende uærlig gamergate er, men også hvorfor det oppleves som genuint av de som har latt seg lokke med. Grunnlaget er sosiologi, psykologi og tekstanalyse, vel verdt en kikk.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#60
Skulle se på videoen, men tok først en kjapp titt på kommentarene. Øverst er et innlegg fra en moderator som sier at alle som er uenige vil bli sensurert. Så da så jeg ikke videoen.

Det er greit å ha andre meninger. Det er greit å lage spill om hva du vil. Det er tilogmed greit å mislike noe for en dårlig grunn (men ikke forvent å ikke bli kritisert for det). Men sensur er faen ikke greit uansett, og hovedgrunnen til at SJW-ere ikke må taes seriøst.

Vil man ha progressive spill kan man lage dem selv, og markedet vil avgjøre om det er noe folk er interessert i. Last of Us f.eks er vel et progressivt spill? Hva med The Walking Dead?

Problemet oppstår når noen bedrevitere mener at ting må sensureres eller at de som spiller visse spill burde skamme seg over hobbyen sin.