Tråden hvor de som gidder diskuterer #gamergate i ro og mak

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#81
Ingen regel uten unntak. Husk at Polygon relativt sett er en ny side, og har nok hatt voksesmerter. Om det er transparente nettsider vi trakter etter, så synes jeg personlig at der få som er så fleksible og åpne som Polygon. Et nylig eksempel er Driveclub, som de var raskt ut med å justere. De har også nylig startet 'Quality Control', der de går gjennom de største anmeldelsene. De har blant annet tatt for seg Bayonetta 2. Verdt en lytt. Jeg er ikke enig med Arthur Gies, men når han forklarer det som han gjør, så har jeg null problem med å akseptere det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#82
Hvis de skal anmelde spill og bli tatt seriøst så er det minste de kan gjøre å innføre en etikk-policy og holde seg til den. Sånn som f.eks USGamer har.
De har vært elendige til å vise at den eksisterer.
De har etikk-policy på feil måte med andre ord. Etikkargumentet mangler legitimitet i min bok; kroneksempelet var GameJournoPros, som man er nødt til å være enten forutinntatt eller ikke veldig kunnskapsrik/erfaren for å faktisk tro på at var korrupsjon (igjen, for ørtende gang, hvis noen har noe mer enn de Breitbart-artiklene så tar jeg gjerne imot), og av alle jævla sider man kan gå etter er det altså Polygon som er verstingen og ikke - bare for å ta et vilt eksempel - Game Informer som er eid av Gamestop og er en av de fremste representantene for at 7 = middels. For meg er gamergate løse påstander som gjentas gang på gang, med små variasjoner i ordlyd, uten noen utbrodering og med "du får søke det opp selv" som svar hvis man spør om kilder. Når man så gjør det, blir det fort åpenbart hvorfor det er viktigere å fronte at det er korrupsjon i spillmedia enn å komme med faktiske eksempler på korrupsjon. Dette er etter å ha brukt flere kvelder på å lese meg opp hos Breitbart, 4chan, reddit og 8chan (ok jeg sank ikke så dypt).

Når det er sagt(tm) er det absolutt et poeng at spillsider bør ha en tydelig etikkplakat leserne kan referere til. Forrige korrupsjon-i-spillmedia-runde (det om mulig enda mer fatalt navngitte "doritogate", igangsatt av Rab Florence og Eurogamer (jøss har spillpressen fokus på etikk selv hvem skulle vel ha trodd)) førte til at flere sider begynte med nettopp det, så her kan man se at gamergate ligger to år etter skjema.

Bunnlinja er uansett at målet fortsatt ikke helliger middelet og at dette fortsatt er gamergate:
- 8chan finner ut at Dreamfall Chapters har med figurer som verken er hvite eller menn.
- Slate skriver om gamergate. Starter de med et nyansert blikk på hva faenskapen representerer? Ja, det gjør de:
Gamergate, a diffuse but relentless online anti-feminist movement aimed at drubbing feminist women out of game development and criticism, continues to expand the scope of its attacks. First it started as a traditional anti-feminist campaign, targeting individual women in hopes that they'd quit the industry rather than suffer any longer. When that didn't work, they moved into targeting advertisers of websites that hire feminist women.
Protip: Dette er sånn gamergate ser ut fra utsida. Verdt å assosiere seg med, absolutt.
- Jon Cato skriver om gamergate for Aftenpoften. Kanskje han fokuserer på den helt sinnssykt ektefølte etikkdiskursen som ligger bak? Ahaha.
Gamergate fremstår etter to måneder som en vond og uorganisert lapskaus av konservative og reaksjonære menn som har innsett at hobbyen deres ikke lenger lever i en boble, men har vokst seg større enn de er komfortable med.

De kjemper en kamp de ikke kan vinne rundt en sak de redefinerer etter behov.

Det er stort sett støy for støyen sin skyld, en håpløs kamp mot en uunngåelig progressiv spillvirkelighet kamuflert som et korstog for presseetikk og rettferdighet.
Det finnes ingen unnskyldninger for å ta dette i forsvar, virkelig.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#83
Ok her er er et eksempel.

Jeg nevnte såvidt noe tidligere om at Allistar Pinsof, en tidligere Destructoid-skribent fikk sparken etter at sjefen hans hadde diskutert med GameJournosPros-folka, fordi han prøvde å avsløre en crowdfunding-scam. Hvorfor var det viktigere at scammeren fikk gå fri enn at de som donerte ble ivaretatt? Fordi dette var en transperson. I likhet med kvinner kan visst ikke LBTQ-personer ta vare på seg selv, og trenger å beskyttes av hvite menn med De Rette Meningene.

Pinsof ble truet med blacklisting, at alle artiklene hans skulle bli sletta, og at han fikk bylinen WORST EMPLOYEE EVER DO NOT HIRE. Blacklisting er ulovlig i California, hvor Destructoid er basert.

Det er veldig lett å samle folk hvis du roper "En kvinne/minoritet blir angrepet her!" De fleste vil ikke engang undersøke videre. Mainstream-media har vel til gode å nevne #NotYourShield såvidt jeg vet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#84
Pinsof ble truet med blacklisting, at alle artiklene hans skulle bli sletta, og at han fikk bylinen WORST EMPLOYEE EVER DO NOT HIRE. Blacklisting er ulovlig i California, hvor Destructoid er basert.
Korrupt i California, ser man det. Og, vel, hvis du leser artikkelen ser du at personen som ble avslørt prøvde å ta sitt eget liv, noe som Destructoid etter å ha hørt med advokat fant ut at kunne føre til at de ble stilt til ansvar og derfor ble det prekært å stoppe saken. Men ja, det var helt klart bare et påskudd for å kunne gjemme bort det egentlige motivet som så klart var å beskytte en minoritet mot seg selv nei vet du hva.
Det er veldig lett å samle folk hvis du roper "En kvinne/minoritet blir angrepet her!" De fleste vil ikke engang undersøke videre. Mainstream-media har vel til gode å nevne #NotYourShield såvidt jeg vet.
De gangene jeg har sett det nevnt er det nettopp som et skjold for å legitimere gamergate, så det teller vel kanskje. Og som #gamergate demonstrerer, er det også forholdsvis lett å samle folk hvis du roper "kom igjen, så angriper vi noen kvinner og minoriteter her".
 

Jante

privileged CIS shitlord
#86
Å entusiastisk hive seg med på #gamergate nå er litt som dersom en naiv tyskamerikaner flytta hjem igjen til Nazi-Tyskland på 1930-tallet fordi han likte samferdselsspolitikken til Hitler. Ikke så veldig smart, men det gjør ham ikke nødvendigvis til en nazist av den grunn.
 

Vedlegg

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#87
True dat, men Gamergate-tilhengerne er fortsatt uskyldige til det motsatte er bevist. Det er ingen GG-ere som har stått fram og tatt ansvar (bortsett fra kanskje han her?). Tvert imot har GG-medlemmer beviselig prøvd å stoppe doxxing og trusler mot motstanderne sine. Gå på 8chan, r/KIA eller prøv å gå på taggen og oppfordre til sånt og se hva som skjer. Å mistenke alle gamere for trusler er kanskje social justice, men å ekte rettferdighet er å følge lov og rett.

personen som ble avslørt prøvde å ta sitt eget liv
Og den samme personen truet med å gjøre det samme når dette blåste opp igjen nå nylig. "Jeg prøver å scamme folk, men jeg er offeret her!"



edit:
 
Sist redigert:

Jante

privileged CIS shitlord
#88
Ellers har Aftenposten kastet seg på #gamergate ikke bare én gang, men to.

Gamergate fremstår etter to måneder som en vond og uorganisert lapskaus av konservative og reaksjonære menn som har innsett at hobbyen deres ikke lenger lever i en boble, men har vokst seg større enn de er komfortable med.

De kjemper en kamp de ikke kan vinne rundt en sak de redefinerer etter behov.

Det er stort sett støy for støyen sin skyld, en håpløs kamp mot en uunngåelig progressiv spillvirkelighet kamuflert som et korstog for presseetikk og rettferdighet.
:hoksrud:
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#92
Litt interessant meningslesning om hvorfor den reaksjonen du får fra ggere kanskje ikke er så overraskende.
http://dish.andrewsullivan.com/2014/10/24/the-end-of-gamer-culture-2/

Er enig i at mye av kritikken rettet mot sexisiste spill kan oppleves som fornærmende for oss :gutta: (jasså du likte bayonetta? kanskje ikke så rart hehe ;)) og at du har et krypende psuedo-hat mot oss priviligerte. Det blir litt vanskelig å ta den posisjonen siden du med en gang begynner å sammenligne med alle som har det verre, og jeg kommer aldri til å påstå at jeg lider mer enn noen som mottar disse truslene eller føler seg underrepresentert i media og underholdning.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#93
Ja. Det er nok mange som blir sinte når de hele tiden blir fortalt at de har privilegie, når de selv føler de ikke har det. At de er usynlige i samfunnet, hos det motsatte kjønn, når pressen sier at deres meninger ikke er verdifulle. Er garantert sånn MRA-er skapes.

Hvis vi skal inn på "Gamergate er en kulturkrig"-sporet er det skrevet mye interessant om det. Her er en artikkel fra Deadspin (eid av Gawker) som sier mye bra: The Future of the Culture Wars is Here, and It's GamerGate

Og her er et innlegg fra en feminist mener hun ikke lenger kan kalle seg feminist, fordi radikale har stjelt begrepet: #GamerGate: The Players and the Played

Såvidt jeg forstår er "egalitarisme" det som feminisme brukte å bety før.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#94
Egalitarisme betyr bare at man ønsker likhet (i egalitær feminisme: like muligheter). Kjent fra det franske revolusjonsslagordet «liberté, egalité, fraternité.»
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#95

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#97
Ja. Det er nok mange som blir sinte når de hele tiden blir fortalt at de har privilegie, når de selv føler de ikke har det. At de er usynlige i samfunnet, hos det motsatte kjønn, når pressen sier at deres meninger ikke er verdifulle. Er garantert sånn MRA-er skapes.
Dette, forresten. Dette er en av årsakene til at å late som om gamergate handler om etikk i spillpressen er så skadelig; jo lenger prosessen pågår, jo mer bitterhet blir bygd opp, og jo vanskeligere blir det å ta tak i de underliggende problemene. Det er iallfall tydelig at det ikke nytter å late som om spillere er en ensartet gruppe; begrepet "gamer" er jeg personlig veldig lite glad i, siden det for meg er svette tenåringer som spiller på nett og kaller hverandre for homser. Jeg er selvfølgelig klar over at dette ikke er riktig, men det er en oppfatning mange har, og en av flere årsaker til at det trengs litt mer ulik representasjon i spillkulturen sånn at ikke akkurat den stereotypen får dominere. Det er nok mange som begynner med spill fordi det er den eneste arenaen hvor de føler mestring; å si at "nei vel da får de mure seg inne i egne enklaver på nett og sysle med sitt" er ikke en løsning.

@Thinaran: Å lese hva som står i artikkelen kan være en ide sånn innimellom.
Newsweek asked BrandWatch, a social media analytics company, to dig through 25 percent of the more than 2 million tweets about GamerGate since September 1 to discover how often Twitter users tweeted at or about the major players in the debate, and whether those tweets were positive, negative or neutral.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#98
Jo lenger prosessen pågår, jo mer skade gjør media når de hausser spillbransjen opp som et sted hvor kvinner automatisk kommer til å bli trakassert og truet, så best å legge de karriereplanene på hylla med en gang.

Twitter users have tweeted at Quinn using the #GamerGate hashtag 10,400 times since September 1. Grayson has received 732 tweets with the same hashtag during the same period. If GamerGate is about ethics among journalists, why is the female developer receiving 14 times as many outraged tweets as the male journalist?
Fordi det viste seg at den antatte korrupsjonen til Grayson ikke stemte. Han har også vært lite aktiv på twitter, relativt sett. Iallfall på taggen. Skriver man på taggen, får man svar. Såvidt jeg kan se har Grayson sittet og spilt Shadow of Mordor denne måneden. Tommel opp for det.

Quinn har ligget lavt, men blir nevnt ofte fordi hun var katalysatoren og fordi hun lagde det spillet som så mange hater.

FemFreq blir @-nevnt når det snakkes om videoene hennes, som har millioner av views. Hun er også veldig aktiv på Twitter, og hver gang hun skriver noe kontroversielt, f.eks "Mass shootings are one tragic consequence of a culture that perpetuates toxic ideas of masculinity. This is how patriarchy can harm men too." får hun mange svar, aka mentions.

Brianna Wu dukket opp ifra ingensteds. Ingen hadde hørt om henne for tre uker siden, men plutselig var hun doxxet og var på TV for å selge spillet sitt og GG var forvirret og sinte. Hun er veldig aktiv på twitter og har for tiden som dagjobb å agitere og provosere folk på taggen.

Bare mine teorier.



edit: Folk som har bedre peiling enn meg har sett på samme statistikken.
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#99
They’re critical questions, and they are necessary when a reporter and news outlet actively engage in ignoring their own data for a narrative.
Oh, the irony. Men ja, den analysen til Newsweek er ikke så mye å slenge gamla i veggen for, det var mest nok et eksempel på hvilken vei det uunngåelig går når ei mainstream-blekke skriver om gamergate. Nesten så man begynner å lure på om det kan være lurt å slutte å støtte en kampanje som fremmer trusler og trakassering.
Jo lenger prosessen pågår, jo mer skade gjør media når de hausser spillbransjen opp som et sted hvor kvinner automatisk kommer til å bli trakassert og truet, så best å legge de karriereplanene på hylla med en gang.
Dette har jeg nå lest en del ganger, og jeg blir ikke noe klokere. Det er altså medias skyld, dette her. Eller? Korrupsjonen i media fikk gamere til å komme med trusler? Det jeg lurer litt på, er hvordan det går an å hevde at drapstrusler er noe man bare må se bort fra fordi man tross alt har noe alvorlig å diskutere her. Det er ikke så jævla rart at vinklingen av gamergate blir ensidig så lenge man fronter et syn som er såpass hinsides all sunn fornuft.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Det er greit å ha de gode gamle drapstruslene å falle tilbake på, hva? Drapstrusler og trakassering er det inget forsvar for, men Pro-Gamergate som bevegelse fremmer ikke de tingene! Herregud. Det er en offentlig tagg på twitter og hvem som helst kan skrive på den! Inkludert troll.




@KingOfPol fikk i går en kniv i posten, men det blir ingen å skrive om.


Det er ikke media sin skyld at trakasseringen skjer. Men det er media som fortsetter å fremme terror-narrativet (ugh, nå brukte jeg det ordet) fordi det drar lesere, og det er enklere enn å sette seg inn i en komplisert, lederløs sak med mange sider. En gang i tiden kunne man kanskje forventet sånt av journalister.