Vampire The masquerade

  • Trådstarter Deleted member 365
  • Startdato
D

Deleted member 365

Gjest
#1
vel.. Dette er det første spillet ute som er basert på Half Life 2 motoren.
Jeg installerte dette spillet igår etter å ha gledet meg til å eie det i lengere tid. :)
Det første som møter meg når jeg starter spillet er meget gode logoer, spesielt Troika logoen (selv om jeg ikke er helt sikker på hvorfor viseren viser til design og ikke art eller code.. ).
Deretter er det meny. En ganske stilig meny som formidler at dette spillet ikke er et hjemmekoselig spill som du plasserer ungene foran :)

NEW GAME

Her har du to valg. Svare på spørsmål å la spillet velge hva slags vampyr du blir utifra svarene (det var det jeg og ei venninne tok), eller custom make character.

jeg ble da etter en del spørsmål en Toreador. En vampyr som er meget attraktiv, kunstnerisk og sjarmerende.

Det første du ser er en liten scene hvor du ser et nattbord med noen vinglass, og du hører i bakgrunnen, at to stykker er på "flørtern".
"I'm going to show you something" en mannlig stemme sier dette, bildet fader ut og du hører et kvinnelig skrik.
Deretter våkner denne kvinnen opp, døren braker opp og en kar kaster en stake i brystet på mannen og setter en rett i hjertet på kvinnen.

Jeg kan desverre ikke skrive mer nå grunnet til at jeg skal opp til Shadar.
Men etter å ha spilt dette spillet i 5-6 timer kan jeg si at dette virker meget lovende. Det er ikke altfor action orientert. Det er til tider meget skummelt (spesielt et oppdrag hvor du skal finne en spirit), og det klarer på en snodig og fiffig måte å holde deg engasjert. Du har hele tiden lyst til å få vite hva som skjer etterpå og du får virkelig en følelse av at dette er en realistisk verden. Voiceactingen er VELDIG bra, bedre enn ca alle andre spill jeg har spilt, ansiktsuttrykkene (duh) er veldig bra og den generelle stilen får deg til å tro at dette er en verden på vei til å falle sønder og sammen.

:)

oppdateringer på denne posten kommer. hvis andre har spilt si ifra hva dere synes her, men jeg tror ihvertfall at dette spillet blir en udødelig klassiker (pun intended). et spill som ikke suger. Et spill som biter fra seg. En følelse av udødelighet ligger i luften og jeg vet nå at dette er et spill jeg kommer til å bruke mye tid på. :)

agradula
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Går å venter på nedlastinga nå (kjøper det hvis maskina mi klarer å kjøre det). Har gleda meg lenge til dette, nesten mer enn HL2. Lurer på hvilken klan jeg skal spille som først, men regner med det blir Gangrel siden jeg liker fightere.
 
#3
Agradula - Så du er ikke enig i anmeldelsene til IGN og gamespot?

Selv har jeg gledet meg veldig til dette spillet. Men etter de noe lunkne anmeldelsene det har fått til noe vet jeg ikke om jeg skal gidde å investere noe tid og penger i det.
 
#4
Kan dere som har fått spillt det fortelle litt om det? Er det et ekte rpg, eller er det rpg-light med action-elementer? Har det visse likheter med Morrowind for eksempel, siden det også er et FPRPG?
 

Novastrum

Feminist-elitist
#5
Gleder meg til å prøve det. Spilte Redemption en liten stund og likte det godt. Husker ikke hvorfor jeg sluttet å spille det. Bloodlines har jeg gledet meg til siden jeg så en trailer i sommer. Har glemt det en liten stund nå, pga. Half-Life 2, men nå skal det testet så fort jeg har muligheten.
 

SHDR

Gullmedlem
#7
Jeg kan slenge opp noen i kveld ... jeg har litt styggere hardware enn Agradula, så da kan jeg vise frem spillet fra en litt mer tiltalende vinkel.

Personlig synes jeg ikke det minner om Morrowind. Det er ikke like hardcore; det er litt mer linjært enn som så, men jeg mistenker at det er mer enn nok muligheter. Spillet har dyriske systemkrav, men igjen er det temmelig pent. Animasjonene kan ikke måle seg med Half-Life 2, men dette er også en tittel med nokså mye lavere budsjett. Kampsystemet føles litt som en blanding av Deus Ex og Morrowind: nærkamp er basically button-bashing, mens skyting er skillbasert heller enn basert på spillerens faktisk skyteferdigheter. Det er terningkast som bedømmer hvor godt du skyter.

Jeg har ikke så mye mer å si, ettersom jeg bare såvidt har spilt det. Men Troika har forstått Vampire, og de har gjort et godt og tilgjengelig førsteinntrykk på meg iallfall. Det lover godt.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Har bare spillt det i noen timer nå, men jeg må si meg jævlig fornøyd. Akkurat det rollespillet jeg har gått å venta på i evigheter. Virker som hovedproblemet til mange anmeldere (særlig Gamespytt) er at Vampire ikke er Half Life 2. Vel er ikke grafikken like pen og kampsystemet litt vel simpelt, men det er ikke poenget i et RPG.
Blir omtrent det samme som hvis jeg skulle kalle HL2 et dårlig spill fordi man bare kan spille med en karakter, ikke kan endre statsene sine og bare løper rundt å skyter ting.
Kampsystemet minner litt om Deus Ex og Morrowind i at det ikke er verdens beste, men gjør jobben sin helt greit. Grafikken er heller ikke dårlig, den er bare ikke på høyde med HL2 selv.

Når det gjelder karakteren min er jeg en mannlig Brujah (fighter) og kommer til å legge mest skills i melee og Potence. Regner med at jeg kommer til å kunne mose de fleste motstandere med noen få slag når jeg kommer litt opp i level.

Her er et lite utdrag fra spillets gang:


Her står jeg på gata i Santa Monica. Jeg har nettopp fått i oppdrag å knuse skallen til en kar, men før jeg gjør det vil jeg gjerne fylle opp blodbehåldningen min (metret til høyre). Blod i spillet brukes ikke til liv, men for å bruke forskjellig vampyr egenskaper ala. magi. Det fyller også over tid automatisk opp livet ditt hvis du blir skada.
Han fyren til høyre ser sunn og frisk ut så jeg går bort til ham.


Vel, jeg har ikke behov for penger nå så å rane ham er ikke nødvendig. Det er godt mulig at jeg kan lokke ham med i et smug for å utføre visse "tjenester"...
Trur jeg dropper ham ja.


Hu hora der borte til venstre ser ikke så verst ut, men hvem vet. Heldig at jeg allerede er død for gudene vet hva man kan få av sånne damer...


Vel, jeg har minimalt med penger på meg og hu vil ha betalt på forhånd så dette nytter ikke. Tid for en ny plan.


Tid for "hobo-stew". Vel er det ikke mye næring i disse gamle traverne, men jeg har ikke så mye valg.


Smaker nok helt jævlig, men det gjør nytte. Bare ingen så meg nå.
Da var det på tide å knuse skaller...
 
#10
Opprinnelig skrevet av JunJun-Pe@18.11.2004, 23.03
Agradula - Så du er ikke enig i anmeldelsene til IGN og gamespot?

Selv har jeg gledet meg veldig til dette spillet. Men etter de noe lunkne anmeldelsene det har fått til noe vet jeg ikke om jeg skal gidde å investere noe tid og penger i det.
137584​

8.4 - IGN
7.7 - Gamespot
4 av 5 - Gamespy
90 av 100 - Console Gold
90 av 100 - Next Level Gaming

Dette er ikke akkurat dårlige poengsummer da!
 

Lodin

Der Waaaah
#11
Men de er veldig spedde. Tydelig at IGN og Gamespot ikke vet å sette pris på et godt RPG selv når det kommer og biter dem i nakken.

Forresten er det nesten ingen sjapper som har giddi å ta det inn. Hadde litt ekstra tid i byen i går så jeg loka omkring i diverse sjapper og spurte. Hverken Spaceworld, EB eller Narvesen hadde planer om å bestille det. Katastrofe!
 
#12
Jeg har akkurat tatt det oppdraget der man skal inn i spøkelseshuset.. Fytti rakkærn å det var skummelt... Jeg skvatt hvertfall mange ganger...

Knallspill er det hvertfall..
 
#14
Har det spillt i 6 timer i strekk nå, dette er et rollespill som slår deg i magen!





Ps. På den possetive måtten
 
D

Deleted member 365

Gjest
#15
Vel.. Siden jeg startet posten må jeg nesten fortsette og skrive hva jeg sitter igjen med. Vel. jeg har vel spilt det i kanskje 8 timer og det virker fortsatt som det er lenge igjen. det er bare fire bydeler i los angeles men det er flere deler på kartet som kommer på forskjellige oppdrag. Det hotellet som The Creature prater om er meget godt gjennomført. Jeg ble faktisk redd. Jeg og venninna mi satt her, livredde og var litt usikre på om vi egentlig ville gå inn til vaskeriet på hotellet.

Kampsystemet er kanskje litt.. homo. Allikevel plager det meg ikke. Det at man er så å si useless med skytevåpnene plager meg heller ikke. når jeg brukte en uzi (tror det var det ihvertfall), reagerte pistolen på den måten det ville gjort i virkeligheten. Med andre ord, vanskelig å bruke.

Det som virkelig driver dette spillet er historien, man får følelsen av en ting, er ikke sikker på om det er sant. jeg sitter ihvertfall igjen med følelsen av at Prinsen, Sebastian Lacroix, ikke er helt god. det virker for meg som om han prøver og frame noen.

Stemningen dette spillet har er helt hinsides bra. Det er lenge siden jeg har sittet å spilt et spill, og som får meg til å ville spille det neste dag mer enn å spise frokost. Det er ikke ofte du sitter igjen med et så godt inntrykk av spillet at du faktisk drømmer om vampyrer.

Og som Shadar sa, det minner absolutt ikke om morrowind. Du kan ikke gå overalt. Det er veldig rett på, gå dit og dit.
Det skal uansett mye til å få meg til å bli så glad i et spill ved så kort tid. De andre spillene som har gitt meg en liknende følelse som dette spillet har gitt meg er:
Zelda
Harvest Moon
Max Payne
Morrowind
Heroes of might and magic 3
Castlevania 3
daggerfall
KOTOR


Siden det er disse spillene jeg kommer på er det vel de det er.
Ja det er nok andre spill jeg har spilt som kanskje er bedre enn vampire, men det er ikke mange som har underholdt meg like mye.
og selv om det hadde fått elendige kritikker av gamespot så hadde jeg allikevel spilt det.
Som det også står på gamespot. brukernes tilbake meldinger var jo bedre de enn half life 2 i flere dager og det ligger fortsatt over 9.XXX

og 7.7.. det er vel ikke egentlig dårlig er det vel?

Det er et godt spill. Ja, vampire kunne blitt mye bedre. Men da hadde det kun vært kampsystemet de egentlig hadde trengt og forandre litt på.
Og spillet er heller ikke så kamporientert at det egentlig har noe å si. :)

Og forresten. Jeg må si at dette er mye mer rollespill en homospill som final fantasy. Her får man nemlig følelsen av at du kan spille som en character med personlighet istedetfor en person som skaperne av spillet har skapt.
Du har en del forskjellige snakkemetoder. Og som jeg vet har shadar valgt å være en malkavian.
De er jo gale. Så de har andre svar alternativ. De snakker på en annen måte.

kommer ikke på et eksempel akkurat nå.

Shadar? ta å sleng et screenshot av noen svar alternativ :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Urk. Fikk tak i Bloodlines på... nesten lovlig vis, og gledet meg til å spille det (kun på bakgrunn av det dere har sagt, må vite), men gleden ble kortvarig. Etter den første lille introbiten kom det en mann i dress som så veldig ut som om han egentlig skulle snakket med britisk aksent, og da falt frameraten min til et ensifret tall. Jeg har dermed ikke særlig store forhåpninger om at selve spillet kan gi noen akseptabel rate på maskinen min, dessverre.
Det jeg reagerte litt på var at det nesten ikke var noen muligheter for å redusere grafikkvaliteten i spillet. Noen som har noen konsollkommandoer i bakhånd?

PS: Flere som merket seg at menymusikken kun er et par skritt unna å være plagiat av Massive Attacks Angel?
PPS: Jeg ble en... øh, noe som begynte på G. En sånn klan som var veldig i kontakt med sitt indre beist, eller noe.
 
D

Deleted member 365

Gjest
#17
Aah.. du er gangrel. :)

menylåta tror jeg faktisk er en remix av angel.
Ja. det er ikke spesielt pent på videoscenene. Desverre.
det går heller ikke like rent som half life 2 selv om det er dårligere grafikk. det er en av tingene som har gort at det har fått dårligere kritikk.
Så ja. Hvis du må ha det til å gå krystallrent og pent så er det nok ikke spillet for deg.
med mindre du har god maskin da. :)

Men når du gjør oppdrag og diverse går det pent. Det er videscenene som krever mest. Særlig startscenen med tanke på at det er mange forskjellige characters i rommet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#18
Gangrel var det ja! De hørtes ganske fete ut, later til å passe bra til min spillestil.
Og jeg får bare la introen hakke forbi (sekvensen før, den i soverommet/hotellrommet/hva det nå enn var, gikk helt fint) og se om selve spillet går bedre.
Og... jeg tviler litt på at det er en remix av Angel. Det er ikke med noe vokal (svært uvanlig å økse den totalt på remixer), og de... bråkelydene som slår inn etter en stund er veldig forskjellig fra Angel. Men samma det. :)

PS: Jeg er overhodet ikke en ytelses/grafikkhore, men om selve Bloodlines går så dårlig som videoene er det rett og slett uspillbart. Derfor jeg spurte. :)
 

Lodin

Der Waaaah
#19
Det er en bug i spillet (mange av dem) som fucker opp introen. videoen har problemer med å synche opp med lyden og da begynner det å lagge.
marshmonkey, en kar som poster på SA jobba med spillet og han hevder at Troika allerede har en fiks for både dette og andre problemer, men at Activision enda ikke har tatt noen avgjørelse om å patche det. :mad:
Forhåpentligvis skjer det ikke det samme som med Temple of Elemental Evil, det forrige spillet til Troika hvor Atari satt på patchen i over 4 måneder. :usikker:
Heldigvis har jeg enda ikke støtt på noen verre bugs enn den intro greia så jeg er godt fornøyd med stabiliteten.