Windows Vista-tråden

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#41
Opprinnelig skrevet av Shadar@10.08.2005, 14.43
Sortulv: Åja. Jeg bruker WinXP, og jeg kan dermed si at Windows XP og MacOS X ikke har noe til felles. Selv om jeg såvidt har brukt MacOS X, da. Men det ser ikke slik ut. Så liker jeg Windows litt bedre enn MacOS X, da. Ikke godt hold i argumentasjonen.
249842​
Vel du burde begynne aa ta opp etter OSX, som har noen smaa feil, men ikke noe store stygge. OSX iforhold til WINXP er en dream come true. Jada, det er ikke like customizable, men det fikser ting for deg, og det FUNGERER. iPhoto, iTunes, iMegiRompa...

Saken er bare at ting fungerer, de tar kort tid og du begynner aa bekymre deg over at ingenting kraesjer, ingenting klikker, ingenting friker ut, filbehandling er en droem. Du trenger ikke aa vaere en ekspert, det tar litt ilvenning, men naa ser WinXP stygt, gammelt og raattent ut. Og navigasjonen i det er det motsatte av det logiske.

Aa installere noe paa WinXP er en slitsom jobb, om det saa bare skulle vaere aa faa digitale bilder ut av et kamera. Alt er mer eller mindre slitsomt, og det sluker minne. Har du mer enn 5 programmer gaaende saa er responstid paa... Ja fire maaneder.

OSX er en droem iforhold, det krever bare litt tilvenning.

Greit Mac er daarlig for gaming, men saa har interessen min dalt, og det er hellerr andre ting jeg bruker data til (pr0n etc.).

Jeg haaper, for alle windows brukere at MS tar opp etter OSX, men naa er det OSX for alle penga hos meg. Det eneste jeg bruker pc til er gaming, og da har vi som kjent et par bedre platformer paa vei...
 
#42
Opprinnelig skrevet av WhinerBoy+10.08.2005, 14.03-->
<!--QuoteBegin-Simen1 @ programmerer.no
Det var da svært til krav for Windows Vista:  Temmelig godt sjermkort Spesielle skjermer, og sikkert, enorm mengde minne, rå CPU, enorm lagringsplass, ekstrem kjøling, BTX-formfaktor +++. Det høres ut som den reelle prisen på Vista kan bli over ti ganger så høyt som prislappen på selve eska. Hardcore DRM osv.

Vista virker bare mindre og mindre attraktivt for meg. MS sparker meg stadig mer og mer mot Linux-leiren. Jeg lurer på hva i all verden det er som gjør at jeg ikke har oppgradert til Linux ennå. Jeg må jo være dum. (Ikke ironisk ment)

249791​
kan ikke si meg mer enig...

Palladium og DRM NEI TAKK! TCG æsj. Nå blir det Linux her i gården...
249810​
[/b]


bare vent til at du finner ut at det er yttertst få linux distroer som gir deg en høyer oppløsning en 640x400 og hater trådløse nettverkskort, det er ihvertfall det som holder meg unna
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#43
Øh, nå er ikke jeg noen Linux-fantast, men har da aldri hatt problemer med å få oppløsningen dit jeg vil ha den.
 
#44
Opprinnelig skrevet av Kaligula
Greit Mac er daarlig for gaming, men saa har interessen min dalt, og det er hellerr andre ting jeg bruker data til (pr0n etc.)
Men nå som Apple går over til intel så tror jeg det blir bra på det også. Har lyst på en mac men får aldri rota meg til å kjøpe en, Tenker på en bærbar. Powerbook eller noe sånt.

Edit: men fikk ikke til den quote greia.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#45
Opprinnelig skrevet av ak74u@10.08.2005, 21.27
bare vent til at du finner ut at det er yttertst få linux distroer som gir deg en høyer oppløsning en 640x400 og hater trådløse nettverkskort, det er ihvertfall det som holder meg unna
249935​
Så det er ytterst få Linux-distroer som hater trådløse nettverkskort? Så fint, da.
Grunnene til at jeg ikke bruker Linux er forresten:
1: De fleste programmene er mekket av programmerere som ikke har peiling på brukervennlighet og design og sånt. Det synes.
2: Ting man har tatt for gitt siden Windows 3.0-dagene (dobbeltklikk på en fil åpner fila i programmet som hører til, for eksempel) finnes ikke.
3: Alt er i evig beta. Til og med kjernen til OS-et. Husker at noen kompiser som abonnerte på hver nye kernel som kom ut la inn en som ødela filsystemet på hovedpartisjonen og segfaultet etterpå sånn at du ikke fikk fikset det. Hu hei!
4: Det finnes ennå ingen distro som har alle gode features samlet under ett. Debian ligger nærmest, men skulle gjerne hatt utseendet og brukervennligheten til Gentoo. Gentoo på sin side tar en uke å installere.
 
#46
Det med oppløsning var helt ukjent for meg...muligens det var et større problem tidligere grunnet dårlig støtte for skjermkort?? Ang. trådløs nettverk vet jeg at det er et helvete. Mekka ny firmware på router'n og æsj. Farvell internett.

Ang. spill programmer finnes det allerede gode linux alternativer. Emulatorene har også bli mye bedre og med litt mekking osv er det utrolig hva man kan få til :) Alt er jo ikke i konstant beta da. Faktisk så blir jo nettop MICROSOFT omtalt som verdens største beta! Har du tenkt på det??

Skal du ha linux må du også like å mekke. Blir som regel mye mask med spill osv... Dere som liker å dobbeltklikke på ikonet, vips så er alt i orden har jo fremdeles Microsoft...
 
#47
Jeg har problemer med oppløsning på den bærebare maskinen min, lastet ned linux driverene til intelGFX852 men det ga meg ikke høyere oppløsning en 800x600 og HOLD DERE FAST 256 farger
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#48
Opprinnelig skrevet av WhinerBoy+11.08.2005, 09.42-->
Alt er jo ikke i konstant beta da. Faktisk så blir jo nettop MICROSOFT omtalt som verdens største beta![/b]
Av deg da, eller?<!--QuoteBegin-WhinerBoy

Skal du ha linux må du også like å mekke. Blir som regel mye mask med spill osv... Dere som liker å dobbeltklikke på ikonet, vips så er alt i orden har jo fremdeles Microsoft...
250058​
Ja, vi som liker at PC-en vår gjør det den skal uten at man må sitte og mekke i en time først har jo fremdeles Microsoft.
Faen for en holdning. Skal man gjøre seg fortjent til å kunne bruke PC-en sin, eller? Hva blir det neste - at kassa slår seg av hver halvtime med mindre du putter på penger?
Det er ikke alle som er masochister, vet du.
 
#49
Opprinnelig skrevet av Yetipants@12.08.2005, 11.37
Ja, vi som liker at PC-en vår gjør det den skal uten at man må sitte og mekke i en time først har jo fremdeles Microsoft.
250479​
Nå ja, Windows er fortsatt forferdelig ustabilt, tregt og mye mer spam- og virustiltrekkende. Og i tillegg så koster det i prinsippet penger.

Og det er heller ikke noe stort problem å bruke Linux-distribusjoner i dag. For det første finnes det hundrevis av dummies-guides, men viktigst av alt kommer de fleste Linux-distribusjonene med grafiske, selvforklarende interfaces som Gnome og KDE, og da er det plutselig ikke noe problem å navigere og dobbeltklikke på programmer. Det som også er ganske digg, er pakkeløsningen i de fleste Linux-distribusjonene. I den kan man enkelt klikke for å installere/avinstallere forskjellige programmer. Man trenger med andre ord å ikke google etter en måte å slette det integrerte MSN. Man har faktisk friheten til å virkelig velge og vrake programmer. Men en ting som kanskje kan være problematisk for noen, er at noen programmer må legges direkte inn i kildekoden, og det kan plutselig bli litt vanskeligere. Men man har alle grunnleggende programmene i pakke-veiviseren.

Personlig har jeg gått vekk så mye som overhodet mulig fra Microsoft-produkter. Grunnen er jo enkel, de er kvalitetsmessig dårligere enn mange tilsvarende gratisprogrammer (tenker da spesielt på Office-pakken og Windows), de har altfor store markedsandeler og ikke minst koster det penger. Da skal valget etter min mening være ganske enkelt. Men ja, det er sant at du må venne deg til et nytt operativsystem, men det tar ikke så lang tid. Toppen en uke hvis du bruker det sammenhengende.
 
#50
Jeg synes Windows nye OS går litt feil vei.

OS-et krever en mega pc for å kjøre det normalt hvis jeg ikke har misforstått. Hva med å gå i samme sti som Amiga OS 4.0 ? Trenger ikke resurser, selv en elendig pc kan kjøre det glatt.. smart og kreativt design, genialt programmert, ultra stabilt...etc..

hmm
 
#51
Uansett design så håper jeg på noe som er raskt og smidig, i motsetning til Win XP da det kom..

EDIT: Ser ut som jeg fant noe aritg her.

Advantages of Vista above XP: - run more than 15 graphical applications at the same time instead of 2 - complete control manager to optimize system resources - every window in Vista will be a 3D surface (when opening My Computer you're actually watching an interactive 3D texture) - applications can be bigger than graphic card memory currently allows (advanced VRAM simulation) - split your monitor into four pieces and play games at the same time while listening to your favourite music with Winamp, watching a movie with Windows Media Player and posting spam on the Guru3D forums - Vista uses DirectX (WGF) to draw the Windows Desktop - you are able to rotate your windows in a 3D way, so you can push it to the background, put it upside down or squeeze it in a corner. This way you'll be able to have more windows on your screen at the same time - Vista supports up to 160 open windows at the same time - there are four different graphic modes for Vista (2GB/256MB/128MB/64MB textures) - new motherboard BIOS'es will be integrated into Vista itself - some of the BIOS settings can be changed within Windows and you won't even have to reboot to apply the new settings - with XP, users got a lot of freedom to configure and tweak their system but Microsoft says that with Vista the 'more advanced' users will get the freedom to customize and tweak even more features of Windows that weren't possible in XP Now some very important info about gaming on Vista: - there will be NO graphical difference between an ATI or nVidia card anymore, the only difference will be overall performance - WGF 2.0 allows GPU processing without CPU intervention - The Xbox 360 uses some of the technology Vista will use to handle games on the PC If you want to play a game, Vista will disable every component of your computer that isn't needed by the graphical interface and unloads the Windows Desktop (it's like running a game in MSDOS). While it's true that the graphics technology for Vista is very advanced, it's also true that Microsoft is trying to have a wide array of hardware specifications. By the time Vista actually ships, almost every new PC should be able to support the user interface and Windows Graphics Foundation. That doesn't mean users will need GeForce 6800 Ultras or comparable cards. As we've seen, the user interface will support four different qualities, the most basic should even run on most of today's hardware. If you want the full Vista experience, you'll want a heavy system and graphics hardware, and lots of memory. Windows Vista will most probably be released in the second half of 2006. Important: - Don't think of buying a computer today and use it to run Vista next year on the highest settings - Memory is the most important component for future computing (graphics and system memory)
Extreme minimum requirements:
1.4 GHz processor
256 MB memory
64 MB videocard
7200 RPM HD 2 MB cache
For the highest settings (speculation):
3.6 GHz processor
2 GB memory
1 GB videocard with WGF 2.0 support
15000 RPM HD 1 GB flash memory ...
http://www.forumplanet.com/planetbattlefie...419&tid=1712100
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#52
Opprinnelig skrevet av Egle+12.08.2005, 16.21-->
Nå ja, Windows er fortsatt forferdelig ustabilt, tregt og mye mer spam- og virustiltrekkende.[/b]
Hvis man ikke har peiling på data, så. Med basiskunnskapen i orden unngår man alt sånt.
Opprinnelig skrevet av Egle@
Og det er heller ikke noe stort problem å bruke Linux-distribusjoner i dag. For det første finnes det hundrevis av dummies-guides, men viktigst av alt kommer de fleste Linux-distribusjonene med grafiske, selvforklarende interfaces som Gnome og KDE, og da er det plutselig ikke noe problem å navigere og dobbeltklikke på programmer.
Men det at et dobbeltklikk på en fil åpner den fila i det relevante programmet, det går tydeligvis ikke.<!--QuoteBegin-Egle

Det som også er ganske digg, er pakkeløsningen i de fleste Linux-distribusjonene. I den kan man enkelt klikke for å installere/avinstallere forskjellige progrtammer. Man trenger med andre ord å ikke google etter en måte å slette det integrerte MSN. Man har faktisk friheten til å virkelig velge og vrake programmer. Men en ting som kanskje kan være problematisk for noen, er at noen programmer må legges direkte inn i kildekoden, og det kan plutselig bli litt vanskeligere. Men man har alle grunnleggende programmene i pakke-veiviseren.
Jepp, dette er kos. Helt til man kommer ut for dette artige fenomenet som heter "broken packages". :p
Opprinnelig skrevet av Egle
Personlig har jeg gått vekk så mye som overhodet mulig fra Microsoft-produkter. Grunnen er jo enkel, de er kvalitetsmessig dårligere enn mange tilsvarende gratisprogrammer (tenker da spesielt på Office-pakken og Windows), de har altfor store markedsandeler og ikke minst koster det penger. Da skal valget etter min mening være ganske enkelt. Men ja, det er sant at du må venne deg til et nytt operativsystem, men det tar ikke så lang tid. Toppen en uke hvis du bruker det sammenhengende.
250559​
Tjah... for min del veide tapet av brukervennlighet og konsekvens i grensesnittet, pluss all den ekstra tiden jeg måtte bruke på den minste lille ting, og det faktum at tekstbaserte programmer ganske enkelt er styggere og mer vriene å bruke enn grafiske programmer tyngre enn den ekstra friheten jeg fikk i OS-et, rett og slett.
 
#54
Opprinnelig skrevet av Yetipants+13.08.2005, 23.03-->
<!--QuoteBegin-Egle
@12.08.2005, 16.21
Nå ja, Windows er fortsatt forferdelig ustabilt, tregt og mye mer spam- og virustiltrekkende.
Hvis man ikke har peiling på data, så. Med basiskunnskapen i orden unngår man alt sånt.[/b]
Ja, det kan godt hende jeg er ultra-nybegynner, men i så fall da jeg brukte XP på min PC med 1 ghz og 256 mb ram, så hang systemet seg ofte, selv med reformatert PC. Jeg fikk ofte opp "program could not respond"-feilmeldingen, spesielt da jeg brukte Opera. Og så måtte jeg vente i rundt 10 sekunder, hvor programmet ble desperat tilført mer ram - og det var heller ikke alltid dette funket, og da måtte jeg restarte maskinen, eventuelt lukke explorer.exe. Det tok også forferdelig lang tid å laste programmer (opera igjen er et godt eksempel) og gå inn på forskjellige mapper. Og XP var selvfølgelig oppdatert. Jo da, du kan gjerne si "skaff deg ny PC eller ram, far", men da jeg installerte Ubuntu hadde jeg plutselig ikke de samme problemene. Og du vet hva det vil si? Mer stabilt og raskere operativsystem - i hvert fall med basisinnstillingene. I dag er kanskje ikke dette så veldig gode argumenter, siden jeg tør påstå at de fleste har bedre PC enn det jeg har, men for meg så er dette naturlig nok viktig. Men for alt i verden hvis du har noen gode tips til hvordan jeg kan stabilisere XP, så får du bare skrike ut.

Opprinnelig skrevet av Yetipants+13.08.2005, 23.03-->
Men det at et dobbeltklikk på en fil åpner den fila i det relevante programmet, det går tydeligvis ikke.[/b]
Jo, det går helt fint, det. Man kan også på samme måte som i XP skreddersy filene slik at de åpner i det relevante programmet du måtte ønske.

<!--QuoteBegin-Yetipants om pakkeløsningen

Jepp, dette er kos. Helt til man kommer ut for dette artige fenomenet som heter "broken packages". :p
Det har i så fall jeg aldri opplevd - og jeg har jo installert og lastet ned en god del pakker. Sikkert over 100 stykker.


Zythius: Jeg er FF-fanboy, fotball-elsker og hører blant annet på musikk som Blink 182, Nightwish, Linkin Park, U2 og Sum 41. Men ja da, kall meg gjerne anti mainstream selv om - hvis du spør meg - det kanskje er litt feilaktig.
 
#55
yum update, og du ungår broken package :svette:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#56
Opprinnelig skrevet av Egle+14.08.2005, 11.00-->
Opprinnelig skrevet av Yetipants@13.08.2005, 23.03
Men det at et dobbeltklikk på en fil åpner den fila i det relevante programmet, det går tydeligvis ikke.
Jo, det går helt fint, det. Man kan også på samme måte som i XP skreddersy filene slik at de åpner i det relevante programmet du måtte ønske.

<!--QuoteBegin-Yetipants om pakkeløsningen
Jepp, dette er kos. Helt til man kommer ut for dette artige fenomenet som heter "broken packages". :p
Det har i så fall jeg aldri opplevd - og jeg har jo installert og lastet ned en god del pakker. Sikkert over 100 stykker.
251172​
[/b]
Fint for deg, men hos meg var altså ikke dette tilfellet. Akkurat som det ikke er tilfelle hos meg at XP trenger å "stabiliseres".
Men så var det egentlig enda et argument... spill. Du får faen ikke spill til å funke ordentlig i Linux, og ikke kom trekkende med noe Wine-skit. Det skal erfaringsmessig så mye fiksing og mekking til for hvert spill du skal kjøre at det knapt er verdt bryderiet.
 
#57
Ja da, det er den ikke minste tvil om at spilling er best på Windows. Personlig bruker jeg også Windows til spill, men nå har det seg slik at jeg ikke sitter på den ypperste PC-en i verden, så da har jeg ikke muligheten til å spille så veldig mange nyere spill, og derfor opptar PC-spilling lite av min tid. Uansett, så blir Windows brukt til spill siden det er hundre ganger lettere for å få spillene til å funke.

Men på en annen side finnes det linux-versjoner av spill som virker ypperlig, slik som for eksempel Doom 3, Heroes of Might and Magic 3, Unreal Tournement-spill, Neverwinter Nights, Quake-spill og emulatoren Scummvm, for å nevne noen. Liste over kjørbare spill finner du her. Og som du ser begynner det å bli en del.
 
#58
Jeg har brukt Windows siden W95 og jeg kan ikke si jeg har vært så altfor plaget av ustabilt system og annet fanteri. Har testa noen linux-distroer uten at det falt i smak. Jeg har ikke så vanvittig lyst til å skrive kommandolinjer dag inn og dag ut sånn at jeg kan vise alle på undernet at jeg bruker BitchX. Så bare de gjør det litt mer brukervennlig og funksjonabelt sånn sett så skal jeg nok sjekke det ut nærmere. Jeg er ikke såpass trangsynt at jeg har bestemt meg for hvilken platform jeg skal bruke resten av livet.

Mac virker svært spennende, men har bare såvidt testa OS X og jeg likte det. Vil definitivt prøve det mer ut i fremtiden, spesielt siden de går over til Intel sin arkitektur.

Når det gjelder Vista er det såklart spennende, og etter noe testing med betaen (som forøvrig ikke er så veldig spennende i seg selv) så virker det som at det blir et solid fremskritt, siden det faktisk er 4 år siden Windows XP kom.

Diskusjonen Windows vs. resten er like underholdende som alltid. Jeg gidder ikke blande meg i det, men noen argumenter begynner å bli svært slitt. Som oftest er alle feilene i Windows brukerrelatert, etter et år som support-tekniker er jeg smertelig klar over det. Spam får man uansett hvilket operativsystem man har og windows update er der faktisk for en grunn. SP2 bør være obligatorisk i disse tider.

Utseende er jeg ikke så vanvittig opptatt av, bare det funker. Og det gjør det. Av en eller annen mystisk grunn så har jeg XP-maskinen min oppe i flere uker sammenhengende mens mange andre klager på at de må restarte pcen flere ganger daglig fordi torrent-fila til den nyeste Naruto-episoden klikker.

En annen festlig ting er de største MS-haterne faktisk bruker Windows selv, og har aldri testa noe annet. En rask kikk innom itavisen sine mindre begavede forum-medlemmer beviser dette.

Ble kanskje litt off-topic her, så tilbake til hovedpoenget:

Jeg gleder meg til Vista. Mac er i stor fremgang, det blir større konkurranse, og MS må skjerpe seg for de ønsker nok å forbli like store som de alltid har vært. Økt konkurranse betyr til slutt bedre produkter til sluttbrukeren så dette er noe vi vinner på.
 
#60
Opprinnelig skrevet av Shadar@10.08.2005, 15.43
Sortulv: Åja. Jeg bruker WinXP, og jeg kan dermed si at Windows XP og MacOS X ikke har noe til felles. Selv om jeg såvidt har brukt MacOS X, da. Men det ser ikke slik ut. Så liker jeg Windows litt bedre enn MacOS X, da. Ikke godt hold i argumentasjonen.
Du er altså av de som ikke har fått med seg at jeg kjøpte Macen i februar, og at jeg helt frem til den tiden brukte Windows? På jobben bruker jeg (uheldigvis :p ) Windows XP daglig. Grunnstrukturen i Windows og Mac OS er veldig forskjellige. OS X har mer likheter med Linux, med tanke på at det ligger Unix under skallet. Derfor kan jeg med stor sikkerhet si at OS X og Vista ikke er like på noen måte. Og Microsoft har heller ikke akkurat fått igjennom så forferdelig mange endringer av sin struktur …

Bj0nniz: Kjøp deg en Mac. Du vil ikke angre. :)