Windows Vista-tråden

#1
Ingen tråd om Windows Vista/Longhorn ser jeg, så jeg tar meg friheten og oppretter en.

----

Betanews har postet flere bilder av det nye operativsystemet, ser lekkert ut :) Men de kunne godt fikset litt på startlinja, den trenger en overhaling snart.


 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Hva er galt med startlinja?
Forøvrig må man vel si at det er positivt at Microsoft endelig får bundlet en nettleser med operativsystemet sitt istedenfor den dårlige vitsen de har nå. Velkommen til det 21. århundre, Microsoft.

Uansett synes jeg det er dårlig at Microsoft kaller greiene for "Vista". Hadde det enda vært Fista kunne jeg godtatt det, men... seriøst, homonavn. Til og med Longhorn var bedre.
Lukter forøvrig også at dette blir den første Windowsen jeg kjøper. Nå får jeg ikke tilgang til Windows Update lenger, så jeg håper de klarer å styre seg når de skal sette på prislapper. Det VIRKELIG svinske er at for å få en ikke-lobotomert utgave av systemet MÅ du kjøpe Professional Edition, og den kan jeg tenke meg faenmeg ligger på rundt 5000 spenn. >_<

PS: Vista er forøvrig også JÆVLIG pent. Faenmeg mer tiltalende enn OSX. Så lenge de har et olivengrønt tema også, er jeg steikemeg fornøyd. Microsoft har VIRKELIG kommet seg hva estetikk angår.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#3

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Ooh, fett.
Uansett, slik ville det vært om jeg var ansatt i Microsoft:
 
#6
Kan ikke si at jeg fikk et slikt sjokk som på win98/2k <-> win xp, som på win xp <-> win vista.

Synes det ser veldig likt ut. Med et par untak, selfølgelig
 
#7
Opprinnelig skrevet av Yetipants@29.07.2005, 19.05
Hva er galt med startlinja?
246338​
Godt sprøsmål. Jeg er neimen ikke sikker selv, og jeg pleier å henge meg på "If it ain`t broke...osv" -bølgen. Alikevel føler jeg meg klar for noe annet, og det verste er vel det at jeg vet ikke hva det er før jeg får se det.
 

Kilik

Lokal moderator
#8
Jeg driter egentlig i fin layout som bare sluker mer systemressurser. Jeg vil ha et nedstrippet, stabilt og raskt Windows. Dessverre er jeg redd det går andre veien. Intel gir og Windows tar. Vi har minst 100 ganger raskere PC'er enn hva som var vanlig for 10-15 år siden, men fortsatt er Windows like treg til å starte opp, og Word og Excel går ikke noe raskere. Et lite tankekors, er det ikke?
 

epp

firm and correct
#9
Snart så slutter MS støtten/oppdateringer for Windows 2000, så da kommer jeg til å gå over til Linux fulltime (har allerede to pcer gående med Linux). Windows Vista kommer til å bli NaziOSet over alle.

Kilik:
Among others the boot of the computer will go 50 percent faster with Longhorn compared to Windows XP. But also starting up software with Longhorn will go faster according to Microsoft. Below you can find a list of specific improvements Microsoft are counting on with Longhorn.
launch applications 15 percent faster than Windows XP does
boot PCs 50 percent faster than they boot currently and will allow PCs to resume from standby in two seconds
allow users to patch systems with 50 percent fewer reboots required
reduce the number of system images required by 50 percent
enable companies to migrate users 75 percent faster than they can with existing versions of Windows.
Will Your PC Be Ready for Longhorn?
For de som er for late til å følge linken:
Microsoft was going to recommend the "average" Longhorn PC feature a dual-core CPU running at 4 to 6GHz; a minimum of 2 gigs of RAM; up to a terabyte of storage; a 1 Gbit built-in, Ethernet-wired port and an 802.11g wireless link; and a graphics processor that runs three times faster than those on the market.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Hadde vært litt greit om du hadde fjernet det der, epp... med tanke på at det er piss. Hele sitatet:
At last year's WinHEC, developer sources said that Microsoft was going to recommend the "average" Longhorn PC feature a dual-core CPU running at 4 to 6GHz; a minimum of 2 gigs of RAM; up to a terabyte of storage; a 1 Gbit built-in, Ethernet-wired port and an 802.11g wireless link; and a graphics processor that runs three times faster than those on the market.

Microsoft declined to comment on the rumored specs and never went public with any recommended Longhorn specs at last year's show.
Med andre ord var dette noe noen hadde hørt av en utvikler som hadde hørt dette fra Microsoft. Pålitelig?
Videre leser vi:
During a session at this week's show, Mark Croft, a group product manager in the Windows product management group, told PC makers that most existing mainstream 32- and 64-bit CPUs from mainstream manufacturers should run Longhorn.
While dual-core CPUs will run Longhorn better, "Longhorn does run on mainstream processors," Croft said.
The only other Longhorn PC requirements that are set in stone are 512 MB or better of RAM and, support for the new Longhorn Display Driver Model (LDDM) in order to handle the operating system's new graphical features.
Står også at Vistas nye GUI-system, Aero, krever en del juice, men at de som ikke har rå nok maskiner fortsatt kan kjøre Classic-utseende. Og:
Croft drew distinctions between PCs that will be "Longhorn-ready" versus "Longhorn-capable." He told attendees of the packed WinHEC session that "older CPUs with 128 or 256 MB of memory and older graphics will still be capable."
MEN! Det MÅ nesten nevnes at dette her er hentet fra et evenement for HARDWARE-BRANSJEFOLK. Det er tips om hvilken list de bør legge seg på for å designe systemer som er henholdsvis "Longhorn-ready" (bruken av det gamle navnet bør hinte om at artikkelen er litt utdatert) - dvs. maskiner som oppfyller alle krav til å dra Vista med alle bjeller og fløyter slått på, og "Longhorn-capable" - dvs. systemer som klarer å kjøre Vista med grunnleggende funksjonalitet uten alt multimedietjohoiet. Å tolke dette som systemkrav for den jevne bruker vil være litt forhastet, spør du meg.
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#11
Kan ikke si jeg har noe til overs for hvordan Langhorn ser ut. Windows burde kanskje ansette noen som faktisk KAN lage noe fint til å lage skin. Jeg vet ikke.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#12
Sikkert ikke så farlig, med tanke på at man ganske sikkert kommer til å kunne skinne shaiten selv, akkurat som med XP.
 

SHDR

Gullmedlem
#13
Opprinnelig skrevet av Lanfear@29.07.2005, 23.17
Kan ikke si jeg har noe til overs for hvordan Langhorn ser ut. Windows burde kanskje ansette noen som faktisk KAN lage noe fint til å lage skin. Jeg vet ikke.
246473​
Skulle likt å se hvordan du vil ha det. ThemeXP-style? MacOS X-style? Jeg har foreløpig bare sett ett eller to XP-skins jeg har likt godt, og det er fordi det har lavere profil enn vanlig og dermed gjør task baren litt mer unnseelig. Smakssak.

MacOS X synes jeg faktisk ikke er så nydelig som alle vil ha det til. Joda, Dock-en er fin. Ikonskaleringen også. Men børstet stål på skjerm, folkens? Count me out ... minner meg for mye om et rimelig døllt X Window-skin ved navn Enlighten til at det er komfortabelt.

Syntes nu Vista så bra ut. Bedre enn XP, og det er god jobb. Om de har klart å raffinere navigasjonen ett hakk mer enn i XP, har de en wienar for min del. Ordne dette til den neste PC-en min, som jeg antar kommer til å være en Pentium D en gang til neste år.

Gleder meg allerede ... Pentium D 3.8GHz+ med 2048 eller 3068MB RAM, en ATi R520 eller en GeForce 7800 og 2TB HDD ... vi begynner å nærme oss LATTERLIGE specs nå. :D
 
#14
Windows Vista? More liek Hasta la Vista, amirite? =D
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#19
Lanfear: Last ned Tweak UI, så skal du se du får fjernet skrotkassen :)