Windows Vista-tråden

#61
Opprinnelig skrevet av sortulv@17.08.2005, 00.12

Bj0nniz: Kjøp deg en Mac. Du vil ikke angre. :)
252115​
Hvis jeg en gang får unormalt god råd så skal jeg ikke se bort ifra at jeg kanskje kjøper en Mac.
 
#63
Vista sperrer fildeling

Opprinnelig skrevet av ITavisen
Microsoft planlegger nye sikkerhetsrutiner i operativsystemet Windows Vista, som skal stoppe filmpiratene.

For første gang vil operativsystemet Windows skjule flere audio- og videoprosesser fra brukere og uinvidde programmerere, slik at det skal bli vanskeligere for hackere.

Dette betyr digitale sikkerhetssjekker som skal gjøre det umulig å spille av filer dersom antipiratrutinene som skal stoppe piratkopiering av video ikke er tilstede.
 
#64
Vista i 8 versjoner?

- Windows Starter 2007
- Windows Vista Home Basic
- Windows Vista Home Basic N
- Windows Vista Home Premium
- Windows Vista Business
- Windows Vista Business N
- Windows Vista Ultimate
- Windows Vista Enterprise

Det er ennå ikke klart hvilke spesifikasjoner de forskjellige variantene vil ha, men N står for versjoner uten Media Player som skal selges i Europa. EUs konkurranseregler har som kjent gjort at Microsoft må fjerne Windows Media Player når operativsystemet seges i Europa.[/b]
 
#65
Linux har alle de problemene Yeti nevner her, naturligvis. Det er et brukervennlighetsmareritt sammenliknet med både Windows XP og MacOS X. At en del ting går greiere nå enn før skulle bare mangle. Linux er fortsatt operativsystemet for dem som vet hva de gjør.

Når det gjelder Windows XP, er det tydelig at dette systemet også kunne trenge enda mer idiotsikring. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk klage på at dataen er "ødelagt", "treg", etc. Vanligvis kun på grunn av at de har pådratt seg en skokk med spyware, at alt ligger hulter i bulter, at ingenting slettes, osv. Sånt burde automatisk fjernes, eller enda bedre, umuliggjøres på et eller annet snedig vis.

Windows XP var en ren vits da det kom rent plasseringsmessig: Der Windows 2000 var temmelig vakkert og effektivt, var XP stygt og overdådig, og i tillegg tregt. Sånn går det når man er markedsleder, da kan man tillate seg slikt. I årene som fulgte ble jeg imidlertid god venn med XP, glad for at systemet var blitt mer stabilt enn Win98 SE, og glad for deilige features som å "skjule skrivebordinnholdet" samt den nye legg til/fjern programvare-dialogen, som rett og slett knuser den gamle. Så snart man får strippet bort alt tull, og kommet seg over på Classic-modus, er Win XP rett og slett det beste operativsystemet MS har laget.

Redd for Windows Vista nå, som jeg var redd for XP sist. I det minste har de fått et noe mer salgbart navn: "Vista" høres betydlig mer poetisk ut enn "eXPerience". Derfor er det synd at brukergrensesnittet er slik en god-awful katastrofe. Hvis MS faktisk, på ramme alvor mener at vinduer burde ha gjennomsiktige rammer, burde noen der oppe skytes. Nå. Ta bare en titt her:

http://www.extremetech.com/slideshow_viewe...757&po=7,00.asp

Til sammenlikning, min desktop via XP Classic-modusen:

http://kentw.raw.no/personal/desktop.jpg

Rett skal være rett: Selve den klassiske Windows-vinduspynten er ikke det vakreste jeg noen gang har sett, men på den annen side har jeg omtrent aldri sett noe bedre, heller. Det enkle er ofte det beste, i hvert fall hvis alternativet er kaotisk effektbonanza.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#66
MS har uttalt at du fortsatt kan kjøre Classic i Vista, så akkurat det trenger du ikke uroe deg for.
Ellers er jeg enig i at den nye looken til Vista ser temmelig tvilsom ut, men jeg satser på at det fortsatt vil være enkelt å tilpasse utseendet som i XP.

Hva sikkerhet angår, så mener jeg IE må ta den aller største delen av skylden. At MS ikke har overhalt markedets desidert mest brukte nettleser på seks år er intet mindre enn en skandale. De er på rett vei med at nedlastinger, lesertillegg osv. automatisk blir blokkert i IE6SP2, men jeg synes også dette må bli enda strengere. Ideelt sett skulle det kommet opp en liten infoside første gang brukeren prøvde å laste ned/installere noe, som MÅTTE leses, slik at også menigmann ble informert om hvordan dette fungerer. MS har et temmelig stort ansvar hvilende på sine skuldre, ettersom det er de som må påse at de uvitende brukerne blir loset inn på den smale sti.

Det høres kanskje arrogant ut, men det er faenmeg realiteten. Folk flest aner ikke hvordan nettet funker, så de må tvinges. Jeg synes IE burde barnesikres, så kan man laste ned en alternativ leser (eller en ikke-lobotomert utgave av IE) dersom man kan litt.

Og så har vi mitt ønske nummer én for Vistas brukergrensesnitt:

 
#67
Virker som et spennende operativsystem. Har desverre ikke nok maskinkraft til det enda. Men det kommer nok, begynner å bli rimelig lei av denne gamle skrot pc'en. Må prioritere, bil først. Deretter ny pc.

Vista tror jeg kan bli bra til spill. Definitivt..
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#68


Den generelle følelsen akkurat nå er det er alt for mye unødvedig jall, (det meste kan selvsagt deaktiveres) og at det oppleves som endel tregere enn Xp. Nå er jo dette ingen ferdig versjon, og alt av drivere er selvsagt ikke helt optimale.

Skal prøve å gjøre noen spilltester bare for å ha det gjort, men jeg regner med driverne blir en brems.
 
#69
Jeg sitter også og pusler litt med den nye builden, og jeg er ganske positiv. Det har vært stabilt, men desverre veldig treigt. Etter clean install brukte vista hele 690mb ram, noe som er ganske drøyt. Forhåpentligvis blir dette fikset i det ferdige produktet. Ellers så er et par snasne muligheter på plass (som konkurrentene har hatt i årevis), som å kjøre applikasjoner i administrator-modus, sidebar og breadcrumbs.

Jeg skal prøve å bruke dette som hoved-os fremover for å teste stabilitet og for å generelt se hvor godt ting fungerer. Nå må de siste driverne installeres, og ting må konfigureres. Skal også se om Media Center-utgaven som følger med her er noe tess.

Screenshot!
 

epp

firm and correct
#71
Med DRM-helvetet som følger med Vista kan du vel snart glemme å skaffe deg mere diskplass. Vista vil være som en browser hvor du kan se, men ikke lagre - se, men ikke åpne, redigere. Takk og lov at det finnes alternativer der ute. The future's gonna suck.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#72
Joda, det ligger som et stort spøkelse og lurer, men regner med at det i fremtiden vil være en vei rundt det, som med alt annet.
 
#73
Å milde skaper ting gikk treigt! Jeg begynte litt "vanlig" bruk, noe som vil si å spille av mp3-filer, fyre igang noen torrents å se litt videofiler, og ting gikk ufattelig treigt. Faenskapen brukte til og med 970mb ram når jeg hadde det i gang, og brukte rundt 610mb ram idle.

Jeg har forøvrig p4 3ghz og 1gb ram så dere kan forestille dere at ting ikke akkurat gikk fort.
 
#74
Siden dette emnet også virker som det offisielle Windows VS Linux emnet. Kan noen tipse meg om en nogenlunde brukervenlig Linux distro som støtter større oppløsninger en 640 x 400 og innebydgetrådløse nettverkskort (fedora gjør nemlig ikke dette :grine:)
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#76
Jeg vil ikke anbefale Ubuntu, med mindre du vil bli sittende som avataren til Buggz, som jeg gjorde.
 
#77
Jeg har faktisk blitt sittende sånn med alle Linux-distroer jeg har prøvd å sette opp selv. Kommandolinje-helvetet blir bare for mye for meg.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#78
Visse kommandoer kommer man bare ikke unna, men Ubuntu har da et godt oppsett av Gnome pluss det som trengs av grafiske applikasjoner, i tillegg til et bra pakkesystem; det bruker apt og har bra grensesnitt for å laste ned programmer og oppdateringer. Ubuntu har også et bra community og løsninger på de fleste spørsmål man måtte komme med via websida, forumet og wiki-en. Har man ikke tålmodighet nok til å sjekke ut ting blir det vanskelig å bruke linux, for det har en bratt læringskurve og en kneik man må komme over dersom man skal bruke det til mer enn å surfe på nett og høre på musikk.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#79
Ikke barebare å bruke den til å surfe på nett og høre på musikk heller.

Jeg fikk ikke apt-get til å fungere, ei heller det automatiserte updateprogrammet (Hoary Hedgehog). I ettertid fant jeg ut at jeg skulle modifisert en eller annen obskur .txt-fil som lå på harddisken et sted. *slå hodet i veggen*
 

SHDR

Gullmedlem
#80
Linux er designet av programmerere som ikke jobber sammen, så det er et lappeteppe av dårlige løsninger. For en programmerer er faktisk den obskure tekstfila en helt streit måte å jobbe på, for det funker for ham. Det han ikke tenker på, er at resten av verden ikke tenker som ham.

Det er der "designere" kommer inn i bildet. Så langt jeg kan se, har de holdt seg jævlig langt unna hele *nix-tjohoiet, og slik kommer det til å fortsette. Det er nemlig ikke mange gode grunner til å bruke Linux med mindre man er fattig eller masochistiske. Åh, og hva angår DRM-styr: Den dagen videofiler ikke kan spilles av uten en DRM-certified spiller, så er det over og ut for Linux uansett. Med mindre folk synes det høres gøy ut å cracke seeda 512bits kryptering, eller hva faen de kommer til å koke sammen for å beskytte opphavsrettighetene sine.

I fremtiden kommer PC-en til å se slik ut: My Documents. Finito. Du kan legge bilder og personlige dokumenter (herunder ligger Word-dokumenter, Photoshop-filer, Reason-filer, Notepad-notater, etc) i My Documents. Installasjon av programmer fungerer ved at Windows automatiserer installasjonen for effektivitet og sikkerhet (på en låst del av harddisken der brukeren ikke har tilgang), i et filsystem som bruker lang, lang tid på å bli tregt ettersom brukeren ikke kan knote til noe. Snarveier legges til å startmenyen, og du kan velge å få dem lagt til på skrivebordet også.

Musikk og film kommer, om jeg tenker riktig, til å bli tilgjengelig via Windows Media Player eller iTunes, avhengig av hvilket system du bruker. Musikken er bare tilgjengelig via bibliotekene i programmene, som også lar deg laste ned/kjøpe eller rippe. Jeg tror ikke ripping kommer til å bli ulovlig, siden det er slik en kolossalt vrien brukerrettighet. Men jeg tipper UMD/HD-DVD kommer med individuelle krypteringsnøkler som blir sporet av et sentralisert system. Om jeg skal rippe min (fremtidige kopi) av Grevens Videodagbok på HD-DVD, blir nøkkelen KUK988866-S12V95I00N-SE111254Q48556SHI krysset av. Ingen kan rippe HD-DVD-en med det nummeret lenger uten å være offline, og da går det ikke an å rippe. Så enkelt er det.

Alt dette er, når dere tenker dere om, ikke så galt likevel. Det gjør bare alt lettere og greiere og ikke minst sørger det forhåpentligvis for at digital distribusjon blir et uomtvistelig faktum. Så slår man sammen banker og nettleverandører, og har en sentralisert brukerprofil, som sørger for at du bare trenger å skrive inn kortnummeret ditt når du kjøper en ny PC, så kan du fylle inn alle tingene du har lyst til at maskinen din skal inneholde. Så laster den ned faenskapet og installerer det for deg. Nei, det er ikke "fritt". Men det er veldig praktisk. Se på det litt som forskjellen på papirpenger og kredittkort.

Alt sammen kan også omgås. Akkurat som Xbox Xconnect har hundretusenvis av brukere, vil crackere og andre tøffinger sette opp piratkrypteringsservere utenfor systemet som alle med litt skillz kan hooke seg opp til. Fremtiden blir som nå, bare litt bedre. Slik som det pleier.