[NX] Zelda: Breath of the Wild

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Hele spillet handler om forberedelser, så den sjansen tar jeg ikke!

Jeg vil forresten klage på to bosser. Spesifikt de som er på slutten av kamelen og firfisla.

I den andre fasen til Thunderblight Ganon må du grabbe en av de lynavlederne og flytte den bort til han sånn at lynet han lager slår ned i han. Eneste er at jeg ikke trodde dette kom til å virke fordi han er lynelement og jeg dermed antok det ikke ville ha en effekt. Så da jeg kom til Fireblight Ganon sin andre fase skjønte jeg ikke hvordan jeg skulle komme meg gjennom skjoldet hans. Spillet gjør et poeng utav at han tenner på øksa si, som henger utenfor skjoldet når han flyr rundt. Prøvde å skyte på denne med diverse men det hadde ingen effekt. Jeg prøvde så å skyte den ildkula han spawner mens den var i nærheten av han, men denne bossen har beskyttelse mot sitt eget element! Det viste seg at det du skulle gjøre var å kaste en bombe på han mens han lader opp det ene angrepet sitt. Men 1. Hadde jeg fått bomba i det dungeonet som i "vanlig" Zelda så hadde jeg skjønt det, men 2. det er uansett uklart at han suger inn luft når han lader opp til det angrepet, og han har i tillegg et identisk angrep hvor han ikke suger inn luft først! Og 3. Spillet lærte meg at hvis jeg equipper bombepiler i vulkanen så bare eksploderer jeg.

Ikke helt Nintendo-designen jeg er vant med.
 
Wow, alle shrinsa! Har du brukt guide? Har selv tatt ca 60 og synes det er vanskelig å finne flere (bruker dog ikke radardingsen). Har også tatt alle 4 bossene og har samme aberet som deg angående de to bossene
brukte lynspinneangrepet som Link får i ørkenen for å komme igjennom skjoldet, visste ikke at det var bomber man skulle bruke før du nevnte det nå.
.

Ellers vurderer jeg å ta Ganon før jeg er ferdig med alt annet man kan gjøre i spillet. Noen vet hvordan mestersverdet fungerer?
går det i stykker eller bare "utlades" det når jeg bruker det? Lades det i tilfellet opp igjen? Har ennå ikke turt å bruke det.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jeg gikk rundt og venta i timesvis på at det skulle lade seg opp fra "the Master Sword is running out of energy", skjønte ikke at jeg måtte ødelegge det helt for å starte opp timeren. Det er bare å bruke det, det er mitt dedikerte trash mob-våpen.


Jeg har brukt et interaktivt kart for å finne shrines ja.
 

imported_Dash

Lurking since 2006
Runnet det isted. Tok 3 av de ancient beasts og så gikk jeg for Hyrule Castle.

Fattet mistanke da bossene ikke var særlig vanskelige i de 3 beastene. Når jeg hadde 16 hjerter og en stor stamina pool kunne jeg gå overalt og bekjempe det meste av fiender, prøvde meg ikke noe på hvite lynels da, men hvorfor skulle ganon være så farlig at jeg ikke klarte han også uten å ta de 4 dyrene? Hadde ikke noe incentiv til å bli sterkere når jeg klarte å gjennomføre hva jeg prøvde på.

Og.. Zelda er et spill hvor bossene handler om å finne ut av riktig teknikk og ikke evnebasert.

Min mistanke stemte. Da jeg møtte Ganons første form gjorde de 3 store dyrene at livet hans krympet. Ellers var kampen trolig lik som den hadde vært uten å ta dyrene, dog da hadde den vart lenger.

Så forvandler ganon seg til et stort beist som stod helt stille og kun skjøt en laserstråle foran seg uansett hvor jeg befant meg. Ikke engang et forsøk på å være farlig, selv om Zelda klynker om at dette er så farlig atte jeg vet ikke hva. En positiv opplevelse her var når det svake punktet viste seg under magen og jeg følte meg som en rider of Rohan vs elefant.

Problemet med en slik slutt er da at følelsen forsvinner litt med å samle så masse da jeg forstod dette kunne jeg klart langt langt tidligere.

Spillet har vært en 10/10 hele veien, fram til det siste. Trekker en skuffende slutt spillet ned til 9/10?

Jeg tenker tilbake gjennom opplevelsen min. Breath of the wild har gitt meg utrolig mange gode opplevelser. Da jeg tidlig i spillet rir på min hest og følger en elv oppover et gresslandskap hører jeg snorking. Hva i alle dager er det som skjer? Etter mye leting viser det seg at en gigantisk cyklops sover i en hule. Våger jeg vekke monsteret og prøve å beseire det?

Senere møter jeg på palmetrær og nesten jungel-landskap. Hører plutselig et trekkspill. Orienterer meg etter lyden. Møter en svær fulg som sier "hoppsann, jeg trodde jeg var alene. Skal jeg fortelle deg en gåte om området her?"

Jeg får lyst til å utforske ørkenområdet uten å være klar for det. Har ikke nok stamina til å klatre veggene i dalen så det blir en forlatt og ensom strabasiøs ferd gjennom gerudo valley. Etter å slite meg fram i 30 minutter møter jeg på en trollmann som danser med en is-stav i hånda.

Det er slike opplevelser Breath of the wild handler om. Selve reisen er målet. Og for en reise det er. Så spillet er fortsatt en 10/10.

Men.. That ending though.
 

Lodin

Der Waaaah
Lol, man kan sprinte evig. Bare hold inne plystreknappen og trøkk gjentatt på sprint. Ser teit ut og ikke mye praktisk, men det funker som faen.
 

Lodin

Der Waaaah
Her er kuttescener fra den mexikanske utgaven av spillet og stemmene er merkbart mye bedre enn i den engelske. Den franske er vistnok også overlegen. Teorien er at Nintendo ble truffet av skuespillerstreiken som foregår borti statene for tida og måtte bruke scabs. Så er spørsmålet hvorfor de ikke dro til England for opptaka.
 
Det mest forstyrrende er hvordan enkelte setninger er merkbart klippet sammen fra forskjellige opptak, synes jeg. Med tanke på hvor lite opptak det er i forhold til ren tekst hadde det vel ikke skadet å legge ut voice packs til nedlasting :/
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Bare å bytte til japansk det om du takler japansk tekst i alt også...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Eller å ikke bry seg om at dette spillet, i likhet med 95% av andre spill, har en historie du kan gi komplett faen i og sitte igjen som et rikere menneske.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Det var en kis på DagV sin stream som mente Skyward Sword ikke var dårlig fordi det hadde den beste historien i serien. Flest tekstbokser å trykke seg gjennom betyr ikke best! :argh:

Jeg liker hva de har gjort med Zelda i dette spillet da, sett bort ifra sytestemmen de har gitt henne. Hun har en interessant character arc (hva er dette på norsk?) som blir fortalt gjennom minnene til Link. Angry Joe som aldri har spilt et Zelda-spill før (det er for unger har han alltid trodd) anmeldte BotW i dag og lurte på om Link alltid har vært så kjedelig. Heh.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Character arc = figurutvikling / personlig historie?
 
Jeg har ikke sett slutten enda, men etter at jeg hadde sett halvparten av minnene så hadde jeg forhåpninger om at dette var spillet hvor Link ikke var helten som klarte å ta Ganon og at hele Hyrule endte med å bli oversvømt. Etter å ha sett alle minnene og skaffa meg mestersverdet tror jeg ikke det noe mer, da.

Altså, jeg liker å være i denne verdenen og jeg synes de leverer hardt på sjarm. Med mer guts og litt bedre beherskelse av manus og regi så tror jeg de kunne skrevet en veldig engasjerende historie med det utgangspunktet de har satt seg og måten de forteller den på. Det dårlige stemmeskuespillet er på ingen måte hovedårsaken til at jeg ikke er nøyd med den historien de gir meg, men den hjelper ikke heller :p

Men jeg lar meg fortsatt engasjere av visse episoder av Mumitrollet, da, så hva vet vel jeg?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Med mer guts og litt bedre beherskelse av manus og regi så tror jeg de kunne skrevet en veldig engasjerende historie med det utgangspunktet de har satt seg og måten de forteller den på. Det dårlige stemmeskuespillet er på ingen måte hovedårsaken til at jeg ikke er nøyd med den historien de gir meg, men den hjelper ikke heller :p
Yess. Det er et bra utgangspunkt, og det tok et par filmklipp før jeg tenkte "vent litt, dette suger jo", så sånn sett er det godsaker og det er ålreit at de tok noen narrative sjanser med Zelda. De burde bare tatt litt fler, som for eksempel å ikke gjøre Zelda til en stereotyp igjen når det faktisk er hun som for en gangs skyld har noe å bidra med narrativt sett. Det laveste punktet når det gjelder historiefortelling med Zelda må forøvrig være Wind Waker, hvor hun er en dritkul figur som Tetra og BÆM i praksis skrives ut av resten av historien det øyeblikket verdens mest åpenbare spoiler blir avslørt.

Men ja: Problemet med å ha prinsesse-som-plotdevice innbakt i selve navnet på franchisen blir ganske stort når du etter hvert finner ut at det hadde vært artig å gjort noe mer ut av historien. Å gjøre Zelda til ei slitsom emo-tenåringsjente er ikke løsningen ass.
 

Lodin

Der Waaaah
Apropos Tetra. Den japanske utgaven av Four Swords hadde med modusen Tetra's Trackers. Det som gjør den mest spesiell er at den har stemmeskuespill fra dama sjøl og spleesh-kisen. Hvis vi ser bort fra skiten til CDI (og det gjør vi såklart) så er det dette og ikke BotW som var første Zelda med preiking. ^^