I dag fikk jeg lønn, så da spratt jeg rett på Steam Store og sjekka ut noe greier jeg har vært nysgjerrig på. Første kjøp ble
Hinterland. Slagordet er Loot, Level and Build, og dette betyr at Hinterland er en ganske streit Diablo-klone (action-RPG, altså) med en twist. Twisten er da at du i tillegg til å farte rundt og mose hobbygobliner og sånt også må passe på, utvikle og oppgradere en liten by som fungerer som basen din. Hørtes spennende og kult ut, så dermed punga jeg ut de usle tjue dollarene spillet kosta. Hvordan var det? Følg med.
Den usle byen min like etter at jeg starta. Her har det ikke skjedd så mye, men jeg har bygd en gård til en bonde som var på besøk. Du bygger ut byen ved å snakke med besøkende av forskjellige yrker; disse har forskjellige krav for å bosette seg i byen din. Bønder trenger ikke stort mer enn at du bygger en gård til dem, og til gjengjeld dyrker de mat til deg hver dag. Dette er ganske viktig ettersom alle i byen din må ha mat (naturlig nok). Når folk har bosatt seg kan du gi dem nye dingser du har funnet ute i villmarka for at de skal bli mer effektive, eller du kan ta dem med deg på tokt. Prøvde ikke det siste der ettersom jeg bare fikk tre folk i byen min, og... vi kommer til det seinere.
Huzzah, jeg drepte alle monstrene på en Site. Da jeg begynte spillet valgte jeg å spille på et lite kart, og da var det 20 Sites rundt byen min. Hver av disse utgjør et lite område med et visst antall monstre, og når du dreper disse får du loot og Fame. Fame er av ypperste viktighet, fordi du er på et oppdrag fra kongen (det går ut på å drepe monstre, FYI) og høy Fame gjør at du holder deg inne med ham og eventuelle besøkende i byen din. Får du for lav Fame blir kongen lei av deg og gir deg fyken, i tillegg til at ingen gidder å henge i byen din og da sliter du. Som nevnt får du Fame av å denge monstre, men hvis du dør mister du Fame i enorme mengder. Moralen er: Ikke dø.
Oversiktsbilde av byen min. To bondegårder og en håndverker. Etterhvert gav jeg bøndene litt ymse verktøy jeg fant slengt rundt omkring, noe som gav meg mer mat. Håndverkeren drev hele tida og lagde ubrukelige greier (kjipe skjold), men til slutt lagde han en litt mindre skrotete rustning som hjalp på når jeg var i kamp. En fin ting er at noen Sites har en ressurs du kan utvinne hvis du kontrollerer den, og hvis du kontrollerer en Site med jern, kan du oppgradere håndverkerens verksted til ei smie. Fant aldri noe jern, men det kommer vel etter hvert.
Jeg driver og denger en ulv. Kampsystemet er... ikke akkurat fantastisk. Det er veldig klønete, faktisk. Du klikker på en fiende, og så angriper figuren din helt til fienden dør eller du gir en ny ordre. Problemet er bare at du må være så jævla nøyaktig når du klikker, og du får veldig dårlig feedback på når pekeren din er riktig plassert. I tillegg er grafikken - som dere ser - vanvittig stygg. Hinterland har i det store og det hele en ganske billig følelse.
Her har vi kartet. Byen min er i det nederste hjørnet, Sites jeg kontrollerer er markert med ei krone, og de andre ikonene indikerer hva slags Sites som er i den rubrikken på kartet pluss hvor vanskelige de er å kontrollere.
Oops, noen monstre er på vei mot byen min. Hvis du lar dem herje uhindra er det game over (antageligvis), så det beste er å loffe hjem igjen for å avskjære dem.
Her prater jeg med en besøkende prestelærling som tilbyr seg å slå seg ned. Som man kan se av kravene kjerringa stiller, må jeg bli mer berømt i tillegg til å oppgradere kåken min. Kravstore møkkakjerring.
Ut på tokt igjen. Dessverre ble dette mitt siste, for jeg døde et par ganger og da ble kongefar sur fordi jeg fikk så vanvittig lav Fame. Det er et skikkelig strev å skaffe seg mer Fame når du først havner på minussida, så jeg mislyktes og da var det game over.
Sukk. Fikk i det minste to poeng, da.
Vel. Hinterland er et klassisk eksempel på et spill som har en veldig god grunnide, men som ikke helt klarer å følge opp. Det største problemet er at det ser så jævla jalla ut, og at det er tungvint å spille. Kampsystemet er som tidligere nevnt ikke helt på stell, og spillet har faen ikke støtte for hotkeys (som jeg klarte å se, iallfall), så for å bruke en helsedrikk - for eksempel - må du faktisk klikke på den og dra den opp til andre sida av skjermen for så å slippe den over bildet av figuren din. Helt uforståelig kronglete. Spillet viste seg også å være ganske vanskelig, uten at det er noe negativt i seg selv. Tenker jeg velger Easy neste gang.
Kan også nevne at det er meninga å spille flere ganger, du kan selv velge hvor lenge hvert spill skal vare og så er det om å gjøre å få mest mulig poeng. Du kan stille inn noen variabler som påvirker vanskelighetsgraden, og hvis du slår på noen ekstra utfordringer får du mer poeng.
Førsteinntrykket blir at det er et solid spill med noen alvorlige problemer. Action-biten er ikke sterk nok, grensesnittet hører åttitallet til, og det er for mye kjas å utføre enkle og grunnleggende oppgaver. Når det er sagt så kan alt fikses med en patch eller to, og selve grunnideen er helt prima, så det er verdt å gi det et forsøk hvis du er interessert. Kommer iallfall til å spille noen flere runder Hinterland, blant annet for å prøve meg på flere figurklasser (nevnte det ikke tidligere, men du har mange å velge mellom og de påvirker mulighetene dine i spillet i ganske stor grad). Foreløpig dom blir en småpen 6/10.