Hva spiller du for tiden?

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Haha, morsomt sammentreff. Plukket opp Apollo Justice for andre gang jeg også, og gikk inn i denne tråden for å påpeke hvor treffende avataren er :p Den er virkelig det.

Kommer ikke til å gidde å fullføre det dog. Irriterer meg fortsatt over hvor dårlig dette spillet er sammenlignet med den første triliogien. Kule karakterer og allting, men du merker mye hastverkarbeid, som at de andre karakterene løser alle mysteriene for deg. Man følger fortsatt historien til Phoenix Wright, bare at nå har man ingen kontroll over karakteren. Apollo Justice får en minimal bakgrunnshistorie, det er som om han er en statist i sitt eget spill. Sak 2 er heldigvis ganske gjennomført, og med gode karakterer som Stickler og mafiafruen Plum. Forventer mer i en oppfølger, eller spin-offen Gyakuten Kenji.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det var jo sånn med Phoenix også, for tusan. Det eneste vi vet om bakgrunnen til Phoenix før han begynte som advokat er det vi får vite i første rettssak i Trials & Tribulations, og det korte tilbakeblikket i AA1.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Æh, uenig. Vi får jo hele den greia med lunsjpengene som ble stjålet, hvordan han ble kjent med Edgeworth og ville "redde ham", hvordan han ble elev hos Mia Fey, hvordan han ble tilknyttet Dahlia Hawthorne og Diego Armando.
Ganske enkle greier egentlig, men det gjorde i hvert fall at historien dreide seg rundt "vår manns" kamp for å nå sine mål. I Apollo Justice er man en ukjent tredjepart som assisterer Phoenix i å nå sine mål. Det gjør en forskjell, det ødelegger følelsen av det er jeg som utretter noe, om du ser poenget mitt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Dude, "hele den greia" var hva jeg også mente. Det er en løvtynn fjashistorie ment for at man skal - jepp - føle seg mer knytta til figuren. Personligheten til Phoenix og Apollo er nesten helt lik, bare bytt ut hvilke quirks de har (Phoenix blir kalt opp for håret, Apollo blir kalt opp for panna); du kan egentlig også bytte om på Maya og Trucy uten videre problemer også, er bare det sære yrket deres som er forskjellig når det gjelder personlighet. Sier ikke at det er noe stort problem, men det virka veldig rart at Phoenix var så annerledes i AA4.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Visst er det en tynn historie, men som jeg sa har den sin funksjon. Den gjør at Phoenix Wright er en sentral person i historien, noe jeg ikke syntes Apollo Justice er. Så får du jo bedømme selv om du syntes det er et problem eller ikke ;)

Men ja, klart jeg legger merke til likheten mellom seriene. Det er jo igjen med på å usynliggjøre Apollo i enda større grad. Tydeligvis at de kun byttet hovedperson for å kunne begynne på ny med rene ark. Og det er for så vidt flott, men de kunne jo lagt litt mer tid i det, det er alt jeg sier. Dette er en av grunnene til at spillet føltes litt som hastverkarbeid.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Joa, jeg bare påpeker at det du klager på også kan overføres til Ace Attorney 1.
 
Blitt mindre WoW og WAR om dagen, og litt mer star wars: the force unleashed , portal og call of duty 4. Det føles litt godt å ta en liten pause fra hele MMORPG sjangeren.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
I dag fikk jeg lønn, så da spratt jeg rett på Steam Store og sjekka ut noe greier jeg har vært nysgjerrig på. Første kjøp ble Hinterland. Slagordet er Loot, Level and Build, og dette betyr at Hinterland er en ganske streit Diablo-klone (action-RPG, altså) med en twist. Twisten er da at du i tillegg til å farte rundt og mose hobbygobliner og sånt også må passe på, utvikle og oppgradere en liten by som fungerer som basen din. Hørtes spennende og kult ut, så dermed punga jeg ut de usle tjue dollarene spillet kosta. Hvordan var det? Følg med.



Den usle byen min like etter at jeg starta. Her har det ikke skjedd så mye, men jeg har bygd en gård til en bonde som var på besøk. Du bygger ut byen ved å snakke med besøkende av forskjellige yrker; disse har forskjellige krav for å bosette seg i byen din. Bønder trenger ikke stort mer enn at du bygger en gård til dem, og til gjengjeld dyrker de mat til deg hver dag. Dette er ganske viktig ettersom alle i byen din må ha mat (naturlig nok). Når folk har bosatt seg kan du gi dem nye dingser du har funnet ute i villmarka for at de skal bli mer effektive, eller du kan ta dem med deg på tokt. Prøvde ikke det siste der ettersom jeg bare fikk tre folk i byen min, og... vi kommer til det seinere.



Huzzah, jeg drepte alle monstrene på en Site. Da jeg begynte spillet valgte jeg å spille på et lite kart, og da var det 20 Sites rundt byen min. Hver av disse utgjør et lite område med et visst antall monstre, og når du dreper disse får du loot og Fame. Fame er av ypperste viktighet, fordi du er på et oppdrag fra kongen (det går ut på å drepe monstre, FYI) og høy Fame gjør at du holder deg inne med ham og eventuelle besøkende i byen din. Får du for lav Fame blir kongen lei av deg og gir deg fyken, i tillegg til at ingen gidder å henge i byen din og da sliter du. Som nevnt får du Fame av å denge monstre, men hvis du dør mister du Fame i enorme mengder. Moralen er: Ikke dø.



Oversiktsbilde av byen min. To bondegårder og en håndverker. Etterhvert gav jeg bøndene litt ymse verktøy jeg fant slengt rundt omkring, noe som gav meg mer mat. Håndverkeren drev hele tida og lagde ubrukelige greier (kjipe skjold), men til slutt lagde han en litt mindre skrotete rustning som hjalp på når jeg var i kamp. En fin ting er at noen Sites har en ressurs du kan utvinne hvis du kontrollerer den, og hvis du kontrollerer en Site med jern, kan du oppgradere håndverkerens verksted til ei smie. Fant aldri noe jern, men det kommer vel etter hvert.



Jeg driver og denger en ulv. Kampsystemet er... ikke akkurat fantastisk. Det er veldig klønete, faktisk. Du klikker på en fiende, og så angriper figuren din helt til fienden dør eller du gir en ny ordre. Problemet er bare at du må være så jævla nøyaktig når du klikker, og du får veldig dårlig feedback på når pekeren din er riktig plassert. I tillegg er grafikken - som dere ser - vanvittig stygg. Hinterland har i det store og det hele en ganske billig følelse.



Her har vi kartet. Byen min er i det nederste hjørnet, Sites jeg kontrollerer er markert med ei krone, og de andre ikonene indikerer hva slags Sites som er i den rubrikken på kartet pluss hvor vanskelige de er å kontrollere.



Oops, noen monstre er på vei mot byen min. Hvis du lar dem herje uhindra er det game over (antageligvis), så det beste er å loffe hjem igjen for å avskjære dem.



Her prater jeg med en besøkende prestelærling som tilbyr seg å slå seg ned. Som man kan se av kravene kjerringa stiller, må jeg bli mer berømt i tillegg til å oppgradere kåken min. Kravstore møkkakjerring.



Ut på tokt igjen. Dessverre ble dette mitt siste, for jeg døde et par ganger og da ble kongefar sur fordi jeg fikk så vanvittig lav Fame. Det er et skikkelig strev å skaffe seg mer Fame når du først havner på minussida, så jeg mislyktes og da var det game over.



Sukk. Fikk i det minste to poeng, da. :(

Vel. Hinterland er et klassisk eksempel på et spill som har en veldig god grunnide, men som ikke helt klarer å følge opp. Det største problemet er at det ser så jævla jalla ut, og at det er tungvint å spille. Kampsystemet er som tidligere nevnt ikke helt på stell, og spillet har faen ikke støtte for hotkeys (som jeg klarte å se, iallfall), så for å bruke en helsedrikk - for eksempel - må du faktisk klikke på den og dra den opp til andre sida av skjermen for så å slippe den over bildet av figuren din. Helt uforståelig kronglete. Spillet viste seg også å være ganske vanskelig, uten at det er noe negativt i seg selv. Tenker jeg velger Easy neste gang.

Kan også nevne at det er meninga å spille flere ganger, du kan selv velge hvor lenge hvert spill skal vare og så er det om å gjøre å få mest mulig poeng. Du kan stille inn noen variabler som påvirker vanskelighetsgraden, og hvis du slår på noen ekstra utfordringer får du mer poeng.

Førsteinntrykket blir at det er et solid spill med noen alvorlige problemer. Action-biten er ikke sterk nok, grensesnittet hører åttitallet til, og det er for mye kjas å utføre enkle og grunnleggende oppgaver. Når det er sagt så kan alt fikses med en patch eller to, og selve grunnideen er helt prima, så det er verdt å gi det et forsøk hvis du er interessert. Kommer iallfall til å spille noen flere runder Hinterland, blant annet for å prøve meg på flere figurklasser (nevnte det ikke tidligere, men du har mange å velge mellom og de påvirker mulighetene dine i spillet i ganske stor grad). Foreløpig dom blir en småpen 6/10.
 
Tab bringer opp verdenskartet mens 1, 2, 3 osv. tilsvarer health potion til de respektive folka dine. Er ihvertfall alle knappene jeg har trengt. Er halveis på mitt første game, men har ikke spilt så fryktelig mye. Som du nevner er grunnideen der, men det har foreløpig en del problemer. Heldigvis er Tilted Mill vistnok veldig flinke til å patche spilla sine så vi får se. Wooticles!
 

SHDR

Gullmedlem
haha lol

Begynte på Sacred 2 nå. Skal skrive om det for Gamer og muligens APB, så da blir det notater underveis. Så langt er notatene mine som følger:

- "Rade Jaymond" joke in first five minutes
- Horrible writing, no humour, all tropes
- Tvilsom oversettelse: Brønn --> Fountain
- "Take level up action"
- Tvilsom bruk av teknologi (mye shader-runk og ekstrem bruk av foliage)

Grafikken er midt mellom gyselig og sympatisk. Hvis det ikke hadde vært så dårlig animert hadde det ikke vært så farlig at det var litt generisk. Men dette er fantasy av Oblivion-skolen: Lyng og gress = A WHOLE NEW WORLD!!!1

Det later til å være en helt kompetent Diablo-klone. Hvis drop-in/drop-out co-open funker så bra som de hevder, så vil nok inntrykket heves betraktelig. Back with more goods later.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg testet bare sacred 2 demoen. Noe av det som gjorde det mest uspillbart for meg var den uutholdelige voiceactinga og den til de grader uinspirerte animasjonen.
Er veldig glad i dungeon crawlers, og har ikke noe imot helt grunnleggende konsepter hvis man kan coope, men jeg kom ikke gjennom demoen en gang.
 
Etter å ha prøvd PC demoen kan jeg kun konkludere med at det er omtrent identisk med 1 bare at de har gått over til stygg 3D. Ser lissom ikke helt vitsen da siden orginalen bare koster 10 dollar på Steam.
 

oma

Village Drunk
Så, etter Jostein maste om det for en stund tilbake, så har jeg tenkt en del på om jeg skal prøve meg på Yakuza. Så da, etter jeg hadde byttet inn noen spill på EB, satt jeg igjen med en pen slant, og kjøpte meg Yakuza 1 og 2.

Har begynnt såvidt på enern, spilt en vel time eller så, og .. jeg er litt skuffet, men jeg ser hva folk liker med det. Jeg er overasket over at voice actingen er såpass dårlig som den er, med tanke på at historien er en så stor del av spillet som den er, og at det ikke er blitt lagt fokus på i større grad i form av annmeldelser (dog jeg har kun lest den lille greien de har under de forskjellige annmelderene på metacritics, så det er nok min egen skyld). Jeg begynner forsåvidt også å merke ett visst mønster i spillet; Cutscene -> gå fra a til b -> cutscene -> slosskamp -> loop.

Så, vioce actingen/dialogen er litt flau, selve gameplayet virker simpelt (til nå) og historien blir trekkt ned pga dårlig voice acting. Men jeg kommer nok til å fortsette, dog litt usikker på om jeg fullfører. Satser på at jeg blir mer involvert i historien etterhvert.

Spørsmål: Er voiceactingen like flau gjennom hele spillet? Er gameplayet mer variert etterhvert? Blit historien mer fengendes? Vil jeg like Yakuza 2 såpass mye at det er værd å spille gjennom Yakuza 1 for å få med meg hele historien?
 
Hinterland har fått sin tredje update allerede så det ser ut til at jeg har rett i at det har god støtte. ^^
Following last week's successful launch of Hinterland, a fantasy PC title featuring fast paced RPG combat and strategic town-building, Tilted Mill Entertainment announces the first free Content Update for the title. The full title, including the Content Update, has simultaneously been expanded to include French, German and Spanish, as well as English, in a single multi-language version of the game.

Chris Beatrice, Tilted Mill's president, had this to say: "Given all the interest and attention the title has received, and the great feedback we''ve gotten from the fan community, we wanted to demonstrate both our intention to continue supporting and developing the title, but perhaps more importantly our ability to respond quickly and appropriately to input from players. Developing the title initially was very much an iterative process, and now that process has been broadened to include the fan community as a whole. It's really great to be part of that."

The Free Content Update includes:


Two new playable character types - The Elf Archer and the Dwarf Warrior

Creature-specific item drops - Rare and unique items, (e.g. Troll Blood) that give the character who consumes them permanent bonuses

Character Info Screen - Details your abilities, and gives information on the town in general

Resource management through economic means - Dig a well for Fresh Water, plant Herbs, import Iron, etc.

Expanded character customization choices when leveling - Three ability choices instead of two with the third choice based on your character's profession.

Item Sorting - Ability to automatically sort inventory items by type and relative power

Auto-equipping - Townspeople will automatically take items they can use from the town inventory periodically as needed (this can also be turned off if desired)

Miscellaneous balancing, pacing and usability improvements and refinements - made in response to player feedback
 
NHL09 hos naboen. Vanvittig morsomt spill, har ikke spilt hockeyspill på år og dag men dette er skikkelig gøy å spille 1 vs 1 eller 2 vs 2. Vil nesten driste meg til å si at det er bedre enn gode gamle Ice Hockey på NES (som ER bedre enn Blades of Steel, hold kjeft plz), men bare nesten.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
BWADESCH OF SCHTEEW!