Civilization V-tråden

#1
Ye, Civ V demoen er ute på Steam nå, 100 turns og det er over. Gikk jævlig fort, men det var som forventet. Dette virket veldig lovende, grafisk var det pent nok, men det er som vanlig gameplay i bøtter og spann i denne serien, og det er det som teller. Likte veldig godt City States og at de gir litt lyd fra seg og oppfører seg som en vanlig sivilisasjon, sånn bortsett fra at de ikke er ute etter å vinne spillet. Sannsynligvis vil de ha en stor rolle i det politiske og strategiske spillet.

Hele spillet blir låst opp til torsdag (24. september). Dagen da studier og jobb blir nedprioritert.

Diverse anmeldelser rangerer det:

Dagbladet: 6/6
VG: 6/6
Eurogamerlol: 8/10

Vet det er fler, har liten tid, fikser en bedre førstepost i morgen. Apologize hvis prefix er feil, men jeg visste bare om PC versjonen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Har kjøpt både Civ III og IV, men ingen av dem klarte å klistre meg på samme måte som Civ II gjorde. Den jævla spillen, jeg spilte sammenhengende en hel sommerferie. :argh:

Men ja, blir vel kjøp av dette også. Så får vi se.
 
#3
Hold dere fast: Jeg har aldri spilt Civilization. Skal derimot teste denne demoen, forhåpentligvis eier det.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#4
Hold dere fast: Jeg har aldri spilt Civilization. Skal heller ikke teste denne demoen, spillet ser altfor langtekelig ut. :)
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Blir å teste demoen, men er litt småskeptisk. Etter sigende har de videreført litt dill fra Revolutions og sånt vil man ikke ha. På den annen side er kampsystemet overhala og mer strategisk og sånt vil man ha.
Blir nok ikke kjøp med det første uansett, altfor mye annet nom på tapeten. Men men.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#6
kjøpt, betalt, preloadet. Venter bare på at det faktisk blir spillbart. JÆVLA USANERE FÅR SPILLET FØR OSS!

jeg har vel også spilt civ 2 mest, men civ IV ble ganske grundig pløyd det også. Har derimot en kompis jeg spiller det med noen ganger, og han har vel brukt et par tusen timer på civ IV med expansions så jeg tror vi får det moro. Og det at kampsystemet er totalforandret er faktisk bare en fordel, for det er egentlig det eneste som aldri har vært bra i civ-serien. OH NO! THE NEVER ENDING STACK OF NIGGERS!
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#7
Blir auto-kjøp dette.

Civ med nytt kampsystem = SPØNK. Synes egentlig at de kunne lært masse fra Europa Universalis, Real-Time med supplies og alt det derre der. Men det enkle kamp-systemet holder greit. Blir vel en ca. rundt 800+ timer played på detta jah!

Forresten; noen som har peil på hvordan multi blir?

Civ er perfekt for fyllesjuke dager, der du bare føler for å være en kødd. Mmmmmm, I forsee the future.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#8
multiplayer blir vel delvis som i IV, med simultane runder. Leste noe om at den som er kjappest med sin tur får runden sin aktivert først, så det gjelder å være kjapp, og ofte ikke drive for mye micromanaging, ihvertfall i starten virker det som.
 
#9
Dette var ganske gøy. Derimot RAEG-verdig at dritten kræsja etter 94 runder. Jaja. På de 94 rundene hadde jeg utveksla hemmeligheter med egypterne og romerne, samt åpnet grensene med dem. Jeg havnet i disputt med Bismarck. Denga noen av scoutene hans, inngikk fred med han, før han ble sur igjen fordi jeg ikke var kultivert nok. Så erklærte jeg krig mot han, denga noen nye scouts også kom han krypende til meg med 100 gull og så ble det fred igjen.

Eneste minuset med dette er at det tar helvetes lang tid å spille og det er absurde mengder micromanaging, men tipper jeg kommer til å kjøpe det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Spilte gjennom demoen, det var kæsj og det ga mye mer direkte feedback enn jeg husker fra Civ IV. Ser jo at veldig mye av grunnstammen er så godt som uforandret, men ting som at verden nå består av åttekanter, den oppgraderte grafikken (som så hella nice ut), at du kan kjøpe land (fra hvem, egentlig? Gud?), bystater og sånt la til både mye mer kontekst og flere kortsiktige mål. Civ IV kom jeg som nevnt ikke noe særlig inn i, og hovedgrunnen til det var at jeg ikke hadde snøring på hva i helvete jeg kunne gjøre etter at hovedstaden var bygd (nesten). Nå har du en drøss med muligheter, alt er pent lista opp og du får vite hvilke konsekvenser ting har, og alt gir en håndgripelig fordel. Jeg digger det med at du kan adoptere flere former for regime nå, samt tweake dem med nye greier. Slaveri og enevelde får slipt ned et par kanter når du kan stifte grunnlov og etablere en rettsstat og sånt, og det legger til en fin liten rollespill-finish. Kamp"systemet" var helt forjævlig nice, altså det at du nå faktisk får innsikt i at det er et system der. PS: Mad props for at lederne faktisk snakka sitt eget språk. Eneste jeg hadde litt snøring på var tysken til Bismarck og det hørtes ut som om han sa det som sto på skjermen også, faktisk.

Negative ting inkluderer at det fortsatt ser ut som et møljeknull når du bygger veier, og veiteksturen er faktisk ganske mange hakk kjipere enn jeg husker den fra Civ IV (snorrette brune streker med default chisel emboss fra Photoshop, lækkert). Opplevde også problemer med hakking når det dukka opp en leder som ville preke med meg, men det kan være fordi jeg kjørte med alle bjellene og fløytene satt til maks. Ja, og AI-en har fortsatt downs. Kom til Bismarck med en utstrakt hånd og tilbød allianse og researchfellesskap og fikk til svar at erru teit ell gidder ikke det styggen, neste runde kom han tilbake og skulle ha nei har du sett allianse og researchfellesskap. Satser på å bli med en Civ-frelst kompis i no multiplayerings snart, da. For, jepp, måtte jo kjøpe. Ja, kom også på at jeg mislikte at det ikke dukka opp en popup med "Disse folka tilhører den-og-den og sånn her folk er det" når jeg musa over en styrke fra en annen spiller. Ikke at jeg ikke klarer å holde styr på sånt selv med litt innsats, men resten av spillet strekker seg så langt for å være lett tilgjengelig at det virka litt slapt. Og de ypperlige 3D-modellene til lederne ble brukt alt for sjelden.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#11
Fy faen. gleder meg mer og mer. Det som kommer til å bli bra er når alle modsa begynner å piple inn. De har jo laggt veldig opp til at mods skal være direkte tilgjengelig via interfacet på hovedmenyen. Det virker som de har tenkt veldig mye på det helt insane communitiet de faktisk har der ute. Det finnes jo faen meg folk som hater "data og tevespill", men som allikevel spiller civ. Og det at kampsystemet virker bra gjør at multiplayer blir mindre provoserende når du ser den jævla stacken og så å si alt bare baserer på stacks og flest tropper, mens nå handler det om posisjonering, litt psykologi og tålmodighet. Utifra hva jeg skjønte på RPS så var det mulig å ta en ganske mye større hær enn din egen ved hjelp av litt kløkt og strategisk plassering av tropper. Noe som gjør meg litt glad innvendig. Særlig turbasert kamp er noe som jeg liker veldig godt. Er så lei av RTS atte hjælp. Jeg kan jo si det med en gang, jeg hadde likt starcraft 2 for 3 år siden, men det blir for hektisk og stressende for meg. Orker ikke det i strategi lengre, når det handler mest om reflekser istedetfor tenking. inb4 fanboirænt.
 
#13

Jeg har ingen tvil om at dette spillet vil eie minst like hardt som forgjengeren, men er fortsatt litt usikker på om jeg kommer til å kjøpe det. Antall runder jeg faktisk fikk spilt helt ferdig i Civ 4 tror jeg er et ensifret tall. :$
 
#14
Men hæ. Jeg har aldri spillt Civ før, lastet ned demoen og prøvde å skjønne hva som skjer. Spillt masse total war.

Skjønner ikke dealen med at man møter Bismarck i 3000 BC. 1 unit stack vs 1 unit stack fighting var en litt merkelig opplevelse. Det virker også som spillet (i alle fall i begynnelsen) har massiv inflasjon på turns. Lite intuitiv og ganske basic form for diplomati mot andre factions. Alexander the great så ut som han nettopp hadde kommet fra en Gilette reklamevideo. Jeg liker dybden i tech og bygninger, men ellers ble det litt brettspill. Pent, og ganske gøy. Helt sikkert mer gøy med et massivt brett og mulighet for å creepe langt unna. Hadde på en måte håpet at lederne for factions fulgte utviklingen, men det er vel egentlig samma ulla.
 

Lodin

Der Waaaah
#15
Åssen faen kan man ikke ha spilt et Civ før? :psyduck:
Uansett er dette det mest nybegynnervennlige hvis man ser bort fra Revolutions som bare var ment for babby. Følg rådgiverne sine råd og bare prøv deg fram. Spillet er mye mer sandkassete enn man skulle tro og eneste måten å lære seg det er ved å feile masse først. Som i sjakk.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Skjønner ikke dealen med at man møter Bismarck i 3000 BC. 1 unit stack vs 1 unit stack fighting var en litt merkelig opplevelse. Det virker også som spillet (i alle fall i begynnelsen) har massiv inflasjon på turns.
Det har massiv inflasjon på runder i starten fordi etterhvert som du får mange byer og mye som pågår så skjer det noe i hver eneste runde og dermed er det greit å ha mange innholdsløse runder til å begynne med for å venne deg til konseptet. Blir gammalt når du har mer peiling, men det er vanskelig å gjøre det annerledes egentlig. Akkurat det samme gjelder diplomatiet; få muligheter i starten, mye mer og mer komplekst opplegg etter hvert. Civ har alltid vært sånn at det begynner med mange enkle konsepter som så bygges ut til å bli helt enorme etter hvert. Og det med lederne er som du også påpeker en concession for å ha et ansikt å knytte et folk til, litt mer praktisk enn at folk hele tida dør og du må forholde deg til en ny random kis annenhver runde.

Edit: Sjekk ut cheevoene. Hvor mange referanser spotter du? Litt synd at de ikke tok med "motherfucker, don't you ever forget" i I'm On A Boat, og hvor mye frihet koster. :pai:
 

Lodin

Der Waaaah
#19
Har noen modda tilbake Ragnar eller en tilsvarende vikinggjøk? Forbanna piss at spillet nok en gang har ørten pasifistiske jøpiper fra midtøsten som ingen bryr seg om, men ikke vikinger. Og nei, om de er med som bystater så holder ikke det.
Hitler istedetfor Bismarck er såklart og et must.
Og hva skjedde med relgioner egentlig? De turte aldri å gjøre no kult ut av det og bare fjerna hele konseptet?
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#20
Jeg synes egentlig at det ble håntert bra i 4.

Det hadde ikke noe å si om du var jøde eller muslim og de ga bare happiness og en grunn til å dra til krig. Litt kjipt at de bare var bra, skulle hatt det slik at om man ikke hadde en dominant religion så ble det bråk i byen: hadde vært bra set-up til covert stealthing av religioner. Igjen... lær fra Europa Universalis, der gjør de religion ganske funny og plagsomt; samt at du MÅ ha en dominant religion i en provins.

/rant