Agra: Ja, det er Sid Meier som har programmert det.
Men jau, spilte ferdig opplæringsbiten i kveld (var på tur i helga, så jeg har ikke kunnet spille, dvs. har klødd etter å civve litt), og den gjorde iallfall en ting veldig riktig: Skrudde ned tempoet og vanskelighetsgraden såpass at du lett fikk grepet om de viktigste tingene, litt innsikt i det som hadde endret seg, og sånt noe. City States er helt gull forøvrig, jeg allierte meg med to og knuste to. Katrine den store (eneste motstanderen) allierte seg også med de to jeg var bøddi med, men da jeg til slutt bækkstæbba henne snudde de seg mot henne på flekken. Fikk også plenty ressurser og units fra de allierte, noe som hjalp på enormt. Dermed storma jeg mot Moskva med trebuchets, muskettmenn og kavaleri, og på tre runder la jeg russerbyen i grus. Victoly.
Er også tydelig at diplomati spiller en større rolle med bystater; du kan sverge å beskytte dem i krig, noe som vil føre til at AI-en ikke angriper dem. Bare du holder deg inne med dem får du ganske gode bonuser av dem.
PS: Liker også humoren i spillet. Husker ikke hvordan det var før, men den laveste vurderingen det går an å få når du er ferdig heter Dan Quayle.