Civilization V-tråden

#61
Første runden min tok 11 timer :( Vant med militærmakt mot 6 AIer på Chieftan så ikke no big whoop, men føler jeg skjønner spillet sånn halveis nå i det minste. Kan noen forklare hvorfor det kan lønne seg å satse annet enn militær? Jeg er redd for at om jeg ikke gjør det selv så er jeg føkked om noen andre gjør det og går til krig mot meg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#62
Vel, du kan jo lese min beretning.

Faens tørklehuer, sier jeg bare. Her driver jeg og diller fredelig og rolig for meg selv i ørten mannsaldre, og så kommer han skabbete araberen og begynner å grine om lebensraum og drit. Jeg sier at han kan ta rennefart og sykle vannrett inn i hælvete, og da fikk jeg så mange krigserklæringer mot meg at info-stripa fikk scrollbar. Det jeg skreiv om bystater? Jepp, funker andre veien også. Uansett: Jeg har satsa på Cultural Victory, og da er det naturlig å satse på forskning, så jeg veit jeg har mer tech enn han. Noe som blir ettertrykkelig demonstrert når invasjonsstyrken kommer, og den består av bueskyttere, hestevogner og spydmenn. Jeg bare "lol noob" og klinker til med Minutemen (spiller som USA såklart) og kanoner. Problemet er bare at det er så jævlig mange av dem, så de tar Atlanta. [Sett inn bilde av gråtende ørn foran amerikansk flagg her]

Vel, håper de koste seg glugg i hjel i løpet av de fire rundene de fikk ha byen, for jeg mobiliserte som faen og stjal den rett tilbakers. Viser seg også at når man kjører tofrontskrig inne på fiendens territorium så blir man fort veldig utsatt, eller hva Saddam, så det ble med den ene byen.

Men veit dere hva? Nå er det faenmeg slutt. Hele araberfaen skal utslettes og erstattes med Wal-Marts. Sånn er The American Way.

PS: Satt oppe til ett i natt og skal på jobb nå. Bare en runde til! :argh:
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#63
:D

jeg fikk startet på en igår kveld. Det hakket som faen men jeg nektet og bry meg (jeg brydde meg D; ). Er ihvertfall nebuchadnezzar eller hva han nå heter, og fikk en litt treg start, ville ikke bygge byen min på startpunktet som var midt i en jævla ørken så først i runde 7 fikk jeg byen min, det stedet var derimot konge, en oase, sævver, og enda en sævv, og hvete rett ved siden av gjorde at jeg tok igjen de tapte rundene ganske kjapt. Det var heller ikke dumt at jeg fikk en citizen og Archery på mine to av tre første ruins. :D
Min neste by derimot tok det litt lenger tid å skaffe, heldigvis fant jeg Gibraltar rock eller hva den heter ikke så langt unna så jeg bygde byen min der. Det var ikke dumme greier må jeg si. :)

er såpass tidlig på dette epic-spillet at det er litt vanskelig å si hva som vil skje. Er venner med suleiman, og er ikke no særlig kompis med Hiawata ihvertfall. franskmenna spiser snegler og er arrogante, som alltid, og japanerne ble min første nøytrale kompis.

je.

MEN HAKKINGA!!! :ARGH:
 
#64
Dette er faens crack i spillform. Begynte på en ny runde rundt 18-19 tiden i går, og brått var det midnatt uten at jeg hadde utrettet så mye. Spiller med Alexander og har mye militær, men det ble noe konfliktings da det ikke var noe mer ressurser igjen på øya mi og jeg måtte begynne å flykte ut. Fant en liten holme utenfor meg med gull, sukker og masse annet snadder og da begynte playahaterne nede i midtøsten å klage på meg. Jeg dro den vanlige "you'll pay for this in time :argh:" og har ikke hørt så veldig mye i fra dem etterpå. Så oppdaget jeg at en liten city state har gems og hvaler og greier så da finner jeg ut at jeg skal ta de greiene der og det var ganske lite populært. Klarte heller ikke ta knekken på byen deres, men har nettopp startet researchinga på det som etterhvert vil gi meg katapulter og da skal jeg vise dem....
 

Lodin

Der Waaaah
#69
Akkurat ferdig med første gamet mitt som Russland. Wipa ut fem andre folk rett etter 1500 uten noen problemer. Nå skal det sies at jeg var dritheldig og spawna aleine på et kontinent med bare to bystater mens resten ble plasert på en tilsvarende landmasse. Dukka opp der med første tier av folk med gunnere mens de fortsatt lekte seg med spyd.
Tid for nytt fredelig game som India. Blir vel no vitenskapsdill denne gangen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#70
Akkurat ferdig med første ordentlige gamet mitt som Team America World Police. Som nevnt tidligere starta jeg rett ved siden av araberne, og det kom til håndgemeng. Jeg prøvde å kise meg opp med kulturell seier, men da sandtørkleniggerhuene begynte å yppe ble det no krigings. ONWARD, MY FELLOW COUNTRYMEN! ONWARD, TO VICT--







Houston we have a problem lizzm :v:

Men ja, jeg lærte iallfall at det ikke nytter å skulle pimpe alle byene dine for Culture siden imperiet ditt blir enormt tungrodd av det. Hadde for mange byer også, og ingen som satsa bare på ekspansjon/forsvar, bare kisa på med alt i alle byene og det funka ikke helt optimalt for å si det sånn. Nuvel, skal starte nytt i morra, med en civ som er litt mer retta mot kultur.
 
#72
Yetipants: Vil bare tipse om at det er lite poeng i å ha 3 bomull og 4 silke. Har man flere av samme luxury resource(ressurs som gir happiness), så vil fortsatt bare én av dem gi deg happiness, man bør derfor alltid prøve å bytte bort luxury resources man har flere av mot andre man ikke har. Ser du hadde bygd improvements på alle silkene og bomullene, så ye.
 
#73
Fikk runda det på to dager, kjørte bare en ny vanlig single player. Litt lettere enn nr.4 i serien vil jeg nok mene.. En av grunnene er vel at man ikke får stacket units i det uendelige oppå hverandre slik som før, også range attack hjelper veldig mye. Utrolig lett å bli hekta ihvertall, i kjent Civilization-stil! :D
Nesten så man glemmer å ta tissepause også, middag blir det ikke før sent på kvelden, hvis man da ikke lager rett etter jobb. ^^
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#74
Yetipants: Vil bare tipse om at det er lite poeng i å ha 3 bomull og 4 silke. Har man flere av samme luxury resource(ressurs som gir happiness), så vil fortsatt bare én av dem gi deg happiness, man bør derfor alltid prøve å bytte bort luxury resources man har flere av mot andre man ikke har. Ser du hadde bygd improvements på alle silkene og bomullene, så ye.
Yeah, skal jeg være ærlig så var det mest for å få brukt workerne mine til noe. Tok en stund før jeg fant ut at det var like greit å selge folk jeg ikke brukte. Er en stund siden jeg har spilt Civ skikkelig, kan du si. :$

Når det er sagt var det med tanke på å bytte bort jeg opprinnelig tok greiene, hadde noen sweete deals gående sånn at jeg fikk sukker og marmor før alle hata meg.
 
#75
Når jeg tenker meg om er det ingen måte jeg kunne vite om du faktisk byttet dem bort allerede, men anyway.

Spillet har plutselig blitt litt morsommere for min del, etter at jeg faktisk har begynt å bruke litt tid på å studere tech-treet og planlegge litt framover med hensyn til hvordan seier jeg har lyst på, hvordan landskap, terreng og ressurser som befinner seg rundt meg, og hvordan motstanderene spiller(Og tusen andre faktorer selfølgelig).

Forresten, er det bare jeg som synes rådgiverne kommer med helt mongo råd av og til? Jeg hadde 2 byer der jeg hadde bygd mer enn nok improvements i begge til å sysselsette alle citizens, i tillegg hadde jeg 2-3 workers som ikke gjorde en dritt, men så får jeg samtidig råd om å bygge flere workers. =/
 
#76
Noe jeg kunne tenkt meg, som jo selvsagt er helt overfladisk, er at klesstil og bakgrunn gjerne forandret seg litt hos de forskjellig lederne etterhvert som man kommer til de forskjellie æraenenenene. For eksempel, å se Alexander den store ri på en hest ute i ødemarka, mens vi bomber hverandre med nukes, er noe... underlig.

På den mer praktiske siden er mer info hvert mer interessant. For eksempel, det hadde vært fint å vite forholdet mellom to konkurrerende sivilisasjoner, uten å måtte på noen måte skade ditt eget (jeg antar at hvis man spør om å forme en pakt av sekrét mot en annen sivv, og han/henne avslår (kanskje de er allierte for alt jeg vet), så er det en sjans for at forholdet til den spurte sank et poeng eller to på forhold-skalaen).
 
#78
Gjør det ekstra abstrakt da, bare oppdater bakgrunnen. Genghis Khan er forresten ikke med engang. :(
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#79
StarEye: Jeg og en kompis pratet om dette igår faktisk. I CivIV så var det jo en slags relationship-liste hvor man kunne se hvorfor de ikke likte deg, eller hvorfor de likte deg. Det han sa var at han ikke skjønte hvorfor de har gjort så mye bra med civ V men kanskje fucka det som var best med IV. Men jeg synes faktisk at kampsystemet i seg selv gjør at v er bedre, men er litt enig i at det er mye av det andre som virker litt uferdig. masse buggz, som den lodin fortalte om at han fikk tips om å gå til angrep mot russerne, når han var russer selv. Også er det et par ting som man ikke får noen info om som f.eks at man ikke kan skyte piler over fjell. altså, det er helt logisk, men liker ikke at de ikke nevner det. Også synes jeg der litt vanskelig å ha full oversikt over hvilke tropper som har fullt liv på en enkel måte, det burde f.eks stått hitpoints eller noe når du trykker på dem. Det jeg mener er at når man først har streamlinet en workflow og interface ved å gjøre alt enklere er det litt kjipt at de har fjernet dybden ved å fjerne tall og stats. Ihvertfall for oss som liker den slags.
 

SHDR

Gullmedlem
#80
Jeg og en kompis pratet om dette igår faktisk. I CivIV så var det jo en slags relationship-liste hvor man kunne se hvorfor de ikke likte deg, eller hvorfor de likte deg. Det han sa var at han ikke skjønte hvorfor de har gjort så mye bra med civ V men kanskje fucka det som var best med IV.
Tror det bare er fordi det avslørte en del av juksinga til AI-en. Det er nokså tydelig at de andre sivilisasjonene (iallfall på lav vanskelighetsgrad) gjør seg krigerske for å lage drama og skape litt spenning i spillet, ikke fordi de har noen grunn til det eller en gang noen sjanse til å vinne. Dermed vil folk du knapt har hatt kontakt med bestemme seg for å hate på deg, og hvis du skulle sett lista over årsaker ville du oppdaget at den egentlig bare er helt bøg og dermed mister du litt trua. I Civ4 var det helt vanlig at noen erklærte krig mot deg fordi du avslo et par hårreisende handelstilbud og var alliert med feil fyr. Det er rett og slett ikke casus belli.

Ah, og det står hitpoints nede i høyre hjørne for meg. Tror jeg. Eller er det bare den søylen som indikerer sånn røffli hvor mye liv det har? På en måte foretrekker jeg det, siden det er mer diffust og skaper en følelse av at du ikke har heeeeelt presis informasjon og må ta ting litt på magefølelsen, slik som i virkeligheten.