Har hatt noen timer med spillet på Xbox 360 nå, og jeg ble til tider imponert. I starten så ble jeg forundret og skuffet, fordi det skal ingenting til for at fiendene klarer å oppdage deg. På flere hundre meters avstand, med pin-point accuracy, så klarer de å plukke deg ned, og de ser deg umiddelbart etter at du blir uncloaket. Opplevde for eksempel at jeg trasket crouched i rørnettet under bakken, cloaken gikk av, og de oppdaget meg sporenstreks. Mulig jeg har gått glipp av et plottpoeng som forklarer denne enorme intuisjonen de har opparbeidet seg, men synes det var rart. Jeg er helt med på at dette er medvirkende til å skape panikk hos spilleren og tvinger frem sniking, men skulle hatt en mellomting.
Etter hvert som jeg lærte meg å håndtere dette, og samtidig forstod at Gung-hoing er en umulig strategi, så synes jeg gameplayet kom seg betraktelig. Du har mange utgangspunkt for hvert område. Et godt avbrek fra korridorskytingen i Killzone, som var forrige spill jeg spilte gjennom. Grafikken er bra og musikken til Zimmer er akkurat som man forventer. Synes også Crytek skal ha ros for å ha fått til et oppgraderingssystem helt etter mitt hjerte i denne type spill: Perfekt balanse mellom å være dypt og lettfattelig, og det river deg aldri ut av opplevelsen. Husker med gru Dead Space, der det føltes ut som jeg tilbrakte halve spillet i shopper og oppgraderingsmenyer. Dette gjelder også de ulike modusene du kan gå inn i, som optisk kamuflasje, økt beskyttelse og infrarødt alá Predator: Passe mengde med lett tilgjengelige alternativer, så man slipper å knote med uendelige metoder og dermed bli dratt ut av opplevelsen.
Spillet sliter forresten med til tider dårlig AI/bugger. Soldater som du kan stå rett ved siden av uten at de oppdager deg (ironisk nok), soldater som går rett på vegger osv. Blir forhåpentligvis gjort noe med etter hvert.