Mhhh, med GPGPU-løsninger som Larrabee (som det kanskje ikke er helt tilfeldig at ikke havnet på markedet) skulle man kunne kode utenfor abstraksjonslag, men de eneste folka jeg noensinne har snakket med som syntes det hørtes ut som en god idé er også folk som synes det virker smart å utvikle sitt eget programmeringsspråk for å kunne gjøre ting på akkurat sin måte, fordi de er gærne jævler som jeg ikke kan fatte at klarer å fungere i et arbeidsmiljø med andre mennesker.
Men det betyr kanskje at man egentlig skriver sin egen "driver", litt à la de hårete protected modesa til DOS i gamle dager? Burde teoretisk sett være mulig å hooke inn i maskinvarekallene til DX eller OGL og så override dem med din egen variant av deres instruksjonssett, så lenge driverarkitekturen er lagt opp for det?
(Men men, bare noe jeg tenkte på, så sånn er det)
Hvis noe er det vel egentlig på høy tid at vi får flere abstraksjonslag, type mer induktive programmeringsspråk hvor man for eksempel definerer logikk mer generelt og så, gjennom testing, eliminere den typen caser du ikke vil at skal oppstå, slik at logikken din "lærer" hvordan den skal oppføre seg, istedet for å kreve at du formulerer ting 100% konkret. Jeg er klar over at enkelte mennesker synes det er ganske enkelt (jeg har blitt nokså flink til det selv etterhvert), men jeg har brukt mange år på det og jeg føler fortsatt jeg er på bleiestadiet.