De mest oversette spillene

#1
Tenkte vi skulle liste opp de spillene vi føler ikke helt fikk sett lyset de fortjente.

Uforia (nes)
Ganske så svært plattform spill, hvor man måtte hoppe og trykke ned får å drepe fienden.
Spillet gikk ut på å finne tre venner som mistet hukommelsen og banke de opp for å igjen få dem på din side.
Hele spillett føles som en gladversion av metroid og nyere castlevania spill. Mye backtracking, litt enkle bosser, fin musikk.



Illusion of Time (snes)
(Illusion of Gaia i usa) Er et action RPG fra Enix.
Spillets hovedperson Will blir fortalt av en skapelse kalt Gaia at en komet kommer til å treffe jorden. Lengre inn i spillet lærer will seg nye egenskaper og kan transformere seg til en ridder kalt Freedan.



Actraiser (snes)
Spillett går ut på å redde byer i plattform stil for å så bygge opp byen igjen i sim city stil.
 

Lodin

Der Waaaah
#2
:eng: Ufouria.
Brukte selv flere år på å finne ut av stavinga slik at jeg kunne finne det igjen på nettet. :p Uansett favorittspillet mitt til NES fordi
det er så sært og ukjent at det gir cred å digge det
det er en av de beste Metroidvaniaene ever.
 
#3
Det har begynt. Dette, mine damer og herrer, er begynnelsen på slutten. Snart er det like mange nykommere som det er av de gamle kjernefolkene, og plutselig gjør det ikke så mye om man blir overkjørt etter første post, for det er jo masse andre hyggelige folk som har rukket å svare siden den gang! OK, så blir kanskje denne karen godkjent fordi han liker obskure NES-spill, men pass opp!

Men jo, jeg synes mannen skal ha kudos for forsøket så jeg hiver meg på med PSX-klassikeren Valkyrie Profile. Klisjé nok er det nok mitt favorittspill gjennom tidene. Ikke bare innehar det en helt særegen stil hvor utdatert 2D-grafikk, elendig stemmeskuespill og en noelunde festlig, japansk tolkning av norrøn mytologi sømløst smelter i sammen til et tilfredsstillende rot som ikke kan forklares -- bare oppleves, men det makter også å mane frem en av de mest interessante, mest fascinerende intergrerte spilldesignene noensinne; hele spillet renner av originale idéer og lystig kreativitet. Beklageligvis ble det merket av som nisje, få eksemplarer ble produsert, og sådan var et obskurt samlerobjekt skapt. Heldigvis er en PSP-versjon tilgjengelig i disse dager, så det er fremdeles ikke for sent! Ellers er etterfølgeren heller ikke så ille, selv om jeg gav opp halveis inn da spillet etter en ti timer ville ha meg til å begynne på ny fordi jeg hadde gjort noe feil med figurbyggingen; det finnes da grenser for hvor hardkjerne man gidder å være.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#4
Vel, av nyere generasjoner er det bare å trekke frem den gode, gamle klassikeren Rez for Dreamcast og PS2. Jeg er sikker på at alle som har vært her på forumet i noen mengde tid har hørt alt om hvor flott og fint det er, men det er altså snakk om en slags rhytm action-cyberspace-on rails shooter som er fantastisk stilig å se og høre, lett å spille men likevel trekker deg tilbake gang etter gang. Også et sånt spill som det er veldig kos å spille midt på natten. Det kom ut på XBLA for en stund siden, så det er ingen unnskyldning for å ikke ha prøvd den.



Edit: Den actraiser hørtes jo egentlig mye ut som Dark Cloud, dvs. Dark Cloud høres mye ut som Actraiser. :p
 

Jante

privileged CIS shitlord
#5
Hjernen min får kreft av Rez.

Ville bare påpeke dette.
 

Lodin

Der Waaaah
#6
Actraiser er et av de beste spilla til SNES så har man en Wii bør det lastes ned på VC. I praksis er man gud som har vendt tilbake til jorden hvor omtrent alt liv er utslettet. Spillet er delt inn i platformseksjoner hvor man tar over statuer av guds avatar og utsletter monstere. Når det er gjort skal man styre guds engel i en enkel, men veldig artig Sim City klone. Her skal man få flest mulig mennesker til å etablere seg og verne dem fra diverse monstre. Dette er og den artigste delen av spillet så såklart fjerna Enix den fra oppfølgeren og gjorde det til et rent platformspill.
Bonus for at musikken er sinnsykt episk.
 

Kilik

Lokal moderator
#7
Outtrigger (DC)

Et FPS fra Sega-AM2 og Yu Suzuki? Jepp, lansert i all stillhet på Dreamcast tidlig i 2001 samtidig som Sega annonserte dødsdommen for konsollen. Spillet er en konvertering av et arkadespill (Naomi-basert) med samme navn. 60 fps og 6-player online var store greier på den tiden og det holder seg fortsatt overraskende bra. Hadde fortjent en oppfølger eller i det minste en XBLA-versjon.


 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#8
Jeg skal komme med noe fornuftig senere, men akkurat nå må jeg bare passe på at ikke e-creden min dør helt ut:

 
#9


Trespasser, eller Jurassic Park: Trespasser. Jeg husker jeg var sju-åtte-ni år da jeg oppdaget dette spillet (kjøpte det pga. coveret selvsagt).

Dere som har spilt Trespasser tenker kanskje "hva faen er det han har spist", men jeg er helt oppriktig seriøs nå. Trespasser er en spillopplevelse jeg kan se tilbake på og smile fordi jeg digget Jurassic Park-universet. Fysikkmotoren var noe helt nytt for meg (du kunne plukke opp shit og kaste det rundt, herregud så stilig) og så var livbaren representert som en hjertetattoo på brystet til Anne, hovedpersonen. Måten man brukte høyre arm til å styre musa (eller venstre, høyre i mitt tilfelle) gjorde at jeg husker jeg syntes det var ganske ekte. Ingen HUD var det, ikke noe jeg tenkte over da.

Det som gjør at jeg skriver dette innlegget nå, uten frykt for å drite meg ut fordi mange mener armen var en jævla obstacle-course i seg selv, er fordi jeg mener dette spillet er et av de mest oversette spilla. Jeg har aldri - bortsett fra den gangen jeg laget et emne hvor Lodin svarte om dette spillet - kommet over noen som har opplevd dette spillet og skrevet om det. Kan hende det er fordi det er over ti år gammelt. Jeg husker musikken, lydeffektene, stemmen til Minnie Driver som hele tiden tenker og reflekterer over hvordan det var og dagbok-stemmen til Richard Attenborough, mannen som spilte John Hammond i Jurassic Park-filmene. Gåtene og oppgavene var vanskelige og interessante. Husker en spesiell sekvens hvor du må bygge opp kasser for å komme opp på en railway som kan lede deg videre, og dinosaurene som lusket rundt i området.

Vakre omgivelser og fine vanneffekter må også nevnes. Stemmen til Anne, eller Minnie Driver som sa "Empty" da jeg dro frem Desert Eaglene jeg trodde det var mer kuler igjen på da jeg ble jaget av en raptor kommer jeg aldri til å glemme.

En spillperle som alle bør spille, om enn ikke bare for å se hvordan grafikk og spillmotoren til spillet fungerte før 2000-tallet begynte. Jeg planlegger å dra det frem igjen en dag, hvis jeg finner coveret og discen....

For ikke å nevne at dette var det beste spillet som gjorde Jurassic Park-opplevelsen komplett. :D
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Feil, det er Jurassic Park til Mega Drive siden man der kan spille raptor og hele målet med greia er å jakte på Dr. Grant å spise ham. :yoshi:
 
#11
Trespasser er da vel ikke oversett? Det har jo blitt latterliggjort i årevis, og med god grunn, det suger så jævlig. Med tanke på den sinnsyke hypen som var rundt det når det kom ut er det utrolig at spillet var så utrolig rævva.
 
#12
Forstår du ikke? De gode kvalitetene og opplevelsene knyttet til spillet gjorde det så bra. Folk overså at det var en herlig spillopplevelse, til tross for mye svette og irritasjon over et lem, armen til Anne.

Men seriøst, jeg mener og står for hvert ord jeg skrev om det. Jeg lurer på hvor mange her som faktisk har spilt det. :ras:
 
#13
Det kan være du syns det er undervurdert, men jeg vil si det er alt annet enn oversett. Nå kan det være fordi jeg husker alt spetakkelet som var når det først kom ut bare for å oppdage at det var noe ræl og hele nettet klikka på det.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#14
Revan var ikke født når det kom ut. :eng:
 
#15
Ah, det har ikke jeg fått med meg. Har jo lest random poster rundt på internett om hvor jævlig spillet var etter deres mening, for ikke å glemme kommentarer under Youtube-videoer om dette spillet. Jeg har aldri hørt noe til hypen rundt det, annet enn at jeg har lest det skulle sette nye standarder for fysikk, grafikk, skygge-effekter og lyd bl.a.

Okay da, slett innlegget om Trespasser. Nå er det hvertfall ikke oversett her lengre. :D
 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#16
Ikke slett innlegget, Trespasser er verdt å vite om for alle som er interessert i spillverdens om og men. Historien om spillets produksjon og forventninger er nesten litt trist. Jeg er ikke god nok til å fortelle den på en forståelig måte, så her er en video om det fra en fyr som kan å prate for seg. Videoen er forøvrig tatt fra en Let's Play av spillet, som holder overmåte høy kvalitet. Sjekk den ut hvis du har tid til overs.
 

Lodin

Der Waaaah
#17


Nok en gang fram med det bildet. Dette var altså åssen de påsto spillet skulle se ut. :rulleøyne:
Men jeg liker det faktisk også i likhet med Revan om enn av andre grunner. TP har utrolig mange gode ideer og var virkelig revolusjonerende for sin tid. Bare så synd at omtrent ingen av ideene var gjenomførbare på den tiden. Fysikkmotoren er wonky, bretta store, men tomme til man er 50 meter unna ting og armen vingler og dingler både hit og dit. Om ikke annet er det en fin simulering for Hitlerhilsen. Raptorene som er det man stort sett slåss mot lukker aldri øynene og humper omkring som hodeløse kyllinger. Stabilt var det heller ikke. Man bør ha en PC fra de siste fem åra for å ikke oppleve grusom lagg.
Selv prøvde jeg det for først gang for noen år siden utelukkende pga morbid kuriositet. Hvor ille kan egentlig dette være tenkte jeg og det var mye mye verre. Alikevel har det en unik sjarm fordi utviklerne så inderlig ville lage noe helt nytt. Det gikk såklart til helvete pga. mangel på tid, teknologi og utgivere som saboterte, men tross alt er det noe der. Alle som har en dag eller to å drepe i sommerferien fek.s burde ta en titt.
Forøvrig kjøpte jeg dette av en eller annen her på SG for litt siden fordi det er en spillhistorisk kuriositet uten like. Et virkelig klenodie. =D
 
#18
Trespasser er et virkelig legendarisk spill ja. Jeg hadde utrolig lyst på når det kom ut, men pcen min på den tiden klarte ikke systemkravene så jeg holdt meg unna det til 2002 eller noe. Jeg syns å erindre at det var ett av de første spilla som hadde reklamespots på norsk tv (sammen med FF7 og MGS?) og generelt mye reklame og hype for det.

Er det spillhistoriens dårligste spill kontra forventningene til det? Jeg kommer ikke på noen andre som kan være i nærheten..
 

Lodin

Der Waaaah
#19
*kremt*


Her er hele LPen Pungho nevnte. Vel verdt å få med seg siden det på mange måter er like greit å slippe å spille det. :p
 

Novastrum

Feminist-elitist
#20
Lodin: er den Daikatana-reklamen RLY? I så fall er det det morsomste jeg har sett i hele år. :D

Trespasser eier. Spilte demoen hundre ganger, og kjøpte spillet litt etterpå i en EA-megapakke med tolv spill eller noe. Et av spillene jeg har levd meg mest inn i. God stemning, beste fysikken i sin tid, innovativ, bøgga arm. Det morsomste med hele spillet var å prøve å komme seg steder man ikke kunne komme, følelsen av å denge en dino med vinglearm og vingleshotgun fra helvete, og å bli drept av en raptor bakfra når du trodde du var aleine, og når du så puppa til antagonisten.