Den lille store VR-tråden

Er det andre enn meg som har forhåndsbestilt Oculus Rift? Eventuelt Vive? Jeg er meget utålmodig i hvert fall, det har vært tynt med statusoppdateringer fra Oculus, så jeg vet ikke om jeg får den i april, mai eller juni engang. Jeg bestilte etter en time og tjue minutter, og de som driver og får sin tilsendt i disse dager (fem dager etter launch) er de som bestilte etter fem minutter, så det ser litt dystert ut.
 
Har også forhåndsbestilt. Du skal ha fått en mail fra Oculus hvor de sier at nærmere info kommer 12 April. Som plaster på såret får vi frakten gratis, den var som kjent ikke billig heller. Så det er helt greit for meg. Velger å ikke stresse det, den kommer når den kommer. Imens har jeg nok konvensjonelle 2D spill som skriker etter oppmerksomheten min.
 
Ja, den mailen fikk jeg omsider i helgen. Hyggelig å spare et par hundrelapper. Spent på om de klarer å komme med mer info i løpet av uka som de har lovet.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Jeg er ganske gira på å få testet Vive, ifølge de jeg kjenner som har vært borti er det visst by far den beste VR-løsningen, men koster jo deretter og.
 
Jeg har ikke plass foran PC-en til å stå og veive rundt med Vive (med mindre jeg kjøper mindre seng), så holder for øyeblikket en liten knapp på Oculus Rift for mitt bruk. Det KAN jo tenkes jeg går helt amok og kjøper en dedikert VR-gaming-PC til å ha i stua, men det må nok et par lønnsøkninger til før noe sånt blir aktuelt. Famous last words.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Spill Alien: Isolation. Bare gjør det. Ikke bare ser det bra (og jævlig skummelt) ut, men POV-en der (og sikkert andre ting) gjør at jeg overhodet ikke ble kvalm av det. Til sammenlikning greide jeg ikke engang fem minutter med HL2.
 
Alien: Isolation står på lista mi. Men først og fremst gleder jeg meg villt til Elite: Dangerous. Jeg har HOTAS også, og følelsen av å sitte med VR-briller og kontrollere var ubeskrivelig. Siden jeg hadde kontrollere som så helt likt ut som spillermodellen min i spillet så ga det en bisarr følelse av immersion (hva sier man på norsk? Innlevelse?)
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Jeg er ganske gira på å få testet Vive, ifølge de jeg kjenner som har vært borti er det visst by far den beste VR-løsningen, men koster jo deretter og.
Det Oculus kunne kommunisert bedre er at Rift kan gjøre eksakt samme greia som Vive. Du kan fint legge til ekstra sensor som du setter bak deg, dette har de vist ved flere demonstrasjoner men ser ut til at veldig få anmeldere har fått det med seg. Og Touch kontrollene som kommer ser bedre ut å bruke enn Vive sin løsning. Og alle sammenlikninger mellom Rift og Vive på optikk, der kommer Rift best ut sålangt.

Begge deler er nok veldig bra produkter, men Vive gjorde det smart i å inkludere motion controllers tillegg tross for stivere pris. Basert på egen erfaring med Rift DK1 og DK2 så vil jeg si at det blir mest naturlig for meg å sitte mens jeg spiller. Sikkert artig i bevege seg rundt, men ikke flere timer om gangen.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Har som nevnt ikke prøvd Vive selv, bare konkurrentene, men tilbakemeldingene fra kjente som har forsøkt den er en mye mer imponerende opplevelse, spesielt blant spillutvikler-bekjente. Hva det kommer av vet jeg ikke, men man legger jo merke til det.

MEN igjen, alt kommer ned til software. Samme som konsollkrigene.
 
Det er vel en liten detalj til med Vive som tillater dem å ha mer bevegelsesfrihet, og det er lengden på kabelen. Et raskt Google-søk ga meg ikke verifiserbare resultater, men alt tyder på at ledningene på Vive er en del lenger enn på Rift. Men ja, du skal fint kunne danse rundt med Rift på hodet også, og det er folk som har testet å ha to sensor-kameraer tilkoblet (dog kameraene er ikke til salgs for seg selv enda).
 

Lodin

Der Waaaah
Vive og Rift er uansett ikke særlig spennende for meg ennå. Jeg betaler ikke så mye for å spille en masse tech-demoer og noen får spill som Elite og Project Cars.
På den annen side har jeg bestilt en ålreit ny mobil siden den gamle daua så da copper jeg vel en Gear VR og er ghetto.

Kjempebomba brukte forøvrig haugevis av timer forrige uke hvor de titta på alt rasket som er ute til Rift. De virka ikke veldig imponert.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg fikk sett mesteparten av den strømmen, dog i bakgrunnen mens jeg dreiv med andre ting. Fikk inntrykk av at konklusjonen til samtlige spill var "stilig, men ikke noe jeg ville spilt igjen", med unntak av Lucky's tale, overraskende nok. Håper utviklinga får fart på seg nå som ting blir alment tilgjengelig.
 

Lodin

Der Waaaah
Det som trengs er at Valve og Bethesda gir ut versjoner av Half-Life 2 og Fallout 4 som funker med skiten. Om de lager versjoner hvor du titter rundt med headsetet, snur deg og holder gunneren med musa og WASD lar deg gå så funker det utmerket. TrackIR har eksistert lenge til spill som ARMA og det finnes ingen grunn til at VR ikke skal ha samme saken.

Det går rykter om at folk blir spysjuke av å ikke kunne gå rundt fysisk, men det tror jeg bare er noen få.
Jeg vil ikke ha motion controls eller sensorer som sier hvor jeg er i rommet. Jeg vil bare ha headtracking og 3D.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Half-Life og Fallout, da begynner vi å snakke.

Vi har en kompis som utvikler spill som kjøper inn alle disse og én av oss har blitt ganske jevnlig småkvalm av å bruke det så om noe tror jeg det er individuelt.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg er veldig keen på å se hva som blir etablert med tanke på sjangrer og kontroller, om ting bare trenger å falle litt på plass eller om noen kommer med en killer-app som forandrer alt.

Det at Lucky's Tale visstnok fungerte bra var noe som overrasket meg siden jeg så på en tredjepersonsplatformer som å ikke ha noen grunn til å være i VR, og det fikk meg til å lure på om vi kanskje prøver for hardt å finne på lure løsninger og påtvungede VR-sjangrer. Jeg kunne sett for meg å spille Fallout eller Skyrim i VR siden mye av moroa der kommer fra å bare vandre rundt og utforske, men jeg trenger litt overbeviselse før jeg ser appellen i en førstepersonsskyter jeg ikke heller ville spilt på vanlig skjerm.

Vil forresten spille OTTD i VR.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Open Transport Tycoon Deluxe?
 
Jeg husker ikke hvor jeg så det, men en anmeldelse jeg leste sa at Chronos, som også er i tredjepersonsperspektiv, var et av spillene som brukte mulighetene med VR på best måte.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Er dette VR-tråden eller oculus spesifikt? Her er ihvertfall Vive-streamen til bomba. Jeg får et noe mer positivt inntrykk, men det er for det meste fremdeles konsepter og demoer. Kanskje ikke overraskende at mye blir mer intuitivt med vivemotes, men også artig med de forskjellige løsningene basert på spillområdet man spaserer rundt i. Fremdeles alt for tidlig å kåre no vinnere. Alt dette er uaktuelt for meg før prisen kommer litt ned og vi får no skikkelige spell.

Konspirasjonsteori: Valve har holdt av HL3 fordi det skal være Vive-ekslusivt og systemselleren dems.


Resten:

No trøbbel med del 4, så den kommer seinere.