Den mellomstore indietråden

Shinra85

Spillegals effort emo
Det der er mitt syltetøy
 

Terje

mostly harmless
8-Bit Guy er snart ferdig med Planet X3. Som er DOS-utgaven av Planet X2 som han ga ut til Commodore 64 ifjor. Denne utgaven kommer med både VGA, EGA og CGA moduser og støtter et bredt antall lydmuligheter. Fordi den mannen er stein hakke gal. Og vi elsker det. Ta en trailer, med et par gjenkjennelige voice-overs:

 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Tja, hvor linker jeg denne da.

Jeg kjøpte Pyre til en kompis til jul som var braksusess og ble peisa gjennom på tre dager. Jeg trodde jeg var Pyre-fan men nå er det altså jeg som blir linka til Informative Artikler om det.

Uansett, dette synes jeg var litt tøft. En av utviklerne skriver litt om det som ligger bak det fiktive språket de lagde for skuespillerne, fordi det er ikke bare simlish nemlig.

https://steamcommunity.com/app/462770/discussions/0/1471966894875425571/#c1471966894875472446

#ikkeklikk Det er "basert på" andre språk, men uten at de prøvde å finne på et helt språk selv eller at det skal nødvendigivis være et fungerende språk. De låste likevel ned en del viktige ord slik at spilleren skulle kunne kjenne igjen noen nøkkelfraser og få inntrykk av et mer legitimt språk de ikke forstår.

Kult. Og lurt.
 

Terje

mostly harmless
Minner meg om den alien-rasen i Rebel Galaxy som snakker "norsk". Det vil si at de bare kjørte manuskriptet gjennom google translate og så er det han ene utvikleren som leser det opp uten å ha noe som helst peiling på hvordan det uttales. Det er såpass utydelig at det tok en stund før jeg oppfatta det og begynte å undersøke. En annen alien snakker visst "finsk" på samme måten.

Jeg er bare på mobil så dere får google det opp sjøl.
 

Terje

mostly harmless
Jeg så Fetthesten kjøpte Glass Masquerade 2: Illusions på Steam nylig så jeg gjorde det samme med en eneste gang. Det koster noenogtredve kroner akkurat nå med 10% lanseringstilbud, men ellers er vel ikke førti kroner steingalt for dette heller. Etter å ha pusla noen av disse puslene så kan jeg trygt si at dette her er fortsatt så jævlig zen å spille atte gjælp.



Fetthesten skrev om det første spillet her og det samme gjelder i stor grad enda. Forskjellen er at det er ikke klokkebakgrunner du pusler lenger, det er bare vanlige glassmosaikker. Dermed er det ingen klokkevisere i veien for motivet lenger som var det eneste lille irritasjonmomentet. Spillet gir deg 31 pusler å pusle, du kan som sist ikke velge hvilket du vil men må jobbe deg oppover langs et kart.



Man får og to vanskelighetsgrader der den vanlige har rotert alle brikkene riktig vei for deg mens i den vanskeligere må du rotere dem selv. Og ja, det gjør det en hel del vanskeligere siden brikkene her er i ganske utradisjonelle fasonger. I begge vanskelighetsgradene vil hver oppgave ha et antall brikker som vises hvor skal bare for å få satt deg i gang. Dette kan du skru av i innstillingene så du ikke får noe hjelp overhodet, men det er helt uavhengig av vanskelighetsgraden du har valgt og det er jo greit å få en start å jobbe ut fra. Ellers er jo grafikken, mosaikken og lyden på dette helt herlig akkurat som sist. Jeg kan lett anbefale det her også sammen med originalen. Originalen har og fått noen DLC, et par av dem gratis, så der er det en del oppgaver også. Den greia med klokkeviserne er flisespikkeri, originalen er deilig å spille fortsatt. Det kommer sikkert flere oppgaver til oppfølgeren også etterhvert.
 
Sist redigert:
Var hypp på et nytt shoot em up i dag, og Overdriven Reloaded var på salg på Switch, 8kr, så jeg ga det en sjanse. Førsteinntrykk er at dette var mye pang (bokstavelig talt, det er bullet hell) for penga.


Jeg har også kjøpt et par NeoGeo titler på Switch, Metal Slug og ShockTroopers. Jeg elsker run n gun og dette er gode utgaver i sjangeren. Jeg la merke til at Windjammers har kommet ut som en del av ACA (arcade archives) titlene på Switch, og det anbefales om du har noen å spille med!
 

Her er en random boss fra Overdriven. Mye som skjer på skjermen til tider, men jeg fant det ganske håndterbart etter litt prøving og feiling. Spilte igjennom Story mode (10 brett) og prøvde litt challenges etterpå. Var ganske fornøyd med å klare boss rush på andre forsøk, men leaderboardet dreit på seg og scoren ble ikke lagret. Fikk en ingame cheevo da. Anbefales som et bra startspill til bullet hell sjangeren.
Prøvde meg på Highscore modus i Shocktroopers også etter en gjennomspilling, og mens jeg kom på 80 plass i verden etter ett forsøk la jeg merke til at jeg kan drastisk forbedre meg ved å knivstikke så mange som mulig for ekstra poeng.
 

demake

Seksuelt godteri
Katana Zero. Herregud. Bare spill det!
 
Fikk mail fra NGDEVTEAM i går om at de hadde portet Gunlord fra Neo Geo til Switch og gjort en masse forbedringer. NGDEV er et lite firma som fortsatt lager fysiske eksemplarer av spillene sine, først og fremst til Neo Geo, men de har også sluppet noen til DreamCast i ettertid. På DreamCast koster de i overkant av vanlige spill (sikret meg Last Hope Pink Bullets fra finn.no til 400kr) mens Neo Geo utgavene koster rundt 4000kr nye, men pga små opplag som det er vanskelig å bli en del av så har prisene gått opp til rundt 10000kr på ebay for flere av spillene deriblant Gunlord.
Nå koster Gunlord 95kr på Switch og jeg kan trygt anbefale det til den prisen. Her er en smakebit:


Jeg tror både jeg og Shinra85 har nevnt et annet spill de har laget her tidligere, Krautbusters. Det er det nyeste og jeg klarte å bli en del av gjengen som får en US AES utgave. Hører til sjeldenhetene at jeg vil punge ut så mye for en preorder *host* Kingdom Death *kremt* men det er en sjanger jeg liker og pokker heller jeg liker at det finnes utviklere som går motsatt vei enn de fleste.

Sneakpeek KrautBusters:

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Er du i markedet for et metroidvania, bare at det ikke skal være så vanskelig, eller langt, eller fargerikt, eller katteløst? Vel!


Gato Roboto (spansk?) ble kjøpt på lørdags ettermiddag, og fullført med 100% (dvs. jeg trodde jeg hadde samla alt, men mangla en oppgradering viste det seg da spillet var over, gidder ikke å starte på nytt for å finne den) på lørdags kveld. Ha det i mente når du gjør deg opp en mening om å kjøpe det eller ikke.

Men altså, det er et kvikt metroidvania med kul action, som ikke har noe overflødig. Jeg syntes det var akkurat passe langt, og jeg brukte fire timer på å samle "alt". Fant et par østersegg også. Græffiksa er veldig forseggjort og egenartet, og hvis du er redd for at svart/hvitt-estetikken blir slitsom, kan jeg jo tipse om at hver hemmelige kassett du finner gir deg en ny palett med to farger du kan bruke isteden. Favoritten var lenge Starboard, men jeg var innom både Coffee Stain, Meowtrix og Urine også. Gjett hva slags fargetoner du får av dem.

Spillet har jo også en historie, som jeg korrekt gjetta utfallet på etter cirka en halvtime. Når det er sagt så er det ikke så farlig all den tid spillet har plenty substans i kraft av at du faktisk styrer ei lita katte som får seg robotdress med maskinpistol. Mekanikkmessig så kan jeg jo nevne at du også kan hoppe ut av dressen og valse rundt forsvarsløs, og da skjønner du også av deg selv at ett område i spillet krever at du krabber rundt som pus mer eller mindre hele tida. Alt er ikke like bra realisert, for eksempel er det en type pusle som dukker opp et par ganger og krever at du plasserer dressen på en plattform og så katter deg bort og får flytta på den som pus, og spesielt i ett tilfelle er det bare utilslørt padding uten noen særlig funksjon.

Men! Det aller meste blekner egentlig når jeg tenker på at spillet pakker såpass mange kule bosser, bra setpieces og fet skyting, hopping og utforsking inn på fire timer. Og jeg må spesielt nevne musikken, som gir Metroid-vibber samtidig som den er langt unna å være en kopi; musikken består for det meste av lett disharmoniske ambient-synther som gir en helt egen atmosfære, med litt god skrangletechno når det er bosstid.

Kosta vel en femtilapp. Jeg likte det.
 

Lodin

Der Waaaah
Imponerende at du ikke har hørt om dette før nå. Sikkert fem år sida det kom ut og jeg hørte på Podcast hvor Jonathan Holmes intervjua hovedfyren bak det rett før det skulle slippes på PC.
Men ja, Gato Roboto eier og alle bør spille den spillen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Kjære dagbok, i dag ble Lodin imponert over meg. Da var det verdt å stå opp i dag også. :)