Den mellomstore indietråden

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Og her er en bullet-hell shmup alle bør spille.


Jepp, det er det søttende århundre og krigen mellom engelskmennene og spanjakkene raser også på Mars. Dermed må du scoote rundt i en veldig lite stilig sveveslede og blæste romvesener. Kombosystemet er en variasjon av de man kjenner fra Cave-spill; samle gull, få spesialangrep som varer dritkort men gir deg en kombo som sakte tikker ned. Jo lenger du klarer å holde komboen ved like (ved å samle mer jødegull), jo mer poeng får du når den tikker ut. Fire forskjellige skip med forskjellige muligheter og taktikker, OG du kan spille coop med opptil fire spillere. Fordel mus, tastatur og 360-kontroller slik du vil og kjør. Online leaderboards så klart. Hadde det hatt flerspiller over Internett ville det vært perfekt.

Grafikken: Fantastisk. Musikken: Passelig pompøs. Spillmekanikkene: Åpenbart mekka av folk som er ihuga bullet-hell-spillere og vet hvordan ting skal gjøres.

Det som trekkes fram er coop-mekanikken, som fungerer slik man er vant til fra konsolltitler: Så lenge en er i live kan han gjenopplive de andre slik at det er lettere å ha det moro og vanskeligere å dø. Det jeg vil trekke fram, er at systemet i dette spillet er såpass bunnsolid (om enn litt simpelt for de som er virkelig durkdrevne) at det passer ypperlig for folk som vil teste shmups men ikke tør helt å kaste seg på Cave-spillene. Normal vanskelighetsgrad har langt færre kuler du må unngå, mye mer gull, tregere nedtelling på kombotelleren, og ikke minst går spillet i halv hastighet. Proffer går rett på Hard, men nybegynnere spiller Normal og får en opplevelse som utfordrer og forbereder en til de høyere vanskelighetsgradene.

For de som bryr seg (dvs. kak) så er også spillet programmert av noen som ikke leker butikk; det finnes ingen innstilling for skjermoppløsning, spillvinduet fyller automatisk skjermen din og så velger du hva slags skalering du skal ha (pikselperfekt, behold aspekt eller bare klistre alt utover uten å tenke på aspekt). Det er veldig slick og elegant på alle måter.

Du tjener også opp spenn for å låse opp ekstradill, som Challenge-brett, en alternativ historie (den heter "Farce", gjett selv hvor mye sans den mekker), nye skip, nye spillmodi, og den hardeste vanskelighetsgraden (som heter Judgment. Lykke til). Spillet er kort, men det spørs om ikke det ligger ganske mye gjenspillingsverdi i pakka.

Sju euro på Steam, jeg sier kjøp.
 
Har så vidt nevnt dette spillet før: Battle kid: Fortress of Peril til NES.
Her er en link til hvor man får tak i godbiten:
http://www.retrousb.com/product_info.php?cPath=30&products_id=86

Dette er visstnok det første nye plattform spillet til NES på 15 år! Det er inspirert av IWBTG, og det legger man ganske kjapt merke til. Frukt flyr både oppover og nedover, og fiendene tåler i overkant mange kuler. Du derimot dør av ALT, og du vil dø. Se for dere megaman uten helsemeter så har man listen spillet legger seg på. Men det er checkpoints strødd utover kartet og et passord system (kun 8 bokstaver), som lagrer fremgangen. Spillet er bygd opp ala metroid, så man løper rundt og åpner nye veier hele tiden. Det er også puttet inn teleportere så backtrackingen blir litt redusert.

Det er 5 vanskelighetsgrader, fra easy til unfair. I easy modus begynner man med et 2x skade item som gjør alt en god del mindre frustrerende. Men du er rosa :) I de andre modusene må man skaffe dette, men det er så vanskelig at det ikke sikkert er verdt det. Man har også uendelig med continues. I normal modus begynner man uten items og har uendelig continues. I hard modus har man 50 continues. I very hard modus 20 continues, og unfair ingen continues.... Det er foreløpig ingen som har klart det på unfair og dokumentert det. Beste run av spillet på very hard er av Sivak (som har lagd det) med 4 deaths.

I løpet av spillets gang får man flere oppgraderinger, høyt hopp, dobbel hopp, sakte fall, puste under vann, og 2x skade. Spillet blir regnet som ca 10 timer langt første gang på en lettere vanskelighetsgrad, men kan raskt bli lengre av nerdraeg pauser og latterlige bosser. Har puttet noen timer inn i dette nå, og må si at jeg elsker det. Kontrollen er superb, wtf øyeblikkene fra iwbtg er ganske få. Og nesten alt er mulig på første forsøk, teoretisk iallefall ;) Enjoy!
 
Snailiad var artig, ja. Såpass likt Metroid at man lurer på hvorfor man ikke heller spiller originalen, men gliste når da jeg fikk bumerangen.
 

Jante

privileged CIS shitlord
Atom Zombie Smasher er et top-down RTS hvor man dreper zombier med eksplosjoner og kuler.


Alt Har Gått til Faen og det er opp til deg å redde så mange sivile som mulig før zombiene eter dem opp.

Hver måned har du muligheten til å redde en ny by, mens zombie-pesten sprer seg videre. Hvert kart starter med en setup stage hvor du plasserer ut squadsa og evakueringssonen for helikopteret (denne kan flyttes underveis). Målet er å få ut så mange sivile som mulig. For hver by man redder får man nye mercenary squads (artilleri, infanteri, TNT, landminer, skarpskyttere, etc) eller forskere som kan forbedre teknologien din. Squadsa får XP etter hver mission og kan oppgraderes i tillegg til researchen. Klarer du å drepe alle zombiene på et kart, tar du over byen, noe som gir poeng hver måned. Dersom du kommer til X antall poeng før zombiene er du en vinner og fortjener MEDALJ. Smittenivået går fra 1-4, hvor missions til 4-byer er total utryddelse (dvs ingen sivile å bry seg om).

God knall dette, og kan plukkes opp fra Steam for €9,99.
 
Videoen klarer ikke forklare hvorfor dette er morsomt. Er det et strategispill, eller mer puzzle? Hva er de interessante beslutningene man skal ta? Eller er det bare ren maktfantasi?
 

Jante

privileged CIS shitlord
Det er ikke et puzzle, som jeg sa innledningsvis er det et RTS med en setup stage før hvert kart. Hvert kart kan også sammenlignes med et challenge room, siden man får gull, sølv eller bronse basert på hvor mange man redder/hvor fort man dreper alle zombiene. Det ble en del replays på meg ihvertfall.

Det morsomme er vel å se om man klarer å redde nok mennesker, hvordan man kan påvirke landskapet med barrikader, eksplosjoner og lokkemidler for å hindre zombiene i å ete alle før du får dem til helikopteret, etc. Avhengig av hvilke innstillinger man har satt før man startet er det også tilfeldig hvilke squads du har på hvert kart, så det er en utfordring å bruke de forskjellige sammensetningene. Det er på ingen måte enkelt.

Det er forresten en helt gratis demo på Steam hvis du fremdeles ikke skjønner noe.
 
Et annet indie-spill som jeg kan anbefale er Space Pirates And Zombies (SPAZ). http://www.spacepiratesandzombies.com/

Dette er i bunn og grunn et skytespill, men med en del taktiske elementer, 20+ forskjellige skip, hauger med oppgraderinger og en historie etter hvert som man kjemper seg fra stjernesystem til stjernesystem. Zombiene... vel, de kommer etter hvert. :)
 
Annet indiesnadder: Ascii Sector (tidligere Privateer: Ascii Sector). http://asciisector.net/

Dette er intet annet enn et spill som minner mye om Privateer, bare at det er ASCII-grafikk og sees ovenfra tilsvarende roguelike-spill. Det er slett ikke verst selv om det har gått en stund siden forrige oppdatering. Spillet er gratis å hente fra utviklerens hjemmeside.