For all del, det Agra skrev. Sinnssykt pent, men det er så mye som peker mot at designferdighetene ikke står i stil til håndverket som er lagt ned.
Det første som skjedde var at jeg fant en bug; fly under første plattformen og mot høyre, og oppover ved første mulighet, så starter en samtale. Etter samtalen er du fanga inni bakgrunnen. En liten ting, men det lukter "dette har vi kjørt QA på selv". Flyginga i demoen fungerer mest som et mindre tilfredsstillende alternativ til å luske rundt; så lenge du kan bruke den hele tida, og det ikke kreves noe spesielt av ferdigheter for å bruke den, blir det faktisk mindre tilfredsstillende enn løping og hopping. En parallell til Aquaria (som er ganske likt), hvor det at du svømmer hele tida er en grunnleggende del av gameplayet og dermed består mye av spillet i å bruke de ulike svømmeskillzene til å løse forskjellige oppgaver. Det der snurre-på-bakken-angrepet virka bare totalt ubrukelig, og at du måtte bære rundt på en kis for å skyte er så uelegant atte hjælp. En ting er at du må holde styr på to spillerobjekter, en annen er at hitboxen til folka dine blir enorm med den konsekvensen at å unngå å bli truffet blir knotete de luxe. Gi ugla en lue som kan skyte eller noe, for svarte.
Så, ja. Av Det Nyye Spiel-Nårghe fikk jeg litt inntrykket av at spillet var designet rundt det han med de flotte krøllene syntes var artig å tegne; det virka veldig sånn da jeg spilte demoen.
Kan i tillegg nevne at kontrollsystemet tidvis er rimelig ubehjelpelig, at det varierer om det står instrukser for mus/tastatur eller pad hvis du spiller med pad, og slurv som at hvis du har en pad plugga i får du ikke klikket på knappen som aktiverer vindusmodus; sånt er småpirk, men når de har jobba så lenge med spillet og så er ikke slike enkle ting på plass...?
Edit: Hvis det over her var et hint om at Cave Story ikke tilfører noe nytt og ikke byr på noe interessant så kan det bare bety at man ikke har spilt Cave Story.