Lewis & Clark
1-5 spillere
Så-eh, jeg og gubben blei stuck i Reykjavik et ekstra døgn på ferie, så vi stakk innom Islands beste nerdebutikk, Nexus. Det ligger ca. 10 minutter gange fra bussstasjonen Hlemmur. Hadde aldri sett for meg at den skulle være så stor, eller at de skulle ha så godt utvalg. På toppen av det hele så har de et gigantisk rom med masse bord, stoler og spill man kan prøve. Altså, de hadde en åpnet kopi av de fleste spillene de solgte slik at man kunne teste dem før man kjøpte. Hvorfor kunne ikke Outland gjort noe slikt? Anywho. Vi kjøpte oss Lewis & Clark som er et worker-placement-spill med litt ekstra sexyness pakka godt oppunder skjørtet.
Spillet er basert på Lewis og Clark sin ekspedisjon gjennom midtvesten og går ut på at man skal komme seg fra St Louis til Fort Clatsop på vestkysten av USA. Alle sammen starter med noen folk, noen båter, litt mat og utstyr og en...heh...indianer. Hver runde så kan man sette ut en indianer på brettet og få de tilsvarende ressursene, bygge båt, temme hester etc. MEN, i motsetning til andre spill av denne typen, så får man ikke tilbake arbeideren sin når man har satt den ut. For å få indianere tilbake til ekspedisjonen må man sende ut tolken, og så kan man ta akkurat så mange indianere man bare vil! Men det dummeste man kan gjøre er å ta alle, fordi om man blir stuck med overflødig personell eller ressurser i båtene sine så mister man dyrebar tid og vil kun snegle seg oppover elven.
En viktig del av spillet er nemlig å ha en så effektiv ekspedisjon som mulig slik at man kan rase ti felter opp elven i stedet for å drive fem felter nedover fordi man har tre kajakker fulle av skinn. Dette kan man se i praksis her:
Nei, Alek! Vestkysten er DEN veien!
I tillegg til workerplacer-delen av spillet så er det også litt kortspillings. Man starter spillet med seks folk i ekspedisjonen. Disse folkene kan være jegere som fanger mat, eller de kan være tolker som rekrutterer indianere, eller de kan være lagledere som pisker speideren oppover elven. Men det som gjør dette sexy er at man ikke kan spille et kort alene. Man må spille kortet sitt enten med hjelp av en indianer, eller ved hjelp av et annet kort. Så for å bruke ett kort må man ofte la være å bruke et annet. Dette er vist på bildet under der kortet som ligger på bordet til høyre er spilt sammen med et annet kort (opp-ned), og på baksiden av kortet kan man se...eeehh...indianerstyrken. Det kortet jeg har spilt lar meg sanke inn ved, og siden det er bilde av en indianer på kortet under vil jeg gjøre den handlingen én gang. Hadde det vært bilde av to (eller om jeg spilte en indianerbrikke i tillegg) så hadde jeg gjort handlingen to ganger.
Om man ser på kortet Sacagawea så ser man i øverste høyre hjørne at det er et brunt tre-symbol. Når man høster inn en ressurs så høster man inn like mange som det er symboler av den typen både på dine egne tidligere spilte kort OG på motstanderen. Så det lønner seg å se hva som spilles ved siden av deg for å få maksimal uttelling.
Man kan også rekruttere nye folk til ekspedisjonen på slutten av turen sin, men igjen, har man mange folk med seg som man ikke får brukt i løpet av turen så går ekspedisjonen sykt treigt.
Så ja, hva synes vi om å utnytte de innfødte på prærien? Stygt å si det, men dette er ett stykk fantastisk spilldesign! Gubben elsker det, jeg elsker det, og jaggu fikk det ikke Oma Seal of Approval også!
Karakter: 8 utnyttede indanere.