Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Alle vet jo at det vprste med brettspill er oppsett og bortpakking før/etter spill, spesielt spill med massevis av små biter, kort,brett og whatnot (jeg ser på deg Caverna, herrefred du har så jævlig mange ting i deg!). Løsning? Lag en egen insert ved hjelp av foamboard (også kjent som foam core eller kapa line), en tapetkniv og litt lim!

Min første lagde jeg for Small World, til tross for at det spillet allerede kommer med en helt knall insert. Problemet er bare at det ikke er plass til alle de ekstra rasene og egenskapene ettersom jeg kjøpte tre expansions.

BEHOLD!

20140817_232255 (Medium).jpg


20140817_232321 (Medium).jpg


20140817_232404 (Medium).jpg


20140817_232411 (Medium).jpg


Inni inserten lagde jeg to trays som holder henholdsvis pengene i sine fire valører og alle de 25 bunkene med rasetokens, slik at det bare er å åpne spilleska, dra ut trays OG SETTE I FAENS GANG UMIDDELBART!

Jeg brukte Small World som practice, nå står Caverna for tur for @Klaymen er sikkert enig i at å rydde opp det spillet er helt føkkings krise.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jo apropos foamboard, jeg fant en geeklist på BoardGameGeek der folk viser frem insertene sine pent sortert alfabetisk. Føker man på foamboard på BGG generelt finner man ofte folk som har lagt ut mål og bilder så man enkelt kan kopiere.

Se for eksempel på denne gærningen her (man må være innlogget på BBG for å se filer tror jeg) for Eldritch Horror. Nøyaktige mål og detaljerte tekniske tegninger, så du enten bare bruker målene eller printer ut på A3, legger over foamboardet ditt og kutter ved linjene, bokstaver for se hvilke biter som skal hvor og limes med hvilke andre biter. Det blir FOR lett.
 
Sist redigert:
Lewis & Clark
1-5 spillere


Så ja, hva synes vi om å utnytte de innfødte på prærien? Stygt å si det, men dette er ett stykk fantastisk spilldesign! Gubben elsker det, jeg elsker det, og jaggu fikk det ikke Oma Seal of Approval også!

Karakter: 8 utnyttede indanere.
Høres strålende ut, bestilte i tillegg stickers til kubene. Gjør seg i forhold til artwork og tema, men har lite å si i forhold til mekanikkene... Anbefales om du er en tur innom bgg.com store.
 

oma

Village Drunk
Så det er bare Outland Bergen som er rævva altså? Should've guessed!
I Bergen er det bare et bord i kjelleren der det av og til sitter noen kids å spiller Yu-Gi-Oh aka bare-drep-meg. Ingen brettspill man kan tafse på.
I deres forsvar så er den butikken full av så mye annet dritt at det står nok mest på franchisen mer enn viljen hos de ansatte. "Husk, X antall hyllemeter skal være stappet med Lego, Warhammer og annet jall." slik at det såvidt ikke er plass til Friday Night Magic engang. Ser for meg at de fredagene må være .. intime greier.
 

demake

Seksuelt godteri
Ah, det er lett å glemme at franchiser er kreft etter å ha være ute av GameStop-helvetet i noen år.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Apropos Outland og ting som ikke er dritt hilste jeg på @Trygdve i går, men hadde ræva tid så det ble bare med et kjapt håndtrykk mens jeg dro med meg The Resistance: Avalon.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Dobbelpoast!

Caverna er litt av et bra stykke spill dere, men Satan i Japan det har ræva full av brikker og større brikker og et hav av enda flere brikker. Ikke bare gjør det eska enorm (Samsung Galaxy S4 ved siden av, ikke blant de minste telefonene).

Caverna_box (Medium).jpg


Og her er de 16 (!) cutboardsa man må trykke alt sammen ut av...

CavernaCutboards (Medium).jpg


I spilleska er alle dyra og andre tokens fiks ferdig i poser, og det følger med ti ekstra poser fordi de innså hvor fucked man er uten noe å ha alt separert i. Needless to say gjør dette at man omtrent bruker mer tid på å sette opp og ta ned spillet enn å faktisk spille det. Klaymen og jeg trengte et kvarter på å rydde det bort etter endt spill, sammen.

Man TRENGER en bedre løsning.

Caverna_1 (Medium).jpg


Caverna_2 (Medium).jpg


Jeg brukte i underkant av ti sekunder på å ta ut alt. Så er det bare å stokke kortene (jeg elsker den finurlige løsningen der) og så er man i gang. SÅ JÆVLA DIGG!


Disclaimer: Jeg fulgte planen til noen andre, så jeg tar ikke cred for design.


Beretning om selve spillet kommer.
 
Sist redigert:

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Er dette fortsatt Snapchat-tråden? har kjøpt meg min første (smart)phone noensinne. Brukernavn Tutankoopa.
 

oma

Village Drunk
Jeg brukte gårsdagen på å følge Meeples on meeples sin instruksjonsvideo på hvordan lage ett billig spillbord :D



Siden det ludologiske institutt i Bergen har planlagt Twilight Imperium hos meg i høstferien, så tenkte jeg det var på tide.
 

demake

Seksuelt godteri
Ja.
 

demake

Seksuelt godteri
Men ja, et greenroom på kjøkkenet der vi kan spille inn noen kjappe videoer og snakke om hvor hardt vi må knuse Oma og hvor dick Jarle er høres ut som en god plan.
 
I går samlet Analog-Ludologisk Institutt avd. Drammen seg for å spille brettspill. Men det var ikke noen terninger å trille, ingen arbeidere å utplassere, ei heller noen kortstokk å holde styr på...
For dette var kvelden for å teste grensene av vennskap, kvelden hvor hakene ville treffe gulvet og pupillenes tendens til å utvide seg ville bli satt på prøve, og ikke minst, kvelden hvor Buggz mest sannsynlig ville ende på sofaen. Vi skulle nemlig spille The Resistance: Avalon og One Night Ultimate Werewolf!





Vi startet kvelden med The Resistance og det overrasket veldig positivt! Det må sies at slike spill er veldig avhengig av hva man gjør det til, og heldigvis har gruppen vår blitt veldig flinke til å overanalysere alt og ingenting, noe som passer perfekt til denne typen spill. Det hjelper også på at de fleste har kjent hverandre i 10+ år, noe som gjør at noen (les:meg) blir beskyldt automatisk hver eneste gang bare fordi. Det skaper diskusjoner fra startpistolen har gått av (les:i min retning) og holder praten gående.
ONUW har strengt blitt sagt nok om, men bare for å understreke, det eier!
Vi spilte rundt fem timer, noe jeg ser på som smått imponerende med tanke på hvor enkle spillene er. Når jeg tenker meg om så ender vi gjerne på fire pluss timer hver eneste gang vi drar opp ONUW som sier sitt om hvor genialt enkelt man kan gjøre ting.