Den sosiale World of Warcraft-tråden

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
En ting jeg ikke skjønner er at ikke Blizzard mekker servere med ulike regelsett tilpasset forskjellige typer spillere. Egne raid-servere for eksempel, med regler tilpasset de som kun er interessert i raiding. De har jo PvP/RP-servere allerede, burde ikke være så vrient å mekke.
 
PvE (som nå heter "Normal") og PvP-servere henger vel igjen fra tiden hvor det faktisk skjedde noe utenfor instances. Det er greit og logisk at RP-folk får ha sine egne servere som de kan krefte seg opp på, men å segmentere spillerbasen enda mer er ikke lurt i det heletatt synes jeg. Det er allerede et veldig godt og klart skille mellom PvP og PvE, siden PvE-gear ikke egner seg til PvP, og omvendt, og siden det ikke lenger skjer noe utenfor instancer er det unødvendig og dele det opp enda mer. Mulig du mente at spillreglene skulle endres (f. eks vanskeligere bosser for raidere), men det blir også litt av det samme, synes jeg ihvertfall.

Jeg er forsåvidt enig i ranten til Lurtz, men man må huske på en veldig viktig ting som Blizzard ville få orden på i både TBC og WotLK; de instancene de brukte mest tid og penger på, var det bare rundt 2% av spillere som fikk oppleve, dette var et stort problem gjennom hele vanilla-wow (nå husker jeg ikke tall nøyaktig, men det var noe som 15% hadde zonet inn i MC, 10% i BWL osv osv), noe av dette fortsatte i TBC, særlig Black Temple og Sunwell, som relativt få (i forhold til hvor mange som faktisk spiller wow) fikk oppleve, så kom WotLK, hvor nesten alle med en level 80 character kan oppleve det meste, om ikke alt.

Jeg vet ikke om det er positivt, og det kommer tydlig frem at de prøver å ta vare på hardcore-spillere ved å introdusere Heroic-versjoner og "hard modes", personlig hater jeg hard mode som pesten, å gjøre en boss vanskeligere på den måten er det samme som om spillere rett og slett skulle begynt å fjerne gear helt til det ble vanskelig nok, det er ikke spilleren sin jobb å gjøre et spill utfordrende.
Men til syvende og sist så skjønner jeg godt at de bare måtte slutte å lage content til 1-5% av kundene sine, det er bare ikke sånn det funker.

Edit: også det at de skal introdusere flying mounts til azeroth, det er no jævla piss
 
Jeg vil hvertfall melde meg inn i trekningen om vi får keys.

Har tatt opp WoW igjen etter at jeg ble spurt om å bli med noen gamle guildies for å få pløyd gjennom instancene før Cataclysm slippes, har gått bra hittil hvertfall og det er litt artig å raide sammen med kompiser igjen etter å ha prøvd å PUGe det som var med tilbakestående folk og ninjalooters.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
Jeg skjønner godt hvorfor Blizzard gjorde det de gjorde. Det er selvsagt genialt fra et rent økonomisk synspunkt, de åpnet spillet for massene. Jeg synes løsningen deres var bedre i TBC enn den var i WOTLK. Jeg ville ikke synes at det var noen skandale om de nåværende top tier raid instancene var vanskelige. Normal er så lett at man kan fullføre det med absolutt null innsats, men heroic kan være ganske heftig vanskelig. Problemet med dette er at det ikke er noen mellomting.
De har forsåvidt introdusert en relativt interessant idé nå, problemet er at den er tilgjengelig i den allerede alt for lette normal vanskelighetsgraden. Ideen er at etter en viss tid så kan man velge å gjøre instancen med en damage/healing/hp buff, en bonus som øker for hver måned eller noe i den duren.
Fjern normal/heroic skillet, gjør instancene progressivt vanskeligere og hold top tier instancene utfordrene. Når en ny instance kommer så kan de introdusere en slik damage/healing/hp buff i den forrige top tier instancen slik at Blizzard kan realisere drømmen sin om at alle skal før eller siden ha en sjanse til å fullføre spillets innhold. De kan også la normal/heroic skillet bli, men trekke de litt nærmere hverandre og kanskje sikte på at normal vanskelighetsgrad på en top tier instance skal være tilgjengelig for rundt 20-25% av spillerne og heroic modusen for 5-10%.

Jeg glemte faktisk å nevne en god boss i WOTLK. Algalon, en boss som kun var hard mode uten å være helt hinsides jævlig øve 7 dager i uka vanskelig.
 
Jeg tror man kommer til å slite hardt med å skape de tallene du kommer med (20-25%), for å være ærlig så er det en ting som skiller en vanlig spiller fra en vanlig "hardcore"-spiller, og det er tid. Dårlige spillere har jeg sett i alle mulige situasjoner, enten det er spillere på toppen av PvP-rangstigen eller i guildmasteren i det som i en god stund var en av verdens "beste" guilder (Method på Sylvanas), som både jeg og Hakara på forumet spilte i. Det er sammarbeid i WoW som er den vanskelige delen, ihvertfall PvE. Det er mulig de nye bossene krever mer av spillerne rent teknisk (det nyeste jeg har raidet er Ulduar, om det er stavet riktig), men jeg sitter med inntrykk av at til og med de nyeste ikke krever nok i form av bevegelse og bruk av andre spells, ingen tyngde på enkeltspilleren, noe jeg alltid har savnet. Det er utrolig få bosser hvor hele fighten faller på èn person (som ikke er tank eller healer), med en person så mener jeg ikke at den spilleren skal ha fult ansvar hele fighten, men heller at individuelle ferdigheter og unike spells/skills for din klasse har noe som spiller en viktig rolle.

Merk at jeg absolutt er enig i det du sier, men jeg tror ikke det lar seg gjøre, sånn som de bygger opp spillet nå, isåfall må de komme med veldig orginale bossfights, som krever mye mer av hver enkelt spiller. Det er godt mulig jeg tar tall ut av ræva nå, men jeg ser for meg at de spillerne som var flinke nok/hadde nok tid til å klare Black Temple og Sunwell i TBC, er blant 5-10% av kundene til Blizzard, om ikke mindre, og jeg tror det er utrolig vanskelig å minke vanskelighetsgraden til det nivået hvor man har en relativt stor andel av spillere (15-20%) som klarer content tidlig, uten at resten (de som clearer content idag) også kan klare det.

Men det er vel kanskje det som har vært problemet deres hele tiden, å finne den balansen, blandet med at de faktisk vil tjene så mye penger som mulig.

Likevel; jeg kommer aldri til å ha tid til å spille like mye som jeg kunne før, så om det kommer noe som er utfordrende nok til at det er verdt å prøve, samtidig som jeg faktisk har tid til å prøve det, blir jeg fornøyd. Til sammenligning kan jeg si at det jeg har sett av WotLK er jeg sikker på at jeg kunne blåst igjennom på et par uker, altså er dette alt for lett.
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
Jeg vil bare ha en fet tightknit guild, levelle en character som er morsom å spille, og gjøre det bra i pvp siden jeg fortsatt eier mer enn 99% av alle munnpusterne som spiller wow. Det jeg håper er at blizzard virkelig satser på wow 2.0-følelsen i cataclysm, og dæljer til med oppdaterte character models for alle rasene, oppdaterte spell effects, oppdaterte oppdateringer, bla bla
 
Gjetter at du begynte å spille når TBC kom ut? :p

Foruten det som allerede har blitt nevnt, håper jeg på outdoor bosses, flere events, og world pvp. Hovedsakelig savner jeg at man før i tiden nesten kunne gjøre en hel kveld ut av det å ta meg seg et par kompiser til Sorrow Hill og finne folk å drepe, dra til Gurubashi Arena og dolke hverandre i ryggen tur etter tur for å få kista. Små ting som ikke var alt for betydningsfult, men fortsatt veldig minneverdig.

TBC hater jeg som pesten, mest fordi det var expansionen som tvang på oss Reputation, jeg spilte jo TBC med en gang det kom ut, og det at 90% av gearet jeg trengte droppet i heroic instancer gikk meg på nervene. Heldigvis fjerna de rep requirement, men det var for sent for min del. Alt i alt virker Cataclysm veldig lovende, bortsett fra at vanskelighetsgraden Blizzard setter, at de gang på gang skylder på at folk trenger på PTR (som er deres egen feil), addons (igjen, deres feil) og at folk deler taktikker og videoer på internett begynner å bli gammelt. Jeg tror den eneste bossen jeg har startet på uten å vite nøyaktig hva som kommer til å skje var Lucifron og opp til og med Golemagg, og om det kanskje ikke er felles for alle å lese om bosser og taktikker, har det alltid vært veldig vanlig.

Men, jeg har ikke fått no svar enda ang beta, hverken ja eller nei, men en ting som uroer meg er at både TBC og WotLK-beta var utrolig lett å få tak i, både gjennom OPT-ins og gjennom give-aways og konkurranser. Til WotLK ordnet jeg 4 keys før closed beta startet. Til Cataclysm har jeg ikke hørt om noe som helst. Kun OPT-In gjennom battle.net, og likevel kjenner jeg ingen som har ordnet seg beta-key, heller ingen som kjenner noen som kjenner noen som osv.
Så jeg spør her, vet dere noe om betaen? Vet dere om noen som faktisk har en nøkkel? Ikke at jeg skal få den, men om greiene i det heletatt har blitt delt ut til folket i EU.

Edit: faen, nå begynner ramblinga om WoW igjen, selvom jeg merker at det er litt koselig.
 
Forskjellen på da og nå er vel at selve kontoen din blir aktivert for beta, istede for å punche in en beta key slik at det kanskje ikke er mulig å dele med seg på lik linje som før?

Mulig jeg er helt på jordet her.
 
Mener at det fungerer sånn at battle.net-brukeren din får en Cataclysm-betanøkkel under "My Games"-delen, ja. Det er jo forsåvidt også mulig at de kjører to forskjellige måter å invitere folk med, men jeg vet at man skal kunne "sikkerhetssjekke" eventuelle betainvitasjonmailer ved å logge inn på battle.net-brukeren sin og se om du har fått en invitasjon via der, om du ikke stoler på lenkene i mailen du har fått. Er nok likevel mulig å få til noe. Skader i alle fall ikke å prøve!

Melder meg gjerne på en slik trekning selv. Satser dog like greit på å få en invitasjon via opt-in-systemet de kjører. Fikk en i WoTLK, satser på å få en for Cataclysm. (Selv om jeg strengt tatt bare spilte til l71 i WoTLK-beta. Hykler, hyl.)

Angående vanskelighetsgrad og lignende støff, så er jeg blant delen som absolutt forguder dem for det de har gjort med progresjonssystemet og hva de lar folk se av spillet. I "vanilla" var jeg heldig nok til å oppleve hele Molten Core, Zul'Gurub og en god del av AQ20. Ung alder, sinte foreldre og mangel på egen data gjorde at jeg ikke fikk se resten av spillet. I TBC hadde jeg ikke store interessen for raiding før mot slutten av tilleggspakken. Jeg så aldri slutten av Black Temple, og per i dag har fortsatt ingen av karakterene mine satte sin fot innenfor Sunwell. Nå, derimot, er jeg med i en liten, tettpakket guild bestående av bare folk jeg har kjent over nettet og WoW i flere år, og vi har en halvgod 10-mann guild gående. Er vel for tiden på 10/12 10HM. Det å få oppleve hele WoTLK, gjør at jeg foretrekker WoTLK fremfor f.eks TBC. Sånn sett kan man sette meg i den båsen med "casuals" som absolutt digger måten de har gjort det på. Det eneste jeg dog er uenig i er "tidslåsen" de sitter på progresjonen, og dermed tvinger folk til å bruke en evighet på å komme videre. Forstår godt at det må være gruelig kjedelig for de som virkelig er dyktig og pløyer igjennom innhold iløpet av en liten uke etter slipp.

Selv tok jeg en sårt trengt pause fra spillet en dag eller to etter Arthas endelig trakk sitt siste åndedrag. Planlegger absolutt å begynne igjen i Cataclysm, beta eller retail. Følger hyppig med på mmo-champion og wowheads blogg (som faktisk har utrolig mye informasjon.) etter forandringer som fanger interessen min. (http://www.wowhead.com/blog=162030 Noen av UI-forandringene ser helt fantastiske ut.)

PS: MATHIAS. din alt.
 
Opt-inststemet til Blizzard er slik dere forklarer ja, det samme var det for de som ble valgt ut til Starcraft 2-beta (det var ihvertfall slik for en kompis av meg), men i SC2 kjørte de også give-aways på diverse sider etterhvert.

Uansett så har det så og si blitt bekreftet at wowinterface.com får beta-keys å dele ut (ikke et garrantert ja, men så og si), og de kommer til å kjøre samme "konkurranse" som ifjor, det vil si at du må lage en unik addon som har en eller annen funksjon, unik vil si at du har lagd den og at den gjør noe på en annen måte enn det andre addons gjør (du kan derfor for eksempel gjerne lage nye unit-frames, selvom det allerede finnes mange av de, sålenge det ikke er en kopi). En kompis av meg lagde en "level jukebox" til WotLK, som spilte en lyd når man levlet og når man døde, så det kan være så simpelt som man selv velger.
Man må selvfølgelig beherske .lua til en viss grad, noe det fint går ann å lese seg opp til.

Ang progression osv så er jeg som sagt enig med det Lurtz sier, og helt for at de fleste skal få oppleve content, men at content i WotLK er for lett er ingen hemmelighet. Hvilken som helst Heroic instance i TBC er vanskeligere enn instancene som har kommet hittil (bortsett fra Lich King, uten buffs), og det er egentlig ganske trist. Det er ikke no tvil om at man kan øke vanskelighetsgraden uten å kun øke HPen og DPSen til bosser og mobs i instancer.

Edit: har dere hørt noe om premades til cata beta? Eneste lvl 80 characteren jeg har, sitter på tier 1 PvE gear, selvom jeg så og si har alt som var best in slot på den tiden - Likevel har jeg scrub gear. :(

Edit 2: Ber selvfølgelig om at folk som på en annen måte klarer å få beta-key, holder seg unna en evt spillegal give-away, evt melder seg av om de får en iløpet av tiden.
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
PS: MATHIAS. din alt.
Funfact, Saiphan er den eneste characteren som er igjen på Spore. Alle de andre er borte. Ble hacka i løpet av de 16 månedene det har gått siden sist jeg hadde en fuck å gi for WoW.

Har ikke giddet å logge på for å se om jeg har gear eller penger enda. Kjøpe gametime er bluh. :penga:



men takket være RAF og scroll of ressurrection har jeg, kasper og michael tulla litt rundt med noen sorte mænd de siste par ukene
 
Har sett Saiphan fly rundt i Storm Peaks nok av ganger, ja.

Noen som har planer om å starte fra scratch når Cataclysm begynner, i lag, på en ny server, eller noe lignende? Eller starter dere alle opp igjen med de samme gamle som har samlet støv en tid nå? Kunne vært morsomt å startet noen alts på en eller annen server i det Cataclysm sparket i gang, men jeg vet vel egentlig av erfaring at slike WoW-SG-prosjekter dør ut etter relativt kort tid. (I alle fall julespillinga.)
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
Jeg, eivind og roomiesene mine har ganske solide planer om å rulle fresh når cataclysm launcher, fra level 1. Skjer nok at jeg transferrer 80'en min etter hvert, har lyst til å endre rase på den uansett og hunters blir jo ganske fete i cata.

Skal spille troll eller worgen moonkin. :D

EDIT: sjekka nettopp, huntern har fått loot 10k gold-achievmentet i April en gang. Helt klart blitt brukt til å farme med, mens resten av greiene mine har blitt solgt. Faen så stygt.
 
Er vel ikke store problemene med å få greiene dine tilbake igjen. Blizzard pleier å være relativt hjelpsomme når det gjelder hacking, så lenge du er forberedt på å vente en stund.
 
Som Cycerin sier så starter jeg på scratch sammen med dem og noen av mine egne kompiser, alle er selvfølgelig velkomne, den eneste reglen er at det ikke er lov å være en pikk, det er det bare jeg som får lov til. Bring your friends også.
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
Er vel ikke store problemene med å få greiene dine tilbake igjen. Blizzard pleier å være relativt hjelpsomme når det gjelder hacking, så lenge du er forberedt på å vente en stund.
Mjo, hun hos blizz jeg snakka med over telefon (måtte ringe for å få assosiert gamlekontoen min med bnet-konto) sa at det kan være litt problematisk dersom det ble borte for flere måneder siden. De fleste som blir hacka og merker det lager scene en dag eller to etter at det skjer.

Men det er bare orkeroguen min jeg er glad i, resten gir jeg eff i at blir borte.
 
Kjenner folk som kom tilbake til WoW etter et år og først da merka at acc'en var hacka. De fikk tilbake det meste, og det de ikke fant ga de sånn ca like items for. Bare mas så går det i orden
 
Om han ikke tenker å ta i bruk hunteren sin før eventuelt i Cataclysm kan han like greit la den samle støv til den tid kommer. Er ikke akkurat som om hunters noensinne har trengt gear for å levle. Kjøp en grå bue, gjør noen tidlig Cataclysm quests og få greens med statvalues tilsvarende high-end WoTLK epics. Har dere sett tallverdiene på lv85 tailoring blues?

http://www.mmo-champion.com/content/1690


Fireweave Cowl - 8 bolts 20 Vol FIre - 480 Stam 320 Int 219 Crit 219 Hit - 85

Fireweave Pants - 8 Bolts 20 Vol Fire - 480 Stam 320 Int 213 Crit 213 Haste - 85

Latterlig. : D
 
Stat inflation, jeg elsker det, når det kommer med en expansion og ikke en content patch.